Zoekresultaat: 3 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Jaar 2013 x Rubriek Article x
Article

De wetgevende macht van de media?

Een kwantitatieve analyse van media-effecten op de behandeling van wetsvoorstellen

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2013
Trefwoorden media effects, legislation, policy process, lawmaking, Dutch politics, newspaper coverage
Auteurs Lotte Melenhorst
SamenvattingAuteursinformatie

    The media are a much-discussed subject in both the scientific and the public debate on the functioning of democracy. Nevertheless, there is relatively little empirical research on the effects of media on the most fundamental aspect of politics: the legislative process. However, this type of research is important because it helps us gain insight into the influence journalists exert. This study analyses the influence of media attention for bills on the legislative process in the Netherlands. A quantitative analysis of the newspaper coverage for recently discussed bills indicates that the parliamentary process is influenced by this coverage. This first study of media-effects on the Dutch legislative process suggests that more media-attention leads to the introduction of more amendments by both members of government and members of parliament.


Lotte Melenhorst
Lotte Melenhorst is promovenda bij het Instituut voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek maakt deel uit van een door NWO gefinancierd VIDI-project over de relatie tussen media en politiek en concentreert zich op de rol van de media bij de totstandkoming van wetgeving.
Article

‘Democratie gaat altijd voor’

Denkbeelden van Nederlandse jongeren over democratie en besluitvorming

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 2 2013
Trefwoorden views on democracy, political socialization, models of democracy, adolescents
Auteurs Hessel Nieuwelink, Paul Dekker, Geert ten Dam e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Little is known about views on democracy of adolescents. In this article we describe results of our interview study with forty adolescents of fourteen years old on their views of democracy and decision making. The study focuses on the daily lives of adolescents and decision making within local contexts, such as the classroom. The adolescents’ views on decision making appear to correspond to the models of democracy as we know them, that is majoritarian democracy (the largest group), consensual democracy or deliberative democracy. However, only some of the adolescents have an explicit understanding of the concept of democracy and most have limited political knowledge. For these students, the experience or feeling of being part of a political democracy is still something ‘far away’ and not something of any relevance in their daily lives.


Hessel Nieuwelink
Hessel Nieuwelink doet promotieonderzoek naar democratische gezindheid van Nederlandse middelbare scholieren bij het Research Institute of Child Development and Education van de Universiteit van Amsterdam. Hij is daarbij verbonden aan het Amsterdam Centre for Inequality Studies (AMCIS) en werkt bij Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding, lectoraat Didactiek van de maatschappijvakken van de Hogeschool van Amsterdam.

Paul Dekker
Paul Dekker is hoogleraar Civil Society aan de Universiteit van Tilburg en hoofd van de sector Participatie, Cultuur en Leefomgeving van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Hij doet onderzoek naar de publieke opinie en naar maatschappelijke en politieke participatie en betrokkenheid.

Geert ten Dam
Geert ten Dam is hoogleraar Onderwijskunde bij het Research Institute of Child Development and Education van de Universiteit van Amsterdam. Ze is tevens verbonden aan het Amsterdam Centre for Inequality Studies (AMCIS). Haar onderzoek richt zich in het bijzonder op burgerschapseducatie. Sinds 2011 is ze voorzitter van de Nederlandse Onderwijsraad.

Femke Geijsel
Femke Geijsel is senior onderzoeker bij het Research Institute of Child Development and Education en verbonden aan het Amsterdam Centre for Inequality Studies (AMCIS) van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast werkt zij als lector Pedagogische kwaliteit van het onderwijs bij Windesheim te Zwolle. Haar onderzoek richt zich op burgerschapsvorming, onderzoekend werken in scholen, schoolontwikkeling en leiderschap.
Article

Rawls en Regime Change

Een onderzoek naar de interne rechtvaardiging van de Amerikaanse inval in Irak van 2003

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 2 2013
Trefwoorden United States, Iraq, democratic peace, regime change, Rawls
Auteurs Femke Avtalyon-Bakker
SamenvattingAuteursinformatie

    This article analyzes the US internal justification to invade Iraq in 2003 through a study of the ‘Bush Doctrine’ of 2002, several Congressional acts and resolutions on Iraq, and Presidential speeches before and during the mobilization of US forces. It argues that in order to find domestic support, regime change was one of the main goals, despite the references the US made to UN resolutions. Second, this paper uses Rawls’ ideas to analyze the US decision to democratize Iraq. The results of this study show how political philosophy can be used and abused to shape foreign policy. Rawls’ theory could have provided the US with a moral justification based on the liberal peace assumptions that were underlying their foreign policy. However, the US did not make a consistent appeal to those assumptions and acted like a Rawlsian ‘outlaw state’ instead. Therefore, this paper argues, the US lost the liberal justification to overthrow Saddam Hussein’s regime in favor of democracy.


Femke Avtalyon-Bakker
Femke Avtalyon-Bakker is werkzaam als werkgroepdocent aan het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden. Zij rondde daar onlangs de researchmaster af en bereidt zich voor op het schrijven van een dissertatie over de democratische vrede. Haar onderzoeksinteresses zijn theorieën van de internationale betrekkingen, politiek gedrag en politieke cultuur.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.