Zoekresultaat: 3 artikelen

x
Jaar 2017 x
Essay

Access_open Hoe verhogen we het rendement van kennis voor beleid?

Van beleidscontrol naar leerproces

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, december 2017
Auteurs Hans Peter Benschop
SamenvattingAuteursinformatie

    De preoccupatie met evidence based beleid miskent de exploratieve waarde van wetenschap voor beleid. In veel en de meest uitdagende beleidsprocessen, zoals de grote transities aangaande energie, zorg, landbouw en circulaire economie, moet de overheid beslissingen in onzekerheid nemen. Het beleidsonderzoek zou zich minder moeten bezighouden met wat zeker is en meer met wijs handelen in onzekerheid. Wetenschappers kunnen de besluitruimte voor politici duiden, en kunnen aangeven wat mogelijk effectieve maatregelen zijn. Dit bescheiden, voorzichtig aftasten van de werkelijkheid vereist arena’s waar wetenschap, bestuurders en volksvertegenwoordigers in gesprek zijn over de toepassing van wetenschappelijke inzichten in de praktijk van het hier en nu. Op diverse plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met dergelijke arena’s.


Hans Peter Benschop
Hans Peter Benschop (1960) leidt het Trendbureau Overijssel. Daarvoor was hij werkzaam voor de gemeente Apeldoorn en diverse ministeries. Hij studeerde filosofie in Utrecht en Parijs en is gepromoveerd in Leiden.

    Reflection and debate initiates academically inspired discussions on issues that are on the current policy agenda.


Nicole Maalsté

Michiel Panhuysen

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.
    According to many commentators, the system of science is in a crisis: it is characterized by perverse incentives, it is contested and misused, and it has lost its authority. In this essay, I suggest that the answer to this crisis lies in a broadening of the notion of scientific integritiy from the conduct of individual researchers to the wider context of the science-policy-society interface. Specifically, I argue for the need to foster what I call here ‘relations of integrity’. In these relations, science reflects on the role it plays and takes into account the context in which knowledge is produced and used. It has to maintain independence, while fully recognizing that value free knowledge does not exist and that multiple forms of independence are possible, and it needs to be accountable for the decisions it makes and for the consequences of those decisions.


Prof. dr. Esther Turnhout
Prof. dr. Esther Turnhout is werkzaam bij de Forest and Nature Conservation Policy Group, Wageningen Universiteit.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.