Zoekresultaat: 4 artikelen

x
Jaar 2013 x

    Internationaal stijgt de aandacht voor evidence-based policy (EBP); de term duikt steeds vaker op in het beleidsdiscours. Het empirisch onderzoek naar kennisgebruik en doorwerking van wetenschappelijk onderzoek is evenwel eerder gelimiteerd, al bestaat er consensus dat de doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek beperkt is. De vraag stelt zich of het recente EBP-discours hierin verandering kan brengen. Kan EBP leiden tot meer doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek, gelet op de inherente kenmerken van beleid en wetenschappelijk onderzoek die belangrijke obstakels blijken te vormen voor kennisgebruik en doorwerking? Kunnen we in Vlaanderen reeds spreken over een EBP? Wat verstaan beleidsmakers onder ‘evidence-based’? Is een EBP überhaupt mogelijk? Wat zijn de belangrijkste obstakels voor kennisgebruik volgens beleidsmakers en wat zijn de belangrijkste gebruiksverhogende factoren? In dit artikel wordt aan de hand van een literatuurstudie, een bevraging van (Vlaamse) beleidsmakers en een citaats- en inhoudsanalyse van Vlaamse parlementaire bronnen gepoogd een antwoord te bieden op deze vragen.


Valérie Smet
Dr. Valérie Smet werkt als wetenschappelijk onderzoeker bij het IRCP (Institute for international Research on Criminal Policy), een onderzoeksinstituut van de vakgroep Strafrecht en Criminologie (Universiteit Gent).
Artikel

Co-regulering: niet doen! Of toch?

Een essay over de beoordeling van co-regulering vanuit twee interpretaties van governance

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2013
Trefwoorden co-regulation, inspection, governance, assessment
Auteurs Haiko van der Voort
SamenvattingAuteursinformatie

    Public regulators and inspectorates are increasingly involved in self-regulatory initiatives. This contribution is about co-regulation, which are co-ordination efforts among public regulators and self-regulating institutions. In co-regulation arrangements typical regulation and oversight activities, such as standard setting, information gathering and sanctioning become subjects of co-ordination between public and private actors. Co-regulation arrangements are typically network efforts. At the same time ‘regulation’ has a hierarchical connotation. This paradox shows in interpretations of ‘governance’ and ‘the move from government to governance’, the latter being a popular phrase qualifying a change of the government’s role in society. Main question in this paper is what the changing role of government in society means for the assessment of co-regulation. Based on literature two implicit, but opposing interpretations of ‘governance’ and the change are described. This implicitness may cause unsound assessments of co-regulation, either too tough or too lenient. In this contribution the normative implications of both interpretations are made explicit for co-regulation. The argument is illustrated by the case of co-regulation in the Dutch coach travel industry.


Haiko van der Voort
Dr. H.G. van der Voort is docent bij de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft. In juni is hij gepromoveerd op het onderwerp van dit artikel.
Artikel

Governance by numbers: risico’s verbonden aan de internationale benchmarking en ranking van pensioensystemen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2013
Trefwoorden Governance by numbers, Commensuratie, comparatief onderzoek, doelmatigheid van pensioenen, standaardisatie
Auteurs Drs. Hans Peeters en Dr. Gert Verschraegen
SamenvattingAuteursinformatie

    This article points out some of the pitfalls and ambiguities involved in quantified cross-national policy comparisons by looking at the construction and use of standardized indicators in the field of pension policy. The empirical analysis looks at three cases where the OESO and EU use standardized pension indicators to score and rank the performance of national pension systems. The cases illustrate some of the problems associated with scoring and ranking the outcomes of unique and complex pension systems by means of internationally standardized indicators. Our results show that internationally standardised indicators for pension systems are not neutral in the sense that they favor countries with certain institutional pension policy mixes over others. When particular institutional characteristics are treated differently under the same metric, systematically distorted conclusions about the performance of national pension systems may, and likely do, result. Consequently, these observed biases hinder reliable cross-national comparison that is based on these indicators. The article concludes with some recommendations on the construction and use of international indicators in the field of pension policy. It also discusses where research on the process of commensuration – transforming qualities into quantities − in a comparative context should go from here.


Drs. Hans Peeters
Hans Peeters is wetenschappelijk medewerker aan het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van de KU Leuven, België, hans.peeters@soc.kuleuven.be.

Dr. Gert Verschraegen
Gert Verschraegen is docent sociologie aan de Universiteit Antwerpen, België, Gert.Verschraegen@ua.ac.be.
Artikel

Watergovernance: het belang van ‘op tijd’ samenwerken

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2013
Trefwoorden cooperation, time, water governance, management
Auteurs Dr. Jasper Eshuis en Dr. Arwin van Buuren
SamenvattingAuteursinformatie

    The factor time is an often neglected issue in the literature on network governance. In this article we analyze the differences in perceptions on time between actors involved in water governance and describe the managerial interventions aimed at synchronizing time horizons, managing the available amount of time and the tempo of the governance process. Two case studies of governance processes in the district of Water Board Delfland are included to provide insight in the question how the factor time influences the governance processes and how aspects of time are managed. The case studies show that different perceptions of time may cause tensions in collaborative relationships, and even cause the end of collaborations. This underscores the importance of time-sensitive governance.


Dr. Jasper Eshuis
Dr. Jasper Eshuis is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, eshuis@fsw.eur.nl.

Dr. Arwin van Buuren
Dr. Arwin van Buuren is universitair hoofddocent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.