Bestuurskunde

Article

Wanneer worden gemeenten gezien als waardevol?

Lokale publieke waardecreatie door de ogen van lokale actoren

Trefwoorden public value management, Positive Public Administration, local government, performance assessment
Auteurs Scott Douglas DPhil en Prof. dr. Paul ’t Hart
DOI

Scott Douglas DPhil

Prof. dr. Paul ’t Hart
  • Samenvatting

      This article explores how we can gain insight into the quality of local government with the help of the public value perspective. The public value perspective does not evaluate government through generalised standards or benchmarks, but through the judgments of the actors involved in the policy. This approach could do better justice to the unique context of different governments, such as different local governments. The public value perspective, however, is hampered by the competing expectations that actors have of public policy and their generally negative bias towards the government. Based on 71 interviews with local actors in six municipalities, we show how the public value approach does indeed yields many different and critical perspectives, even within municipalities that are considered successful by national experts. However, we also show which connections exist between these seemingly competing perspectives and how sombre judgments about past governance are actually influenced by optimistic ambitions for the future.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.