Zoekresultaat: 10 artikelen

x
Jaar 2012 x
Artikel

It doesn’t always go according to plan

Een reactie op het Rob-rapport In gesprek of verkeerd verbonden?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2012
Auteurs Dr. Kristof Jacobs
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Dr. Kristof Jacobs
Dr. K.T.E Jacobs is verbonden aan het Institute for Management Research van de Radboud University Nijmegen. K.jacobs@fm.ru.nl.

Rudy B. Andeweg
Rudy B. Andeweg is als hoogleraar empirische politicologie verbonden aan het Instituut voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden. Zijn onderzoek is gericht op diverse aspecten van politieke representatie.

Rob Hoppe
Hoogleraar kennis en beleid Universiteit van Twente, Faculteit Management en Bestuur (MB), Vakgroep Science, Technology and Policy Studies (STePS)
Article

Politieke participatie: Wat doet dat met een mens?

Een panelstudie van Belgische lokale data

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 2 2012
Trefwoorden political participation, political knowledge, political trust, emancipation process, local politics
Auteurs Peter Thijssen en Didier Dierckx
SamenvattingAuteursinformatie

    In this paper we study both long term and short term individual effects of political participation at the local level. Participatory theorists argue that political participation could lead to individual emancipation in terms of a rise of political knowledge and, in the long term, political trust. Indeed, in the short term the increased political knowledge associated with participation might enable citizens to better define their self-interest, which may be inconsistent with actual policies pursued by the local authorities and thus might be conductive to distrust. In the empirical part we will test these assertions using two-wave panel data for a random sample of 457 individuals in the district of Deurne (Antwerp – Belgium). Our results suggest that in the short term participation leads to more local political knowledge and distrust in the local administration. However, we do not find a significant increase in political trust in the long term.


Peter Thijssen
Peter Thijssen is hoofddocent aan het Departement Politieke Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Hij is lid van de onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P). Zijn onderzoek spitst zich toe op de wisselwerking tussen publieke opinie en politieke participatie.

Didier Dierckx
Didier Dierckx is wetenschappelijk medewerker aan het Departement Politieke Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Hij werkt aan het beleidsondersteunend onderzoek ‘Focus op Deurne’, alsook aan een proefschrift waarin wordt gezocht naar contextuele verklaringen voor lokale politieke participatie.
Artikel

De kanteling van de Wmo: Transformatie van de verzorgingsstaat in de stad?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2012
Trefwoorden welfare state, reform, big society, local level, participation
Auteurs Jeroen Hoenderkamp
SamenvattingAuteursinformatie

    This article investigates whether the local practices growing under the Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo; Law for social participation) can be viewed as examples of ‘transformation of the welfare state’-in-action. The article argues that indeed, a number of Dutch cities is trying to create a shift in the balance of responsibilities of citizens, social networks, civil society and government that can be judged an operationalization of the more abstract recommendations of many ‘welfare state reformers’. It remains to be seen however, whether these attempts will actually result in change. There are both practical problems and fundamental questions to be tackled. The question whether the transformation wished for by many from a political perspective, is actually feasible (given the political and societal constraints) should be addressed firmly by both local and national actors.As it goes, the opposite is the case: the question of the feasibility of the Wmo seems to have vanished in the void between parliament and municipalities.


Jeroen Hoenderkamp
Dr J. Hoenderkamp was de afgelopen vijftien jaar in dienst van verschillende adviesbureaus in het sociale domein. Recent is hij in dienst getreden van de gemeente Maastricht, waar hij de in dit artikel beschreven transformatie van verzorgingsstaat naar participatiestad mee helpt vormgeven.

    The problems discussed in the articles of this special issue are not merely wicked in the sense of involving normative dissensus and factual uncertainty. They also are systemic: they reflect institutional inertia, discursive inertia and the disruptive impact of sociological trends (individualization, Europeanization etc.) on incumbent practices and institutions. This systemic character tends to makes them persistent: while fundamental change is unavoidable, such change is likely to be bothered by the very institutional and discursive inertia it seeks to address. Reflecting, from a public policy studies point of view, on previous articles we deduce four principles from urban practices to deal with these challenges: 1) reduce dissent and uncertainty where possible; 2) acknowledge normative diversity by promoting context-specific solutions; 3) organize policies around societal/market initiatives that have emerged in a context and 4) define institutional changes that may further promote and simplify such policies and seize opportunities for structural change.


John Grin
Prof. dr J. Grin is hoogleraar Beleidswetenschap, in het bijzonder systeeminnovaties, aan de Universiteit van Amsterdam.

Jos Koffijberg
Dr J.J. Koffijberg en prof. dr W.A. Hafkamp zijn als respectievelijk hoofd onderzoek en wetenschappelijk directeur verbonden aan Nicis Institute.

Wim Hafkamp
Dr J.J. Koffijberg en prof. dr W.A. Hafkamp zijn als respectievelijk hoofd onderzoek en wetenschappelijk directeur verbonden aan Nicis Institute.

Henk Wesseling
Drs H.W.M. Wesseling is verbonden aan Berenschot en leidt daar het Expertisecentrum Arrangementbouw.
Artikel

De energieke stad

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2012
Auteurs Maarten Hajer en Hiddo Huitzing
SamenvattingAuteursinformatie

    Sustainability, the question of how our system of prosperity could be maintained, is one of the main issues of the coming decades. To combine economic growth and a pleasant environment, society needs to scale back its resource use and the ensuing pressures on the environment, by a factor of five. The challenge is to do more with less; something for which there is no instant solution. The city is the place where this change will begin, not by ‘big’ government with ‘big’ plans, but by the energetic society. Citizens and the business community are motivated by their wish for a clean economy and a pleasant living environment. The rise of the information society has increased their ability to exchange knowledge and ideas, releasing creativity and creating new solutions. If city governments are to tap into the strength of society, they must embrace the initiatives and join citizens and business in the empowered deliberative search for sustainable solutions. The goal of a clean economy is within reach, but it demands comprehensive physical and cultural change, in which local initiatives may lead the cultural change towards a broad vision of a strong, sustainable society. A large role for government remains, but high quality, low carbon cities may be the winners of the future.


Maarten Hajer
Prof. dr M.A. Hajer en drs J.H.A. Huitzing zijn verbonden aan het Planbureau voor de Leefomgeving.

Hiddo Huitzing
Prof. dr M.A. Hajer en drs J.H.A. Huitzing zijn verbonden aan het Planbureau voor de Leefomgeving.
Artikel

Vluchten in bureaucratie

Bureaucratische gehechtheid onder professionals in de jeugdhulpverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2012
Trefwoorden professionalism, youth care, accountability, bureaucracy, marketization
Auteurs Drs. Daniel van Hassel, Prof. dr. Evelien Tonkens en Drs. Marc Hoijtink
SamenvattingAuteursinformatie

    In recent decades, professionals in the public sector have been faced with increasingly detailed demands concerning accountability and performance. It is often argued that this increased accountability and its bureaucratic pressures limit professionals’ discretionary space and autonomy. However, this critique is hardly based on empirical research on the experiences and perceptions of professionals themselves. In this article we present an investigation into these perceptions and experiences with accountability in one particular brand of the public sector, namely youth care.
    Our research indicates that professionals in youth care are hardly interested in greater autonomy or discretion. They rather want clarity, security and options for learning. Moreover, we found ‘bureaucratic attachment’: attachment to bureaucratic procedures particularly as a reaction to increased fears to be sued when something goes wrong with clients. In the recurrent arguments for reduction of bureaucracy, this other face of bureaucracy is often disregarded.
    Regarding working conditions however, the professionals we interviewed do want more discretion. Especially concerning occupation of beds, as the requirement for permanent occupation is viewed to augment risk. We therefore argue for better backing of professionals in youth, for a more precise battle against unnecessary bureaucracy, and for professionalization in order to handle more discretion.


Drs. Daniel van Hassel
Daniel van Hassel is socioloog en als onderzoeker verbonden aan het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL), waar hij zich bezighoudt met het thema beroepen in de gezondheidszorg, d.hassel@nivel.nl.

Prof. dr. Evelien Tonkens
Evelien Tonkens is bijzonder hoogleraar actief burgerschap bij de afdeling Sociologie en Antropologie van de Universiteit van Amsterdam en toezichthouder van Meander Medisch Centrum te Amersfoort, e.h.tonkens@uva.nl.

Drs. Marc Hoijtink
Marc Hoijtink is socioloog en onderzoeker aan Kenniscentrum Maatschappij en Recht van de Hogeschool van Amsterdam, waar hij zich bezighoudt met de thema’s sociaal beleid en professionaliseringsvraagstukken, m.a.hoijtink@uva.nl.
Article

De impact van multi-level governance op de democratische input in het EU-handelsbeleid onder het Verdrag van Lissabon

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2012
Trefwoorden multi-level governance, subsidiarity, EU trade policy, legitimacy, participation
Auteurs Fabienne Bossuyt
SamenvattingAuteursinformatie

    This article examines the impact of multi-level governance (MLG) on the democratic input into European Union (EU) trade policy under the Lisbon Treaty. Focusing on two recently concluded EU trade agreements, i.e. the multi-party agreement with Colombia and Peru and the association agreement with Central America, the article traces several dangers and risks that MLG entails for democratic accountability and participation, which are closely tied to the strong output-oriented nature of MLG and its emphasis on technical effi ciency. These dangers of MLG – the article argues – are not accidental, but are fi rmly rooted within an underlying hegemonic social-economic trend, characterised by an intentional (neo-liberal dominated) attempt to de-politise, and even de-democratise, European political policy-making.


Fabienne Bossuyt
Fabienne Bossuyt is doctor-assistent aan het Departement Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Haar onderzoek richt zich op het extern beleid van de Europese Unie, waaronder de sociale dimensie van het EU-handelsbeleid.

Hugo Durieux
Hugo Durieux is filosoof en jurist en was directeur van het Steunpunt Buitenlands Beleid 2007-2011.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.