-
Samenvatting
Blokland and Soenen use ethnographic research of tramcars in Antwerp to discuss how incidental contacts in public transport relate to safety and trust in the public space. They argue that anonymity, although often blamed, is not the culprit. Blaming certain categorically labeled groups as 'problematic' is not a fruitful approach either. Through an analysis of social realms (public, private and parochial, as in Lofland) that customers create in interaction with each other, the authors show that public transport incorporates potentials both for 'thin community' and for conflict and anxiety. Whether people experience one or the other depends on the social trust. The key to understand how such trust can grow and decrease cannot be found in crime statistics, individual attitudes or categories of 'problematic groups', but in the constructions of the social realms through which people opt out of the public realm or, in groups, appropriate the public space at the expense of others. Describing the various services of 'Lijnspotters', drivers and controllers, the authors discuss what types of social control in public transport is most likely to enhance social trust.
Beleid en Maatschappij |
|
Artikel | Sociale onveiligheid als maatschappelijk probleem: inleiding |
Auteurs | Talja Blokland |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.