Zoekresultaat: 2 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Beleid en Maatschappij x Jaar 2006 x
Artikel

Werk in een wantrouwende wereld

Omvang en oorzaken van een uitdijende controle-industrie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2006
Auteurs Frans van Waarden
SamenvattingAuteursinformatie

    Fraud seems to be on the rise. That feeds a demand for controls. This paper sketches the diversity of supply in reaction to this demand: public regulators of course, but also commercial information providers and benchmarkers, self-regulating associations, hallmark producers, certification and accreditation bodies, and internal business management control systems, whereby ever more levels of control are piled on top of each other. More than a million Dutchmen earn a living in this booming control-industry, or 14% of the working population. In addition to fraud, other causes of this trend are being discussed, among them, paradoxically, neo-liberalist deregulation policies. All these causes contribute to a sense of risk and uncertainty. Although this trend has a number of negative consequences, it has a major benefit: jobs! Economists may have long thought that transaction costs are there for the transactions. But it looks as if transactions exist to produce transaction costs.


Frans van Waarden
Frans van Waarden is hoogleraar Organisatie en Beleid aan de Universiteit Utrecht en fellow van het University College Utrecht. Hij studeerde sociologie in Toronto en Leiden, was voorheen werkzaam aan de Universiteiten van Leiden en Konstanz en visiting scholar in Wenen, Leipzig, Stanford, Berkeley, het European University Institute in Florence en het NIAS in Wassenaar. Hij publiceerde over arbeidsverhoudingen, techniekgeschiedenis, innovatie, katoenindustrie, belangengroepen en corporatisme, verzorgingsstaat, ondernemersorganisaties, de relatie overheid – bedrijfsleven, openbaar bestuur, stijlen van regelgeving en -handhaving en marktwerking en deregulering. Correspondentiegegevens: Prof. dr. Frans van Waarden, University College, Utrecht University, Postbus 80145, 3508 TC Utrecht Telefoon: +31-30-253-4820 e-mail: F.vanwaarden@fss.uu.nl
Artikel

Vraaggestuurd organiseren

Professioneel management van vraagsturing in publieke dienstverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2006
Auteurs Mirko Noordegraaf
SamenvattingAuteursinformatie

    'Demand-based organising' has become popular throughout public domains, sometimes complementing, sometimes working against 'fact-based' and 'market-based' organising. This raises critical questions, about ways in which 'customer' and client demands are and can be known, and how multiple demands can be aggregated. In addition, it is difficult to link demand-based strategies to public service contexts, full of professional practices. How do public managers cope with such contradictory conditions? How can they organise in demand-based ways, amidst contradictory demands? This article, firstly, explores how demand-based rhetoric and instruments have been introduced. Secondly, it explores how public managers really (can) work in demand-based settings. Thirdly, it explores how demand-based practices can be organised, so that public service contexts can be managed 'professionally'. This leads to a paradoxical conclusion. Professional public managers organise in demand-based ways by not handing-over or 'outsourcing' content to customers and clients, but by substantiating demands themselves.


Mirko Noordegraaf
Dr Mirko Noordegraaf is verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.