Zoekresultaat: 3 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Beleid en Maatschappij x Jaar 2012 x Rubriek Artikel x
Artikel

De inhoud van ‘burgerschap’ in de inburgeringscursus en burgerschapsonderwijs

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2012
Trefwoorden citizenship, civic integration, civic education, text books
Auteurs Matthijs Lems MSc en Dr. Semin Suvarierol
SamenvattingAuteursinformatie

    The recent scholarly debate on policies and discourses with regard to citizenship in the Netherlands point to a moralization or culturalization of citizenship. This article aims to contribute to this debate by zooming into the current contents of citizenship education. We make a comparative analysis of the contents of textbooks for citizenship education that are used for civic integration courses for migrants and for primary and secondary school students in the Netherlands. Our findings show that citizenship has indeed gained a moral content in both contexts but that the difference lies in the norms that are stressed and how they are conveyed to the target population of future citizens. Whereas civic integration books for migrants emphasize the importance of learning local procedures and habits in order to belong to the Dutch national community, primary and secondary school books underscore the importance of dealing with cultural diversity in the multicultural society.


Matthijs Lems MSc
Matthijs Lems MSc is afgestudeerd als socioloog aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met de scriptie Samen leven kun je leren … (waarop dit artikel grotendeels is gebaseerd). Matthijslems@gmail.com

Dr. Semin Suvarierol
Dr. Semin Suvarierol is als postdoc verbonden aan de Capaciteitsgroepen Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en doet vergelijkend onderzoek naar inburgeringsbeleid in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Suvarierol@fsw.eur.nl
Artikel

Vluchten in bureaucratie

Bureaucratische gehechtheid onder professionals in de jeugdhulpverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2012
Trefwoorden professionalism, youth care, accountability, bureaucracy, marketization
Auteurs Drs. Daniel van Hassel, Prof. dr. Evelien Tonkens en Drs. Marc Hoijtink
SamenvattingAuteursinformatie

    In recent decades, professionals in the public sector have been faced with increasingly detailed demands concerning accountability and performance. It is often argued that this increased accountability and its bureaucratic pressures limit professionals’ discretionary space and autonomy. However, this critique is hardly based on empirical research on the experiences and perceptions of professionals themselves. In this article we present an investigation into these perceptions and experiences with accountability in one particular brand of the public sector, namely youth care.
    Our research indicates that professionals in youth care are hardly interested in greater autonomy or discretion. They rather want clarity, security and options for learning. Moreover, we found ‘bureaucratic attachment’: attachment to bureaucratic procedures particularly as a reaction to increased fears to be sued when something goes wrong with clients. In the recurrent arguments for reduction of bureaucracy, this other face of bureaucracy is often disregarded.
    Regarding working conditions however, the professionals we interviewed do want more discretion. Especially concerning occupation of beds, as the requirement for permanent occupation is viewed to augment risk. We therefore argue for better backing of professionals in youth, for a more precise battle against unnecessary bureaucracy, and for professionalization in order to handle more discretion.


Drs. Daniel van Hassel
Daniel van Hassel is socioloog en als onderzoeker verbonden aan het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL), waar hij zich bezighoudt met het thema beroepen in de gezondheidszorg, d.hassel@nivel.nl.

Prof. dr. Evelien Tonkens
Evelien Tonkens is bijzonder hoogleraar actief burgerschap bij de afdeling Sociologie en Antropologie van de Universiteit van Amsterdam en toezichthouder van Meander Medisch Centrum te Amersfoort, e.h.tonkens@uva.nl.

Drs. Marc Hoijtink
Marc Hoijtink is socioloog en onderzoeker aan Kenniscentrum Maatschappij en Recht van de Hogeschool van Amsterdam, waar hij zich bezighoudt met de thema’s sociaal beleid en professionaliseringsvraagstukken, m.a.hoijtink@uva.nl.
Artikel

De tucht der wetenschap

Veranderingstheorieën van polarisatie- en radicalismebeleid op de proef gesteld

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2012
Trefwoorden polarization, radicalization, evaluation research, theory-driven evaluation, social policy
Auteurs Drs. Vasco Lub
SamenvattingAuteursinformatie

    Currently the Dutch government funds dozens of social interventions designed to tackle polarization and radicalization issues. It is still unknown whether the assumptions underlying these interventions are valid. This article puts the theories of change of such interventions to the test. Underlying causal assumptions of four dominant Dutch social policies were confronted with scientific evidence: (1) the system-based approach, (2) peer mediation, (3) intergroup contact and (4) self-esteem enhancement. System-based approaches – comparable to multi-systemic therapy (MST) – seem effective in reducing extremist behaviour in radical youth, but do not necessarily lead to an ideological change. In peer mediation, the causal link between the deployment of young people and the positive outcomes of such methods remains unclear. Peer mediation is also more likely to contribute in conflicts that have not yet escalated. Intergroup contact reduces prejudices about other groups, but has a limited effect. There is also no evidence for a long term effect and positive outcomes of intergroup contact do not automatically apply to adolescents. Finally, it is questionable that enhancing the self-esteem of (moslim) youth makes them more resilient against radical tendencies. In the same vein, the scientific evidence is ambiguous about whether increasing self-esteem results in social desirable behaviour or improved social relations.


Drs. Vasco Lub
Vasco Lub is zelfstandig onderzoeker (Bureau voor Sociale Argumentatie). Hij is daarnaast als buitenpromovendus verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (capaciteitsgroep Sociologie), waar hij een proefschrift voorbereidt over de bewijsvoering van grootstedelijk sociaal beleid, lub@fsw.eur.nl.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.