Zoekresultaat: 3 artikelen

x
Jaar 2020 x
Editorial

Explaining Vote Choice in the 2019 Belgian Elections

Democratic, Populist and Emotional Drivers

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering 3 2020
Auteurs Patrick van Erkel, Anna Kern en Guillaume Petit
Auteursinformatie

Patrick van Erkel
Patrick van Erkel is a postdoctoral researcher at the Department of Political Science of the University of Antwerp, where he is connected to the research group M2P (Media, Movements and Politics). His research interests include electoral behaviour, public opinion, political communication and polarization. He has published in journals such as the European Journal of Political Research, Electoral Studies, European Political Science Review and Political Communication.

Anna Kern
Anna Kern is an Assistant Professor at the Department of Political Science of Ghent University. Her research focuses on political participation, political equality and political legitimacy. Her work has been published in journals such as West European Politics, Local Government Studies, Social Science Research and Political Behavior.

Guillaume Petit
Guillaume Petit is a researcher in political science. His research focuses on democratic innovations and social inequalities facing political participation. He obtained his PhD at the University of Paris 1 Pantheon-Sorbonne. He has been affiliated with the department of political science of the Vrije Universiteit Brussels and with the Institute of Political Science Louvain-Europe (Ispole) at UCLouvain as a postdoctoral researcher, within the EoS-RepResent project that led to the present special issue.
Artikel

Access_open Ethics work for good participatory action research

Engaging in a commitment to epistemic justice

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, september 2020
Auteurs Tineke Abma
SamenvattingAuteursinformatie

    Participatory and responsive approaches to research strive to be democratic, inclusive and impactful. Participatory researchers share a commitment to epistemic justice and actively engage citizens and users as well as other stakeholders in the co-creation of knowledge for social change. While more and more researchers and policymakers feel attracted to these approaches in practice, the normative ideals of social inclusion and justice are sometimes hard to realize, because of established interests, power relations and system requirements. In this article I argue that participatory researchers and evaluators have a moral responsibility to do ‘ethics work’. This is more than just following ethical principles and codes of conduct. ‘Ethics work’ entails the labour and effort one puts into recognizing ethically salient aspects of situations, developing oneself as a reflexive practitioner, paying attention to emotions and relationships, collaboratively working out the right course of action and reflecting in the company of critical friends. In this article I present the theory and ethics of participatory approaches, illustrate ethical issues and ethics work related to collaboration, politics and power, and share lessons based on ten years of practice in the field of health and social well-being.

    Vooraf

    Participatief actieonderzoek en responsieve evaluatie staan volop in de belangstelling bij beleidsmakers en onderzoekers. Dit type beleidsonderzoek en -evaluatie beoogt democratisch, inclusief én impactvol te zijn. Het gaat om onderzoek mét in plaats van óver mensen. En het is actiegericht: onderzoek wil bijdragen aan concrete oplossingen door met betrokkenen gezamenlijke (verbeter)acties te ontwikkelen in de praktijk, en daarop te reflecteren en van te leren. Dit alles met het oog op sociale inclusie. Het zijn mooie idealen, maar wat betekent dit in de alledaagse, vaak weerbarstige onderzoekspraktijk?

    Op 20 januari 2020 organiseerde prof. Abma daarover een symposium, getiteld ‘Responsive, Participatory Research: Past, Present and Future Perspectives’ (Vrije Universiteit, Amsterdam). De rode draad op het symposium was de vraag wat goed en ethisch verantwoord participatief onderzoek is, en wat dit vraagt van onderzoekers en beleidsmakers. Drie lezingen op deze conferentie zijn nadien omgewerkt tot essays om lezers van Beleidsonderzoek Online vanuit verschillende perspectieven beter kennis te laten maken met deze vorm van onderzoek:

    Prof. Weerman en haar team focussen in hun bijdrage op het zich in de praktijk ontwikkelende onderzoeksdesign en het inzetten van creatieve methoden om participatie te bevorderen. Ze gaan na welke kwaliteitscriteria aan participatief actieonderzoek worden gesteld en hechten daarbij met name aan eisen ten aanzien van participatie, samen leren en verschil maken (zie BoO juli 2021). Ze benadrukken het belang van creativiteit en flexibiliteit.

    Prof. Abma bespreekt in haar artikel de normatieve dimensies en de ethiek van participatief actieonderzoek (zie BoO september 2020). Ze illustreert met een voorbeeld uit de crisishulpverlening aan GGZ-cliënten dat participatief actieonderzoek niet slechts een methodisch-technische exercitie is, maar een sociaal-politiek proces waarbij bestaande machtsverhoudingen verschuiven om ruimte te geven aan nieuwe stemmen en kennis. Dit omvat het zien van en stilstaan bij ethisch saillante dilemma’s en morele reflectie.

    De bijdrage van prof. Cook (zie BoO februari 2021) gaat over de weerbarstige praktijk van participatief actieonderzoek. Het doel is samen leren en voorbij geijkte oplossingen komen. Zij laat zien dat dit uitdagend is voor professionals die geconfronteerd worden met burgers die feedback geven en vragen om het (deels) loslaten van vaststaande professionele kaders. Er ontstaat dan ongemak en onzekerheid, maar zo beoogt en laat Cook overtuigend zien, deze ‘mess’ (niet meer goed weten wat goed en nodig is) is productief om te komen tot hernieuwde inzichten en innovaties.

    (Introductietekst opgesteld door prof. T. Abma)


Tineke Abma
Tineke A. Abma is Professor Participation & Diversity Amsterdam University Medical Centres, Amsterdam, and Executive Director of Leyden Academy on Vitality and Ageing, Leiden.
Artikel

Verschillend organiseren, verschillend functioneren?

De invloed van de organisatie van Jeugd- (en Gezins)teams op het teamfunctioneren

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2020
Trefwoorden Youth Care, Youth Team, Team functioning, Self-management, Organization
Auteurs Laura Nooteboom MSc, Janna Eilander MSc, Dr. Joris van der Voet e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Objective: there are regional differences in the organization of local Youth Teams, that have been given a crucial role in delivering Youth Care since the transition of Youth Care in 2015. The aim of this article is to examine the influence of the organization of Youth Teams on several aspects of their functioning.
    Method: self-managing teams in Holland Rijnland and teams in The Hague that are led by a team manager are compared on several aspects of team functioning. This mixed-methods study is based on an online questionnaire among 237 professionals and interviews with 32 professionals. Quantitative data have been analyzed by conducting a t-test of group means, qualitative data by means of framework-analysis.
    Results: the organization of Youth Teams seems to influence certain aspects of the perceived team functioning. For example, professionals in the self-organizing teams Holland Rijnland experience more self-management and more informational elaboration. However, there are also similarities on several aspects. Professionals from both regions have similar expectations of leaders.
    Discussion: municipalities and Youth Care organizations should be aware of the influence of the organization of Youth Teams on team functioning. Future research must demonstrate which aspects of team functioning contribute to improved care for families.


Laura Nooteboom MSc
Laura Nooteboom is onderzoeker bij de Academische Werkplaats Gezin aan Zet, en promovenda bij Curium-LUMC het Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie in Oegstgeest.

Janna Eilander MSc
Janna Eilander is onderzoeker bij de Academische Werkplaats Gezin aan Zet, bij Curium-LUMC, Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Dr. Joris van der Voet
Dr. Joris van der Voet is universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde, faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden.

Dr. Ben Kuipers
Dr. Ben Kuipers is universitair hoofddocent aan het Instituut Bestuurskunde, faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden, en organisatieontwikkelaar en bestuurder bij Verbetervermogen in Amsterdam.

Prof. dr. Bram Steijn
Prof. dr. Bram Steijn is hoogleraar humanresourcesmanagement in de publieke sector, afdeling Bestuurskunde en Sociologie aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Prof. dr. Robert Vermeiren
Prof. dr. Robert Vermeiren is directeur patientenzorg en hoofd van de afdeling Onderzoek en Onderwijs bij Curium-LUMC, Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Dr. Eva Mulder
Dr. Eva Mulder is projectleider bij de Academische Werkplaats Gezin aan Zet en Senior onderzoeker bij Curium-LUMC, Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.