Zoekresultaat: 2 artikelen

x
Jaar 2012 x
Artikel

Waarom ‘Anders omgaan met water’ niet leeft bij burgers

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2012
Trefwoorden frames, discourses, myth, flood safety policy, public engagement
Auteurs Trudes Heems en Baukje Kothuis
SamenvattingAuteursinformatie

    Problems with the rivers were the incentive to change Dutch flood safety policy in 2000. ‘A different approach to water’ became the new policy slogan. Government presumes that public engagement in decision-making on flood safety will lead to more water awareness and risk aware behaviour. ‘No or hardly any negative side-effects’ are expected from this strategy. However, our research shows that public engagement in flood safety decision-making leads to fierce policy contestation, since proposed solutions do not meet the safety perception of local citizens. ‘A different approach to water’ strategy does not resonate in Dutch society because most people are convinced that government guarantees water safety. In this article we explain that this so-called ‘myth of water safety’ is based on a deep frame of risk control. We argue that flood safety needs to be reframed and that a new frame should be based on acceptance of vulnerability instead of risk control.


Trudes Heems
Dr G.C. Heems is verbonden aan de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft en aan WATERWORKS Social Science Research in Amsterdam.

Baukje Kothuis
Dr B.L.M. Kothuis is verbonden aan de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft en aan WATERWORKS Social Science Research in Amsterdam.
Artikel

De inhoud van ‘burgerschap’ in de inburgeringscursus en burgerschapsonderwijs

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2012
Trefwoorden citizenship, civic integration, civic education, text books
Auteurs Matthijs Lems MSc en Dr. Semin Suvarierol
SamenvattingAuteursinformatie

    The recent scholarly debate on policies and discourses with regard to citizenship in the Netherlands point to a moralization or culturalization of citizenship. This article aims to contribute to this debate by zooming into the current contents of citizenship education. We make a comparative analysis of the contents of textbooks for citizenship education that are used for civic integration courses for migrants and for primary and secondary school students in the Netherlands. Our findings show that citizenship has indeed gained a moral content in both contexts but that the difference lies in the norms that are stressed and how they are conveyed to the target population of future citizens. Whereas civic integration books for migrants emphasize the importance of learning local procedures and habits in order to belong to the Dutch national community, primary and secondary school books underscore the importance of dealing with cultural diversity in the multicultural society.


Matthijs Lems MSc
Matthijs Lems MSc is afgestudeerd als socioloog aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met de scriptie Samen leven kun je leren … (waarop dit artikel grotendeels is gebaseerd). Matthijslems@gmail.com

Dr. Semin Suvarierol
Dr. Semin Suvarierol is als postdoc verbonden aan de Capaciteitsgroepen Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en doet vergelijkend onderzoek naar inburgeringsbeleid in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Suvarierol@fsw.eur.nl
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.