Beleid en Maatschappij

Artikel

Discoursen en waterveiligheid

Waarom leiden publiekscampagnes niet tot waterbewustzijn en waterbewust gedrag?

Auteurs Trudes Heems en Baukje Kothuis
Auteursinformatie

70906 Trudes Heems
Trudes Heems is werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker bij WATERWORKS Scientific Research Insititute in Amsterdam. Correspondentiegegevens: WATERWORKS Scientific Research Institute Buitenruspad 11hs 1097 MX Amsterdam waterworks@planet.nl

70908 Baukje Kothuis
Baukje Kothuis is werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker bij WATERWORKS Scientific Research Insititute in Amsterdam. Correspondentiegegevens: WATERWORKS Scientific Research Institute Buitenruspad 11hs 1097 MX Amsterdam waterworks@planet.nl
  • Samenvatting

      Uncertainties about climate change are a major incentive for the Dutch government to communicate frequently about risks related to water safety. In September 2008, the 'New Delta Committee' even presented several coping strategies to safeguard the low-lying Delta of The Netherlands far into the next century. The government assumes that increased high water risk awareness and behaviour in society, based on a risk-based approach, is an important factor for sustainable future living with water and thus made this into the spearhead of policy. However, the main part of Dutch society still lives in a flush of victory. The Delta Works symbolize the victory over the water; The Netherlands is safe. The government doesn't succeed satisfactorily to realize high water risk awareness and behaviour in its society, notwithstanding years of campaigning. Cultural sociologists Heems and Kothuis demonstrate by means of a discourse analysis of public campaigns that government communication on high water safety is not only entangled but also creates confusion. Reason of the entanglement in communication is a breakthrough of the taboo on publicly speaking of a flood disaster as a realistic scenario. The confusion obstructs the Dutch government to bridge the gap in perception between itself and society and to achieve its policy objectives.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.