Zoekresultaat: 21 artikelen

x
Jaar 2006 x

    The recent introduction of leadership primaries within the Dutch political parties PvdA, VVD and D66 has attracted much attention, but the opinions about this form of party-reform are divided. This article discusses the reasons for the recent popularity of internal primaries for the selection of the heads of the list of candidates for the national elections and describes the procedures used by the various parties. The article concludes that leader-ship primaries are not always beneficial for parties and democracy. Only if the procedures for primaries are carefully designed and the candidates behave prudently and in an integer way, leadership primaries can have a positive effect on internal party democracy and on the political system as a whole.


Ruud Koole
Prof. dr. R.A. Koole is hoogleraar Nederlandse Politiek. Hij promoveerde op het proefschrift De opkomst van de moderne kaderpartij: veranderende partijorganisatie in Nederland 1960-1990 (Utrecht 1992, Spectrum). Hij publiceerde onder meer over Nederlandse politiek, partijorganisaties, parlementaire fracties, politieke financiën (bijv.: Ruud Koole and Knut Heidar, Parliamentary Party Groups in European Democracies: political parties behind closed doors. London, Routledge, 2000; Ruud Koole en Hans Daalder, 'The Consociational Democracy Model and the Netherlands: Ambivalent Allies?', in: Acta Politica, vol 37, Spring/Summer, 2002, pp. 23-43). Correspondentiegegevens: Departement Politieke Wetenschap, Universiteit Leiden, Postbus 9555, 2300 RB Leiden, 071 527 3936, koole@fsw.leidenuniv.nl
Artikel

De diplomademocratie

Over de spanning tussen meritocratie en democratie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2006
Auteurs Mark Bovens
SamenvattingAuteursinformatie

    Contemporary western democracies, such the United States, Great Britain, and The Netherlands have become diploma democracies. They are ruled by the well educated, whereas the least educated, even though they still comprise about half of the population, have virtually vanished from most political arenas. Of course, the well educated have always been more politically active than the less educated, but in the past decades this gap has widened substantially. Well-educated citizens are more inclined to vote, to write letters to the editor, or to visit consultative or deliberative meetings than citizens with a low level of education; and most, if not all, members of parliament, all the political officials, and almost all of the political advocates and lobbyists, have college or graduate degrees. The paper substantiates the rise of diploma democracy in The Netherlands, discusses what is problematic about such an educational meritocracy in the context of democracy, and looks at what could be done to mitigate or remedy some of its negative effects.


Mark Bovens
Prof. dr. Mark Bovens is als hoogleraar Bestuurskunde verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht, Bijlhouwerstraat 6, 3511 ZC Utrecht. Zijn meest recente boek is De digitale republiek: Democratie en rechtsstaat in de informatiemaatschappij (AUP 2003). Correspondentiegegevens: m.a.p.bovens@uu.nl www.usg.uu.nl/research/m.bovens
Artikel

Werk in een wantrouwende wereld

Omvang en oorzaken van een uitdijende controle-industrie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2006
Auteurs Frans van Waarden
SamenvattingAuteursinformatie

    Fraud seems to be on the rise. That feeds a demand for controls. This paper sketches the diversity of supply in reaction to this demand: public regulators of course, but also commercial information providers and benchmarkers, self-regulating associations, hallmark producers, certification and accreditation bodies, and internal business management control systems, whereby ever more levels of control are piled on top of each other. More than a million Dutchmen earn a living in this booming control-industry, or 14% of the working population. In addition to fraud, other causes of this trend are being discussed, among them, paradoxically, neo-liberalist deregulation policies. All these causes contribute to a sense of risk and uncertainty. Although this trend has a number of negative consequences, it has a major benefit: jobs! Economists may have long thought that transaction costs are there for the transactions. But it looks as if transactions exist to produce transaction costs.


Frans van Waarden
Frans van Waarden is hoogleraar Organisatie en Beleid aan de Universiteit Utrecht en fellow van het University College Utrecht. Hij studeerde sociologie in Toronto en Leiden, was voorheen werkzaam aan de Universiteiten van Leiden en Konstanz en visiting scholar in Wenen, Leipzig, Stanford, Berkeley, het European University Institute in Florence en het NIAS in Wassenaar. Hij publiceerde over arbeidsverhoudingen, techniekgeschiedenis, innovatie, katoenindustrie, belangengroepen en corporatisme, verzorgingsstaat, ondernemersorganisaties, de relatie overheid – bedrijfsleven, openbaar bestuur, stijlen van regelgeving en -handhaving en marktwerking en deregulering. Correspondentiegegevens: Prof. dr. Frans van Waarden, University College, Utrecht University, Postbus 80145, 3508 TC Utrecht Telefoon: +31-30-253-4820 e-mail: F.vanwaarden@fss.uu.nl

Hans Blokland
Hans Blokland studeerde politieke wetenschappen en promoveerde in de sociale en politieke filosofie. Hij was fellow van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en onder meer verbonden aan Yale University, Department of Political Science. Tot zijn recente publicaties behoren Pluralisme, Democratie & Politieke Kennis (Van Gorcum 2005) en Modernization and its Political Consequences (Yale University Press 2006). Zie voor informatie over zijn werk: www.hans-blokland.nl.
Artikel

Life politics: van abstracte theorie naar een bruikbaar model

Bestrijding van overgewicht in Groot-Brittannië en Nederland

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2006
Auteurs Carien Scholtmeijer
SamenvattingAuteursinformatie

    During the last decennium, social theory has provided us with path-breaking insights into the emergence of a new type of social risks (post-industrial, manufactured risks), and on policies which might deal with these risks (life politics; the social investment state). Especially the writings of Anthony Giddens are relevant in this respect. Unfortunately, these abstract ideas have thus far hardly been tested in empirical research. This article aims to fill this gap, by focussing on a telling example of a new, lifestyle related risk, which is the problem of overweight. How useful are Giddens' ideas on risk and social policy when applied in a concrete analysis of this particular problem and related policies? To answer this question, a comparative analysis has been carried out in two welfare states, the British and the Dutch. It will be argued that Giddens' abstract notions can indeed be applied effectively in a practical and fruitful framework for policy analysis. In this respect, the concepts of life politics and the social investment state seem promising, both for the practise and analysis of social policy development in European welfare states.


Carien Scholtmeijer
Drs. Carien Scholtmeijer studeerde bestuurskunde aan de Universiteit Twente (2000-2005), afstudeerrichting bestuurlijke organisatie. Correspondentiegegevens: c.scholtmeijer@alumnus.utwente.nl

Willem Trommel
Willem Trommel is universitair hoofddocent bestuurssociologie aan de Universiteit Twente Correspondentieadres: Universiteit Twente, faculteit BBT, Postbus 217, 7500 AE Enschede, e-mail: w.a.trommel@utwente.nl
Artikel

De vraag als antwoord?

Normatieve risico's van vraagsturing en de implicaties voor de rol van professionals

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2006
Auteurs Hans Bosselaar
SamenvattingAuteursinformatie

    The growing interest in demand-based delivery is to be comprehended regarding the criticism on the traditional 'apply-based' delivery. Regarding the literature, the main stream notion on demand-based delivery contains the transfer of the tasks and duties from the intermediate professional to the client. Consequently, the (demanding) client is directly able to affect the provisions he is eligible to and to influence the acquirement of the services and goods.

    The main issues are:

    This article focuses on the new role of intermediate professionals. The intermediate professional can maintain a role in realising the demand-supply relationship between the client and the supplying professional; he can get the task to acquire and spread the required market information, but as well can get the responsibility to support the market participants using this information. In the same time, this responsibility can help to avoid the normative risks, especially the risk of inadequacy.

    This new role must probably be regulated and in any case be monitored to prevent from the situation that the intermediate professional will take over the new responsibilities of the client. If this does not happen, the transfer to the demand-based delivery of public services will fail. On the other hand, if their will be no accessible client support by the new intermediate professional, the transfer to the demand-based delivery will tarnish the fundaments of the social system.


Hans Bosselaar
Mr. dr. Hans Bosselaar is zelfstandig gevestigd onderzoeker met bureau Meccano kennis voor beleid. Bosselaar doet voornamelijk onderzoek op het terrein van sociale zekerheid, arbeidsmarkt en disability management in ondernemingen voor opdrachtgevers als het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, UWV, RWI en diverse (overheids)commissies en sociale partners. Bosselaar promoveerde in 2005 op het proefschrift De vraag als antwoord. Vraagsturing en sociaal beleid: voorwaarden en risico's. Correspondentiegegevens: Mr. dr. Hans Bosselaar, Meccano kennis voor beleid, e-mail: meccano@planet.nl
Artikel

Vraaggestuurd organiseren

Professioneel management van vraagsturing in publieke dienstverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2006
Auteurs Mirko Noordegraaf
SamenvattingAuteursinformatie

    'Demand-based organising' has become popular throughout public domains, sometimes complementing, sometimes working against 'fact-based' and 'market-based' organising. This raises critical questions, about ways in which 'customer' and client demands are and can be known, and how multiple demands can be aggregated. In addition, it is difficult to link demand-based strategies to public service contexts, full of professional practices. How do public managers cope with such contradictory conditions? How can they organise in demand-based ways, amidst contradictory demands? This article, firstly, explores how demand-based rhetoric and instruments have been introduced. Secondly, it explores how public managers really (can) work in demand-based settings. Thirdly, it explores how demand-based practices can be organised, so that public service contexts can be managed 'professionally'. This leads to a paradoxical conclusion. Professional public managers organise in demand-based ways by not handing-over or 'outsourcing' content to customers and clients, but by substantiating demands themselves.


Mirko Noordegraaf
Dr Mirko Noordegraaf is verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Redactioneel

Inleiding

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2006
Auteurs Jan Willem Duyvendak en Monique Stavenuiter
SamenvattingAuteursinformatie

    In recent decades, an increasing number of European women have taken up paid employment, but there has been no equivalent rise in the proportion of care tasks assumed by men. The distribution of care tasks between the sexes in household and family life is unbalanced. This article show the strategies of households to diminish time spend on household and caring tasks. A complete outsourcing of caring tasks is not possible (it would lead to de-familiarisation) and redistribution of these tasks remain a necessity. This article also shows that the present distribution of care tasks between the sexes is capable of change. The purpose of this change is not an exactly equal distribution of tasks between man and woman, but a situation where both sexes are in principle able to carry out any household and family care tasks, i.e. where men can perform the so-called 'feminine' care tasks and women the 'masculine' tasks. We describe this process as degenderfication of household and caring tasks.


Jan Willem Duyvendak
Jan Willem Duyvendak is hoogleraar algemene sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en mede-auteur van het boek Working Fathers, Caring Men, Den Haag/Utrecht: Ministerie SZW/Verwey-Jonker Instituut. Correspondentieadres: UvA – afdeling sociologie en antropologie, Oudezijds Achterburgwal 185, 1012 DK Amsterdam, duyvendak@uva.nl

Monique Stavenuiter
Monique Stavenuiter is werkzaam als hoofd van de onderzoeksgroep Maatschappelijke Participatie bij het Verwey-Jonker Instituut te Utrecht en mede-auteur van het boek Working Fathers, Caring Men, Den Haag/Utrecht: Ministerie SZW/Verwey-Jonker Instituut.
Artikel

Over oude erfenissen en nieuwe ergernissen

Een evaluatie van het rapport 'Een belaste relatie. 25 Jaar Ontwikkelingssamenwerking Nederland – Suriname'

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2006
Auteurs Yvonne Kleistra
SamenvattingAuteursinformatie

    In February 2004, a highly debated research report with the title 'A Burdened Relation. 25 Years Development Aid between the Netherlands and Surinam' was sent to parliament. The study was conducted by a Netherlands scientist and a Surinam senior official (Kruijt and Maks, 2004). Their central aim was to execute a 'quick scan lessons learned evaluation' in order to arrive at a research agenda for a more detailed and profound study of the bilateral development aid relations of the two countries. In spite of this, the Netherlands minister for Development Aid decided in June 2005 to terminate the research project. Main argument she put forward to underpin the decision was that further research would add just about nothing to what already was known, or could be thought relevant for policymaking. The author of this article questions the validity of the argument of the minister. She scrutinizes the threefold research task, the research process and the results of the joint exercise. This demonstrates that the review holds a future scientific research agenda that is both innovative and provocative. Furthermore, she points out that the political ups and downs that accompanied the publication contain some additional practical insights.


Yvonne Kleistra
Dr. Y. Kleistra is werkzaam als inspecteur Vrede en Veiligheid bij de Inspectiedienst Ontwikkelingssamenwerking en Beleid (IOB) van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Adres: Ministerie van Buitenlandse Zaken/IOB, Postbus 20061, 2500 EB Den Haag, tel. (070) 348 63 38, e-mail: yvonne.kleistra@minbuza.nl
Artikel

Hoe effectief sturen provincies op de realisering van windenergie?

Een evaluatie van de Bestuursovereenkomst Landelijke Ontwikkeling Windenergie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2006
Auteurs Marieke van Duyn, Hens Runhaar, Susanne Agterbosch e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    In the Netherlands, an ambitious policy goal of 1,000 MW of wind power capacity by the year 2000 had already been formulated in 1985 and remained the official basis for wind energy policy until 2000. The pace of realisation of wind turbines however did not keep up with this policy objective. An important reason is that it proves difficult to provide enough locations for wind turbines in spatial plans. Over the last 15 years two covenants have been concluded between the Dutch central government and provinces in order to overcome this problem: the 1991-Governmental Agreement on Planning Problems Wind Energy (BPW), and the 2001-Governmental Agreement on the National Development Wind Energy (BLOW). In the BLOW provinces have agreed to work towards the realisation of wind turbines with a total capacity of 1,500 MW in 2010. For this purpose provinces need the co-operation of municipalities, wind power project developers and local communities. Municipalities have a crucial role because of their discretion of detailed allocation of land use in local spatial plans. They are no partners to the covenant however. Provinces can use several governance strategies for mobilising co-operation: from top-down governance in which provinces specify locations to bottom-up approaches in which the initiatives are left to municipalities and project developers. This paper compares both covenants and assesses the effectiveness of different governance strategies employed by three distinct provinces.


Marieke van Duyn
Marieke van Duyn is beleidsmedewerkster bij de Zuid-Hollandse Milieudefensie.

Hens Runhaar
Hens Runhaar is universitair docent Adres: Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en Innovatie, Universiteit Utrecht Postbus 80115, 3508 TC Utrecht, h.runhaar@geo.uu.nl

Susanne Agterbosch
Susanne Agterbosch is promovendus.

Marco Tieleman
Marco Tieleman is sr. adviseur bij CEA.

Duco Bannink
Duco Bannink is als universitair docent verbonden aan de Universiteit van Twente. Adres: Universiteit Twente, Faculteit Bedrijf, Bestuur en Technologie, Postbus 217, 7500 AE Enschede, tel. (053)-489 32 22, e-mail: d.b.d.bannink@utwente.nl

Peter Marks
Dr Peter Marks en dr Arie van Sluis zijn werkzaam bij de opleiding Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

Arie van Sluis
Dr Peter Marks en dr Arie van Sluis zijn werkzaam bij de opleiding Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

Natascha Baaij
Mw drs Natascha Baaij studeerde Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).
Artikel

Verlangen naar het ‘vak’ van topambtenaar

Opkomst en evolutie van de algemene bestuursdienst

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2006
Auteurs Marja den Boer en Mirko Noordegraaf
Auteursinformatie

Marja den Boer
mw drs Marja den Boer werkt bij Ardis, een bureau voor organisatieontwikkeling en persoonlijke effectiviteit. Daarvoor was zij adviseur bij Berenschot Public Management en werkte ze bij het ministerie van OCW.

Mirko Noordegraaf
Dr Mirko Noordegraaf is als bestuurswetenschapper verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Hugo Keuzenkamp
Prof. dr. Hugo Keuzenkamp is Directeur Zorg bij Delta Lloyd en hoogleraar verzekeringskunde aan de Universiteit van Amsterdam.

Floris Sanders
Drs. Floris B.M. Sanders, is radioloog en voorzitter Raad voor de Volksgezondheid en Zorg.

Kim Putters
Dr. Kim Putters is als universitair docent Bestuurskunde verbonden aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg. Daarnaast is hij onder meer lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal.

Tom van der Grinten
Prof. dr. Tom E.D. van der Grinten is als hoogleraar Beleid en organisatie van de gezondheidszorg verbonden aan het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast is hij onder meer kroonlid bij de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg.

Jan Eberg
Dr. Jan Eberg is beleidssocioloog en als docent Bestuurskunde verbonden aan het Instituut voor Veiligheid, Hogeschool Utrecht, en lid van de Kenniskring Overheidscommunicatie.
Artikel

Behoud het goede

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2006
Auteurs Sybe Schaap
Auteursinformatie

Sybe Schaap
Dr. Sybe Schaap is dijkgraaf waterschap Groot Salland en voorzitter van Unie van Waterschappen.

Theo Toonen
Prof. dr. Theo Toonen, voorzitter, namens de G.A. van Poelje Jaarprijscommissie.
Toont 1 - 20 van 21 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.