Zoekresultaat: 3 artikelen

x
Jaar 2014 x
Praktijk

Hij begrijpt er dus helemaal niets van!

Botsende rationaliteiten als perspectief om samenwerking te verbeteren

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2014
Auteurs Dr. Albert Jan Kruiter en Prof. dr. Roel in ‘t Veld
SamenvattingAuteursinformatie

    This contribution addresses the question of competences and skills for public professionals to improve collaboration. The authors start their search by looking for a conceptual focus. Poor collaboration is conceptualized as ‘colliding rationalities’. Herbert Simon has introduced the concept of ‘bounded rationalities’ to oppose scientists who think that improvement of public administration is possible through ex ante theorizing. Human beings not only have a limited capacity for rational thinking, but there also multiple rationalities that restrict each other. A classic distinction is made by Ig Snellen: a) legal rationality, b) political rationality, c) financial/economic rationality, d) scientific rationality. Not only are rationalities restricted, but also collisions can occur between professionals who adhere to different rationalities. These collisions have to do with their relational network, with the nature of their tasks and with their way of thinking and communicating. Therefore the authors have worked with different groups of professionals to find out which competences they need to deal with these collisions or make them productive. They did so on the basis of specific cases in their daily working practice. Jan Fraanje comments on this contribution as a practitioner in a Dutch municipality.


Dr. Albert Jan Kruiter
Dr. A.J. Kruiter is medeoprichter van het Instituut voor Publieke Waarden (IPW). Samen met Clara Pels schreef hij de beleidsthriller ‘De dag dat Peter de deur dichttimmerde’.

Prof. dr. Roel in ‘t Veld
Prof. dr. R.J. in ’t Veld is hoogleraar management van hybride organisaties aan de Open Universiteit en UNESCO-hoogleraar ‘Governance and Sustainability’ aan de Universiteit van Tilburg.

    According to the policy makers of the Dutch police the more complex society for years requires a police organization that can operate as a network player, or even network director, in ever increasing local safety networks to fulfil the police functions of criminal investigation and maintenance of public order in an effective manner. This claim hardly seems to validated by empirical evidence. Validation is important because research shows that a lot of time is spent on the police network function within community based policing. The question is if this time is spent in an effective manner. Therefore this article addresses the question of the revenues of the police network function within community based policing for the core tasks maintenance of political order and criminal investigation. Based on a policy analysis, interviews and five weeks of participatory research in one police force in the Netherlands, the authors conclude that the policy of the police is only to ‘take’ out and not ‘give’ to local safety networks, although according to the practice and the network literature networkers from the police should give to be able to achieve results. Because the police network function does contribute to the quality of life and the social safety in the community, the authors believe that the community is best served by police officers that have a broad network function.


Jelle Groenendaal MSc
J. Groenendaal MSc is senior onderzoeker en promovendus bij Crisislab, dat het onderzoek van de leeropdracht Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen ondersteunt.

Prof. dr. Ira Helsloot
Prof. dr. I. Helsloot is hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.

    De laatste jaren is de beleidsmatige en wetenschappelijke aandacht voor ex ante onderzoek toegenomen. De vraag is of dit ook is terug te zien in het aantal studies naar concrete plannen, en in het gebruik van de uitkomsten van ex ante studies in de beleidsontwikkeling. Om dit na te gaan verrichtten we een metastudie van ex ante onderzoeken over beleid op rijksniveau, verschenen in de periode 2005 tot en met 2011. In deze bijdrage beschrijven we eerst hoe vaak en met welk doel ex ante onderzoek wordt verricht en om wat voor typen studies het gaat. Daarna nemen we het gebruik in het beleidsontwikkelings- en besluitvormingsproces onder de loep door in te zoomen op vijf ex ante onderzoeken. Een eerste conclusie is dat er inmiddels een aanzienlijk aantal ex ante studies is verschenen; een tweede dat in alle vijf casus het onderzoek belangrijke actoren in het beleidsproces bereikt heeft, maar dat de uitkomsten niet altijd doorklinken in het uiteindelijke beleid.


Carolien Klein Haarhuis
Carolien Klein Haarhuis is onderzoeker bij de afdeling Rechtsbestel, Wetgeving en Internationale en vreemdelingenaangelegenheden (RWI) van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Monika Smit
Monika Smit is afdelingshoofd bij de afdeling Rechtsbestel, Wetgeving en Internationale en vreemdelingenaangelegenheden (RWI) van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Shelena Keulemans
Shelena Keulemans is als promovenda verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.