Bestuurs­wetenschappen

Article

Het succes van de business case(s)?

Een casestudy naar de totstandkoming van Wildlands Adventure Zoo

Auteurs Drs. Maarten Hoekstra
Auteursinformatie

314035 Drs. Maarten Hoekstra
Drs. M.J. Hoekstra is verbonden aan het lectoraat Persoonlijk Leiderschap & Innovatiekracht van de NHL Hogeschool te Leeuwarden en is buitenpromovendus aan de faculteit Behavioural, Management and Social Sciences (BMS) van de Universiteit Twente.
  • Samenvatting

      In 2012, the municipal council of Emmen (a municipality of 107,000 inhabitants in the northeast of the Netherlands) took the final decision for the transformation and rehousing of the Wildlands Adventure Zoo on the basis of a so-called business case. Business cases are also being increasingly used in other organizations and sectors. However, not much is known yet about the qualities of the instrument. This article shows that the use of the business case in a specific case had value. For this case study, over 100 very diverse mainly digital sources, such as official decision-making documents, research reports and statement via social and other media, were used. In this way, in-depth knowledge was acquired about one of the mechanisms that underpinned the creation of the park. The sources are carriers of the narrative ‘Wildlands Emmen.’ Despite the success, a warning is called for. A healthy focus on results can result in ‘escalating’ commitment. Then the parties involved are linked to the project to such an extent that a way back is excluded by definition. Although the business case should be a ‘business-like’ justification, it seems that the mechanism of ‘self-justification’ enters into force. One shows through rationalization that previous decisions were right and then acts on these decisions in a sensible and competent manner. However, alternatives are not explicitly weighed against each other and there can be a tendency to underestimate the risks.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.