Zoekresultaat: 11 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Jaar 2011 x Rubriek Casus x
Casus

Democratic audit

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2011
Trefwoorden Case
Auteurs Sarah L. de Lange
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Sarah L. de Lange
Sarah L. de Lange is redactielid van Beleid en Maatschappij.
Casus

Een democratic audit in Nederland

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2011
Trefwoorden Case
Auteurs Jacques Thomassen en Rudy B. Andeweg
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Jacques Thomassen
Jacques Thomassen is emeritus hoogleraar politicologie aan de Universiteit Twente. Correspondentiegegevens: prof. dr. J.J.A. Thomassen, Universiteit Twente, faculteit Bestuur en Management, Postbus 217, 7500 AE Enschede, J.J.A.Thomassen@utwente.nl.

Rudy B. Andeweg
Rudy B. Andeweg is hoogleraar empirische politicologie aan de Universiteit Leiden.
Casus

Meer wil van de meerderheid?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2011
Trefwoorden Case
Auteurs Kees van Kersbergen
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Kees van Kersbergen
Kees van Kersbergen is hoogleraar vergelijkende politicologie aan de Universiteit van Aarhus. Correspondentiegegevens: prof. dr. Kees van Kersbergen, Aarhus University, Department of Political Science, Building 1331, Bartholins Allé 7, DK-8000 Aarhus C, Denemarken, kvk@ps.au.dk.
Casus

Een democratie kan niet zonder onderwijs

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden case, Diploma Democracy, levels of education, educational theory
Auteurs Sjoerd Karsten
SamenvattingAuteursinformatie

    In their book Diploma Democracy Mark Bovens and Anchrit Wille state that positions in the field of politics are dominantly held by people with higher levels of education. Because of diverging political preferences between citizens with a higher level of education and those with a lower one this results in a lack of representation of the latter, they argue. Karsten replies to this position from a perspective of educational theory.


Sjoerd Karsten
Sjoerd Karsten is bijzonder hoogleraar beleid en organisatie van beroepsonderwijs en volwasseneneducatie aan de Universiteit van Amsterdam en gasthoogleraar onderwijsvernieuwing en -samenwerking aan de Universiteit van Antwerpen. Correspondentiegegevens: prof. dr. S. Karsten, S.Karsten@uva.nl.
Casus

De noodzaak van een democratisch debat over verdienste in een meritocratie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden case, Diploma Democracy, levels of education, active citizenship
Auteurs Evelien Tonkens
SamenvattingAuteursinformatie

    In their book Diploma Democracy Mark Bovens and Anchrit Wille state that positions in the field of politics are dominantly held by people with higher levels of education. Because of diverging political preferences between citizens with a higher level of education and those with a lower one this results in a lack of representation of the latter, they argue. Tonkens replies to this position from a perspective of active citizenship.


Evelien Tonkens
Evelien Tonkens is bijzonder hoogleraar actief burgerschap, afdeling Sociologie en Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Correspondentiegegevens: prof. dr. Evelien Tonkens, Universiteit van Amsterdam, afdeling Sociologie en Antropologie, St. Actief burgerschap, Oudezijds Achterburgwal 185, 1012 DK Amsterdam, E.H.Tonkens@uva.nl.
Casus

Geen bewijs voor toename ‘opleidingskloof’

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden case, Diploma Democracy, levels of education, political science
Auteurs Armen Hakhverdian, Wouter van der Brug en Catherine de Vries
SamenvattingAuteursinformatie

    In their book Diploma Democracy Mark Bovens and Anchrit Wille state that positions in the field of politics are dominantly held by people with higher levels of education. Because of diverging political preferences between citizens with a higher level of education and those with a lower one this results in a lack of representation of the latter, they argue. Hakverdian et al. reply to this position from a perspective of political science.


Armen Hakhverdian
Armen Hakhverdian is postdoc in de politieke wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Correspondentiegegevens: A. Hakhverdian, a.hakhverdian@uva.nl.

Wouter van der Brug
Wouter van der Brug is hoogleraar algemene politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Catherine de Vries
Catherine de Vries is UHD politiek gedrag en onderzoeksmethoden aan de Universiteit van Amsterdam.
Casus

De complexe relatie tussen diplomademocratie en populisme

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden case, Diploma Democracy, levels of education, political science
Auteurs Sarah L. de Lange
SamenvattingAuteursinformatie

    In their book Diploma Democracy Mark Bovens and Anchrit Wille state that positions in the field of politics are dominantly held by people with higher levels of education. Because of diverging political preferences between citizens with a higher level of education and those with a lower one this results in a lack of representation of the latter, they argue. De Lange replies to this position from a perspective of political science.


Sarah L. de Lange
Sarah de Lange is UD politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Correspondentiegegevens: Sarah L. de Lange, Universiteit van Amsterdam, Department of Political Science, Oudezijds Achterburgwal 237, 1012 DL Amsterdam, s.l.delange@uva.nl.
Casus

Repliek

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden Diploma Democracy, levels of education, reply
Auteurs Mark Bovens en Anchrit Wille
SamenvattingAuteursinformatie

    In their book Diploma Democracy Mark Bovens and Anchrit Wille state that positions in the field of politics are dominantly held by people with higher levels of education. Because of diverging political preferences between citizens with a higher level of education and those with a lower one this results in a lack of representation of the latter, they argue. In this section five authors critically replied to this position from a variety of disciplinary perspectives. In this contribution Bovens en Wille answer their critics.


Mark Bovens
Mark Bovens is als hoogleraar bestuurskunde verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: prof. dr. M.A.P. Bovens, Universiteit Utrecht, Faculteit Recht, Economie Bestuur en Organisatie, departement USBO, Bijlhouwerstraat 6, 3511 ZC Utrecht, m.bovens@uu.nl.

Anchrit Wille
Anchrit Wille is als senior docent/onderzoeker verbonden aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Correspondentiegegevens: dr. A.C. Wille, Institute of Public Administration, Universiteit Leiden, Postbus 9555, 2300 RB Leiden, wille@fsw.LeidenUniv.nl.
Casus

De afkeer van volk en elite

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden case, Diploma Democracy, levels of education, social and political philosophy
Auteurs Gijs van Oenen
SamenvattingAuteursinformatie

    In their book Diploma Democracy Mark Bovens and Anchrit Wille state that positions in the field of politics are dominantly held by people with higher levels of education. Because of diverging political preferences between citizens with a higher level of education and those with a lower one this results in a lack of representation of the latter, they argue. Van Oenen replies to this position from a perspective of social and political philosophy.


Gijs van Oenen
Gijs van Oenen is universitair hoofddocent sociale en politieke filosofie aan de faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Corrrespondentiegegevens: dr. G. van Oenen, faculteit Wijsbegeerte EUR, Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, vanoenen@fwb.eur.nl.
Casus

Diplomademocratie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden case, Diploma Democracy, levels of education
Auteurs Ewald Engelen
SamenvattingAuteursinformatie

    In their book Diploma Democracy: Concerning the Tension Between Meritocracy and Democracy Mark Bovens and Anchrit Wille state that positions in the field of politics are dominantly held by people with higher levels of education. Because of diverging political preferences between citizens with a higher level of education and those with a lower one this results in a lack of representation of the latter, they argue. In this section five authors reply to this position from a variety of disciplinary perspectives. This section is the result of a debate that took place 17 January 2011 organised by B en M and USBO – University Utrecht.


Ewald Engelen
Ewald Engelen is voorzitter van de redactie van Beleid en Maatschappij.
Casus

’t Schap als ’n Schip van Staat in de Markt?

De Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisatie (PBO) vergeleken met de Territoriale (gemeenten)

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2011
Auteurs Prof. dr. Frans van Waarden
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Prof. dr. Frans van Waarden
Frans van Waarden is hoogleraar organisatie en beleid aan de Universiteit Utrecht en fellow van het University College Utrecht. Correspondentiegegevens: Prof. dr. B.F. van Waarden, Universiteit Utrecht, University College, Postbus 80145, 3508 TC Utrecht, F.vanwaarden@uu.nl.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.