Zoekresultaat: 4 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Jaar 2017 x Rubriek Article x
Artikel

Het succes van de business case(s)?

Een casestudy naar de totstandkoming van Wildlands Adventure Zoo

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2017
Auteurs Drs. Maarten Hoekstra
SamenvattingAuteursinformatie

    In 2012, the municipal council of Emmen (a municipality of 107,000 inhabitants in the northeast of the Netherlands) took the final decision for the transformation and rehousing of the Wildlands Adventure Zoo on the basis of a so-called business case. Business cases are also being increasingly used in other organizations and sectors. However, not much is known yet about the qualities of the instrument. This article shows that the use of the business case in a specific case had value. For this case study, over 100 very diverse mainly digital sources, such as official decision-making documents, research reports and statement via social and other media, were used. In this way, in-depth knowledge was acquired about one of the mechanisms that underpinned the creation of the park. The sources are carriers of the narrative ‘Wildlands Emmen.’ Despite the success, a warning is called for. A healthy focus on results can result in ‘escalating’ commitment. Then the parties involved are linked to the project to such an extent that a way back is excluded by definition. Although the business case should be a ‘business-like’ justification, it seems that the mechanism of ‘self-justification’ enters into force. One shows through rationalization that previous decisions were right and then acts on these decisions in a sensible and competent manner. However, alternatives are not explicitly weighed against each other and there can be a tendency to underestimate the risks.


Drs. Maarten Hoekstra
Drs. M.J. Hoekstra is verbonden aan het lectoraat Persoonlijk Leiderschap & Innovatiekracht van de NHL Hogeschool te Leeuwarden en is buitenpromovendus aan de faculteit Behavioural, Management and Social Sciences (BMS) van de Universiteit Twente.
Artikel

Crowd-based innovaties: verschuivende verantwoordelijkheden in een institutional void

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2017
Trefwoorden responsible innovation, institutional void, crowd-based innovations, governance
Auteurs Thijs Slot MSc, Dr. ir. Eefje Cuppen, Prof. dr. mr. ir. Neelke Doorn e.a.
Samenvatting

    The crowd increasingly plays a key role in facilitating innovations in a variety of sectors, spurred on by IT-developments and the concomitant increase in connectivity. Initiatives in this direction, captured under the umbrella-term ‘crowd-based innovations’, offer novel opportunities in socio-technical systems by increasing the access, reach and speed of services. At the same time, they signify important challenges because these innovations occur in a context of traditional, well-established institutional and governance structures and practices. This dynamic is captured in the idea of the ‘institutional void’: the tension between traditional structures and (radically) new initiatives. Existing rules, standards and practices are challenged, which raises questions about the safeguarding of public values such as quality, legitimacy, efficiency and governance of crowd-based innovations. This article argues that understanding these tensions requires supplementing empirical research with an explicitly normative dimension to reach thorough and balanced conclusions to facilitate innovation while protecting the valuable elements in existing rules and regulations. Illustrated by a number of short examples, we propose a multidisciplinary research agenda towards formulating appropriate governance structures.


Thijs Slot MSc

Dr. ir. Eefje Cuppen

Prof. dr. mr. ir. Neelke Doorn

Maria Galeano Galvan MSc

Dr. ing. Bram Klievink
Artikel

Access_open Framing en beleid

Over waarheden maken, kraken en aan elkaar haken

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, september 2017
Auteurs Ellen Wayenberg
SamenvattingAuteursinformatie

    Over eenzelfde beleid circuleren meerdere waarheden. Hoe valt dit te begrijpen? We gaan op verkenning rond ‘frame’ en ‘framing’ als veelgebruikte concepten in beleidsonderzoek. Na scherpstelling leert ons literatuuroverzicht dat een beleidskader idealiter gemarkeerd wordt als stabiel (naar basiselementen van structuur) maar in de praktijk geldt als inherent volatiel (naar voorkomen en effect). Iteratieve en vaak interactieve processen van framing kunnen dit verklaren zoals we aantonen met een case rond de Lokale Integrale VeiligheidsCellen (LIVC’s) in Brussel. Die case illustreert ook dat overheidsactoren zelf framen én met wisselend succes. Dat succes is te wijten aan factoren op individueel en institutioneel niveau en is cruciaal om vandaag te doorgronden. Want weten hoe een (on)waarheid over beleid te maken, is een eerste stap om framing (mogelijk) te kraken of meer te hanteren als tool om diverse frames, en dus finaal ook burgers, beter aan elkaar te haken. De voorbeelden van beleid en onderzoek in deze bijdrage zijn gekozen rond ‘wicked issues’ op diverse niveaus en terreinen van overheidsoptreden in België en elders.


Ellen Wayenberg
Ellen Wayenberg is professor aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Ze is gespecialiseerd in publiek bestuur en beleid met een bijzondere interesse voor beleidsanalyse en -evaluatie, lokaal bestuur en multi-level governance.
Artikel

Copingstrategieën bij onderwijsbestuur: over hoe onderwijsbestuurders complexe vraagstukken of dilemma’s waarderen en hanteren

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2017
Trefwoorden School boards, School board governance, Coping strategies, Proactive coping, Secondary education
Auteurs Hoogleraar Edith Hooge en Alumnus Nancy Plasmans
SamenvattingAuteursinformatie

    This article is about how education administrators value complex issues or dilemmas they are confronted with in their governance practices, and which strategies they adopt to cope with them. Professional governance of school organisations was introduced gradually over the past fifteen years, and at the same time governance in education has gained in complexity and raises considerable risks, requiring more time, knowledge and expertise of education administrators. We draw on the theoretical perspective of coping to investigate the potential of education administrators to deal with the complexity, impediments and social and regulatory pressure in their daily practice. Our study consists of a comparative case study of six education administrators in secondary education. Their agency has been researched qualitatively with the help of the hierarchical model of coping strategies of Skinner and colleagues. The results show that the issues and dilemmas education administrators find most complex are about educational innovation and numbers of students enrolled. Education administrators value these issues or dilemmas hardly as threatening, and they adopt various proactive coping strategies to deal with them, such as information seeking or bargaining.


Hoogleraar Edith Hooge
Edith Hooge is hoogleraar onderwijsbestuur bij TIAS, Universiteit van Tilburg.

Alumnus Nancy Plasmans
Nancy Plasmans is alumnus van de TIAS Executive Master Management in Education en teamleider bij Heerbeeck International College, scholengroep voor voortgezet onderwijs Best-Oirschot.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.