Beleid en Maatschappij

Artikel

Steden en de creatieve klasse

Auteurs Richard Florida
Auteursinformatie

Richard Florida
Copyright 2004, Richard Florida. Dit artikel wordt gepubliceerd in overeenstemming met Susan Schulman, A Literary Agency, New York. Adres: H. John Heinz School of Public Policy and Management, Carnegie Mellon University, 4800 Forbes Avenue, Pittsburg, PA 15213, Verenigde Staten, e-mail: florida@cmu.edu
  • Samenvatting

      Cities and regions have long captured the imagination of sociologists, economists, and urbanists. From Alfred Marshall to Robert Park and Jane Jacobs, cities have been seen as cauldrons of diversity and difference and as fonts for creativity and innovation. Yet until recently, social scientists concerned with regional growth and development have focused mainly on the role of firms in cities, and particularly on how these firms make location decisions and to what extent they concentrate together in agglomerations or clusters. This short article summarizes recent advances in our thinking about cities and communities, and does so particularly in light of themes advanced in my recently published book, The Rise of the Creative Class, which focuses on diversity and creativity as basic drivers of innovation and regional and national growth. This line of work further suggests the need for some conceptual refocusing and broadening to account for the location decisions of people as opposed to those of firms as sources of regional and national economic growth. In doing so, this article hopes to spur wider commentary and debate on the critical functions of cities and regions in 21st century creative capitalism.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.