Zoekresultaat: 4 artikelen

x
Jaar 2004 x

    Dutch housing policy has been reformed dramatically over the last fifteen years. The reforms were preceded by an equally dramatic policy crisis during the 1970s and 1980s. This article attempts to explain the development of both the crisis and the subsequent reforms. An important explanatory variable is the logic of provision, relating to the fact that housing comes in the shape of stock and capital. However, the institutional logic of Dutch housing policy, notably the fact that most social housing providers are traditionally private nonprofits, has also proved of vital significance in determining the outcome of the reform process. Distinguishing the effects of the logic of provision and the institutional logic enables an analysis of how policy feedback, the inheritance from previous policies, may cause both policy crisis and policy reform.


Jan-Kees Helderman
Jan-Kees Helderman is als universitair docent bestuurs- en beleidswetenschappen verbonden aan het Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg, Erasmus Medisch Centrum, Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werkt op dit moment aan de afronding van zijn dissertatie Bringing the market back in? A comparative analysis of the politics and policies of market-oriented reforms in Dutch housing and health care. Adres Jan-Kees Helderman: Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg, Erasmus Universiteit Rotterdam, Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, tel.: 010-4088544, e-mail: helderman@bmg.eur.nl

Taco Brandsen
Taco Brandsen is universitair docent bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg. Hij promoveerde in 2001 aan de Universiteit Twente op een proefschrift over de Nederlandse volkshuisvesting als 'quasie markt' en is de auteur van het in 2004 verschenen boek Quasi-Market Governance: An anatomy of Innovation, uitgegeven bij Lemma bv, Utrecht. Adres: Taco Brandsen, Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg, tel.: 013-4662156, e-mail: t.brandsen@uvt.nl

    This article examines government communication on two large-scale Belgian governmental reforms: the Federal Administration and the police forces. Using Lees-Marshment's typology of marketing processes, we identify the marketing of the changes by the Federal Administration as sales-oriented: a finished product or an expert-developed administrative reform project to be sold to the public. Declining enthusiasm for communication and growing product disagreement gradually forced this reform to disappear from the market. The police reform followed a market-oriented marketing process. It responded to public outrage. The Government merely reacted to external information. This explains why it failed to deal with a changed market situation. A content analysis of articles in both popular and quality newspapers examines the representation of both reforms in the media and seems to confirm our observations. This article shows that marketing reforms are extremely difficult when there is no shared understanding of the product to be marketed.


Dave Gelders
Dave Gelders is als aspirant van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen verbonden aan het Departement Communicatieweten-schap van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar externe overheidscommunicatie over beleid. Enkele recente publicaties: Gelders, D., 'Public information provision about policy intentions: The Dutch and Belgian experience'. Government Information Quarterly (2003 forthcoming). Gelders, D. en L. Gelders, 'Grenzen aan de externe communicatie van een VOI: De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening'. Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement (2003) 8: 4-10. Gelders, D., 'Drugbeleid in Belgiƫ: Communicatieonderzoek over niet-aanvaard beleid'. Paper Voorjaarscongres Vereniging voor Overheidscommunicatie (Universiteit Twente, Enschede 2003). Adres Dave Gelders: Katholieke Universiteit Leuven, Departement Communicatiewetenschap, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel: (32) 1 632 36 14, e-mail: steven.vandewalle@soc.kuleuven.ac.be

Steven Van de Walle
Steven Van de Walle is wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar de relatie tussen de kwaliteit van overheidsdienstverlening en het vertrouwen van de burger in de overheid. Enkele recente publicaties: Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 'Comparing measures of citizen trust and user satisfaction as indicators of "good governance": Difficulties in linking trust and satisfaction indicators'. International Review of Administrative Sciences (2003) 69 (3): 329-344. Van de Walle, S. en G. Bouckaert. 'Public service performance and trust in government: The problem of causality'. International Journal of Public Administration (2003) 26 (8-9): 891-913. Van de Walle, S., 'Context-specific images of the archetypical bureaucrat: Persistence and diffusion of the bureaucracy stereotype'. Public Voices (2003 forthcoming). Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 2003, 'Quality of public service delivery and trust in government'. In: A. Salminen (red), Governing Networks: EGPA Yearbook (Amsterdam 2003: IOS Press) 299-318. Van de Walle, S. en J.K. Kampen, 'Zijn ontevreden klanten ontevreden: Over zin en onzin van gebruikersbevragingen bij de overheid'. b en m (2003) 29: 146-155. Adres Steven Van der Walle: Katholieke Universiteit Leuven, Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel.: (32) 1 632 30 53, e-mail: dave.gelders@soc.kuleuven.ac.be

    The creation of quasi-autonomous organizations has spread throughout the western world. Flanders and the Netherlands both have a longstanding tradition of putting policy execution at arms' length, thereby creating so-called voi's and zbo's respectively. This raises the question whether there are comparable trajectories, forms, developments and political considerations. By comparing the developments in both countries the authors seek an answer to this question.

    The establishment of quangos was very popular until the mid 1990s. However, in both countries a countermovement can be seen. The creation of quangos is believed to lead to problems for political control. Both governments have taken several measures to solve these issues.

    The comparison shows that there are indeed many similarities, but also reveals interesting differences. There is no comprehensive convergence between the two neighbours. These differences are the result of differences in the politico-administrative system and the institutional culture.


Koen Verhoest
Dr. Koen Verhoest is onderzoeker en projectleider aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam, onder meer over de sturing van verzelfstandigde organisaties (in het Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement en met Geert Bouckaert in een boek van Yvonne Fortin), over coƶrdinatie binnen de overheid (twee boeken bij Die Keure en Academia Press), over kerntaken tussen overheidsniveaus en tussen publieke en private actoren (twee boeken bij Academia Press en bij de Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur). Adres: Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, 3000 Leuven e-mail: verhoest@soc.kuleuven.ac.be

Sandra van Thiel
Dr. Sandra van Thiel is universitair docent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij heeft diverse publicaties op haar naam over verzelfstandiging zowel over zbo's (met Van Buuren in Bestuurswetenschappen), agentschappen (met Smullen en Pollitt in b en m) als over gemeentelijke verzelfstandiging (in Beleidswetenschap). Adres: Erasmus Universiteit Rotterdam, postbus 1738, kamer M8-27, 3000 DR Rotterdam e-mail: vanthiel@fsw.eur.nl

    This article provides an overview of the various initiatives in the past decades to measure the outcomes of health care systems from a public health perspective. It is described how on the one hand the performance measurement techniques and its associated indicators have become more sophisticated over the years but on the other hand how the indicators meet difficulties in being incorporated in policy and management by policymakers and politicians. The present health care reform in The Netherlands will enforce the debate on competing health care outcomes (effectiveness, efficiency, equity). Steps are described how to take the steering on health outcomes as a more central notion in health system redesign.


Niek Klazinga
Niek Klazinga is hoofd van de afdeling Sociale Geneeskunde van het Academisch Medisch Centrum en hoogleraar Sociale Geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek concentreert zich op gezondheidszorgonderzoek met speciale aandacht voor kwaliteit van zorg. Adres Niek Klazinga: Afdeling Sociale Geneeskunde, Universiteit van Amsterdam. Postbus 22660, 1100 DD Amsterdam.

Johan Mackenbach
Johan Mackenbach is hoogleraar Maatschappelijke Gezondheidszorg en hoofd van het Instituut Maatschappelijke Gezondheidszorg van het Erasmus MC Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich met name op volksgezondheidsvraagstukken en op sociaal-economische verschillen in gezondheid en gebruik van zorg. Adres Johan Mackenbach: Afdeling Maatschappe-lijke Gezondheidszorg, Erasmus MC, Erasmus Universiteit Rotterdam. Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.