Zoekresultaat: 15 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Jaar 2008 x Rubriek Artikel x
Artikel

Van technocratie naar ‘good governance’

De Europese Commissie in beweging

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2008
Auteurs Anchrit Wille
SamenvattingAuteursinformatie

    Over the past years the European Commission has undergone it most significant changes since its inception. Internal reforms and a long series of treaty revisions have transformed the relationship of commissioners and that of their top officials. This paper describes how the emergence of new rules and recruiting patterns and a change in role interpretations have contributed to a growing demarcation between the political and administrative spheres in the European Commission.


Anchrit Wille
Dr. Anchrit Wille is verbonden aan het Departement Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Correspondentiegegevens: Dr. A.C. Wille Universiteit Leiden Departement Bestuurskunde Postbus 9555 2300 RB Leiden wille@fsw.leidenuniv.nl
Artikel

De verplaatsing van de 'Vierde Macht'

Inleiding op het themanummer

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2008
Auteurs Paul 't Hart, Sebastiaan Princen en Kutsal Yesilkagit
SamenvattingAuteursinformatie

    A large number of Dutch policy areas is governed by institutionalized European policy networks and European laws and rules. Various forms of multi-level governance have emerged that were seemingly unforeseen at the time when the field of European integration studies was preoccupied by the fierce debates between intergouvernmentalists and supernationalists. Nevertheless, the field has hitherto given little attention to how europeanisation has affected national civil service systems. This article kicks off this special issue with an overview of the recent literature on the effects of Europeanisation on national civil service systems.


Paul 't Hart
Prof. dr. Paul 't Hart is als hoogleraar verbonden aan de Australian National University en de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. 't Hart publiceerde onlangs met R. Rhodes, P. 't Hart en M. Noordegraaf (red.), Up Close and Personal. Studying Government Elites, Basingstoke: Palgrave McMillan 2007. Correspondentiegegevens: Political Science Program Research School of Social Sciences Australian National University Canberra ACT 0200 Australia hart@coombs.anu.edu.au

Sebastiaan Princen
Dr. Sebastiaan Princen is verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Princen publiceerde onlangs 'Agenda-setting in the European Union: A Theoretical Exploration and Agenda for Research', Journal of European Public Policy 2007, 14: 21-38.

Kutsal Yesilkagit
Dr. Kutsal Yesilkagit is verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Yesilkagit publiceerde onlangs (met J. Blom-Hansen) 'Supranational Governance or National Bussiness-as-Usual? The National Administration of EU Structural Funds in The Netherlands and Denmark', Public Administration 2007, 85: 503-524.
Artikel

Culturen besturen

Het (onzinnige) verlangen naar het 'maken' van tradities in lokaal bestuur

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2008
Auteurs Mirko Noordegraaf en Jeroen Vermeulen
SamenvattingAuteursinformatie

    In local government, traditions and styles of working are under pressure. Local administrators try to find new methods to address urban matters in a business-like manner, to direct networks and to activate stakeholders. In that way, they strive for better performance, and for 'new' politics. In order to succeed, not only new methods are introduced, but cultures are changed as well and new traditions of governance are established. Existing styles of working and regular procedures are seen as outdated and considered to be barriers that have to be eliminated. This 'violence of renewal', as we call it, is based on several assumptions. First, new methods are seen as crucial for modernizing local governance. Second, the effects of new methods depend on the manner in which modernization takes place. Third, effective introductions of new methods do not happen straightforwardly; cultural change is required. In this article we will argue that these assumptions have to be put into perspective and, especially, that the idea of 'making' of cultures in order to effectively implement new methods is illusory. We show, based on research in four municipalities, that interventions in local governance as such are culturally biased, and that local traditions, styles and customs influence how modernization takes place.


Mirko Noordegraaf
Mirko Noordegraaf is als hoogleraar verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Prof. dr. M. Noordegraaf Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap Bijlhouwerstraat 6 3511 ZC Utrecht m.noordegraaf@uu.nl

Jeroen Vermeulen
Jeroen Vermeulen is als docent en onderzoeker verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Dr. J. Vermeulen Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap Bijlhouwerstraat 6 3511 ZC Utrecht j.vermeulen@uu.nl
Artikel

De overheid en duurzaam beleggen

Een vergelijkende analyse tussen Nederland en België

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2008
Auteurs Tim Benijts en Marleen Brans
SamenvattingAuteursinformatie

    This article examines the differences and similarities in public policy of the Dutch and Belgian government in the policy field of socially responsible investing (SRI). In particular the authors discuss both the content and the consequences of the Dutch arrangement 'Groen beleggen' and the Belgian 'Kringloopfonds'. Our empirical evidence states that, although both public policies are very similar (a tax incentive for investors investing financial means in socially responsible funds), they had a different influence on the socially responsible investment market. The Dutch arrangement 'Groen beleggen' lead to more assets under management, more green private funds, more financed projects and a bigger influence on the market of socially responsible investment products. This is mainly caused by the nature of the funding: the choice for private funds in the Netherlands, instead of a public fund like in Belgium.


Tim Benijts
Tim Benijts is als doctor-assistent verbonden aan het Departement Handelswetenschappen van de Lessius Hogeschool Antwerpen en als geaffilieerd onderzoeker aan het Instituut voor de Overheid van de Faculteit Sociale Wetenschappen, Katholieke Universiteit Leuven. Correspondentiegegevens: T. Benijts Lessius Hogeschool Antwerpen Departement Handelswetenschappen Korte Nieuwstraat 33 2000 Antwerpen tim.benijts@lessius.eu

Marleen Brans
Marleen Brans is als hoofddocent verbonden aan het Instituut voor de Overheid van de Faculteit Sociale Wetenschappen, Katholieke Universiteit Leuven. Correspondentiegegevens: M. Brans Katholieke Universiteit Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de Overheid Parkstraat 45 3000 Leuven marleen.brans@soc.kuleuven.be
Artikel

Etatisme in de polder?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2008
Auteurs Berend Snijders en Femke van Esch
SamenvattingAuteursinformatie

    Decision-making in the Netherlands is generally characterised as (neo) corporatist. Whether stakeholders enjoy a similar level of access to, and influence on the formulation of the national position, which the Dutch government advocates in Brussels, remains however unclear. This article aims at providing a first tentative answer to this question by studying the formulation of the Dutch position on EU resolution 882/2004 concerning the official controls on compliance with feed and food law, animal health and animal welfare.

    In-depth analysis of this case reveals that the development process of the Dutch stance on 882/2004 was largely devoid of stakeholder-input. As such, this process may be characterised as essentially etatist rather than corporatist. Moreover, it was established – as expected – that specialised lobby groups – those that could offer additional information and expertise to the dossier team responsible for 882/2004 – were able to exert more influence than general advocacy groups. Finally, the hypothesis that openness leads to more stakeholder-influence was not confirmed in this case. To the contrary, only during private bilateral discussion did a selection of business organizations manage to convince the dossier team of the benefits of limited border controls.


Berend Snijders
Berend Snijders is promovendus aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Drs. Berend Snijders Universiteit Utrecht Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap Bijlhouwerstraat 6 3511 ZC Utrecht B.J.B.Snijders@uu.nl

Femke van Esch
Femke van Esch is als universitair docent verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Artikel

Discoursen en waterveiligheid

Waarom leiden publiekscampagnes niet tot waterbewustzijn en waterbewust gedrag?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2008
Auteurs Trudes Heems en Baukje Kothuis
SamenvattingAuteursinformatie

    Uncertainties about climate change are a major incentive for the Dutch government to communicate frequently about risks related to water safety. In September 2008, the 'New Delta Committee' even presented several coping strategies to safeguard the low-lying Delta of The Netherlands far into the next century. The government assumes that increased high water risk awareness and behaviour in society, based on a risk-based approach, is an important factor for sustainable future living with water and thus made this into the spearhead of policy. However, the main part of Dutch society still lives in a flush of victory. The Delta Works symbolize the victory over the water; The Netherlands is safe. The government doesn't succeed satisfactorily to realize high water risk awareness and behaviour in its society, notwithstanding years of campaigning. Cultural sociologists Heems and Kothuis demonstrate by means of a discourse analysis of public campaigns that government communication on high water safety is not only entangled but also creates confusion. Reason of the entanglement in communication is a breakthrough of the taboo on publicly speaking of a flood disaster as a realistic scenario. The confusion obstructs the Dutch government to bridge the gap in perception between itself and society and to achieve its policy objectives.


Trudes Heems
Trudes Heems is werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker bij WATERWORKS Scientific Research Insititute in Amsterdam. Correspondentiegegevens: WATERWORKS Scientific Research Institute Buitenruspad 11hs 1097 MX Amsterdam waterworks@planet.nl

Baukje Kothuis
Baukje Kothuis is werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker bij WATERWORKS Scientific Research Insititute in Amsterdam. Correspondentiegegevens: WATERWORKS Scientific Research Institute Buitenruspad 11hs 1097 MX Amsterdam waterworks@planet.nl
Artikel

De politieke aandachtscyclus voor openbaar bestuur en democratie

Een inhoudsanalyse van troonredes van 1945 tot 2007

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2008
Auteurs Gerard Breeman, Arco Timmermans, David Lowery e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    This article analyzes the attention to democratic performance and the functioning of public administration by governments in the Netherlands. The views of national governments on these matters have not been mapped systematically. Through a content analysis of all annual Dutch Queen's speeches between 1945 and 2007, which is part of our broader research on the national politics of attention, we analyze the pattern of attention for democracy and public administration. The theoretical perspective used is the model of policy generations. Our findings show that governmental attention for the functioning of public administration emerged in the 1960s and since then went up and down. The time intervals in which agenda changes occurred often were longer than the duration of individual governments, although some governments contributed strongly to a change in attention and tone. Attention not only showed rise and decline, also the emphasis on efficiency, long term planning, and democratization shifted considerably from one period to the next. This empirical pattern matches for the most part the theory of policy generations, which predicts a fixed sequence in policy emphasis. In addition to general cultural driving forces central to this theoretical model, we conclude that political and institutional conditions contribute to a better understanding of the pattern of political attention.


Gerard Breeman
Gerard Breeman is als docent Bestuurskunde verbonden aan de Wageningen Universiteit.

Arco Timmermans
Arco Timmermans is docent aan de Universiteit Leiden. Correspondentiegegevens: Dr. Arco Timmermans Universiteit Leiden Faculteit der Sociale Wetenschappen Departement Bestuurskunde Wassenaarseweg 52 Postbus 9555 2300 RB Leiden atimmermans@fsw.leidenuniv.nl

David Lowery
David Lowery is hoogleraar aan de Universiteit Leiden.

Caelesta Poppelaars
Caelesta Poppelaars is postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen.

Sandra Resodihardjo
Sandra Resodihardjo is docent aan de Universiteit Leiden.
Artikel

Gemeenschappelijke diensten, gescheiden veranderingen

De institutionele factor in organisatieverandering

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2008
Auteurs Olaf van Vliet
Auteursinformatie

Olaf van Vliet
Olaf van Vliet is promovendus bij de afdeling Economie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.
Artikel

Stadsinnovatie projecten in Vlaamse steden

Op zoek naar succesvolle planningspraktijken

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2008
Auteurs Nathalie Vallet, Koenraad Marchand en Patrick Stouthuysen
Auteursinformatie

Nathalie Vallet
Prof. dr Nathalie Vallet is werkzaam bij de Universiteit Antwerpen, aan de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen en bij de Master Publiek Management van de Universiteit Antwerpen Management School (UAMS).

Koenraad Marchand
Koenraad Marchand werkt als assistent bij de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel.

Patrick Stouthuysen
Prof. dr Patrick Stouthuysen is werkzaam bij de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel.
Artikel

Marktwerking in infrastructuren

Betekenis van versplintering voor publieke waarden

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2008
Auteurs Willemijn Dicke en Ton van den Brink
Auteursinformatie

Willemijn Dicke
Dr Willemijn Dicke is universitair hoofddocent aan de Technische Universiteit Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Ton van den Brink
Mr dr Ton van den Brink is stafmedewerker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en als universitair docent verbonden aan het Europa Instituut van de Universiteit Utrecht.
Artikel

Leren van evalueren

Over het niet-gebruik van beleidsinformatie

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2008
Auteurs Jeroen Kerseboom en Ank Michels
Auteursinformatie

Jeroen Kerseboom
Drs Jeroen Kerseboom is projectleider bij de Algemene Rekenkamer en bestuurslid van Vide, de beroepsvereniging voor inspecteurs, toezichthouders, handhavers en evaluatoren.

Ank Michels
Artikel

Juryrapport G.A. van Poelje Jaarprijs 2006

Vereniging voor Bestuurskunde

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2008
Artikel

Na ‘doorwerking’ naar ‘grenzenwerk’

Een nieuwe agenda voor onderzoek naar de verhouding tussen beleid en wetenschap

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2008
Auteurs Rob Hoppe
Auteursinformatie

Rob Hoppe
Prof. dr R. Hoppe is hoogleraar Beleid en Kennis bij de vakgroep Science, Technology, Health and Policy Studies (STeHPS) van de Faculteit voor Management en Bestuur van de Universiteit Twente. De afgelopen jaren coördineerde hij een door NWO gesponsord, op meerdere universiteiten uitgevoerd, multidisciplinair onderzoeksproject, ‘Rethinking Political Judgment and Science-Based Expertise’.
Artikel

Meerwaarde van bestuurskunde vanuit overheidsperspectief

Lezing voor de opleiding Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit1

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2008
Auteurs Koos van der Steenhoven, Rien Rouw, Ronald van den Bos e.a.
Auteursinformatie

Koos van der Steenhoven
De auteurs zijn allen werkzaam bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Rien Rouw
De auteurs zijn allen werkzaam bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Ronald van den Bos
De auteurs zijn allen werkzaam bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Peter Mulder
De auteurs zijn allen werkzaam bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Artikel

Bestuurlijk vermogen door innovatie

De betekenis van adaptieve netwerken

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2008
Auteurs S.G. Nooteboom en G.R. Teisman
Auteursinformatie

S.G. Nooteboom
Sibout Nooteboom werkt bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en DHV Management Consultants.

G.R. Teisman
Geert Teisman is hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, wetenschappelijk directeur bij het impulsprogramma Leven met Water en raadslid van de Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en Natuuronderzoek RMNO.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.