Zoekresultaat: 5 artikelen

x
Jaar 2004 x

    This article examines government communication on two large-scale Belgian governmental reforms: the Federal Administration and the police forces. Using Lees-Marshment's typology of marketing processes, we identify the marketing of the changes by the Federal Administration as sales-oriented: a finished product or an expert-developed administrative reform project to be sold to the public. Declining enthusiasm for communication and growing product disagreement gradually forced this reform to disappear from the market. The police reform followed a market-oriented marketing process. It responded to public outrage. The Government merely reacted to external information. This explains why it failed to deal with a changed market situation. A content analysis of articles in both popular and quality newspapers examines the representation of both reforms in the media and seems to confirm our observations. This article shows that marketing reforms are extremely difficult when there is no shared understanding of the product to be marketed.


Dave Gelders
Dave Gelders is als aspirant van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen verbonden aan het Departement Communicatieweten-schap van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar externe overheidscommunicatie over beleid. Enkele recente publicaties: Gelders, D., 'Public information provision about policy intentions: The Dutch and Belgian experience'. Government Information Quarterly (2003 forthcoming). Gelders, D. en L. Gelders, 'Grenzen aan de externe communicatie van een VOI: De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening'. Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement (2003) 8: 4-10. Gelders, D., 'Drugbeleid in België: Communicatieonderzoek over niet-aanvaard beleid'. Paper Voorjaarscongres Vereniging voor Overheidscommunicatie (Universiteit Twente, Enschede 2003). Adres Dave Gelders: Katholieke Universiteit Leuven, Departement Communicatiewetenschap, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel: (32) 1 632 36 14, e-mail: steven.vandewalle@soc.kuleuven.ac.be

Steven Van de Walle
Steven Van de Walle is wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar de relatie tussen de kwaliteit van overheidsdienstverlening en het vertrouwen van de burger in de overheid. Enkele recente publicaties: Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 'Comparing measures of citizen trust and user satisfaction as indicators of "good governance": Difficulties in linking trust and satisfaction indicators'. International Review of Administrative Sciences (2003) 69 (3): 329-344. Van de Walle, S. en G. Bouckaert. 'Public service performance and trust in government: The problem of causality'. International Journal of Public Administration (2003) 26 (8-9): 891-913. Van de Walle, S., 'Context-specific images of the archetypical bureaucrat: Persistence and diffusion of the bureaucracy stereotype'. Public Voices (2003 forthcoming). Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 2003, 'Quality of public service delivery and trust in government'. In: A. Salminen (red), Governing Networks: EGPA Yearbook (Amsterdam 2003: IOS Press) 299-318. Van de Walle, S. en J.K. Kampen, 'Zijn ontevreden klanten ontevreden: Over zin en onzin van gebruikersbevragingen bij de overheid'. b en m (2003) 29: 146-155. Adres Steven Van der Walle: Katholieke Universiteit Leuven, Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel.: (32) 1 632 30 53, e-mail: dave.gelders@soc.kuleuven.ac.be

    In managing new cleavages between conflicting values (such as materialism and post-materialism), we cannot simply fall back on a classical approach to cleavage management. The segments surrounding the new cleavage are clearly more fluid than those surrounding the religious or socio-economic cleavages from consociationalism and neo-corporatism, such as is rightly emphasised in the network approach. In the conflict between the materialist and post-materialist value pattern, representation logic is not a given certainty. Not only the facts, but also the negotiating players and the decision-making arenas are the subject of negotiation and strategic action. This is reflected in the new forms of consultation politics. Similarly, consensus formation cannot make do with the (party) political integration of the segments because, given the conditions of post-materialism, this integration can only be partial. It seems important in the new cleavage management to devote attention to the existence of several arenas in which political interests are weighed up. For the players involved in a particular policy issue, this means the lure of strategic forum shopping and thus complication of the conflict-resolving ability of each of the forums.


Johan Weggeman
Johan Weggeman is verbonden aan de opleiding bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij studeerde politicologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde als bestuurskundige aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De titel van zijn proefschrift luidt Controversiële Besluitvorming (Lemma 2003). Adres: Erasmus Universiteit Rotterdam, opleiding bestuurskunde, postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, tel: 010 4082635, e-mail: weggeman@fsw.eur.nl

Talja Blokland
Talja Blokland is universitair docent sociologie aan de afdeling Sociologie en Culturele Antropologie van de Universiteit van Amsterdam en buitengewoon hoogleraar Samenlevingsopbouw aan de afdeling Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Adres Talja Blokland: ASSR, Kloveniersburgwal 48, 1012 CX Amsterdam, e-mail: t.v.blokland@uva.nl

Ruth Soenen
Ruth Soenen is Onderzoeker Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen aan het departement Sociale en Culturele Antropologie, Katholieke Universiteit Leuven, België. Adres Ruth Soenen: Departement Sociale en Culturele antropologie, Katholieke Universiteit Leuven, Tiensestraat 102, 3000 Leuven, België, e-mail: ruth.soenen@ant.kuleuven.ac.be

    Blokland and Soenen use ethnographic research of tramcars in Antwerp to discuss how incidental contacts in public transport relate to safety and trust in the public space. They argue that anonymity, although often blamed, is not the culprit. Blaming certain categorically labeled groups as 'problematic' is not a fruitful approach either. Through an analysis of social realms (public, private and parochial, as in Lofland) that customers create in interaction with each other, the authors show that public transport incorporates potentials both for 'thin community' and for conflict and anxiety. Whether people experience one or the other depends on the social trust. The key to understand how such trust can grow and decrease cannot be found in crime statistics, individual attitudes or categories of 'problematic groups', but in the constructions of the social realms through which people opt out of the public realm or, in groups, appropriate the public space at the expense of others. Describing the various services of 'Lijnspotters', drivers and controllers, the authors discuss what types of social control in public transport is most likely to enhance social trust.


Talja Blokland
Talja Blokland is buitengewoon hoogleraar 'wetenschappelijke grondslagen van het opbouwwerk' aan de Erasmus Universiteit en universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam.

    The creation of quasi-autonomous organizations has spread throughout the western world. Flanders and the Netherlands both have a longstanding tradition of putting policy execution at arms' length, thereby creating so-called voi's and zbo's respectively. This raises the question whether there are comparable trajectories, forms, developments and political considerations. By comparing the developments in both countries the authors seek an answer to this question.

    The establishment of quangos was very popular until the mid 1990s. However, in both countries a countermovement can be seen. The creation of quangos is believed to lead to problems for political control. Both governments have taken several measures to solve these issues.

    The comparison shows that there are indeed many similarities, but also reveals interesting differences. There is no comprehensive convergence between the two neighbours. These differences are the result of differences in the politico-administrative system and the institutional culture.


Koen Verhoest
Dr. Koen Verhoest is onderzoeker en projectleider aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam, onder meer over de sturing van verzelfstandigde organisaties (in het Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement en met Geert Bouckaert in een boek van Yvonne Fortin), over coördinatie binnen de overheid (twee boeken bij Die Keure en Academia Press), over kerntaken tussen overheidsniveaus en tussen publieke en private actoren (twee boeken bij Academia Press en bij de Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur). Adres: Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, 3000 Leuven e-mail: verhoest@soc.kuleuven.ac.be

Sandra van Thiel
Dr. Sandra van Thiel is universitair docent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij heeft diverse publicaties op haar naam over verzelfstandiging zowel over zbo's (met Van Buuren in Bestuurswetenschappen), agentschappen (met Smullen en Pollitt in b en m) als over gemeentelijke verzelfstandiging (in Beleidswetenschap). Adres: Erasmus Universiteit Rotterdam, postbus 1738, kamer M8-27, 3000 DR Rotterdam e-mail: vanthiel@fsw.eur.nl
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.