Zoekresultaat: 2 artikelen

x
Jaar 2012 x
Artikel

Onderwijstoezicht in een polycentrisch sturingsmodel

Dilemma's bij het vaststellen en verbeteren van de onderwijskwaliteit

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2012
Trefwoorden polycentric governance, education, regulation
Auteurs Marlies Honingh en Melanie Ehren
SamenvattingAuteursinformatie

    Over the last decade educational regulation has changed dramatically. Attempts to develop more cost-efficient regulation and to reduce the regulatory burden paralleled an increased focus on student achievement and sanctioning of failing schools. Additionally, the Inspectorate of Education holds school boards (instead of school principals) accountable for the quality development of their schools. Also, a change in legislation now requires schools to establish an internal supervisory board and improve their accountability to stakeholders.

    These changes greatly impact the role of the Dutch Education Inspectorate as they are placed in a polycentric, instead of a monocentric, steering context. This article discusses the new position and role of the Dutch Education Inspectorate and evaluates the extent to which the educational sector and the Inspectorate of Education meet the requirements of such a polycentric context.


Marlies Honingh
Dr M.E. Honingh is als universitair docent Bestuurskunde werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Melanie Ehren
Dr M.C.M. Ehren is senior lecturer aan het Institute of Education van de University of London.
Artikel

Vluchten in bureaucratie

Bureaucratische gehechtheid onder professionals in de jeugdhulpverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2012
Trefwoorden professionalism, youth care, accountability, bureaucracy, marketization
Auteurs Drs. Daniel van Hassel, Prof. dr. Evelien Tonkens en Drs. Marc Hoijtink
SamenvattingAuteursinformatie

    In recent decades, professionals in the public sector have been faced with increasingly detailed demands concerning accountability and performance. It is often argued that this increased accountability and its bureaucratic pressures limit professionals’ discretionary space and autonomy. However, this critique is hardly based on empirical research on the experiences and perceptions of professionals themselves. In this article we present an investigation into these perceptions and experiences with accountability in one particular brand of the public sector, namely youth care.
    Our research indicates that professionals in youth care are hardly interested in greater autonomy or discretion. They rather want clarity, security and options for learning. Moreover, we found ‘bureaucratic attachment’: attachment to bureaucratic procedures particularly as a reaction to increased fears to be sued when something goes wrong with clients. In the recurrent arguments for reduction of bureaucracy, this other face of bureaucracy is often disregarded.
    Regarding working conditions however, the professionals we interviewed do want more discretion. Especially concerning occupation of beds, as the requirement for permanent occupation is viewed to augment risk. We therefore argue for better backing of professionals in youth, for a more precise battle against unnecessary bureaucracy, and for professionalization in order to handle more discretion.


Drs. Daniel van Hassel
Daniel van Hassel is socioloog en als onderzoeker verbonden aan het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL), waar hij zich bezighoudt met het thema beroepen in de gezondheidszorg, d.hassel@nivel.nl.

Prof. dr. Evelien Tonkens
Evelien Tonkens is bijzonder hoogleraar actief burgerschap bij de afdeling Sociologie en Antropologie van de Universiteit van Amsterdam en toezichthouder van Meander Medisch Centrum te Amersfoort, e.h.tonkens@uva.nl.

Drs. Marc Hoijtink
Marc Hoijtink is socioloog en onderzoeker aan Kenniscentrum Maatschappij en Recht van de Hogeschool van Amsterdam, waar hij zich bezighoudt met de thema’s sociaal beleid en professionaliseringsvraagstukken, m.a.hoijtink@uva.nl.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.