Verfijn uw zoekresultaat

Zoekresultaat: 4 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Bestuurskunde x
Thema-artikel ‘Uitgesproken Bestuurskunde’

Pleidooi voor een ontwerpgerichte bestuurskunde

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2019
Trefwoorden Design, Solution-oriented research, Abduction, Societal relevance
Auteurs Prof. dr. Arwin van Buuren
Samenvatting

    Public Administration as a scientific discipline can increase its scientific and social relevance if it takes a more design-oriented approach. With that I go back to the classical notion of Herbert Simon that public administration is a design science. I advocate revitalizing that idea. This is necessary if we look at the problems governments are struggling with, but also in view of the developments in the environment of our field. But it is also promising because it offers opportunities to achieve innovative, scientific knowledge. The design sciences contain numerous insights into how a public administration design process can be set up, with room for creativity, abduction and intuition. I divide a public design process into five rounds: the round of understanding the issue, defining or demarcating it, coming up with possible solutions, testing and refining these solutions and distilling the more generically applicable elements. This is ideally done through fast, iterative rounds of developing, testing and refining designs. In such a design process, disciplinary knowledge can play an important role in understanding the issue and coming up with possible designs. And so designing can also become a way to validate this knowledge.


Prof. dr. Arwin van Buuren
Artikel

Waarden borgen, praktijken innoveren

Hoe pilots bijdragen aan een andere kijk op waterveiligheid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2016
Trefwoorden Flood Risk Management, Pilot, Learning evaluation, Path dependency, Policy innovation
Auteurs Prof. dr. Arwin van Buuren en Gerald Jan Ellen Msc.
Samenvatting

    In The Netherlands an innovative water safety policy is under development: multi-layered safety. This innovation is a move from a preventive approach (levees) towards a risk approach. Mitigation of consequences for spatial measures and disaster management too are considered in reducing flood risks. The theory of path dependence teaches us that many technical, financial and institutional factors keep the current policy system in its equilibrium. This complicates policy innovations. This article contains a case study that explains how pilots contribute to a process of policy innovation. It concludes that enshrining results in the ‘home organizations’ and synchronizing pilots with running policy processes is essential. The pilots also show that policy renewal concerns a process of ‘muddling through intelligently’.


Prof. dr. Arwin van Buuren

Gerald Jan Ellen Msc.

Arwin van Buuren
Dr Arwin van Buuren is universitair docent en werkzaam bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, bij de Capaciteitsgroep Bestuurskunde.
Artikel

Evalueren als leerproces

Een nadere kennismaking met de ‘lerende evaluatie’

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 6 2005
Auteurs Jurian Edelenbos en Arwin van Buuren
SamenvattingAuteursinformatie

    Evaluatiestudies zijn in het openbaar bestuur aan de orde van de dag. Ze zijn er in alle soorten en maten. Recent wordt nagedacht over ‘lerende’ evaluaties: evaluatiestudies waarbij de nadruk niet zozeer wordt gelegd op het inventariseren van successen en mislukkingen, maar waarbij het vooral gaat om het gezamenlijk door evaluatoren en geëvalueerde te komen tot verbeteringen van het betreffende project. Beoordelen is een element van deze evaluatie, maar daarnaast gaat het er vooral ook om een leerproces te organiseren. Deze evaluatiemethode stelt uiteenlopende eisen aan evaluatoren en genereert veel rolconflicten voor hen. Genoeg reden om bij dit fenomeen stil te staan. Dit artikel wil in de eerste plaats licht werpen op de plaats van de lerende evaluatie te midden van de stortvloed aan wetenschappelijk onderzoek naar evaluatiestudies. Aan de hand van een analyse van een door onszelf uitgevoerd lerend evaluatieproject komen wij tot een nadere plaatsbepaling van de lerende evaluatie. Onze ervaringen kunnen de theorievorming rond de lerende evaluatie, maar ook de praktijk van dergelijke evaluatiestudies verder brengen.


Jurian Edelenbos
Dr. J. Edelenbos en drs. M.W. van Buuren zijn werkzaam bij het Centrum voor Publiek Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Arwin van Buuren
Dr. J. Edelenbos en drs. M.W. van Buuren zijn werkzaam bij het Centrum voor Publiek Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.