Zoekresultaat: 6 artikelen

x
Jaar 2013 x

    Internationaal stijgt de aandacht voor evidence-based policy (EBP); de term duikt steeds vaker op in het beleidsdiscours. Het empirisch onderzoek naar kennisgebruik en doorwerking van wetenschappelijk onderzoek is evenwel eerder gelimiteerd, al bestaat er consensus dat de doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek beperkt is. De vraag stelt zich of het recente EBP-discours hierin verandering kan brengen. Kan EBP leiden tot meer doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek, gelet op de inherente kenmerken van beleid en wetenschappelijk onderzoek die belangrijke obstakels blijken te vormen voor kennisgebruik en doorwerking? Kunnen we in Vlaanderen reeds spreken over een EBP? Wat verstaan beleidsmakers onder ‘evidence-based’? Is een EBP überhaupt mogelijk? Wat zijn de belangrijkste obstakels voor kennisgebruik volgens beleidsmakers en wat zijn de belangrijkste gebruiksverhogende factoren? In dit artikel wordt aan de hand van een literatuurstudie, een bevraging van (Vlaamse) beleidsmakers en een citaats- en inhoudsanalyse van Vlaamse parlementaire bronnen gepoogd een antwoord te bieden op deze vragen.


Valérie Smet
Dr. Valérie Smet werkt als wetenschappelijk onderzoeker bij het IRCP (Institute for international Research on Criminal Policy), een onderzoeksinstituut van de vakgroep Strafrecht en Criminologie (Universiteit Gent).

    In dit artikel wordt het evaluatieonderzoek van overheidsbeleid kritisch onder de loep genomen. De auteur bespreekt vier alternatieven: responsieve en multipele evaluatie, argumentatieve evaluatie, netwerkgericht evalueren en lerend evalueren. De bevindingen kunnen positief inwerken op het ‘leren van evalueren’ in organisaties.


Prof. dr. A.F.A. Korsten
Prof. dr. A. (Arno) F.A. Korsten is honorair hoogleraar Bestuurskunde van de lagere overheden aan de Universiteit Maastricht en emeritus hoogleraar Bedrijfs- en bestuurswetenschappen, in het bijzonder bestuurskunde aan de Open Universiteit.
Artikel

Hoe beoordelen topambtenaren veranderingen?

De bijzondere positie van de Nederlandse topambtenaar

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2013
Trefwoorden senior officials, reforms, public sector, international comparison
Auteurs Steven Van de Walle, Stephan Dorsman en Tamara Homan
SamenvattingAuteursinformatie

    This article shows how top officials in ten European countries evaluate changes in the public sector based on a number of dimensions, such as quality, cost-efficiency, ethics, effectiveness and the attractiveness of the public sector as an employer. Senior public officials in the Netherlands are compared to their counterparts from 9 other European countries. The study is based on the large-scale academic COCOPS Top Executive Survey, and answers from 3,173 top public sector officials were used.
    Results show that senior public officials in the Netherlands are very positive about changes in cost-efficiency and service quality in the public sector. Yet they are concerned about the attractiveness of the public sector as an employer and public trust in government. At the same time, senior public officials in the Netherlands appear to be among the most positive all nationalities about recent changes in how the public sector operates. Only with regard to changes in the attractiveness of the public sector as an employer are senior Dutch public officials considerably less optimistic.


Steven Van de Walle
Prof. dr. S. Van de Walle is verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Stephan Dorsman
S.J. Dorsman MSc. is verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Tamara Homan
T. Homan is verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Nederlands klimaatmitigatiebeleid top-down of bottom-up?

Onderzoek naar de gemeentelijke sturingsrol binnen het klimaatmitigatiebeleid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2013
Trefwoorden multilevel governance, local climate mitigation policy, governance arrangements, environmental policy, process management, project management
Auteurs Harm Harmsen en Machiel Lamers
SamenvattingAuteursinformatie

    Our research question is: how do Dutch municipalities practice their local steering role within climate mitigation policy? Policy documents of twelve municipalities have been analysed and corresponding policymakers have been interviewed. Our research illustrates that the Dutch government is struggling with the changing relations with society and the growing dependency on it for reaching policy targets. According to literature, the governmental steering role of process management is expected to be more effective in situations of high dependency. However, the policy strategies of municipalities meet characteristics of project management. Meanwhile, the project targets are not controllably formulated and rely solely on actions of other local parties. The ministry has assigned municipalities to use this project management style, to implement the projects in a top-down manner, and to find partners after the implementation phase. Municipal policymakers indicate that they are facing problems afterwards, because the ‘partners’ have interests that do not correspond with the projects as formulated by the municipalities. It is more effective to negotiate with the other parties. This is necessary in order to formulate collective policy targets that meet the interests of all of the participating parties in accordance with the theory of network governance and process management.


Harm Harmsen
Ir. T.H. Harmsen is promovendus en docent bij de leerstoelgroep Milieubeleid van Wageningen UR.

Machiel Lamers
Dr. M.A.J. Lamers is universitair docent bij de leerstoelgroep Milieubeleid van Wageningen UR.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.