Bestuurskunde

Article

Van waterschappen naar ‘klimaatschappen’? Kansen en belemmeringen voor strategische herpositionering in tijden van crisis

Trefwoorden water boards, climate crisis, strategic repositioning, integrated planning, mission mystique
Auteurs Margo van den Brink en Britta Restemeyer
DOI
Auteursinformatie

Margo van den Brink
Dr. M.A. van den Brink is universitair hoofddocent Water en Ruimte aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.

Britta Restemeyer
Dr. B. Restemeyer is postdoc-onderzoeker aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.
  • Samenvatting

      Dutch water boards are commonly viewed as important player in making the Netherlands climate-proof, resonating in calls to transform water boards into ‘climate boards’. Upcoming legislative changes (i.e. the Environment and Planning Act) stress the importance of integrated approaches, emphasizing spatial quality and collaboration. Dutch water boards are therefore in a strategic repositioning process, in which the relation to the spatial planning domain stands central. The institutions’ adaptation process started already in the 1990s, yet the urgency of the current climate crisis makes it more pressing. However, strategic repositioning might be hampered due to the corona crisis. An acute crisis can absorb all attention and thereby impede a long-term transition. The question is, though, if this also applies to the water boards, as they do not have a primary responsibility in combatting Covid-19. Based on a framing analysis of strategic position papers and interviews with water board employees, we shed light on this repositioning process by identifying the water boards’ new ‘mission mystique’ and accompanying opportunities and dilemmas. We conclude that water boards remain rather cautious in living up to their new mission of a proactive partner in integrated planning; they could use their strong reputation as water authorities to act more courageous in climate-related spatial planning decisions.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.