Zoekresultaat: 4 artikelen

x
Jaar 2011 x
Article

Het roterende Voorzitterschap na Lissabon: op zoek naar een nieuwe rol binnen het EU buitenlands beleid

Analyse van het Belgische Voorzitterschap van de Raad

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2011
Trefwoorden Belgium, EU foreign policy, rotating Presidency of the Council, Treaty of Lisbon
Auteurs Peter Debaere, Eline De Ridder en Skander Nasra
SamenvattingAuteursinformatie

    The Treaty of Lisbon has introduced major changes in the area of the European Union’s external relations. Aiming at establishing a unified representation and a stable leadership of EU foreign policy, the Treaty intends to reduce the role of the six-month rotating Presidency of the Council. This article reviews the literature regarding the roles of the rotating Presidency and examines in what ways and to what extent the Treaty of Lisbon may change these roles in the field of EU foreign policy. The empirical analysis looks at the experiences under the Belgian Presidency of the Council in 2010. It is argued that while the role of the country taking up the rotating Presidency is visually reduced, the Treaty of Lisbon has primarily transformed the role of the rotating Council Presidency in EU foreign policy.


Peter Debaere
Peter Debaere is doctoraal onderzoeker aan het Instituut voor Internationale Studies aan de Universiteit Gent. Hij doet onderzoek naar de rol van de Europese Unie in de G8 en G20 en de hervorming van het IMF.

Eline De Ridder
Eline De Ridder is werkzaam als postdoctoraal onderzoeker aan het Centrum voor EU-Studies van de Universiteit Gent. Haar onderzoek richt zich op het uitbreidingsproces van de Europese Unie, met een specifieke focus op de processen van europeanisering en democratisering in kandidaat-lidstaten.

Skander Nasra
Skander Nasra is verbonden aan het Instituut voor Internationale Studies van de Vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Momenteel werkt hij voor de Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. Zijn onderzoek richt zich op de rol van kleine EU-lidstaten in het externe optreden van de EU.
Article

Weinig speelruimte, onmiskenbare invloed: het Belgisch EU-Voorzitterschap en de Europese sociale agenda

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2011
Trefwoorden EU Presidency, Belgium, social policy, agenda-shaping, influence
Auteurs Olivier Pintelon en Wim Van Lancker
SamenvattingAuteursinformatie

    Traditionally, Belgian EU Presidencies are characterized by an ambitious social agenda. It is, however, unclear to what extent these ambitions are translated into real policy accomplishments. In this article we aim to disentangle the genuine influence of the Belgian 2010 EU Presidency on the European social policy agenda by applying the agenda-shaping framework developed by Jonas Tallberg. Making use of elite interviews and by studying policy documents, we reach a twofold conclusion. First of all, the Belgian Presidency has left its footprints in some specific social policy topics, especially with regard to social impact assessment and child poverty. However, – in line with theoretical expectations – agenda-setting initiatives were less successful than agenda-structuring techniques. Secondly, our findings also shed preliminary light on the determinants of Presidency influence as identified by Simone Bunse. We find that the Belgian social ambitions were curtailed by political and economic constraints, policy preferences in the Council, the difficult inter-institutional dialogue (especially with the European Commission), and the limited Presidency skills of certain Belgian policy actors.


Olivier Pintelon
Olivier Pintelon is onderzoeker aan het Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck (CSB) van de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoek handelt over het verdelingsvraagstuk in de welvaartstaat, met bijzondere aandacht voor armoede en inkomensongelijkheid.

Wim Van Lancker
Wim Van Lancker is onderzoeker aan het Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck (CSB) van de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoek richt zich op de sociale verdeling van gezinsbeleid (kinderbijslag, ouderschapsverlof en kinderopvang) in een Europees vergelijkende context en de relatie van gezinsbeleid met armoede, ongelijkheid en vrouwelijke arbeidsmarktparticipatie.
Artikel

Decentralisatie: maatwerk of uniformiteit?

Het Wmo-beleid van Nederlandse gemeenten

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2011
Trefwoorden decentralization, local government, social care
Auteurs Judith van der Veer MSc., Jelmer Schalk MSc. en Dr. Rob Gilsing
SamenvattingAuteursinformatie

    A main motive for policy decentralization is the belief that municipalities are better able to customize public policy to local circumstances, and to realize made-to-measure service provision. In this respect, the introduction of the Social Support Act (Wmo) is an interesting example. With the lack of ‘vertical’ accountability obligations to the national government, the Wmo is governmentally innovative. Whether the decentralization results in customized forms of social support is a fascinating one because a detailed reading of the Wmo and its implementation displays possible incentives as well as barriers to made-to-measure service provision. The empirical exploration in this article uses data from the 2007-2009 evaluation of the Wmo conducted by the Netherlands Institute for Social Research (SCP). The evaluation shows that municipalities involve diverse stakeholders in formulating Wmo policy, and that their involvement seems to lead to customized service provision. At the same time, municipalities follow nationwide models, and information provided by the central government seems to have a major impact on local social care policy. The article concludes with an outlook on future directions in local debates on social care and the recommendation to give time for major decentralization trajectories such as the Wmo.


Judith van der Veer MSc.
Judith van der Veer is promovendus en was als medewerker verbonden aan het Sociaal en Cultureel Planbureau tijdens de eerste Wmo-evaluatie. Correspondentiegegevens: J.C.V. van der Veer, Vrije Universiteit Amsterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen/Bestuurswetenschappen, De Boelelaan 1081, 1081 HV Amsterdam, j.c.v.vander.veer@vu.nl.

Jelmer Schalk MSc.
Jelmer Schalk is promovendus en was als medewerker verbonden aan het Sociaal en Cultureel Planbureau tijdens de eerste Wmo-evaluatie. Correspondentiegegevens: J. Schalk, Universiteit van Utrecht, Sociologie/ICS, Heidelberglaan 2, 3584 CS Utrecht, j.schalk@uu.nl.

Dr. Rob Gilsing
Rob Gilsing is Hoofd Onderzoeksgroep Jeugd, opvoeding en onderwijs en was als projectleider verbonden aan het Sociaal en Cultureel Planbureau tijdens de eerste Wmo-evaluatie. Correspondentiegegevens: Dr. R. Gilsing, Verwey-Jonker Instituut, Kromme Nieuwegracht 6, 3512 HG Utrecht, rgilsing@verwey-jonker.nl.
Redactioneel

In dit nummer

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2011
Trefwoorden editorial
Auteurs Ewald Engelen
SamenvattingAuteursinformatie

    This editorial offers an introduction to the current issue.


Ewald Engelen
Ewald Engelen is voorzitter van de redactie van Beleid en Maatschappij.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.