Zoekresultaat: 42 artikelen

x
Jaar 2014 x
Artikel

De ambtenaar als professional?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servants
Auteurs Drs. Thijs Jansen, Mr. drs. Luc Janssen en Drs. Tobias Kwakkelstein
SamenvattingAuteursinformatie

    The opening article introduces the topic of this special issue: civil servants. Changes in the context, role and legal status of civil servants in the Netherlands fuel the debate on the civil servant as a professional in academic and policy circles. This special issue reports on this debate, with contributions from legal, sociological, public administration and more applied perspectives.


Drs. Thijs Jansen
Drs. M. Jansen is lid van de redactie van Bestuurskunde en medeoprichter van de Stichting Beroepseer, waar hij kwartiermaker van de Goed Werk Denktank is. Hij was tot 1 juli 2014 als docent en onderzoeker werkzaam aan de School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg. Hij is redacteur van verschillende boeken over professionals: Beroepszeer (2005), Beroepstrots (2009), Gezagsdragers (2012) en Loonfatsoen (2014).

Mr. drs. Luc Janssen
Mr. drs. L.H. Janssen studeerde ondernemingsrecht, bestuurskunde en sociaal recht en sociale politiek aan de Universiteit van Tilburg. Daarna werkte hij als onderzoeker bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en als medewerker bezwaar bij UWV. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Capra Advocaten.

Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.
Artikel

Leiderschap is wat je teweegbrengt bij anderen

Interview met prof. dr. Paul ’t Hart

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servants, Challenges for leadership, Best-practices in public sector reform
Auteurs Drs. Tobias Kwakkelstein en Drs. Thijs Jansen
SamenvattingAuteursinformatie

    This is an interview with professor of public administration Paul ’t Hart, following the success of his Dutch essay ‘Civil Servant 3.0’. In the interview, ’t Hart addresses new demands on civil servants, challenges for leadership and the need to learn from international best practices in public sector reform.


Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.

Drs. Thijs Jansen
Drs. M. Jansen is lid van de redactie van Bestuurskunde en mede-oprichter van de Stichting Beroepseer, waar hij kwartiermaker van de Goed Werk Denktank is. Hij was tot 1 juli 2014 als docent en onderzoeker werkzaam aan de School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg. Hij is redacteur van verschillende boeken over professionals: Beroepszeer (2005), Beroepstrots (2009), Gezagsdragers (2012) en Loonfatsoen (2014).
Artikel

Verder op weg naar een professie voor de beleidsambtenaar?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servant, Professional autonomy, Professional standards, Professional behavior
Auteurs Drs. Hans Wilmink
SamenvattingAuteursinformatie

    A profession can be defined as a group of workers with shared knowledge, skills and quality standards. To maintain its professional status, the professional community needs to be relatively autonomous. However, while performing their tasks, many pressures jeopardize the professional worker’s autonomous position. Here, the professional community can make a difference.
    Subordination to the political principal characterizes the position of the civil servant. What margin of professional independence do political leaders allow their civil servants? Recent academic empirical reports in the Netherlands show conflicting outcomes.
    This essay describes how civil servants from a Dutch ministry deal with their professional standards and argues that, in the process of professionalization, more clarity is required with regard to how autonomy and independence for civil servants are safeguarded. This is especially relevant in a contemporary context where new ways to account for the professional behavior of civil servants need to be sought.


Drs. Hans Wilmink
Drs. H. Wilmink bekleedde diverse functies op het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hij ging in 2013 met pensioen.
Artikel

Op weg naar een nieuwe ambtelijke status

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Legal status, Civil servants, Normalization, Legislative proposal
Auteurs Mr. drs. Luc Janssen
SamenvattingAuteursinformatie

    After years of debate, the discussion concerning the legal status of civil servants has reached its climax. The abolition of special civil servant status has never been closer. In February 2014 the Dutch Parliament approved a proposal that is based on the view that the particular legal status of civil servants has to be ‘normalized’, and that the terms and conditions of employment in the public sector could be regulated in line with market sector standards. In this article, both the discussion and the proposal are considered. In addition, we reflect on the extent to which and the way in which the proposal could have a positive impact on the development of the professional competence of civil servants.


Mr. drs. Luc Janssen
Mr. drs. L.H. Janssen studeerde ondernemingsrecht, bestuurskunde en sociaal recht en sociale politiek aan de Universiteit van Tilburg. Daarna werkte hij als onderzoeker bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en als medewerker bezwaar bij UWV. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Capra Advocaten.
Artikel

Juridische status van een ethische code: waar plaats je zo’n code in de hiërarchie van de continentale normen?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servants, Codes of conduct civil servants, Code of conduct civil servants UK, Code of conduct civil servants Belgium, Codes of conduct civil servants France
Auteurs Prof. dr. mr. Alexander de Becker
SamenvattingAuteursinformatie

    The article aims to compare the current legal status of codes of conduct (if any) in five different EU-countries. Its starting point is the recent legal initiative in the Netherlands to abolish the existing status for officials and to replace it with contracts of employment. The parliamentary initiators indicate ethical elements as crucial for the employment relation in the public sector. Does this imply that a code of conduct has to be established?
    The article first focuses on the historical evolution of codes of conduct in different EU-Member States. Within the UK, integrity has always been considered a key stone of the civil service. However, it took until the nineties until a code of conduct was set out. The spread out of the importance of integrity for civil servants has spread out later in continental Europe. The impact of the theory of New Public Management, through the OECD, was therefore crucial. Consequently, Belgium and Germany developed codes of conduct while France and the Netherlands paid more attention to weight of ethical behavior in the public sector.
    Currently, it stays beyond any doubt that the codes of conduct in the UK have got a binding legal value. This value has not yet been achieved by the Belgian and the German codes. The article defends the point of view that a binding code in the Netherlands can be a useful tool.


Prof. dr. mr. Alexander de Becker
Prof. dr. mr. A.H.L. de Becker, universitair hoofddocent UHasselt en bijzonder hoogleraar Ien Dales Leerstoel ‘De overheid als arbeidsorganisatie’ (CAOP en Universiteit van Amsterdam).
Artikel

Socialisatie van ambtenaren: een kritische reflectie

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Socialization, Education, Civil servants
Auteurs Drs. Tobias Kwakkelstein en Mr. Jet Beaumont
SamenvattingAuteursinformatie

    The changes in the role of government raise questions about the training and socialization of Dutch public servants. How can civil servants and their organizations prepare for what it means to be a civil servant in the 21st century? In this article, the authors give an overview of training and other means of socialization for public servants. They conclude that there is hardly any evidence of universal and coherent means to shape the collective identity of civil servants, and suggest ways to improve this.


Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.

Mr. Jet Beaumont
Mr. H.M.M. Beaumont is beleidsmedewerker bij de directie Arbeidszaken Publieke Sector.
Artikel

Discontinuïteit van discours als de motor van veranderingen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Culture change, Values, Discourse, Narrative of change, Flexibility
Auteurs Samir Achbab MSc
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article, based on a case study regarding the merger of boroughs within the municipality of Amsterdam, different perspectives are brought together to provide an overall analysis leading to insight into the change in the organizational culture. A particular research methodology is used to shed light on three elements of organizational culture: mindset (values), arena (group) and behavior. Through periodical measurements the effects of interventions and the progress in culture change is followed. It is argued that measurement instruments to explore the shifts in thinking and action are useful but limited. Policy makers and organizational actors from all hierarchical levels are shown to be influenced and disciplined by the actual existing change discourse to various degrees. Every organization nowadays must prove to the market that it is capable of change. Stories about organizational flexibility are embedded in more macro-stories of the changes in economic life. This article provides insight into the complexity of organizational discourse and the philosophical and sociological richness that it embodies. Therefore anthropological concepts are used which make the case more understandable in terms of rules and procedures that construct and legitimate the way we see things and talk about them.


Samir Achbab MSc
Samir Achbab MSc werkt als onderzoeksleider bij het lectoraat Management van Cultuurverandering aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Daarnaast is hij bij de HvA ook docent bij de opleiding Bestuurskunde/Urban Management.

    According to the policy makers of the Dutch police the more complex society for years requires a police organization that can operate as a network player, or even network director, in ever increasing local safety networks to fulfil the police functions of criminal investigation and maintenance of public order in an effective manner. This claim hardly seems to validated by empirical evidence. Validation is important because research shows that a lot of time is spent on the police network function within community based policing. The question is if this time is spent in an effective manner. Therefore this article addresses the question of the revenues of the police network function within community based policing for the core tasks maintenance of political order and criminal investigation. Based on a policy analysis, interviews and five weeks of participatory research in one police force in the Netherlands, the authors conclude that the policy of the police is only to ‘take’ out and not ‘give’ to local safety networks, although according to the practice and the network literature networkers from the police should give to be able to achieve results. Because the police network function does contribute to the quality of life and the social safety in the community, the authors believe that the community is best served by police officers that have a broad network function.


Jelle Groenendaal MSc
J. Groenendaal MSc is senior onderzoeker en promovendus bij Crisislab, dat het onderzoek van de leeropdracht Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen ondersteunt.

Prof. dr. Ira Helsloot
Prof. dr. I. Helsloot is hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Deze bijdrage gaat over goed opdrachtnemer/-geverschap bij beleidsgericht onderzoek in de gezondheidszorg. De constatering luidt dat de relatie tussen kennisvrager/opdrachtgever en kennisaanbieder/opdrachtnemer vaak spanningsvol is. Aan de hand van de werkpraktijk van kennisprogrammeur ZonMw wordt beschreven onder welke voorwaarden de kans op bruikbaarheid en gebruik van kennis zo groot mogelijk is. Daarbij geldt goede interactie tussen onderzoekers en kennisgebruikers in beleid of praktijk als de meest kritische succesfactor. In essentie komt goed opdrachtnemerschap neer op de gedragslijn: ken uw opdrachtgever; het gevraagde mag niet onbekend zijn. Goed opdrachtgeverschap komt in essentie neer op de complementaire gedragslijn: duidelijk formuleren wat je verlangt; het onbekende mag niet worden gevraagd.


Wendy Reijmerink
Wendy Reijmerink is sinds 2010 werkzaam als stafmedewerker Strategie bij ZonMw en was daarvoor senior adviseur Kennisbeleid bij het ministerie van VWS. In beide organisaties heeft zij het thema goed opdrachtnemer/-geverschap op de kaart gezet en hierover cursussen georganiseerd.
Artikel

Access_open Terugblik op de Raad voor Werk en Inkomen (RWI)

Verslag van een interview met Jan van Zijl

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, november 2014
Auteurs Peter van Hoesel
SamenvattingAuteursinformatie

    Je kunt natuurlijk wel verwachten dat Jan van Zijl, die tegenwoordig voorzitter is van de MBO Raad, positieve herinneringen heeft aan wat je zou kunnen noemen ‘zijn RWI’, maar misschien niet dat hij een paar jaar na dato nog zo uitdrukkelijk betreurt dat de RWI is opgeheven. Het was indertijd bij de oprichting wel zo dat de RWI door sommigen gezien werd als een doekje voor het bloeden voor de sociale partners in verband met het feit dat zij macht gingen verliezen na invoering van de SUWI-structuur, maar Van Zijl ging bepaald niet uit van een korte levensloop van de nieuwe raad. Dat hij de taak van de RWI serieus nam, blijkt trouwens ook uit het grote aantal indringende adviezen en rapportages dat de RWI heeft weten te produceren.


Peter van Hoesel
Peter van Hoesel is (emeritus) hoogleraar Toegepast Beleidsonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Vertrouwen in toezichtbeleid

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Trust, regulatory policy, accountability, control, supervision regime
Auteurs Lydia Paauw-Fikkert MSc, Dr. ir. Frédérique Six en Prof. dr. Paul Robben
SamenvattingAuteursinformatie

    Regulatory supervision and inspection have become key features of public governance, some authors even talk about the ‘audit society’ or the age of ‘regulatory capitalism’. Despite international research showing the importance of trust in supervisory relations, there is still a fierce debate about the role of trust in Dutch supervisory relations. Several inspectorates have incorporated trust as a central theme in their supervisory policy. This article describes the role of trust within the policy of the Dutch Healthcare Inspectorate (IGZ). This research addresses four themes in dealing with the concept of trust in supervisory relations: from transparency to accountability, from output performance to performance and risk management, from trust or control to trust and control, and, finally, a special regime for reliable inspectees. The empirical analysis in this paper contributes to the knowledge about the role of trust in supervision (policy) and to the debate about the role of trust in regulatory supervision policy.


Lydia Paauw-Fikkert MSc
Lydia Paauw-Fikkert MSc is senior adviseur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Dr. ir. Frédérique Six
Dr. ir. Frédérique Six MBA is universitair docent aan de VU Amsterdam.

Prof. dr. Paul Robben
Prof. dr. Paul Robben is adviseur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en bij iBMG-Erasmus Universiteit Rotterdam
Artikel

Professionals onder druk of professionele tegendruk? Gebalanceerde motivatie voor de publieke zaak in professionele publieke dienstverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Professionals, public services, motivation, public values
Auteurs Nina Mari van Loon MSc en Prof. dr. Mirko Noordegraaf
SamenvattingAuteursinformatie

    There are many practical and academic concerns about public professionals and the pressures and burdens they experience. Professional autonomies and skills are reduced, it is argued, as a result of businesslike new public management, in order to control service results. The solution is clear: organizational logics must be weakened, professional autonomies must be enlarged and professional ways of working must be ‘rescued’. In this paper we re-interpret this presumed problem by analyzing: the interaction between organizational and professional logics, by relating these to a broader institutional logic and by tracing the contribution of individual professional motivations. Professionals, it is shown, can be motivated by broader ambitions to serve society. Such public service motivation consists of three types of motives: rational/instrumental, affective and normative. Our results show that employees in different public professional services show different patterns of motives, which we mainly explain by relating their motivations to the nature of the services they render – whether they render people-changing or people-processing services. These institutional dimensions imply that professional work can be managed, not so much by businesslike ‘market logic’ but by strengthening the meaning of the work professionals do. Professional pressures against organizations do not have to be suppressed – they can be productively used.


Nina Mari van Loon MSc
Nina van Loon MSc is als promovenda verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Prof. dr. Mirko Noordegraaf
Prof. dr. Mirko Noordegraaf is als hoogleraar publiek management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

    In a column a journal editor or an author expresses his or her opinion on a particular subject.


Prof. dr. Ido de Haan
Prof. dr. Ido de Haan is hoogleraar politieke geschiedenis aan de Universiteit Utrecht.
Artikel

Een duwtje om over na te denken

De belofte van nudging voor de terugtredende overheid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2014
Trefwoorden nudge, choice architecture, libertarian paternalism, autonomy, decision-making
Auteurs Jasper Zuure MSc
SamenvattingAuteursinformatie

    Nudging is currently high on the political agenda. The idea behind nudging is that the government can gently push citizens in the ‘good’ direction by anticipating their predictable irrational behaviour. In the Dutch discussion nudging often is seen as an instrument to influence citizens more. Therefore critics fear paternalism, manipulation and technocracy. However, we could also see nudging as a replacement of more coercive instruments. Then nudges might even offer chances for a state that is withdrawing under the condition that citizens have both the opportunity and the capability to make alternative choices in practice than the choices to which nudges aim. Therefore nudges by the government should not avoid reflective and conscious thinking processes, but rather stimulate deliberation and make citizens more aware of their decisions.


Jasper Zuure MSc
J. Zuure, MSc is sociaal psycholoog en adviseur bij de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO). Tevens schrijft hij een proefschrift in de politieke filosofie over massapsychologie en politieke theorieën.
Boekbespreking

Zoeken naar een evenwichtig veiligheidsbeleid: risicomanagement, onzekerheid en crises

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2014
Trefwoorden risk management, uncertainty, crises, safety
Auteurs Dr. Sandra Larissa Resodihardjo
SamenvattingAuteursinformatie

    How far should governments go to keep their citizens safe? Not an easy question to answer, but the three books reviewed in this essay provide food for thought on this matter. Power (2004) describes how risk management could become such a dominant feature in today’s society while warning for the danger of risk management being misused to save one’s reputation if things do go wrong. Boutellier (2013) paints a picture of Dutch societal uncertainty and explains how crime became a part of Dutch risk society. According to Boutellier, Dutch government tries to deal with this complexity in an improvising manner. Van Duin, Wijkhuijs, and Jong (2013) present an edited volume of crises and incidents which happened in 2012. Lessons are drawn and warnings given, including the warning that it is impossible to prepare for all possible incidents, let alone plan everything ahead and distil those plans in rules and regulations.


Dr. Sandra Larissa Resodihardjo
Dr. S.L. Resodihardjo is universitair docent bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Artikel

Terugtrekken of opzij stappen?

Beleidsadviezen over minder overheid en meer samenleving

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2014
Trefwoorden retreating government, state, society, scientific councils, policy advice
Auteurs Dr. Harmen Binnema
SamenvattingAuteursinformatie

    Various advisory councils for the government advocate a retreat of government. This can take the form of less government, i.e. abandoning certain public tasks, or a more modest government. This retreat of government is said to be necessary to give space to initiatives from society – which are now hampered by policy makers – and because of the failure of both the state and the market to perform public tasks adequately. Yet, it remains to be seen how realistic this call for the retreat of government is. In addition, it is unclear whether this process is already taking place (descriptive) or whether it concerns a desired situation to be achieved in the future (prescriptive). What does a facilitating government actually look like? The advisory rapports discussed in this paper share a thorough line of argumentation analysis which is plausible at first sight. At the same time, they miss out in the practical application for policy makers, they seem to be overly optimistic in their assessment of the role of citizens. Moreover, all advisory councils shy away from making fundamental choices about which tasks governments should discontinue and hand over to societal initiatives.


Dr. Harmen Binnema
Dr. H.A. Binnema is universitair docent/programmacoördinator bestuur en beleid aan de Universiteit Utrecht.
Essay

Politiek als een strijd om betekenis

Over de verantwoordelijkheid van politicologen in het maatschappelijk debat

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2014
Auteurs Ico Maly
Auteursinformatie

Ico Maly
Ico Maly is doctor in de cultuurwetenschappen en docent Politiek en Cultuur aan het RITS. Zijn onderzoek spitst zich toe op diversiteit, politiek, macht, cultuur en (micro) media. Samen met Jan Blommaert & Joachim Ben Yakoub schreef hij Superdiversiteit en Democratie (EPO, 2014). Hij is de auteur van N-VA | Analyse van een politieke ideologie (EPO, 2012) en De beschavingsmachine. Wij en de islam (EPO, 2009). Onder zijn redactie verscheen Cultu(u)rENpolitiek, dat in 2008 de publieksprijs van boekhandel De Groene Waterman won.
Article

Verandering bewerken in een veranderende context

Lessen uit de transitie van de Nederlandse landbouw

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2014
Trefwoorden paradox of embedded agency, institutional void, governance, transition, agriculture
Auteurs John Grin
SamenvattingAuteursinformatie

    While the Netherlands has been a globally leading country in the area of agrofood for the latter half of the 20th century, its chances to maintain that position will co-depend on its capacity to develop its primary sector into more sustainable directions. This is no trivial task. For a long time, strong institutional arrangements provided guidance to practices of governance, consumption, production and innovation in line with a productivist paradigm. Although these arrangements have been significantly destabilized, and novel ones are emerging, a mature institutional landscape, tailored to a more sustainable development, has not yet fleshed out.
    This article asks the question how innovative practices deal with this ambiguous and dynamic institutional context. It does so through investigating how, over about a decade, two sets of practices to promote more sustainable development (in the fields of livestock systems and greenhouse horticulture), draw on (remains of) incumbent arrangements, and novel institutional elements to provide normative guidance and mobilize resources (money; knowledge; legitimacy). Theoretically, it thus contributes to (1) understanding the emergence of novel modes of governance in an institutional void, (2) taking into account and extending it to a dynamic context, the paradox of embedded agency.


John Grin
John Grin is hoogleraar beleidswetenschap, in het bijzonder systeeminnovaties, aan de Afdeling Politicologie van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op beleidsanalyse en governance van maatschappelijke transformaties, in het bijzonder op de gebieden landbouw en voeding, stedelijke innovaties en de curatieve en langdurige zorg.

Dr. Frans de Vijlder
Dr. F.J. de Vijlder is lector Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Leading lector Kenniscentrum Publieke Zaak.
Toont 1 - 20 van 42 gevonden teksten
« 1 3
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.