Bestuurs­wetenschappen

Article

Over goed en slecht peilen: de casus van de koopzondag

Auteurs Prof. dr. Jelke Bethlehem
Auteursinformatie

248364 Prof. dr. Jelke Bethlehem
Prof. dr. J.G. Bethlehem is bijzonder hoogleraar in de survey-methodologie aan het Instituut voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden. Hij is tevens senior methodologisch adviseur bij het Centraal Bureau voor de Statistiek in Den Haag.
  • Samenvatting

      Polling is being done a great deal in the Netherlands, especially during election campaigns when market researchers sometimes present new polls every day. The national government also takes polls that are often larger and more complicated than the quick and small polls conducted by market research agencies. They are often called surveys, and they gather information on the state of affairs in society. That information can become the basis for new policies. Local governments also take polls, although on a smaller scale than national government. Dutch municipalities have a tradition of organizing omnibus surveys in which (as the name indicates) several subjects can be addressed. Nowadays many ‘omnibus surveys have been replaced by ‘citizen panels’. One thing all these polls and surveys have in common is that they are based on random samples of the population and statements are made about the population as a whole based on these samples. Such generalizations are only possible if the sample is drawn using by random sampling methods. This article describes good and bad polling. This is illustrated using a unique example: the research into the opinion of the inhabitants of Alphen aan den Rijn, a Dutch municipality, on Sunday shopping. At the same time, and using the same questionnaire, three different polls were carried out. This example makes clear that the wrong sample can lead to incorrect conclusions and maybe to incorrect policy decisions.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.