Beleid en Maatschappij

Article

Skills als basis voor een nieuwe (re-)integratiepraktijk

Trefwoorden Return to work, Skills, sustainable careers, lifelong learning, Employability
Auteurs Jos Sanders, Jouke Post, Joost van Genabeek en Hafid Ballafkih
Auteursinformatie

Jos Sanders
Dr. Jos Sanders is lector Leren tijdens de beroepsloopbaan bij HAN University of Applied Sciences en senior onderzoeker bij TNO bij de afdeling Sustainable Productivity & Employability.

Jouke Post
Drs. Jouke Post is als docent en onderzoeker verbonden aan de Academie Mens en Arbeid (AMA) en het lectoraat Strategische HRM van de hogeschool Saxion.

Joost van Genabeek
Dr. Joost van Genabeek is senior onderzoeker bij de afdeling Work, Health & Technology van TNO.

Hafid Ballafkih
Dr. Hafid Ballafkih is hoofd van de onderzoeksgroep Arbeid en Human Capital in Transitie van de Hogeschool van Amsterdam.
  • Samenvatting

      Substantial and continuous shifts in skills demands urge us to rethink education, labour market and reintegration policies and practices. In this article, we argue for a more skills based approach to (re)integration. This skills based (re)integration practice is based more on up-to-date, complete and validated skills sets of candidates, than on diplomas and other, more or less, outdated and incomplete proxies to one’s current skills. Such a new reintegration practice seems feasible if the actual and complete skills set of an individual becomes the starting point for both matching, guidance and (up/re)skilling efforts. Intersectoral mobility, alternative career pathways and suitable training and development routes can be designed on a more fine-grained skills basis, with occupations considered more as dynamic sets of tasks requiring specific skills. This new (re)integration practice presupposes a common skills language, which is being developed in the Netherlands, Competent NL. Sectoral and intersectoral experiments with skills instruments using this language, such as skills passports, are conducted to optimize their quality and effectiveness. Since first experiments with skills instruments seem promising, we argue that more room for experiment is required. So that integration in the labor market can be sustained and reintegration practices can be prevented.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.