Verfijn uw zoekresultaat

Zoekresultaat: 1 artikelen

x
Jaar 2014 x
Artikel

Vastgeklonken aan de Fyra

Een pad-afhankelijkheidsanalyse van de onvermijdelijke keuze voor de falende flitstrein

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2014
Trefwoorden complex decision-making, high-speed railways, megaprojects, path-dependency
Auteurs Lasse Gerrits en Peter Marks
SamenvattingAuteursinformatie

    In the spring of 2013, the Dutch railway operator, High Speed Alliance, cancelled the acceptance procedures for V250 high-speed train sets they ordered from Italian manufacturer AnsaldoBreda after numerous problems with the build quality and safety systems. It is the latest chapter in a series of failed attempts to build and run a high-speed railway link between Amsterdam and Paris. Inevitably, the question of who was responsible for the decision to order the V250 has become prominent. We study 20 years of public decision-making by analysing the content of over 1,200 documents. Using David’s and Arthur’s theory of path-dependency, we conclude that all the decisions that were taken during those two decades created a situation in which the choice for the V250 was nothing more than an inevitable gamble. It can therefore be concluded that all parties involved, from the railway operator to Parliament, have contributed to the current failure.


Lasse Gerrits
Dr. L.M. Gerrits is als universitair hoofddocent verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Peter Marks
Dr. P.K. Marks is als universitair docent verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Toont 1 gevonden tekst
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.