Zoekresultaat: 8 artikelen

x
Jaar 2008 x
Artikel

De verplaatsing van de 'Vierde Macht'

Inleiding op het themanummer

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2008
Auteurs Paul 't Hart, Sebastiaan Princen en Kutsal Yesilkagit
SamenvattingAuteursinformatie

    A large number of Dutch policy areas is governed by institutionalized European policy networks and European laws and rules. Various forms of multi-level governance have emerged that were seemingly unforeseen at the time when the field of European integration studies was preoccupied by the fierce debates between intergouvernmentalists and supernationalists. Nevertheless, the field has hitherto given little attention to how europeanisation has affected national civil service systems. This article kicks off this special issue with an overview of the recent literature on the effects of Europeanisation on national civil service systems.


Paul 't Hart
Prof. dr. Paul 't Hart is als hoogleraar verbonden aan de Australian National University en de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. 't Hart publiceerde onlangs met R. Rhodes, P. 't Hart en M. Noordegraaf (red.), Up Close and Personal. Studying Government Elites, Basingstoke: Palgrave McMillan 2007. Correspondentiegegevens: Political Science Program Research School of Social Sciences Australian National University Canberra ACT 0200 Australia hart@coombs.anu.edu.au

Sebastiaan Princen
Dr. Sebastiaan Princen is verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Princen publiceerde onlangs 'Agenda-setting in the European Union: A Theoretical Exploration and Agenda for Research', Journal of European Public Policy 2007, 14: 21-38.

Kutsal Yesilkagit
Dr. Kutsal Yesilkagit is verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Yesilkagit publiceerde onlangs (met J. Blom-Hansen) 'Supranational Governance or National Bussiness-as-Usual? The National Administration of EU Structural Funds in The Netherlands and Denmark', Public Administration 2007, 85: 503-524.
Artikel

Culturen besturen

Het (onzinnige) verlangen naar het 'maken' van tradities in lokaal bestuur

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2008
Auteurs Mirko Noordegraaf en Jeroen Vermeulen
SamenvattingAuteursinformatie

    In local government, traditions and styles of working are under pressure. Local administrators try to find new methods to address urban matters in a business-like manner, to direct networks and to activate stakeholders. In that way, they strive for better performance, and for 'new' politics. In order to succeed, not only new methods are introduced, but cultures are changed as well and new traditions of governance are established. Existing styles of working and regular procedures are seen as outdated and considered to be barriers that have to be eliminated. This 'violence of renewal', as we call it, is based on several assumptions. First, new methods are seen as crucial for modernizing local governance. Second, the effects of new methods depend on the manner in which modernization takes place. Third, effective introductions of new methods do not happen straightforwardly; cultural change is required. In this article we will argue that these assumptions have to be put into perspective and, especially, that the idea of 'making' of cultures in order to effectively implement new methods is illusory. We show, based on research in four municipalities, that interventions in local governance as such are culturally biased, and that local traditions, styles and customs influence how modernization takes place.


Mirko Noordegraaf
Mirko Noordegraaf is als hoogleraar verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Prof. dr. M. Noordegraaf Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap Bijlhouwerstraat 6 3511 ZC Utrecht m.noordegraaf@uu.nl

Jeroen Vermeulen
Jeroen Vermeulen is als docent en onderzoeker verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Dr. J. Vermeulen Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap Bijlhouwerstraat 6 3511 ZC Utrecht j.vermeulen@uu.nl

    Over the last decades, the number of European Union member states has significantly increased, resulting into a reduction of the relative formal power of the Dutch government. Improving Dutch influence in Brussels is therefore an important topic on the agenda of public administration scholars and advisory boards. Using experts at the various stages of the EU policymaking process is one option to increase the influence in the EU. This article evaluates the effectiveness of this strategy concerning one of the most complex and most controversial public policy issues in the history of the European Union: the revision of the EU's chemical policy (REACH). The article demonstrates that the 'expert strategy' has been successful in this case. However, the effectiveness of this strategy comes under pressure if the trend towards core departments will continue.


Markus Haverland
Markus Haverland is als universitair hoofddocent verbonden aan de afdeling Bestuurskunde van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Correspondentiegegevens: Dr. Markus Haverland Erasmus Universiteit Rotterdam Faculteit der Sociale Wetenschappen Afdeling Bestuurskunde Postbus 1738 3000 DR Rotterdam haverland@fsw.eur.nl
Artikel

Besturen in commissie

Verklaring van een fenomeen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2008
Auteurs Martin Schulz, Mark van Twist en Henk Geveke
SamenvattingAuteursinformatie

    Governing the Netherlands seems to have become a form of governing by commission. Between 1995 and 2005 Dutch central government installed at least 364 commissions that we were able to identify. Cuts in this phenomenon are often called for by its opponents since commissions are often believed to be a strategic instrument for policymaker to cut democratic corners or slow down policy making processes. Dutch Parliament by motion has even asked government to keep from forming (so many) commissions. Still trends have not changed and new commissions are being formed almost every other week. Apparently there are compelling reasons for forming commissions. In this article we discuss how societal and public context lead to the installation of commissions. Furthermore we argue that installation of a commission can be clearly understood from the motives officials have with its formation. Hiring expertise (60%), independence of members (30%) and creating legitimacy (20%) are important factors regarding these motivations. Timing of commissions within election cycles is strategic: installation shortly after the new administration is effective, as is reporting back before the next elections. As long as politics remains politics calling for less commissions has mostly symbolic value.


Martin Schulz
Martin Schulz werkt aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg aan een proefschrift over commissies en is senior adviseur bij Berenschot Procesmanagement. Correspondentiegegevens: Drs. J.M. Schulz Universiteit van Tilburg Tilburgse School voor Politiek en Bestuur Postbus 90153 5000 LE Tilburg 013-4662128 j.m.schulz@uvt.nl

Mark van Twist
Mark van Twist is bijzonder hoogleraar Publiek-private samenwerking aan de Faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen, decaan van de NSOB en directeur bij Berenschot Procesmanagement. Correspondentiegegevens: Prof. dr. M.J.W. van Twist Nederlandse School voor het Openbaar Bestuur Lange Voorhout 17 2514 EB Den Haag 070-3024910 twist@nsob.nl

Henk Geveke
Henk Geveke is directeur Nationale Veiligheid bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Correspondentiegegevens: Drs. H.G. Geveke Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Postbus 20011 2500 EA Den Haag 070 426 8365 henk.geveke@minbzk.nl
Artikel

De politieke aandachtscyclus voor openbaar bestuur en democratie

Een inhoudsanalyse van troonredes van 1945 tot 2007

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2008
Auteurs Gerard Breeman, Arco Timmermans, David Lowery e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    This article analyzes the attention to democratic performance and the functioning of public administration by governments in the Netherlands. The views of national governments on these matters have not been mapped systematically. Through a content analysis of all annual Dutch Queen's speeches between 1945 and 2007, which is part of our broader research on the national politics of attention, we analyze the pattern of attention for democracy and public administration. The theoretical perspective used is the model of policy generations. Our findings show that governmental attention for the functioning of public administration emerged in the 1960s and since then went up and down. The time intervals in which agenda changes occurred often were longer than the duration of individual governments, although some governments contributed strongly to a change in attention and tone. Attention not only showed rise and decline, also the emphasis on efficiency, long term planning, and democratization shifted considerably from one period to the next. This empirical pattern matches for the most part the theory of policy generations, which predicts a fixed sequence in policy emphasis. In addition to general cultural driving forces central to this theoretical model, we conclude that political and institutional conditions contribute to a better understanding of the pattern of political attention.


Gerard Breeman
Gerard Breeman is als docent Bestuurskunde verbonden aan de Wageningen Universiteit.

Arco Timmermans
Arco Timmermans is docent aan de Universiteit Leiden. Correspondentiegegevens: Dr. Arco Timmermans Universiteit Leiden Faculteit der Sociale Wetenschappen Departement Bestuurskunde Wassenaarseweg 52 Postbus 9555 2300 RB Leiden atimmermans@fsw.leidenuniv.nl

David Lowery
David Lowery is hoogleraar aan de Universiteit Leiden.

Caelesta Poppelaars
Caelesta Poppelaars is postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen.

Sandra Resodihardjo
Sandra Resodihardjo is docent aan de Universiteit Leiden.

Pieter Glasbergen
Prof. dr Pieter Glasbergen is als hoogleraar milieumaatschappijwetenschappen, in het bijzonder vraagstukken van omgevingsbeleid, verbonden aan de Universiteit Utrecht en de Open Universiteit Nederland.
Artikel

Marktwerking in infrastructuren

Betekenis van versplintering voor publieke waarden

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2008
Auteurs Willemijn Dicke en Ton van den Brink
Auteursinformatie

Willemijn Dicke
Dr Willemijn Dicke is universitair hoofddocent aan de Technische Universiteit Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Ton van den Brink
Mr dr Ton van den Brink is stafmedewerker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en als universitair docent verbonden aan het Europa Instituut van de Universiteit Utrecht.
Artikel

Een klassiek probleem heroverwogen

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2008
Auteurs Cor van Montfort, Ank Michels en Martijn van der Steen
Auteursinformatie

Cor van Montfort
Prof. dr C.J. van Montfort is bijzonder hoogleraar aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg en sectormanager PPS bij de Algemene Rekenkamer.

Ank Michels
Dr A.M.B. Michels is universitair docent bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.

Martijn van der Steen
Drs M. van der Steen is werkzaam als senioronderzoeker en programmaleider aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.