Zoekresultaat: 66 artikelen

x
Jaar 2014 x
Boekbespreking

Governance van woningcorporaties

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden social rented sector, hybrid organization, public interest, housing association, the Netherlands
Auteurs Hugo Priemus
SamenvattingAuteursinformatie

    This contribution presents a review of four publications, selected as building blocks for designing a policy for competent governance of Dutch housing associations. These publications are about:

    • hybrid organisations: Verhoef & Simon (2001);

    • securing public interests: WRR (2000);

    • problems around core tasks, side activities and achievements of housing associations: ARK (2014);

    • the complex separation of social and commercial activities: CFV (2014).


    After analyzing these four publications, a proposal is presented for the future governance of Dutch housing associations. An exclusive orientation on social activities, a discontinuation of commercial activities and a termination of state aid are suggested


Hugo Priemus
Hugo Priemus emeritus hoogleraar, is verbonden aan het Onderzoeksinstituut OTB, Technische Universiteit Delft.
Artikel

Van eerste overheid naar eerst de burger, maar hoe?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden citizen participation, citizen initiative, local governance, municipal public policymaking
Auteurs Dr. Yvonne Kleistra en Drs. Guido Walraven
SamenvattingAuteursinformatie

    The first report (2013) by the Association of Netherlands Municipalities think tank deals with the question of how local governments can improve their own performance regarding the current trend of social initiatives in which citizens organize themselves to tackle problems in their neighborhoods. Kleistra and Walraven discuss the method, content and findings of the report. They question the widely used citizen perspective that is adopted by the think tank as a starting point for further research on the topic; its uncritical stance with regard to the highly debated issue of citizen participation; the limited research effort that underpins its overall findings and conclusions; and in particular its unequivocal call for large scale municipal experimenting and improvising without further elaborating on the key question of ‘how to proceed’ for the benefit of municipal policymakers. This brings them to the conclusion that the report itself generates highly relevant questions, but that these questions should be addressed more effectively than has so far been the case, by connecting in-depth empirical research on municipal performance with regard to citizens initiatives to the large body of scientific knowledge on citizen participation.


Dr. Yvonne Kleistra
Dr. Y. Kleistra is werkzaam als universitair docent bij de leerstoelgroep Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen van de Universiteit Utrecht en als senior onderzoeker bij het lectoraat Dynamiek van de Stad van de Hogeschool InHolland Rotterdam.

Drs. Guido Walraven
Drs. G. Walraven is werkzaam als lector Dynamiek van de Stad van de Hogeschool InHolland Rotterdam en als coördinator Landelijk Kenniscentrum Gemengde Scholen.
Artikel

De ambtenaar als professional?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servants
Auteurs Drs. Thijs Jansen, Mr. drs. Luc Janssen en Drs. Tobias Kwakkelstein
SamenvattingAuteursinformatie

    The opening article introduces the topic of this special issue: civil servants. Changes in the context, role and legal status of civil servants in the Netherlands fuel the debate on the civil servant as a professional in academic and policy circles. This special issue reports on this debate, with contributions from legal, sociological, public administration and more applied perspectives.


Drs. Thijs Jansen
Drs. M. Jansen is lid van de redactie van Bestuurskunde en medeoprichter van de Stichting Beroepseer, waar hij kwartiermaker van de Goed Werk Denktank is. Hij was tot 1 juli 2014 als docent en onderzoeker werkzaam aan de School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg. Hij is redacteur van verschillende boeken over professionals: Beroepszeer (2005), Beroepstrots (2009), Gezagsdragers (2012) en Loonfatsoen (2014).

Mr. drs. Luc Janssen
Mr. drs. L.H. Janssen studeerde ondernemingsrecht, bestuurskunde en sociaal recht en sociale politiek aan de Universiteit van Tilburg. Daarna werkte hij als onderzoeker bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en als medewerker bezwaar bij UWV. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Capra Advocaten.

Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.
Artikel

Leiderschap is wat je teweegbrengt bij anderen

Interview met prof. dr. Paul ’t Hart

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servants, Challenges for leadership, Best-practices in public sector reform
Auteurs Drs. Tobias Kwakkelstein en Drs. Thijs Jansen
SamenvattingAuteursinformatie

    This is an interview with professor of public administration Paul ’t Hart, following the success of his Dutch essay ‘Civil Servant 3.0’. In the interview, ’t Hart addresses new demands on civil servants, challenges for leadership and the need to learn from international best practices in public sector reform.


Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.

Drs. Thijs Jansen
Drs. M. Jansen is lid van de redactie van Bestuurskunde en mede-oprichter van de Stichting Beroepseer, waar hij kwartiermaker van de Goed Werk Denktank is. Hij was tot 1 juli 2014 als docent en onderzoeker werkzaam aan de School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg. Hij is redacteur van verschillende boeken over professionals: Beroepszeer (2005), Beroepstrots (2009), Gezagsdragers (2012) en Loonfatsoen (2014).
Artikel

Proactieve verkeersveiligheid in veranderende bestuurlijke verhoudingen

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden policy analysis, road safety
Auteurs Dr. Peter van der Knaap
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands enjoys a long-standing reputation in the field of road safety. Following the ‘Sustainable Road Safety’ program of the 1990s, the infrastructural layout considerably reduces the risk of accidents while at the same time many measures are in place to improve road user behavior. In recent years, however, there have been several developments that may affect the success of the approach. In addition to an ageing population, urbanization, and the rise of new technologies, there is a combination of decentralization, policy integration, and budgetary restraints.
    This contribution presents the philosophy behind the sustainable road safety program and describes its key elements. It discusses policy and societal developments, and the continuing need to improve road safety, especially at a decentralized level. The article argues in favor of a continued systematic approach towards safer road traffic, also in periods of decentralization and limited budgets. It presents a concrete perspective of the role of policy analysis and policy evaluation to develop a proactive approach to road safety under the new conditions. In this, evidence-based interventions, an active use of safety performance indicators, and a focus on success are key elements.


Dr. Peter van der Knaap
Dr. P. van der Knaap is directeur-bestuurder van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Artikel

Op weg naar een nieuwe ambtelijke status

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Legal status, Civil servants, Normalization, Legislative proposal
Auteurs Mr. drs. Luc Janssen
SamenvattingAuteursinformatie

    After years of debate, the discussion concerning the legal status of civil servants has reached its climax. The abolition of special civil servant status has never been closer. In February 2014 the Dutch Parliament approved a proposal that is based on the view that the particular legal status of civil servants has to be ‘normalized’, and that the terms and conditions of employment in the public sector could be regulated in line with market sector standards. In this article, both the discussion and the proposal are considered. In addition, we reflect on the extent to which and the way in which the proposal could have a positive impact on the development of the professional competence of civil servants.


Mr. drs. Luc Janssen
Mr. drs. L.H. Janssen studeerde ondernemingsrecht, bestuurskunde en sociaal recht en sociale politiek aan de Universiteit van Tilburg. Daarna werkte hij als onderzoeker bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en als medewerker bezwaar bij UWV. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Capra Advocaten.
Artikel

Juridische status van een ethische code: waar plaats je zo’n code in de hiërarchie van de continentale normen?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servants, Codes of conduct civil servants, Code of conduct civil servants UK, Code of conduct civil servants Belgium, Codes of conduct civil servants France
Auteurs Prof. dr. mr. Alexander de Becker
SamenvattingAuteursinformatie

    The article aims to compare the current legal status of codes of conduct (if any) in five different EU-countries. Its starting point is the recent legal initiative in the Netherlands to abolish the existing status for officials and to replace it with contracts of employment. The parliamentary initiators indicate ethical elements as crucial for the employment relation in the public sector. Does this imply that a code of conduct has to be established?
    The article first focuses on the historical evolution of codes of conduct in different EU-Member States. Within the UK, integrity has always been considered a key stone of the civil service. However, it took until the nineties until a code of conduct was set out. The spread out of the importance of integrity for civil servants has spread out later in continental Europe. The impact of the theory of New Public Management, through the OECD, was therefore crucial. Consequently, Belgium and Germany developed codes of conduct while France and the Netherlands paid more attention to weight of ethical behavior in the public sector.
    Currently, it stays beyond any doubt that the codes of conduct in the UK have got a binding legal value. This value has not yet been achieved by the Belgian and the German codes. The article defends the point of view that a binding code in the Netherlands can be a useful tool.


Prof. dr. mr. Alexander de Becker
Prof. dr. mr. A.H.L. de Becker, universitair hoofddocent UHasselt en bijzonder hoogleraar Ien Dales Leerstoel ‘De overheid als arbeidsorganisatie’ (CAOP en Universiteit van Amsterdam).
Artikel

Socialisatie van ambtenaren: een kritische reflectie

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Socialization, Education, Civil servants
Auteurs Drs. Tobias Kwakkelstein en Mr. Jet Beaumont
SamenvattingAuteursinformatie

    The changes in the role of government raise questions about the training and socialization of Dutch public servants. How can civil servants and their organizations prepare for what it means to be a civil servant in the 21st century? In this article, the authors give an overview of training and other means of socialization for public servants. They conclude that there is hardly any evidence of universal and coherent means to shape the collective identity of civil servants, and suggest ways to improve this.


Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.

Mr. Jet Beaumont
Mr. H.M.M. Beaumont is beleidsmedewerker bij de directie Arbeidszaken Publieke Sector.
Artikel

De Verblijfsregeling Mensenhandel in de praktijk: over oneigenlijk gebruik en niet-gebruik

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2014
Trefwoorden human trafficking, public policy, crime policy, policy misuse, non-take up
Auteurs Dr. Jeanine Klaver en Prof. dr. Joanne van der Leun
SamenvattingAuteursinformatie

    In line with international and national legislation, the Netherlands offers certain services, including a temporary residence permit, to third country nationals who have fallen prey to human traffickers. Over the years, concerns have been often expressed about the perceived misuse of this regulation by foreigners who aim at legalising their stay. Based on interviews and file analysis the present article seeks to provide insight into to what extent it is possible to measure this misuse and the policy implications of the findings. In addition, the authors take into account non-use of the programme. The article confirms existing worries about misuse, provides indicators for misuse, but also concludes that at the level of individual cases practitioners cannot discern misuse from rightful use. At the same time, there are also groups that fall outside the reach of the programme. The article concludes with some policy recommendations on the basis of the findings.


Dr. Jeanine Klaver
Dr. Jeanine Klaver is manager onderzoek bij Regioplan Beleidsonderzoek.

Prof. dr. Joanne van der Leun
Prof. dr. Joanne van der Leun is hoogleraar criminologie aan de Universiteit Leiden.
Artikel

Discontinuïteit van discours als de motor van veranderingen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Culture change, Values, Discourse, Narrative of change, Flexibility
Auteurs Samir Achbab MSc
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article, based on a case study regarding the merger of boroughs within the municipality of Amsterdam, different perspectives are brought together to provide an overall analysis leading to insight into the change in the organizational culture. A particular research methodology is used to shed light on three elements of organizational culture: mindset (values), arena (group) and behavior. Through periodical measurements the effects of interventions and the progress in culture change is followed. It is argued that measurement instruments to explore the shifts in thinking and action are useful but limited. Policy makers and organizational actors from all hierarchical levels are shown to be influenced and disciplined by the actual existing change discourse to various degrees. Every organization nowadays must prove to the market that it is capable of change. Stories about organizational flexibility are embedded in more macro-stories of the changes in economic life. This article provides insight into the complexity of organizational discourse and the philosophical and sociological richness that it embodies. Therefore anthropological concepts are used which make the case more understandable in terms of rules and procedures that construct and legitimate the way we see things and talk about them.


Samir Achbab MSc
Samir Achbab MSc werkt als onderzoeksleider bij het lectoraat Management van Cultuurverandering aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Daarnaast is hij bij de HvA ook docent bij de opleiding Bestuurskunde/Urban Management.

    In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Dr. Judith van der Veer
Dr. Judith van der Veer, postdoc onderzoeker en docent aan de afdeling Bestuurswetenschap & Politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

    In a column a journal editor or an author expresses his or her opinion on a particular subject.


Prof. dr. Bas Jacobs
Prof. dr. Bas Jacobs is hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan de Erasmus School of Economics.
Praktijk

‘Hij begrijpt er dus helemaal niets van!’ – een reactie

Reactie uit bestuurlijke praktijk

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2014
Auteurs Drs. Jan Fraanje
Auteursinformatie

Drs. Jan Fraanje
Drs. J.K. Fraanje is gemeentesecretaris van de gemeente Boxtel en secretaris van de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS).

Prof. dr. Michiel Herweijer
Prof. dr. M. Herweijer is redacteur van Bestuurswetenschappen, directeur van de Noordelijke Rekenkamer en bijzonder hoogleraar bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    The focus of the diversity policy in the Dutch public sector has moved during the past decennia. In the eighties offering equal chances for the different target groups was the central policy goal, after the millennium this became the effective and efficient management of a diverse work force in order to arrive at a better performing public sector, also called the business case of diversity. This article investigates the question how far the Dutch cabinet has influenced the diversity policy of public organizations. The answer to the question is that there was limited influence from the Dutch cabinet on the arguments for diversity of public organizations, but there was greater influence on the diversity interventions, especially in three sectors: central government, municipalities and police. This influence on interventions of other (‘fellow’) governments is caused by the strong steering of the cabinet. The interventions undertaken therefore reflect to a more limited extent the business case of diversity and remain stuck in the old target group policy. However, public organizations with a longer history in diversity policy, that operate closer to society and see the necessity for diversity, are more inclined to embrace the business case and start interventions that are related to this new approach.


Drs. Saniye Celik
Drs. S. Celik is accountmanager voor de decentralisaties in het sociaal domein bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en buitenpromovenda aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, Campus Den Haag.
Praktijk

Hij begrijpt er dus helemaal niets van!

Botsende rationaliteiten als perspectief om samenwerking te verbeteren

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2014
Auteurs Dr. Albert Jan Kruiter en Prof. dr. Roel in ‘t Veld
SamenvattingAuteursinformatie

    This contribution addresses the question of competences and skills for public professionals to improve collaboration. The authors start their search by looking for a conceptual focus. Poor collaboration is conceptualized as ‘colliding rationalities’. Herbert Simon has introduced the concept of ‘bounded rationalities’ to oppose scientists who think that improvement of public administration is possible through ex ante theorizing. Human beings not only have a limited capacity for rational thinking, but there also multiple rationalities that restrict each other. A classic distinction is made by Ig Snellen: a) legal rationality, b) political rationality, c) financial/economic rationality, d) scientific rationality. Not only are rationalities restricted, but also collisions can occur between professionals who adhere to different rationalities. These collisions have to do with their relational network, with the nature of their tasks and with their way of thinking and communicating. Therefore the authors have worked with different groups of professionals to find out which competences they need to deal with these collisions or make them productive. They did so on the basis of specific cases in their daily working practice. Jan Fraanje comments on this contribution as a practitioner in a Dutch municipality.


Dr. Albert Jan Kruiter
Dr. A.J. Kruiter is medeoprichter van het Instituut voor Publieke Waarden (IPW). Samen met Clara Pels schreef hij de beleidsthriller ‘De dag dat Peter de deur dichttimmerde’.

Prof. dr. Roel in ‘t Veld
Prof. dr. R.J. in ’t Veld is hoogleraar management van hybride organisaties aan de Open Universiteit en UNESCO-hoogleraar ‘Governance and Sustainability’ aan de Universiteit van Tilburg.

    Dutch Ministries differ in the manner in which they design and manage their steering relations with independent governing bodies. Based on six cases at four Dutch ministries the authors show these differences. They use two theoretical models (the principal-agent approach and the principal-steward approach) to clarify the kind of relationship. Ministries not only differ in their approach, they also differ in how far they have advanced in the development of their steering relations with independent governing bodies. Because there is no coordination or exchange of knowledge between ministries, ministries that are ‘lagging behind’ cannot learn from the experiences of ministries that have more experience. The authors do not propose one form of central coordination or one model, but they do propose more exchange of knowledge within and between Dutch ministries.


Prof. dr. Sandra van Thiel
Prof. dr. S. van Thiel is redacteur van Bestuurswetenschappen en hoogleraar bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Prof. dr. Ron van Hendriks
R.H.P. Hendriks MPA studeerde bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en deed als stagiaire bij het ministerie van BZK onderzoek naar de aansturingsrelaties tussen departementen en zelfstandige bestuursorganen. Hij is sinds kort trainee bij AP Support.

    Deze bijdrage gaat over goed opdrachtnemer/-geverschap bij beleidsgericht onderzoek in de gezondheidszorg. De constatering luidt dat de relatie tussen kennisvrager/opdrachtgever en kennisaanbieder/opdrachtnemer vaak spanningsvol is. Aan de hand van de werkpraktijk van kennisprogrammeur ZonMw wordt beschreven onder welke voorwaarden de kans op bruikbaarheid en gebruik van kennis zo groot mogelijk is. Daarbij geldt goede interactie tussen onderzoekers en kennisgebruikers in beleid of praktijk als de meest kritische succesfactor. In essentie komt goed opdrachtnemerschap neer op de gedragslijn: ken uw opdrachtgever; het gevraagde mag niet onbekend zijn. Goed opdrachtgeverschap komt in essentie neer op de complementaire gedragslijn: duidelijk formuleren wat je verlangt; het onbekende mag niet worden gevraagd.


Wendy Reijmerink
Wendy Reijmerink is sinds 2010 werkzaam als stafmedewerker Strategie bij ZonMw en was daarvoor senior adviseur Kennisbeleid bij het ministerie van VWS. In beide organisaties heeft zij het thema goed opdrachtnemer/-geverschap op de kaart gezet en hierover cursussen georganiseerd.
Artikel

Access_open Terugblik op de Raad voor Werk en Inkomen (RWI)

Verslag van een interview met Jan van Zijl

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, november 2014
Auteurs Peter van Hoesel
SamenvattingAuteursinformatie

    Je kunt natuurlijk wel verwachten dat Jan van Zijl, die tegenwoordig voorzitter is van de MBO Raad, positieve herinneringen heeft aan wat je zou kunnen noemen ‘zijn RWI’, maar misschien niet dat hij een paar jaar na dato nog zo uitdrukkelijk betreurt dat de RWI is opgeheven. Het was indertijd bij de oprichting wel zo dat de RWI door sommigen gezien werd als een doekje voor het bloeden voor de sociale partners in verband met het feit dat zij macht gingen verliezen na invoering van de SUWI-structuur, maar Van Zijl ging bepaald niet uit van een korte levensloop van de nieuwe raad. Dat hij de taak van de RWI serieus nam, blijkt trouwens ook uit het grote aantal indringende adviezen en rapportages dat de RWI heeft weten te produceren.


Peter van Hoesel
Peter van Hoesel is (emeritus) hoogleraar Toegepast Beleidsonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

    In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Dr. Wouter Mensink
Dr. Wouter Mensink is onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Toont 1 - 20 van 66 gevonden teksten
« 1 3 4
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.