Zoekresultaat: 26 artikelen

x
Jaar 2004 x

Karin Geuijen
Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht

Sebastiaan Princen
Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht

Bart Tromp
Prof. dr. B.A.G.M. Tromp is bijzonder hoogleraar in de theorie en geschiedenis van de internationale betrekkingen aan de Universiteit van Amsterdam, Senior Research Fellow aan het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen 'Clingendael', politiek columnist van Het Parool en De Gelderlander en commentator internationale politiek van Elsevier.

Jacques Thomassen
Prof. dr. J.J.A. Thomassen is hoogleraar in de politicologie bij de vakgroep Bestuurskunde aan de Universiteit Twente.

    Cities and regions have long captured the imagination of sociologists, economists, and urbanists. From Alfred Marshall to Robert Park and Jane Jacobs, cities have been seen as cauldrons of diversity and difference and as fonts for creativity and innovation. Yet until recently, social scientists concerned with regional growth and development have focused mainly on the role of firms in cities, and particularly on how these firms make location decisions and to what extent they concentrate together in agglomerations or clusters. This short article summarizes recent advances in our thinking about cities and communities, and does so particularly in light of themes advanced in my recently published book, The Rise of the Creative Class, which focuses on diversity and creativity as basic drivers of innovation and regional and national growth. This line of work further suggests the need for some conceptual refocusing and broadening to account for the location decisions of people as opposed to those of firms as sources of regional and national economic growth. In doing so, this article hopes to spur wider commentary and debate on the critical functions of cities and regions in 21st century creative capitalism.


Richard Florida
Copyright 2004, Richard Florida. Dit artikel wordt gepubliceerd in overeenstemming met Susan Schulman, A Literary Agency, New York. Adres: H. John Heinz School of Public Policy and Management, Carnegie Mellon University, 4800 Forbes Avenue, Pittsburg, PA 15213, Verenigde Staten, e-mail: florida@cmu.edu
Discussie

Repliek

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2004
Auteurs Bart Tromp
Auteursinformatie

Bart Tromp
Prof. dr. B.A.G.M. Tromp is bijzonder hoogleraar in de theorie en geschiedenis van de internationale betrekkingen aan de Universiteit van Amsterdam, Senior Research Fellow aan het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen 'Clingendael', politiek columnist van Het Parool en De Gelderlander en commentator internationale politiek van Elsevier.

    Dutch housing policy has been reformed dramatically over the last fifteen years. The reforms were preceded by an equally dramatic policy crisis during the 1970s and 1980s. This article attempts to explain the development of both the crisis and the subsequent reforms. An important explanatory variable is the logic of provision, relating to the fact that housing comes in the shape of stock and capital. However, the institutional logic of Dutch housing policy, notably the fact that most social housing providers are traditionally private nonprofits, has also proved of vital significance in determining the outcome of the reform process. Distinguishing the effects of the logic of provision and the institutional logic enables an analysis of how policy feedback, the inheritance from previous policies, may cause both policy crisis and policy reform.


Jan-Kees Helderman
Jan-Kees Helderman is als universitair docent bestuurs- en beleidswetenschappen verbonden aan het Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg, Erasmus Medisch Centrum, Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werkt op dit moment aan de afronding van zijn dissertatie Bringing the market back in? A comparative analysis of the politics and policies of market-oriented reforms in Dutch housing and health care. Adres Jan-Kees Helderman: Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg, Erasmus Universiteit Rotterdam, Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, tel.: 010-4088544, e-mail: helderman@bmg.eur.nl

Taco Brandsen
Taco Brandsen is universitair docent bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg. Hij promoveerde in 2001 aan de Universiteit Twente op een proefschrift over de Nederlandse volkshuisvesting als 'quasie markt' en is de auteur van het in 2004 verschenen boek Quasi-Market Governance: An anatomy of Innovation, uitgegeven bij Lemma bv, Utrecht. Adres: Taco Brandsen, Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg, tel.: 013-4662156, e-mail: t.brandsen@uvt.nl
Boekbespreking

Bruggen bouwen

Bruggen bouwen of water naar de zee dragen? De gemiste kansen in het rapport van de commissie-Blok

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2004
Auteurs Thomas Schillemans en Marion van San
Auteursinformatie

Thomas Schillemans
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling

Marion van San
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling

Thom de Graaf
Mr. Th.C. de Graaf is minister voor Bestuurlijke vernieuwing en Koninkrijksrelaties en tevens vice-premier.
Boekbespreking

Autonomie als doel

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2004
Auteurs Talja Blokland
Auteursinformatie

Talja Blokland
Universiteit van Amsterdam
Discussie

Voorstellen De Graaf voor bestuurlijke vernieuwing

Noodzakelijk onderhoud aan de democratie of denkbeeldige oplossingen voor denkbeeldige problemen?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2004
Auteurs Monika Sie Dhian Ho

Monika Sie Dhian Ho

    This article examines government communication on two large-scale Belgian governmental reforms: the Federal Administration and the police forces. Using Lees-Marshment's typology of marketing processes, we identify the marketing of the changes by the Federal Administration as sales-oriented: a finished product or an expert-developed administrative reform project to be sold to the public. Declining enthusiasm for communication and growing product disagreement gradually forced this reform to disappear from the market. The police reform followed a market-oriented marketing process. It responded to public outrage. The Government merely reacted to external information. This explains why it failed to deal with a changed market situation. A content analysis of articles in both popular and quality newspapers examines the representation of both reforms in the media and seems to confirm our observations. This article shows that marketing reforms are extremely difficult when there is no shared understanding of the product to be marketed.


Dave Gelders
Dave Gelders is als aspirant van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen verbonden aan het Departement Communicatieweten-schap van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar externe overheidscommunicatie over beleid. Enkele recente publicaties: Gelders, D., 'Public information provision about policy intentions: The Dutch and Belgian experience'. Government Information Quarterly (2003 forthcoming). Gelders, D. en L. Gelders, 'Grenzen aan de externe communicatie van een VOI: De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening'. Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement (2003) 8: 4-10. Gelders, D., 'Drugbeleid in België: Communicatieonderzoek over niet-aanvaard beleid'. Paper Voorjaarscongres Vereniging voor Overheidscommunicatie (Universiteit Twente, Enschede 2003). Adres Dave Gelders: Katholieke Universiteit Leuven, Departement Communicatiewetenschap, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel: (32) 1 632 36 14, e-mail: steven.vandewalle@soc.kuleuven.ac.be

Steven Van de Walle
Steven Van de Walle is wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar de relatie tussen de kwaliteit van overheidsdienstverlening en het vertrouwen van de burger in de overheid. Enkele recente publicaties: Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 'Comparing measures of citizen trust and user satisfaction as indicators of "good governance": Difficulties in linking trust and satisfaction indicators'. International Review of Administrative Sciences (2003) 69 (3): 329-344. Van de Walle, S. en G. Bouckaert. 'Public service performance and trust in government: The problem of causality'. International Journal of Public Administration (2003) 26 (8-9): 891-913. Van de Walle, S., 'Context-specific images of the archetypical bureaucrat: Persistence and diffusion of the bureaucracy stereotype'. Public Voices (2003 forthcoming). Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 2003, 'Quality of public service delivery and trust in government'. In: A. Salminen (red), Governing Networks: EGPA Yearbook (Amsterdam 2003: IOS Press) 299-318. Van de Walle, S. en J.K. Kampen, 'Zijn ontevreden klanten ontevreden: Over zin en onzin van gebruikersbevragingen bij de overheid'. b en m (2003) 29: 146-155. Adres Steven Van der Walle: Katholieke Universiteit Leuven, Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel.: (32) 1 632 30 53, e-mail: dave.gelders@soc.kuleuven.ac.be

    In managing new cleavages between conflicting values (such as materialism and post-materialism), we cannot simply fall back on a classical approach to cleavage management. The segments surrounding the new cleavage are clearly more fluid than those surrounding the religious or socio-economic cleavages from consociationalism and neo-corporatism, such as is rightly emphasised in the network approach. In the conflict between the materialist and post-materialist value pattern, representation logic is not a given certainty. Not only the facts, but also the negotiating players and the decision-making arenas are the subject of negotiation and strategic action. This is reflected in the new forms of consultation politics. Similarly, consensus formation cannot make do with the (party) political integration of the segments because, given the conditions of post-materialism, this integration can only be partial. It seems important in the new cleavage management to devote attention to the existence of several arenas in which political interests are weighed up. For the players involved in a particular policy issue, this means the lure of strategic forum shopping and thus complication of the conflict-resolving ability of each of the forums.


Johan Weggeman
Johan Weggeman is verbonden aan de opleiding bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij studeerde politicologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde als bestuurskundige aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De titel van zijn proefschrift luidt Controversiële Besluitvorming (Lemma 2003). Adres: Erasmus Universiteit Rotterdam, opleiding bestuurskunde, postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, tel: 010 4082635, e-mail: weggeman@fsw.eur.nl

    It is generally assumed that unsafety is typically urban, as the urban environment offers opportunities for criminality and contains in addition a lot of illegality and marginality. However, empirically grounded understanding of the relation between criminality and the social and physical characteristics of the urban environment is limited. Therefore this contribution explores the (spatial) connection between the social and physical environment and different forms of criminality. In this respect some common assumptions exist, such as the idea that the residential composition of neighbourhoods is strongly related to criminality; especially when residents are poor or immigrants. In addition, anonymous and massive urban environments would ask for criminality due to a lack of social control. Far less often does one point to the relation between criminality and the presence of a visiting population, as in city centres. Our analysis supports this relation: criminality in cities is connected with the opportunities offered in city centres. This insight is important for the organisation of police work.


Sako Musterd
Sako Musterd (1953) is hoogleraar Stadsgeografie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek, dat hoofdzakelijk internationaal vergelijkend is, richt zich op ruimtelijke segregatie en sociale uitsluiting in grote steden in Europa en op actuele stedelijke dynamiek en herstructurering in regionale setting. Recente studies betreffen de evaluatie van theorieën over buurteffecten aan de hand van grootschalig longitudinaal onderzoek in Zweden en Nederland en onderzoek naar de voorwaarden voor de ontwikkeling van op kennis gerichte steden. Musterd is onder andere lid van de redactie van het International Journal of Urban and Regional Research; van Housing Studies; en van Population, Space and Place.

Wim Ostendorf
Wim Ostendorf (1948) is universitair hoofddocent Stadsgeografie aan de afdeling Geografie en Planologie en aan het AME (Amsterdam study centre for the Metropolitan Environment) van de Universiteit van Amsterdam. Hij doceert Stadsgeografie en Methoden en Technieken en begeleidt promotiestudenten. In zijn onderzoek is hij gericht op urbanisatieprocessen en op problemen van grote metropolitane gebieden wat betreft bevolking, segregatie en huisvesting. In zijn recente onderzoek heeft hij zich onder meer bezig gehouden met segregatie en sociale uitsluiting in grote Europese steden (in Europese onderzoeksprojecten als URBEX, Neighbourhood trajectories en RESTATE), met kansarmen en met de betekenis van de sociale samenstelling van de woonbuurt voor het voortduren of versterken van kansarmoede.

Rinus Deurloo
Rinus Deurloo (1942) is universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam, afdeling Geografie en Planologie en coördinator van het GIS-Centrum van de faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen. Hij verricht methodisch-technisch onderzoek op het gebied van verhuis- en woningkeuzegedrag en op het terrein van stadsgeografische toepassingen van Geografische Informatie Systemen (gis). Tevens ontwikkelt hij de Stadsmonitor Amsterdam.

    Parents are worried about the safety of their youngsters in public space, although they do not define all public space as dangerous for their children. This article discusses empirical research of the views of parents of fourteen and fifteen year olds on the safety in different environments. Parents in cities, suburbia and the countryside in the Dutch province of Groningen all worry about the safety of their children. Nevertheless, differences exist in the ways in which they reproduce images of 'the city as a jungle' and the 'rural idyll.' These dominant images influence the parental concerns and the way parents protect their youngsters. At the same time, parents hold alternative and sometimes contradictory views about the appropriateness of their residential environment. Furthermore, parents' opinions on safety are not exclusively based on the places their children visit. Besides local experiences, national and international news frame the parents' views. This is of considerable importance for local safety policies.


Renske Emmelkamp
Dr. Renske Emmelkamp promoveerde recentelijk op het proefschrift Een veilig avontuur. Alledaagse plaatsen en vrijetijdsbesteding in de verhalen van jongeren en ouders (Amsterdam: in eigen beheer). Zij publiceerde voorts in 2002 'Gevaarlijke plaatsen voor de jeugd' in Rooilijn, 9: 425-33 en in 2001 'Über Stadt und Land hinaus. Die Besorgnis von Eltern und Jugendliche in der öffentlichen Domäne' in: L. Deben en J. van de Ven (red.), Berlin und Amsterdam. Globalisierung und Segregation, Amsterdam: Het Spinhuis, 44-66. Adres: Sumatrakade 1205, 1019 RJ Amsterdam, tel.: 020-4715082/06-29027886, e-mail: r.emmelkamp@xs4all.nl

Talja Blokland
Talja Blokland is universitair docent sociologie aan de afdeling Sociologie en Culturele Antropologie van de Universiteit van Amsterdam en buitengewoon hoogleraar Samenlevingsopbouw aan de afdeling Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Adres Talja Blokland: ASSR, Kloveniersburgwal 48, 1012 CX Amsterdam, e-mail: t.v.blokland@uva.nl

Ruth Soenen
Ruth Soenen is Onderzoeker Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen aan het departement Sociale en Culturele Antropologie, Katholieke Universiteit Leuven, België. Adres Ruth Soenen: Departement Sociale en Culturele antropologie, Katholieke Universiteit Leuven, Tiensestraat 102, 3000 Leuven, België, e-mail: ruth.soenen@ant.kuleuven.ac.be

    Blokland and Soenen use ethnographic research of tramcars in Antwerp to discuss how incidental contacts in public transport relate to safety and trust in the public space. They argue that anonymity, although often blamed, is not the culprit. Blaming certain categorically labeled groups as 'problematic' is not a fruitful approach either. Through an analysis of social realms (public, private and parochial, as in Lofland) that customers create in interaction with each other, the authors show that public transport incorporates potentials both for 'thin community' and for conflict and anxiety. Whether people experience one or the other depends on the social trust. The key to understand how such trust can grow and decrease cannot be found in crime statistics, individual attitudes or categories of 'problematic groups', but in the constructions of the social realms through which people opt out of the public realm or, in groups, appropriate the public space at the expense of others. Describing the various services of 'Lijnspotters', drivers and controllers, the authors discuss what types of social control in public transport is most likely to enhance social trust.


Talja Blokland
Talja Blokland is buitengewoon hoogleraar 'wetenschappelijke grondslagen van het opbouwwerk' aan de Erasmus Universiteit en universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam.

    This article discusses the changes in the safety policy in the Netherlands over about the last fifteen years. These changes are analysed as reactions to the problems that the police and other criminal justice agencies face and which result from the shift from a modern to a late modern society. Five main changes are distinguished: in the organisational and managerial arrangements of the police; in the relation between the state (police) and other (both public and private) agencies; the rise of extra-judicial instruments and the growing attention for the position of victims; the increasing use of technological instruments for surveillance and crime prevention; and a harsher and more punitive policy. These changes create new fundamental questions for a future safety policy.


Jan Terpstra
Dr.ir. J.B. Terpstra is werkzaam bij het Instituut voor Maatschappelijke Veiligheidsvraagstukken (ipit) van de Universiteit Twente. Hij verricht de laatste jaren vooral onderzoek rond politie, justitie en veiligheidszorg. Terpstra publiceerde eerder ook over onder meer maatschappelijke achterstand, sociale zekerheid en beleidsuitvoering. Recente publicaties hebben onder andere betrekking op samenwerking in de lokale veiligheidszorg, Justitie in de Buurt en sturing van politie en politiewerk. Adres: Instituut voor Maatschappelijke Veiligheidsvraagstukken (ipit), Universiteit Twente, Postbus 217, 7500 AE Enschede, e-mail: j.b.terpstra@utwente.nl

    The creation of quasi-autonomous organizations has spread throughout the western world. Flanders and the Netherlands both have a longstanding tradition of putting policy execution at arms' length, thereby creating so-called voi's and zbo's respectively. This raises the question whether there are comparable trajectories, forms, developments and political considerations. By comparing the developments in both countries the authors seek an answer to this question.

    The establishment of quangos was very popular until the mid 1990s. However, in both countries a countermovement can be seen. The creation of quangos is believed to lead to problems for political control. Both governments have taken several measures to solve these issues.

    The comparison shows that there are indeed many similarities, but also reveals interesting differences. There is no comprehensive convergence between the two neighbours. These differences are the result of differences in the politico-administrative system and the institutional culture.


Koen Verhoest
Dr. Koen Verhoest is onderzoeker en projectleider aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam, onder meer over de sturing van verzelfstandigde organisaties (in het Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement en met Geert Bouckaert in een boek van Yvonne Fortin), over coördinatie binnen de overheid (twee boeken bij Die Keure en Academia Press), over kerntaken tussen overheidsniveaus en tussen publieke en private actoren (twee boeken bij Academia Press en bij de Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur). Adres: Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, 3000 Leuven e-mail: verhoest@soc.kuleuven.ac.be

Sandra van Thiel
Dr. Sandra van Thiel is universitair docent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij heeft diverse publicaties op haar naam over verzelfstandiging zowel over zbo's (met Van Buuren in Bestuurswetenschappen), agentschappen (met Smullen en Pollitt in b en m) als over gemeentelijke verzelfstandiging (in Beleidswetenschap). Adres: Erasmus Universiteit Rotterdam, postbus 1738, kamer M8-27, 3000 DR Rotterdam e-mail: vanthiel@fsw.eur.nl

    In the discussion about the introduction of a directly elected mayor in the Netherlands the issue of election procedures is largely ignored. Election procedures, however, are not neutral. Five different elections procedures that can be used to elect a mayor (simple majority, two round system, alternative vote, Cooms rule and the adjusted Copeland rule) are analyzed using seven different criteria (selecting majority winners, selecting condorcet winners, not selecting condorcet losers, monotonicity, strategy proofness, simplicity and costs). With respect to most of the criteria used, the adjusted Copeland score rule outperforms the other procedures mentioned.


Henk van der Kolk
Dr. Henk van der Kolk is als universitair docent Politicologie verbonden aan de faculteit Bedrijf, Bestuur en Technologie (BBT) van de Universiteit Twente. Hij publiceerde onder meer Electorale controle (1997), en samen met anderen Politieke veranderingen in Nederland 1971-1998 (2000) en Lokale kiesstelsels vergeleken (2002). In zijn onderzoek richt hij zich vooral op de relatie tussen (electorale) instituties en (politiek) gedrag. Adres: Universiteit Twente, faculteit Bedrijf, Bestuur en Technologie (BBT), leerstoel politicologie, postbus 217, 7500 AE Enschede, tel.: 053 4893281, e-mail: H.vanderkolk@utwente.nl

    Although 'integration with retention of "own" culture' has ceased to be the dominant policy principle in Dutch minority policies for quite some time now, there are still remarkably many ethnically specific policy arrangements in the Netherlands. To explain this contradiction this paper introduces an administrative mechanism: the logic of making policy categories conflicts with the logic of policy implementation. The use of 'avoidant categories' – a particular type of policy category discussed in this paper – creates an administrative opportunity structure that unintendedly promotes ethnic fragmentation instead of integration in policy implementation. We illustrate the working of this mechanism in a comparative perspective; the Netherlands is not unique in this respect and experience in other countries is instructive.


Frank de Zwart
Dr. Frank de Zwart is politiek antropoloog/bestuurskundige en verbonden aan het departement Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden.

Caelesta Poppelaars
Drs. Caelesta Poppelaars is bestuurskundige. Zij was tot 1 februari 2004 werkzaam als stafmedewerker bij de Tijdelijke Commissie Onderzoek Integratiebeleid van de Tweede Kamer. Vanaf 1 februari 2004 is zij als aio verbonden aan het departement Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden.
Toont 1 - 20 van 26 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.