This contribution presents a review of four publications, selected as building blocks for designing a policy for competent governance of Dutch housing associations. These publications are about: After analyzing these four publications, a proposal is presented for the future governance of Dutch housing associations. An exclusive orientation on social activities, a discontinuation of commercial activities and a termination of state aid are suggested |
Boekbespreking |
Governance van woningcorporaties |
Tijdschrift | Bestuurskunde, Aflevering 4 2014 |
Trefwoorden | social rented sector, hybrid organization, public interest, housing association, the Netherlands |
Auteurs | Hugo Priemus |
SamenvattingAuteursinformatie |
Boekbespreking |
Gemeenten en route van zorg naar participatie |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2014 |
Auteurs | Dr. Judith van der Veer |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij. |
Boekbespreking |
Politieke pech levert prachtig inzicht op |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2014 |
Auteurs | Pieter Hilhorst |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij. |
Boekbespreking |
Een kleine tragedie met een kleurrijk einde |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014 |
Auteurs | Dr. Wouter Mensink |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij. |
Boekbespreking |
Beoordelen van gemeenten |
Tijdschrift | Bestuurskunde, Aflevering 3 2014 |
Boekbespreking |
Zoeken naar een evenwichtig veiligheidsbeleid: risicomanagement, onzekerheid en crises |
Tijdschrift | Bestuurskunde, Aflevering 3 2014 |
Trefwoorden | risk management, uncertainty, crises, safety |
Auteurs | Dr. Sandra Larissa Resodihardjo |
SamenvattingAuteursinformatie |
How far should governments go to keep their citizens safe? Not an easy question to answer, but the three books reviewed in this essay provide food for thought on this matter. Power (2004) describes how risk management could become such a dominant feature in today’s society while warning for the danger of risk management being misused to save one’s reputation if things do go wrong. Boutellier (2013) paints a picture of Dutch societal uncertainty and explains how crime became a part of Dutch risk society. According to Boutellier, Dutch government tries to deal with this complexity in an improvising manner. Van Duin, Wijkhuijs, and Jong (2013) present an edited volume of crises and incidents which happened in 2012. Lessons are drawn and warnings given, including the warning that it is impossible to prepare for all possible incidents, let alone plan everything ahead and distil those plans in rules and regulations. |
Boekbespreking |
Als burgemeesters zouden regeren |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2014 |
Auteurs | Mevr. Ruth Prins |
Auteursinformatie |
Dit artikel bevat een uitvoerige samenvatting en een beoordeling van een nieuw boek van Furubo, Rist en Speer met als (in het Nederlands vertaalde) titel: ‘Evaluatie in turbulente tijden. Reflecties op een discipline in verwarring’. De aanleiding voor dit boek is dus de opvatting dat de meeste politieke en bestuurlijke contexten voor beleidsevaluatie zo sterk in beweging zijn geraakt dat ex-post beleidsevaluatie als discipline en vanzelfsprekend onderdeel van het proces van beleidsondersteuning in crisis is geraakt en bedreigd wordt. In het kort geeft dit boek als antwoord op deze dreiging: relativeer het ideaal van ‘evidence-based’ beleid, en ga voor ‘real-time’ evaluatie; verleg uw aandacht van ex-post evaluatie ten behoeve van verantwoording achteraf naar ex-ante evaluatie tijdens de beleidsformulering en ex-durante evaluatie parallel aan de beleidsimplementatie, met als doelen: ‘early warning’, beleidsleren, en flexibel reageren op snel veranderende omstandigheden. Natuurlijk heeft dat gevolgen voor rolopvattingen en taakverdelingen in de procesarchitectuur van het beleidsproces. |