Zoekresultaat: 14 artikelen

x
Jaar 2014 x
Artikel

Op weg naar een nieuwe ambtelijke status

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Legal status, Civil servants, Normalization, Legislative proposal
Auteurs Mr. drs. Luc Janssen
SamenvattingAuteursinformatie

    After years of debate, the discussion concerning the legal status of civil servants has reached its climax. The abolition of special civil servant status has never been closer. In February 2014 the Dutch Parliament approved a proposal that is based on the view that the particular legal status of civil servants has to be ‘normalized’, and that the terms and conditions of employment in the public sector could be regulated in line with market sector standards. In this article, both the discussion and the proposal are considered. In addition, we reflect on the extent to which and the way in which the proposal could have a positive impact on the development of the professional competence of civil servants.


Mr. drs. Luc Janssen
Mr. drs. L.H. Janssen studeerde ondernemingsrecht, bestuurskunde en sociaal recht en sociale politiek aan de Universiteit van Tilburg. Daarna werkte hij als onderzoeker bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en als medewerker bezwaar bij UWV. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Capra Advocaten.
Discussie

Omgaan met een sub-optimale unie

de inzichten en frustraties van Fritz Scharpf

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Auteurs Prof. Dr. Ben Crum
SamenvattingAuteursinformatie

    Reflection and Debate initiates academically inspired discussions on issues that are on the current policy agenda.


Prof. Dr. Ben Crum
Prof. dr. Ben Crum is hoogleraar politicologie bij de afdeling Bestuurswetenschap en Politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam en codirecteur van het Amsterdam Centre for Contemporary European Studies (ACCESS EUROPE).
Artikel

Professionals onder druk of professionele tegendruk? Gebalanceerde motivatie voor de publieke zaak in professionele publieke dienstverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Professionals, public services, motivation, public values
Auteurs Nina Mari van Loon MSc en Prof. dr. Mirko Noordegraaf
SamenvattingAuteursinformatie

    There are many practical and academic concerns about public professionals and the pressures and burdens they experience. Professional autonomies and skills are reduced, it is argued, as a result of businesslike new public management, in order to control service results. The solution is clear: organizational logics must be weakened, professional autonomies must be enlarged and professional ways of working must be ‘rescued’. In this paper we re-interpret this presumed problem by analyzing: the interaction between organizational and professional logics, by relating these to a broader institutional logic and by tracing the contribution of individual professional motivations. Professionals, it is shown, can be motivated by broader ambitions to serve society. Such public service motivation consists of three types of motives: rational/instrumental, affective and normative. Our results show that employees in different public professional services show different patterns of motives, which we mainly explain by relating their motivations to the nature of the services they render – whether they render people-changing or people-processing services. These institutional dimensions imply that professional work can be managed, not so much by businesslike ‘market logic’ but by strengthening the meaning of the work professionals do. Professional pressures against organizations do not have to be suppressed – they can be productively used.


Nina Mari van Loon MSc
Nina van Loon MSc is als promovenda verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Prof. dr. Mirko Noordegraaf
Prof. dr. Mirko Noordegraaf is als hoogleraar publiek management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

    This paper attempts a normative assessment of the input and output-oriented legitimacy of the present euro-rescuing regime on the basis of policy analyses examining the causes of present crises, the available policy options, and the impact of the policies actually chosen. Concluding that the regime lacks input-oriented legitimacy and that its claim to output-oriented legitimacy is ambivalent at best, the paper explores potential – majoritarian or unilateral – exits from the present institutional constellation that is characterized by the synthesis of a non-democratic expertocracy and an extremely asymmetric intergovernmental bargaining system.


Prof. dr. Fritz W. Scharpf
Prof. dr. Fritz W. Scharpf is emeritus director van het Max Planck Institute for the Studies of Societies.
Redactioneel

Van de redactie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Auteurs Ewald Engelen
Auteursinformatie

Ewald Engelen
Ewald Engelen is voorzitter van de redactie van Beleid en Maatschappij

    Reflection and Debate initiates academically inspired discussions on issues that are on the current policy agenda.


Prof. dr. Tannelie Blom
Prof. dr. Tannelie Blom is hoogleraar European Studies aan de Faculty of Arts and Social Sciences van de Universiteit Maastricht
Artikel

De mythe van de terugtrekkende overheid: een verhaal over Europese idealen en erotische tekorten

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2014
Trefwoorden discourse, liberalism, neoliberalism, radicalism, policy programs
Auteurs Dr. Ringo Ossewaarde
SamenvattingAuteursinformatie

    In this paper it is argued that the discourse on the retreating government is a story about mobilizing executive power deemed necessary for enforcing a neoliberal worldview. The intellectual discourse about the retreating government, the argument goes, develops as a radical and neoliberal critique of the Keynesian planning and organization of the enlightenment – an organization that is above all expressed in the postwar welfare state. The Dutch policy discourse, by contrast, is of a practical nature: it is about the organization of the government retreat. In the reconstruction of the policy discourse, as it is manifest in leading policy documents of the Dutch central government, it is observed that this discourse has emancipated from the intellectual discourse. The policy discourse of the retreating government has developed into a financial management discourse, free from European ideals.


Dr. Ringo Ossewaarde
Dr. M.R.R. Ossewaarde is universitair hoofddocent sociologie aan de Universiteit Twente.
Essay

Politiek als een strijd om betekenis

Over de verantwoordelijkheid van politicologen in het maatschappelijk debat

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2014
Auteurs Ico Maly
Auteursinformatie

Ico Maly
Ico Maly is doctor in de cultuurwetenschappen en docent Politiek en Cultuur aan het RITS. Zijn onderzoek spitst zich toe op diversiteit, politiek, macht, cultuur en (micro) media. Samen met Jan Blommaert & Joachim Ben Yakoub schreef hij Superdiversiteit en Democratie (EPO, 2014). Hij is de auteur van N-VA | Analyse van een politieke ideologie (EPO, 2012) en De beschavingsmachine. Wij en de islam (EPO, 2009). Onder zijn redactie verscheen Cultu(u)rENpolitiek, dat in 2008 de publieksprijs van boekhandel De Groene Waterman won.

    De laatste jaren is de beleidsmatige en wetenschappelijke aandacht voor ex ante onderzoek toegenomen. De vraag is of dit ook is terug te zien in het aantal studies naar concrete plannen, en in het gebruik van de uitkomsten van ex ante studies in de beleidsontwikkeling. Om dit na te gaan verrichtten we een metastudie van ex ante onderzoeken over beleid op rijksniveau, verschenen in de periode 2005 tot en met 2011. In deze bijdrage beschrijven we eerst hoe vaak en met welk doel ex ante onderzoek wordt verricht en om wat voor typen studies het gaat. Daarna nemen we het gebruik in het beleidsontwikkelings- en besluitvormingsproces onder de loep door in te zoomen op vijf ex ante onderzoeken. Een eerste conclusie is dat er inmiddels een aanzienlijk aantal ex ante studies is verschenen; een tweede dat in alle vijf casus het onderzoek belangrijke actoren in het beleidsproces bereikt heeft, maar dat de uitkomsten niet altijd doorklinken in het uiteindelijke beleid.


Carolien Klein Haarhuis
Carolien Klein Haarhuis is onderzoeker bij de afdeling Rechtsbestel, Wetgeving en Internationale en vreemdelingenaangelegenheden (RWI) van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Monika Smit
Monika Smit is afdelingshoofd bij de afdeling Rechtsbestel, Wetgeving en Internationale en vreemdelingenaangelegenheden (RWI) van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Shelena Keulemans
Shelena Keulemans is als promovenda verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Hoe word je wethouder? Een onderzoek naar de transparantie en het democratisch gehalte van de wethoudersvoordracht

Een onderzoek naar de transparantie en het democratisch gehalte van de wethoudersvoordracht

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 2 2014
Auteurs Julien van Ostaaijen
SamenvattingAuteursinformatie

    This article addresses the question how aldermen are selected and nominated and how this process is related to a number of democratic values like popular influence and transparency. The central question is how one becomes an alderman in the Netherlands. To answer this central question a document analysis has been carried out and 137 interviews with aldermen have been held in 77 municipalities that were selected on geographical dispersion and number of inhabitants. The research shows that the process until the appointment of aldermen is little transparent and democratic for the outside world. In the large majority of the cases aldermen are asked an nominated from within a political party. The road to becoming an alderman is not closed, in principle everyone can become an alderman, but it is also not transparent and accessible for everyone. For this the selection and nomination is too much tied up to and decided in political party networks. However, gradually changes occur in this closed party bastion, because now parties more often are forced to look for suitable candidates outside the party.


Julien van Ostaaijen
Dr. J.J.C. van Ostaaijen is werkzaam als onderzoeker en docent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur (Tilburg University).

Ad Verbrugge
Ad Verbrugge is hoofddocent sociale en culturele filosofie en filosofie van de economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is hij mede-oprichter en voorzitter van Beter Onderwijs Nederland (BON). E-mail: a.m.verbrugge@vu.nl.

Dr. Evert-Jan Velzing
Dr. Evert-Jan Velzing is onderzoeker en adviseur. Van 2009-2013 deed hij promotieonderzoek bij de Universiteit van Amsterdam naar het innovatiebeleid van het ministerie van Economische Zaken. E-mail: info@velzing.com.

    Reflection and Debate initiates academically inspired discussions on issues that are on the current policy agenda.


Monique Kremer
Monique Kremer is redactielid van Beleid en Maatschappij.

    In policy practice sometimes organizational arrangements appear that at first glance manifest itself as cooperative relations between private organizations, but about which on second thoughts the question can be asked if after all there is an active input from the side of the government. This is for instance the case in the construction of biogas infrastructures. In this article the authors discuss if we can talk about PPC after all. In the debate on governance this question is important because in the design of PPC the public interest involved must be sufficiently guaranteed in terms of control and accountability. On the basis of a confrontation between the results of a literature review and an empirical study of the case of a Green Gas pipeline in North-East Friesland (‘Biogasleiding Noordoost Fryslân’) in the Netherlands, the authors conclude that public steering in practice can take a form in disguise. Using ‘intermediate’ civil law legal persons, governmental influence indeed can be and is exercised during the cooperation. Especially law poses specific demands on control and accountability to take care of public interests, like the promotion of the use of renewable energy. Likewise in this kind of projects, especially in comparison with pure private-private cooperation, the public and if possible even the public law regulation must be safeguarded, for instance by transparency of form and content of steering. Of course this has to be done with preservation of the cooperative nature that is typical of PPC.


Maurits Sanders
Dr. M.P.T. Sanders is hoofddocent Bestuurskunde bij Saxion Hogescholen, zakelijk directeur van het Netherlands Institute of Government (NIG) en onlangs gepromoveerd aan de Faculteit Management en Bestuur van de Universiteit Twente.

Michiel Heldeweg
Prof. mr. dr. M.A. Heldeweg is hoogleraar Public Governance Law aan de Faculteit Management en Bestuur van de Universiteit Twente.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.