Zoekresultaat: 18 artikelen

x
Jaar 2005 x

    This article examines the impact of European integration on the Dutch constitutional order. It argues that within this constitutional order, the roles of the executive and the judiciary have been strengthened at the expense of the role of parliament. Although these shifts are partly the outcome of domestic developments, they have also been caused by the process of European integration. Within the Netherlands, there has hardly been any debate on the role of the EU and EU law in the Dutch constitutional order and no formal changes to the written constitution have been made. This can be explained, on the one hand, by the openness of the Dutch legal order for international law and, on the other hand, by the fact that many constitutional practices have not been codified in the formal constitution.


Leonard Besselink
Dr. Leonard F.M. Besselink is senior docent/onderzoeker bij de disciplinegroep Staats- en Bestuursrecht van de Universiteit Utrecht. Adres: Achter Sint Pieter 200, 3512 HT Utrecht, e-mail: l.besselink@law.uu.nl

    Child labor evokes deep emotions and is cause for growing international concern. What, if anything, should governments of liberal-democratic societies do to combat child labor?

    This paper discusses the possibilities and pitfalls of Western policies that seek to curb child labor abroad. Since such policies aim to combat practices in another society, policy makers should be aware of the many relevant differences between developing and developed countries. We discuss three issues that are central to this debate: socioeconomic causes of child labor, different conceptions of childhood, and the distinction between child work and child labor. Studying the historical example of the emergence and disappearance of child labor in nineteenth-century Netherlands broadens our analysis. We then evaluate the implications of these investigations and conclude the paper by suggesting five recommendations for Western policy makers that would avoid the pitfalls discussed.


Mijke Houwerzijl
Mijke Houwerzijl is juriste en als onderzoeker (NWO-SaRO project 'Flexicurity') verbonden aan het departement sociaal recht en sociale politiek, Universiteit van Tilburg. Adres: Departement encyclopedie en rechtsgeschiedenis, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg, e-mail: m.s.houwerzijl@uvt.nl. Zij is begin 2005 gepromoveerd op een onderzoek naar de detachering van werknemers in de Europese Unie (De Detacheringsrichtlijn, Deventer: Kluwer 2005 (reeks Europese Monografieën, nr. 78). Eerder publiceerde zij over verschillende arbeidsrechtelijke en sociaal-politieke onderwerpen. Over kinderarbeid: 'Wettelijk minimumjeugdloon voor 13- en 14-jarige kinderen?' Arbeid Integraal 2003, p. 28-30. Een overzicht is te vinden op www.uvt.nl/webwijs/show.html?anr=527432).

Roland Pierik
Dr. Roland Pierik is universitair docent politieke theorie aan de Rechtenfaculteit van de Universiteit van Tilburg. In het voorjaar van 2005 was hij visiting scholar aan de filosofiefaculteit van University College Londen. Adres: Departement encyclopedie en rechtsgeschiedenis, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg, e-mail: r.pierik@ uvt.nl, www.rolandpierik.nl. Recente publicaties:

    The displacement of political decision making from the classic bodies of representative democracy to non democratically legitimised arenas is a major threat to contemporary representative democracy. In this essay, three displacements are discussed: from parliamentary to deliberative processes, from political to professional decision making, and from national to international arenas. Several of the safeguards that have been developed in parliamentary democracy over the past centuries, such as representation, transparency, majority voting, and public accountability, are missing or are underdeveloped in these new arenas. The essay explores how these safeguards could be introduced into these new arenas and concludes that the displacement of politics should be attended by a dissemination of democracy.


Mark Bovens
Prof. dr Mark Bovens is als hoogleraar bestuurskunde verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Zijn meest recente boek is: De digitale republiek: Democratie en rechtsstaat in de informatiemaatschappij (Amsterdam: Amsterdam University Press 2003). Dit essay markeert zijn afscheid als redactievoorzitter van B en M. Adres: Bijlhouwerstraat 6, 3511 ZC Utrecht, e-mail: m.bovens@usg.uu.nl
Discussie

Doing better, feeling worse

Over de erosie van het overheidsgezag

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2005
Auteurs Paul 't Hart
Auteursinformatie

Paul 't Hart
Prof dr. P. 't Hart is verbonden aan de Australian National University in Canberra en de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschappen, Universiteit Utrecht. Correspondentie: p.thart@usg.uu.nl
Artikel

Onderwijssegregatie in de grote steden

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2005
Auteurs Sjoerd Karsten, Charles Felix, Guuske Ledoux e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Across Europe, urban education systems are struggling with the process of integration of immigrants in its schools. This article explores the most important aspects of this new urban phenomenon and its impact on urban school systems in the Netherlands. It clearly shows that ethnic segregation in elementary and secondary schools is widespread in Dutch cities. This ethnic segregation is caused by a combination of residential segregation, and, as our own studies prove, of parental choice. The article also deals with recent Dutch studies on the effects of segregation. Finally, it treats the question how schools and authorities, in a long-standing tradition of parental choice, are dealing with this segregation.


Sjoerd Karsten
Sjoerd Karsten is Universitair hoofddocent onderwijsbeleid, Universiteit van Amsterdam. Adres: SCO-Kohnstamm Instituut, Wibautstraat 4, 1091 GM Amsterdam, tel.: 020 - 525 1232, e-mail: S.Karsten@uva.nl

Charles Felix

Guuske Ledoux

Wim Meijnen

Jaap Roeleveld

Erik van Schooten

    Recently in The Netherlands, as in other countries, many have called for administrative and democratic reform. The perspectives implicated in the arguments for change differ, however. Some argue for a strengthening of mechanisms of control and accountability. Others opt for more – and more direct – citizen participation in governance. In effect, these perspectives often contradict. In this article we will look into J.S. Mill's effort to combine such different perspectives. It is shown that in his considerations on good government a third principle is active: administrative competence or quality. Mill, thus, makes us aware of a deficiency in many contemporary evaluations of administrative and democratic renewal.


Berry Tholen
Dr. Berry Tholen is als bestuurskundige verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zijn onderwijs omvat de cursussen 'Binnenlands Bestuur' en 'Bestuurlijke Ethiek'. In zijn onderzoek concentreert hij zich op vragen van rechtvaardigheid en legitimiteit in bestuur en beleid. Hij publiceerde recentelijk onder meer in International Review of Administrative Sciences en in European Journal of Migration and Law. Adres: Afd. Bestuurskunde, Faculteit der Managementwetenschappen, Radboud Universiteit Nijmegen, Postbus 9108, 6500 HK Nijmegen, email: b.tholen@fm.ru.nl

Henk A. Becker
Doorwerkhoogleraar Universiteit Utrecht

R.J. in 't Veld
Prof. dr. R.J. in 't Veld is onedr meer hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Open Universiteit Nederland.
Artikel

Never the twain shall meet een oxymoron: Innovatie in het openbaar bestuur

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 7/8 2005
Auteurs S. Dr. mr. Zouridis en C.J.A.M. Prof. dr. ir. Termeer
Auteursinformatie

S. Dr. mr. Zouridis
Dr. mr. S. Zouridis is als universitair hoofddocent Bestuurskunde verbonden aan de Universiteit van Tilburg en als directeur Algemene Justitiële Strategie aan het ministerie van Justitie.

C.J.A.M. Prof. dr. ir. Termeer
Prof. dr. ir. C.J.A.M. Termeer is hoogleraar Bestuurskunde aan Wageningen Universiteit en Research Centrum.
Nieuws

‘De boel bij elkaar houden’

Festival der Bestuurskunde 3.0

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 7/8 2005
Auteurs B.F. Drs. Steur en J. drs. Ragetlie
Auteursinformatie

B.F. Drs. Steur
Drs. B.F. Steur en drs. J. Ragetlie zitten in het organisatiecomité van het Festival der Bestuurskunde. Zij zijn tevens bestuursleden van de Vereniging voor Bestuurskunde.

J. drs. Ragetlie
Drs. B.F. Steur en drs. J. Ragetlie zitten in het organisatiecomité van het Festival der Bestuurskunde. Zij zijn tevens bestuursleden van de Vereniging voor Bestuurskunde.

    The article deals with the relationship between Islamic fundamentalism and the political participation of women. Firstly, it is discussed at length which political role women play in theories on Islamic fundamentalism. According to some scholars, it is indeed paramount to eliminate where possible, existing stereotypes which state that women are solely ‘placed’ in the private domain by fundamentalists. Secondly, the article examines the extent of actual political participation in a context of Islamic fundamentalism, more specifically the Islamic Republic of Iran. Models of political participation are often implicitly based on formal (electoral) forms of participation. However, women often remain invisible in these kinds of models. Consequently, the article centres on a possible broadening of the notion ‘political participation’ and the incorporation of new forms of informal political activities in the analysis of political participation.


Silvia Erzeel
Wetenschappelijk medewerkster aan de Vakgroep Politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel.
Artikel

Openbaarheid en verantwoording

De direct gekozen burgemeester en integriteit in de Verenigde Staten

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 6 2005
Auteurs Bart Nijhof
SamenvattingAuteursinformatie

    Op 22 maart 2005 sneuvelde het Wetsvoorstel introductie gekozen burgemeester (TK 2003-2004, 29 223 nr. 1) in de Eerste Kamer. De direct gekozen burgemeester is in Nederland echter niet dood en begraven: de discussie is nog steeds springlevend. Invoering van de direct gekozen burgemeester is een ingrijpende operatie; de kwaliteit van het bestuur kan in het geding komen. In de discussie verdient de integriteit van de direct gekozen burgemeester de nodige aandacht. Door het kabinet is dit in het Wetsvoorstel onderkend: ‘Politieke ambtsdragers dienen van onbesproken gedrag te zijn. Dat geldt ook voor de gekozen burgemeester’ (TK 2003-2004, 29 223 nr. 1: 30). In de Verenigde Staten is men al sinds jaar en dag gewend gezagsdragers rechtstreeks te kiezen. De vraag is wat de Amerikaanse praktijk ons op dit vlak leren kan.


Bart Nijhof
Bart Nijhof werkt bij het Kenniscentrum Grote Steden. In november 2004 is hij als bestuurskundige aan de Erasmus Universiteit Rotterdam afgestudeerd. Dit artikel vloeit voort uit stage- en scriptieonderzoek, verricht in opdracht van de Raad voor het openbaar bestuur.
Artikel

Milieuzorg geketend of milieuzorg in ketens?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 5 2005
Auteurs D.J. Haverkamp, H.J. Bremmers en M. de Rooij
SamenvattingAuteursinformatie

    Er is een groeiende maatschappelijke behoefte te komen tot duurzame bedrijfsvoering. Verbetering van de bedrijfsmilieuzorg vormt vanuit dat oogpunt een belangrijk speerpunt voor de overheid. In een empirisch onderzoek hebben we zowel de bedrijfsinterne als externe milieuzorg van bedrijven gemeten in de Nederlandse agri-food sector. De interne zorg is gericht op het besturen en monitoren van bedrijfsinterne processen. Externe milieuzorg verwijst naar ketenzorg. Ketenzorg houdt in dat actieve samenwerking in de productketen plaatsvindt, waardoor milieuzorg een collectieve aangelegenheid wordt. Ketenzorg is een instrument voor duurzame milieuzorg. Uit de gepresenteerde resultaten van empirisch onderzoek in de Nederlandse agri-food sector blijkt dat de bedrijven laag scoren op interne en vooral externe milieuzorg. De overheid speelt met name bij externe milieuzorg geen proactieve rol. In dit artikel formuleren we argumenten (en dragen we instrumenten aan) voor een overheidsrol die met name ketengerichte milieuzorg moet stimuleren.


D.J. Haverkamp
Ir. Derk-Jan Haverkamp (assistent in opleiding) en mr. dr. Harry Bremmers (universitair hoofddocent) zijn verbonden aan de leerstoelgroep Bedrijfskunde van Wageningen Universiteit. Drs. Marc de Rooij is senioradviseur Informatiemanagement en Organisatie bij het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). De auteurs zijn dankbaar voor de op- en aanmerkingen van anonieme reviewers, die hebben bijgedragen aan de kwaliteit van het artikel.

H.J. Bremmers
Ir. Derk-Jan Haverkamp (assistent in opleiding) en mr. dr. Harry Bremmers (universitair hoofddocent) zijn verbonden aan de leerstoelgroep Bedrijfskunde van Wageningen Universiteit. Drs. Marc de Rooij is senioradviseur Informatiemanagement en Organisatie bij het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). De auteurs zijn dankbaar voor de op- en aanmerkingen van anonieme reviewers, die hebben bijgedragen aan de kwaliteit van het artikel.

M. de Rooij
Ir. Derk-Jan Haverkamp (assistent in opleiding) en mr. dr. Harry Bremmers (universitair hoofddocent) zijn verbonden aan de leerstoelgroep Bedrijfskunde van Wageningen Universiteit. Drs. Marc de Rooij is senioradviseur Informatiemanagement en Organisatie bij het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). De auteurs zijn dankbaar voor de op- en aanmerkingen van anonieme reviewers, die hebben bijgedragen aan de kwaliteit van het artikel.
Artikel

Verouderde vernieuwing?

Hoe een ‘Andere Overheid’ echt ‘anders’ kan zijn

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2005
Auteurs Mirko Noordegraaf en Martijn van der Meulen
SamenvattingAuteursinformatie

    Het kabinet-Balkenende II streeft met het actieprogramma ‘Andere Overheid’ naar een overheid die: terughoudender is in wat ze regelt, een groter beroep doet op maatschappelijke krachten, zich concentreert op een aantal kerntaken en hoogwaardige prestaties levert. Centraal staat de herbezinning op de inrichting en werking van de (rijks)overheid en op de verhouding tussen de overheid en de samenleving, die consequent ‘civil society’ wordt genoemd. Met behulp van vier actielijnen, die bijna zeventig initiatieven omvatten, wordt geprobeerd de overheid te veranderen. De ambities van het programma en de vele initiatieven rechtvaardigen bestuurswetenschappelijke aandacht. Wat is het ‘andere’ van ‘Andere Overheid’? Is dat echt anders - en beter? Zo niet, hoe zou een echt ‘andere’ overheid eruit kunnen zien? Dergelijke vragen, zo zal blijken, worden terecht gesteld. Vooral in organisatietheoretisch opzicht kent het programma relatief klassieke oriëntaties die niet alleen niet om een echt andere overheid gaan, maar ook tekortschieten om overheidsorganisaties zinvol te verbinden met complexe maatschappelijke contexten en praktijken.


Mirko Noordegraaf
Dr. Mirko Noordegraaf en drs. Martijn van der Meulen zijn als bestuurswetenschappers verbonden aan de Utrechtste School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO), Universiteit Utrecht. De auteurs danken Hans Leeflang (plaatsvervangend directeur-generaal Programma Andere Overheid) voor zijn commentaar op een eerdere versie van dit artikel. De inhoud van het artikel komt vanzelfsprekend voor rekening van de auteurs.

Martijn van der Meulen
Dr. Mirko Noordegraaf en drs. Martijn van der Meulen zijn als bestuurswetenschappers verbonden aan de Utrechtste School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO), Universiteit Utrecht. De auteurs danken Hans Leeflang (plaatsvervangend directeur-generaal Programma Andere Overheid) voor zijn commentaar op een eerdere versie van dit artikel. De inhoud van het artikel komt vanzelfsprekend voor rekening van de auteurs.
Artikel

Hybriditeit als onontkoombaar fenomeen

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2005
Auteurs Taco Brandsen, Wim van de Donk en Cor van Montfort
Auteursinformatie

Taco Brandsen
Dr. T. Brandsen is als universitair docent verbonden aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur. Prof. dr. W.B.H.J. van de Donk is hoogleraar aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Dr. C. van Montfort is als projectleider werkzaam bij de Algemene Rekenkamer.

Wim van de Donk
Dr. T. Brandsen is als universitair docent verbonden aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur. Prof. dr. W.B.H.J. van de Donk is hoogleraar aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Dr. C. van Montfort is als projectleider werkzaam bij de Algemene Rekenkamer.

Cor van Montfort
Dr. T. Brandsen is als universitair docent verbonden aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur. Prof. dr. W.B.H.J. van de Donk is hoogleraar aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Dr. C. van Montfort is als projectleider werkzaam bij de Algemene Rekenkamer.
Artikel

Gescheiden werelden

Over de wereld van de raad en de wereld van interactief beleid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2005
Auteurs E.M.H. Cornelissen en R. Bogman
SamenvattingAuteursinformatie

    De betrokkenheid van raadsleden bij interactieve beleidsprocessen was in het verleden niet altijd vanzelfsprekend. Sinds de introductie van het dualisme moet dit anders. Van raadsleden wordt een actieve rol verwacht in interactieve beleidsprocessen. Hierbij lijkt niemand zich af te vragen of deze verwachting wel reëel is. In dit artikel proberen we een antwoord te formuleren op deze vraag.


E.M.H. Cornelissen
Drs. Eefke Cornelissen is als onderzoeker verbonden aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur.

R. Bogman
Drs. Rob Bogman is Beleids- en Organisatiewetenschapper.
Artikel

Werkt benchmarking bij waterschappen?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2005
Auteurs G.J. van Helden, S. Tillema, M.M. Kuppens e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Aangezien bij veel overheidsorganisaties de tucht van de markt om goed te presteren ontbreekt, kan benchmarking worden gebruikt om te prikkelen tot prestatieverbetering. Hoe benchmarking binnen de overheid in de praktijk werkt, is nog niet uitgebreid onderzocht. Dit artikel gaat over een praktijkgeval van benchmarking bij een Nederlandse overheidssector. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: in welke mate wordt het voor benchmarking ontworpen meetinstrument gewaardeerd door de betrokken organisaties, in hoeverre worden de uitkomsten ervan geaccepteerd, en welke verbeteringsacties zijn naar aanleiding daarvan ondernomen?


G.J. van Helden
De eerste drie auteurs zijn werkzaam bij de Economische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen en de laatste auteur is verbonden aan de Unie van Waterschappen.

S. Tillema
De eerste drie auteurs zijn werkzaam bij de Economische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen en de laatste auteur is verbonden aan de Unie van Waterschappen.

M.M. Kuppens
De eerste drie auteurs zijn werkzaam bij de Economische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen en de laatste auteur is verbonden aan de Unie van Waterschappen.

J.W.C. Dekking
De eerste drie auteurs zijn werkzaam bij de Economische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen en de laatste auteur is verbonden aan de Unie van Waterschappen.

    In recent ontwikkelde governance-codes spelen raden van toezicht een sleutelrol. De codes ontberen nog enkele wezenlijke zaken zoals de wijze waarop raden van toezicht de publieke belangen kunnen behartigen; het conflict tussen de controletaak en de adviestaak; en de gewenste mate van betrouwbaarheid als product van een raad van toezicht. Bekend en hardnekkig probleem rondom de raden van toezicht bij publieke instellingen is het ontbreken van een duidelijke eigenaar, aan wie de organisatie en de raad van toezicht verantwoording verschuldigd is. Noemenswaardig is de uitwerking waarbij stakeholders via een intermediaire raad de eigenaarsrol vervullen. Een professionele verantwoording van de raad van toezicht kan goed op deze zaken ingaan.


Martin Abbink
M.A. Abbink RE RA is als projectleider werkzaam bij de Algemene Rekenkamer.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.