Politics of the Low Countries

Article

How Issue Salience Pushes Voters to the Left or to the Right

Trefwoorden voting behaviour, salience, ideological dimensions, elections, Belgium
Auteurs Stefaan Walgrave, Patrick van Erkel, Isaïa Jennart, Jonas Lefevere en Pierre Baudewyns
DOI
Auteursinformatie

Stefaan Walgrave
Stefaan Walgrave (Corresponding author), Department of Political Science, University of Antwerp,

Patrick van Erkel
Patrick van Erkel, Department of Political Science, University of Antwerp.

Isaïa Jennart
Isaïa Jennart, Department of Political Science, University of Antwerp.

Jonas Lefevere
Jonas Lefevere, Institute of European Studies, Vrije Universiteit Brussel.

Pierre Baudewyns
Pierre Baudewyns, Institut de Science Politique Louvain-Europe (SSH/SPLE) Department, UCLouvain.
  • Samenvatting

      Recent research demonstrates that political parties in western Europe are generally structured along one dimension – and often take more or less similar ideological positions on the economic and cultural dimension – whereas the policy preferences of voters are structured two dimensionally; a considerable part of the electorate combines left-wing stances on one dimension with right-wing stances on the other. These ideologically ‘unserved’ voters are the main focus of this study. Using data from a large-scale survey in Flanders and Wallonia, we demonstrate how the salience of the two dimensions explains whether these unserved voters ultimately end up voting for a right-wing or a left-wing party. Specifically, we show that these voters elect a party that is ideologically closest on the dimension that they deem most important at that time. To summarise, the findings of this study confirm that salience is a key driver of electoral choice, especially for cross-pressured voters.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.