Beleid en Maatschappij

Artikel

Naar een Europees corporatisme?

Een vergelijking van de sociale en civiele dialoog op Europees niveau

Auteurs Inge Bleijenbergh en Taco Brandsen
Auteursinformatie

Inge Bleijenbergh
Inge Bleijenbergh is universitair docent Methodenleer aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tot haar recente publicaties horen 'Equality Machineries Matter. The impact of political pressure of women on European social-care policies', Social Politics, 2007, 4: 1-23, met Conny Roggeband; en 'Trading well-being for economic efficiency: the 1990 shift in EU childcare policies', Marriage & Family Review, 2006, met Jet Bussemaker en Jeanne de Bruijn. Correspondentiegegevens: Radboud Universiteit Nijmegen Faculteit der Managementwetenschappen Postbus 9108 6500 HV Nijmegen 024-3611474 i.bleijenbergh@fm.ru.nl

Taco Brandsen
Taco Brandsen is universitair hoofddocent bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tot zijn recente publicaties behoren The Dutch third sector and the European Union. Connecting citizens to Brussels?, Den Haag: WRR, 2007, met Esther van den Berg; Co-Production, the third sector and the delivery of public services, New York: Routledge, 2007, met Victor Pestoff; en Meervoudig Bestuur, Den Haag: Uitgeverij LEMMA, 2006, met Wim van de Donk en Patrick Kenis. Correspondentiegegevens: Radboud Universiteit Nijmegen Faculteit der Managementwetenschappen Postbus 9108 6500 HK Nijmegen 024-3611973 t.brandsen@fm.ru.nl
  • Samenvatting

      The European Commission has attempted to incorporate non-state actors in European decision-making through the so-called 'social dialogue' and 'civil dialogue'. The actors involved in the two dialogues are, respectively, social partners and civil society organisations. In this article we compare the two dialogues in terms of theories on the development of corporatist governmental arrangements. Our analysis shows that, whereas the social dialogue can now be characterised as corporatist, the civil dialogue remains pluralist in nature. We account for this difference by considering the interests of the actors involved, windows of opportunity and internal responsiveness.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.