Beleid en Maatschappij

Artikel

Ambtenarij en politie in the picture: De marketing van twee overheidshervormingen

Auteurs Dave Gelders en Steven Van de Walle
Auteursinformatie

Dave Gelders
Dave Gelders is als aspirant van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen verbonden aan het Departement Communicatieweten-schap van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar externe overheidscommunicatie over beleid. Enkele recente publicaties: Gelders, D., 'Public information provision about policy intentions: The Dutch and Belgian experience'. Government Information Quarterly (2003 forthcoming). Gelders, D. en L. Gelders, 'Grenzen aan de externe communicatie van een VOI: De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening'. Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement (2003) 8: 4-10. Gelders, D., 'Drugbeleid in Belgiƫ: Communicatieonderzoek over niet-aanvaard beleid'. Paper Voorjaarscongres Vereniging voor Overheidscommunicatie (Universiteit Twente, Enschede 2003). Adres Dave Gelders: Katholieke Universiteit Leuven, Departement Communicatiewetenschap, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel: (32) 1 632 36 14, e-mail: steven.vandewalle@soc.kuleuven.ac.be

Steven Van de Walle
Steven Van de Walle is wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar de relatie tussen de kwaliteit van overheidsdienstverlening en het vertrouwen van de burger in de overheid. Enkele recente publicaties: Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 'Comparing measures of citizen trust and user satisfaction as indicators of "good governance": Difficulties in linking trust and satisfaction indicators'. International Review of Administrative Sciences (2003) 69 (3): 329-344. Van de Walle, S. en G. Bouckaert. 'Public service performance and trust in government: The problem of causality'. International Journal of Public Administration (2003) 26 (8-9): 891-913. Van de Walle, S., 'Context-specific images of the archetypical bureaucrat: Persistence and diffusion of the bureaucracy stereotype'. Public Voices (2003 forthcoming). Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 2003, 'Quality of public service delivery and trust in government'. In: A. Salminen (red), Governing Networks: EGPA Yearbook (Amsterdam 2003: IOS Press) 299-318. Van de Walle, S. en J.K. Kampen, 'Zijn ontevreden klanten ontevreden: Over zin en onzin van gebruikersbevragingen bij de overheid'. b en m (2003) 29: 146-155. Adres Steven Van der Walle: Katholieke Universiteit Leuven, Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel.: (32) 1 632 30 53, e-mail: dave.gelders@soc.kuleuven.ac.be
  • Samenvatting

      This article examines government communication on two large-scale Belgian governmental reforms: the Federal Administration and the police forces. Using Lees-Marshment's typology of marketing processes, we identify the marketing of the changes by the Federal Administration as sales-oriented: a finished product or an expert-developed administrative reform project to be sold to the public. Declining enthusiasm for communication and growing product disagreement gradually forced this reform to disappear from the market. The police reform followed a market-oriented marketing process. It responded to public outrage. The Government merely reacted to external information. This explains why it failed to deal with a changed market situation. A content analysis of articles in both popular and quality newspapers examines the representation of both reforms in the media and seems to confirm our observations. This article shows that marketing reforms are extremely difficult when there is no shared understanding of the product to be marketed.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.