Zoekresultaat: 13 artikelen

x
Jaar 2005 x

    The displacement of political decision making from the classic bodies of representative democracy to non democratically legitimised arenas is a major threat to contemporary representative democracy. In this essay, three displacements are discussed: from parliamentary to deliberative processes, from political to professional decision making, and from national to international arenas. Several of the safeguards that have been developed in parliamentary democracy over the past centuries, such as representation, transparency, majority voting, and public accountability, are missing or are underdeveloped in these new arenas. The essay explores how these safeguards could be introduced into these new arenas and concludes that the displacement of politics should be attended by a dissemination of democracy.


Mark Bovens
Prof. dr Mark Bovens is als hoogleraar bestuurskunde verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Zijn meest recente boek is: De digitale republiek: Democratie en rechtsstaat in de informatiemaatschappij (Amsterdam: Amsterdam University Press 2003). Dit essay markeert zijn afscheid als redactievoorzitter van B en M. Adres: Bijlhouwerstraat 6, 3511 ZC Utrecht, e-mail: m.bovens@usg.uu.nl
Artikel

Onderwijssegregatie in de grote steden

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2005
Auteurs Sjoerd Karsten, Charles Felix, Guuske Ledoux e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Across Europe, urban education systems are struggling with the process of integration of immigrants in its schools. This article explores the most important aspects of this new urban phenomenon and its impact on urban school systems in the Netherlands. It clearly shows that ethnic segregation in elementary and secondary schools is widespread in Dutch cities. This ethnic segregation is caused by a combination of residential segregation, and, as our own studies prove, of parental choice. The article also deals with recent Dutch studies on the effects of segregation. Finally, it treats the question how schools and authorities, in a long-standing tradition of parental choice, are dealing with this segregation.


Sjoerd Karsten
Sjoerd Karsten is Universitair hoofddocent onderwijsbeleid, Universiteit van Amsterdam. Adres: SCO-Kohnstamm Instituut, Wibautstraat 4, 1091 GM Amsterdam, tel.: 020 - 525 1232, e-mail: S.Karsten@uva.nl

Charles Felix

Guuske Ledoux

Wim Meijnen

Jaap Roeleveld

Erik van Schooten

    Community workers traditionally have a tendency to be very critical towards their own profession. Especially in the 1970s and 1980s, many community workers were afraid that structural conditions would prevent them from fulfilling an emancipatory role or, worse, that they would become part of a system of social control. In the discussion about the profession, the work of philosophers played an important role. In this paper we examine interpretations of two philosophers who were particularly influential among community workers: Foucault and Habermas. We cast doubts about the way in which these philosophers were used to discredit community work and develop an alternative interpretation that does justice to the profession as well as the work of these philosophers.


Jan Willem Duyvendak
Jan Willem Duyvendak (1959), hoogleraar algemene sociologie aan de UvA, is socioloog en filosoof. Duyvendak was tot 2003 directeur van het Verwey-Jonker Instituut in Utrecht. Tot juli 2002 was hij tevens bijzonder hoogleraar 'Samenlevingsopbouw' aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Zijn publicaties bestrijken een breed terrein van historische en sociaal-culturele studies. In 1992 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over nieuwe sociale bewegingen in Frankrijk. Zijn oraties handelden over sociale cohesie en multiculturaliteit (1996) en over de houdbaarheid van veronderstellingen rond individualisering en groepsgedrag (2004). Duyvendak publiceerde o.a. The Power of Politics. New Social Movements in France, Westview Press, Boulder (Co.), 1995; De planning van ontplooiing. Wetenschap, politiek en de maakbare samenleving, Den Haag, SDU, 1999; In het hart van de verzorgingsstaat, het Ministerie van Maatschappelijk Werk en zijn opvolgers (CRM, WVC, VWS), 1952-2002, 2002 (redactie met I. de Haan) en Kiezen voor de kudde. Lichte gemeenschappen en de nieuwe meerderheid, Van Gennep, Amsterdam, 2004 (red. met M. Hurenkamp). Adres: Amsterdamse School voor Sociaal-wetenschappelijk Onderzoek, Universiteit van Amsterdam, Kloveniersburgwal 48, 1012 CX Amsterdam, e-mail: w.g.j.duyvendak@uva.nl

Justus Uitermark
Justus Uitermark (1978), studeerde sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel is hij als promovendus verbonden aan de Amsterdamse School voor Sociaal-Wetenschappelijk Onderzoek. Uitermark heeft ruime ervaring met onderzoek naar achterstandsproblematiek, migrantenorganisaties, stedelijke vernieuwing en stedelijk bestuur. Hij publiceert in Nederlandstalige tijdschriften als Agora, Migrantenstudies, Rooilijn, Ruimte & Planning en het Tijdschrift voor de Sociale Sector. Internationaal publiceerde hij onder andere in Antipode, Belgeo, International Journal of Urban and Regional Research, International Journal of Drug Policy, Journal of Drug Issues, Journal of Housing and the Built Environment, Political Geography, Progress in Human Geography, Space & Polity en Urban Studies. Andere relevante publicaties op dit gebied zijn: De Sociale Controle van Achterstandswijken (Utrecht, KNAG, 2003) en De weg naar sociale insluiting. Over segregatie, spreiding en sociaal kapitaal (RMO-essay met Jan Willem Duyvendak). Adres: Amsterdamse School voor Sociaal-wetenschappelijk Onderzoek, Universiteit van Amsterdam, Kloveniersburgwal 48, 1012 CX Amsterdam, e-mail: j.l.uitermark@uva.nl

    Recently in The Netherlands, as in other countries, many have called for administrative and democratic reform. The perspectives implicated in the arguments for change differ, however. Some argue for a strengthening of mechanisms of control and accountability. Others opt for more – and more direct – citizen participation in governance. In effect, these perspectives often contradict. In this article we will look into J.S. Mill's effort to combine such different perspectives. It is shown that in his considerations on good government a third principle is active: administrative competence or quality. Mill, thus, makes us aware of a deficiency in many contemporary evaluations of administrative and democratic renewal.


Berry Tholen
Dr. Berry Tholen is als bestuurskundige verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zijn onderwijs omvat de cursussen 'Binnenlands Bestuur' en 'Bestuurlijke Ethiek'. In zijn onderzoek concentreert hij zich op vragen van rechtvaardigheid en legitimiteit in bestuur en beleid. Hij publiceerde recentelijk onder meer in International Review of Administrative Sciences en in European Journal of Migration and Law. Adres: Afd. Bestuurskunde, Faculteit der Managementwetenschappen, Radboud Universiteit Nijmegen, Postbus 9108, 6500 HK Nijmegen, email: b.tholen@fm.ru.nl

Guido Rijnja
Guido Rijnja is adviseur bij de Academie voor Overheidscommunicatie van de Rijksvoorlichtingsdienst. Met dank aan InAxis die dit rondetafelgesprek nader faciliteerde, mede in het kader van een reeks gesprekken over leiderschap en innovatie.
Artikel

Never the twain shall meet een oxymoron: Innovatie in het openbaar bestuur

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 7/8 2005
Auteurs S. Dr. mr. Zouridis en C.J.A.M. Prof. dr. ir. Termeer
Auteursinformatie

S. Dr. mr. Zouridis
Dr. mr. S. Zouridis is als universitair hoofddocent Bestuurskunde verbonden aan de Universiteit van Tilburg en als directeur Algemene Justitiële Strategie aan het ministerie van Justitie.

C.J.A.M. Prof. dr. ir. Termeer
Prof. dr. ir. C.J.A.M. Termeer is hoogleraar Bestuurskunde aan Wageningen Universiteit en Research Centrum.
Artikel

De knop om… innovatie in de publieke sector

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 7/8 2005
Auteurs C.J.A.M. Prof. dr. ir. Termeer, H. drs. Wesseling en S. mr. dr. Zouridis
Auteursinformatie

C.J.A.M. Prof. dr. ir. Termeer
Prof. dr. ir. C.J.A.M. Termeer is hoogleraar bestuurskunde aan Wageningen Universiteit en Research Centrum.

H. drs. Wesseling
Drs. H. Wesseling is gemeentesecretaris te Dordrecht.

S. mr. dr. Zouridis
Mr. dr. S. Zouridis is universitair hoofd docent Bestuurskunde aan de Universiteit van Tilburg en als directeur Algemene Justitiële Strategie aan het ministerie van Justitie.

M. Dr. Noordegraaf
Dr. M. Noordegraaf is lid van de redactie van Bestuurskunde. Hij is verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Praktijk

Reflectie als reflex

Denker in publieke dienst: Herman Tjeenk Willink

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 7/8 2005
Auteurs M. Dr. Noordegraaf, C.E. dr. Peters en B. de Wit
Auteursinformatie

M. Dr. Noordegraaf
Dr. M. Noordegraaf is werkzaam bij de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

C.E. dr. Peters
Dr. C.E. Peters is bestuurskundig onderzoeker en publicist.

B. de Wit
Drs. B. de Wit volgt de Researchmaster Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteiten Utrecht (UU), Tilburg (UvT) en Rotterdam (EUR).

    Met het omvattende Programma Andere Overheid (PAO) wil de rijksoverheid zich vernieuwen, vooral omdat er volgens het kabinet veel misgaat in de relatie tussen de overheid en burgers. Maar juist over die relatie biedt het programma weinig concrete plannen. In dit artikel betogen we dat een strategie van horizontalisering voorziet in die leemte. We presenteren vier vormen van horizontalisering: prestatievergelijking, openbaarheid, horizontale verantwoordingsrelaties en stakeholderdialoog. Die vormen komen pas tot wasdom als de overheid haar reguleringsstijl aanpast, als er op departementen een ‘spirit of experimentalism’ ontstaat. Al blijven er dan nog genoeg serieuze belemmeringen voor horizontalisering over, zoals het streven naar gelijkheid en een cultuur van wantrouwen.


Rien Rouw
Beide auteurs zijn adviseur bij de RMO. Thomas Schillemans werkt aan een proefschrift over horizontale verantwoording aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Thomas Schillemans
Beide auteurs zijn adviseur bij de RMO. Thomas Schillemans werkt aan een proefschrift over horizontale verantwoording aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap.
Artikel

Evalueren als leerproces

Een nadere kennismaking met de ‘lerende evaluatie’

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 6 2005
Auteurs Jurian Edelenbos en Arwin van Buuren
SamenvattingAuteursinformatie

    Evaluatiestudies zijn in het openbaar bestuur aan de orde van de dag. Ze zijn er in alle soorten en maten. Recent wordt nagedacht over ‘lerende’ evaluaties: evaluatiestudies waarbij de nadruk niet zozeer wordt gelegd op het inventariseren van successen en mislukkingen, maar waarbij het vooral gaat om het gezamenlijk door evaluatoren en geëvalueerde te komen tot verbeteringen van het betreffende project. Beoordelen is een element van deze evaluatie, maar daarnaast gaat het er vooral ook om een leerproces te organiseren. Deze evaluatiemethode stelt uiteenlopende eisen aan evaluatoren en genereert veel rolconflicten voor hen. Genoeg reden om bij dit fenomeen stil te staan. Dit artikel wil in de eerste plaats licht werpen op de plaats van de lerende evaluatie te midden van de stortvloed aan wetenschappelijk onderzoek naar evaluatiestudies. Aan de hand van een analyse van een door onszelf uitgevoerd lerend evaluatieproject komen wij tot een nadere plaatsbepaling van de lerende evaluatie. Onze ervaringen kunnen de theorievorming rond de lerende evaluatie, maar ook de praktijk van dergelijke evaluatiestudies verder brengen.


Jurian Edelenbos
Dr. J. Edelenbos en drs. M.W. van Buuren zijn werkzaam bij het Centrum voor Publiek Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Arwin van Buuren
Dr. J. Edelenbos en drs. M.W. van Buuren zijn werkzaam bij het Centrum voor Publiek Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Integratie

Effecten van integratiebewegingen in de gezondheidszorg

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2005
Auteurs Annemiek Stoopendaal
SamenvattingAuteursinformatie

    In de gezondheidszorg wordt volop geïntegreerd. Zorg wordt integrale zorg, managers werken met integraal management en ziekenhuizen zijn geïntegreerde bedrijven. Het ontstaan van deze ‘integratiebeweging’ is te beschouwen als het antwoord op de gepercipieerde fragmentatie van de zorg. Integratie heeft het doel de afstanden tussen de verschillende onderdelen van de zorg te minimaliseren, de zorg tot één geheel te maken. Maar integratie als universele, ‘integrale’ oplossing voor alle problemen in de gezondheidszorg lijkt geen gedegen analyse van de problemen te bewerkstelligen. Daarnaast is het de vraag of de remedie de kwalen werkelijk verhelpt. Integratie blijkt niet altijd het gewenste effect op te leveren. Analyse van de afstand waarvoor integratie als middel wordt ingezet en analyse van de effecten van integratie zijn noodzakelijk om te leren omgaan met afstand.


Annemiek Stoopendaal
Drs. Annemiek Stoopendaal is organisatieantropoloog en werkt als onderzoeker bij het instituut voor Beleid en Management van de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Zij dankt prof. dr. Pauline L. Meurs, dr. Mirko Noordegraaf en de redactie van Bestuurskunde voor hun commentaar op voorgaande versies van dit artikel.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.