Zoekresultaat: 16 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Jaar 2014 x Rubriek Article x
Artikel

De ambtenaar als professional?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servants
Auteurs Drs. Thijs Jansen, Mr. drs. Luc Janssen en Drs. Tobias Kwakkelstein
SamenvattingAuteursinformatie

    The opening article introduces the topic of this special issue: civil servants. Changes in the context, role and legal status of civil servants in the Netherlands fuel the debate on the civil servant as a professional in academic and policy circles. This special issue reports on this debate, with contributions from legal, sociological, public administration and more applied perspectives.


Drs. Thijs Jansen
Drs. M. Jansen is lid van de redactie van Bestuurskunde en medeoprichter van de Stichting Beroepseer, waar hij kwartiermaker van de Goed Werk Denktank is. Hij was tot 1 juli 2014 als docent en onderzoeker werkzaam aan de School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg. Hij is redacteur van verschillende boeken over professionals: Beroepszeer (2005), Beroepstrots (2009), Gezagsdragers (2012) en Loonfatsoen (2014).

Mr. drs. Luc Janssen
Mr. drs. L.H. Janssen studeerde ondernemingsrecht, bestuurskunde en sociaal recht en sociale politiek aan de Universiteit van Tilburg. Daarna werkte hij als onderzoeker bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur en als medewerker bezwaar bij UWV. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Capra Advocaten.

Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.
Artikel

Verder op weg naar een professie voor de beleidsambtenaar?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Civil servant, Professional autonomy, Professional standards, Professional behavior
Auteurs Drs. Hans Wilmink
SamenvattingAuteursinformatie

    A profession can be defined as a group of workers with shared knowledge, skills and quality standards. To maintain its professional status, the professional community needs to be relatively autonomous. However, while performing their tasks, many pressures jeopardize the professional worker’s autonomous position. Here, the professional community can make a difference.
    Subordination to the political principal characterizes the position of the civil servant. What margin of professional independence do political leaders allow their civil servants? Recent academic empirical reports in the Netherlands show conflicting outcomes.
    This essay describes how civil servants from a Dutch ministry deal with their professional standards and argues that, in the process of professionalization, more clarity is required with regard to how autonomy and independence for civil servants are safeguarded. This is especially relevant in a contemporary context where new ways to account for the professional behavior of civil servants need to be sought.


Drs. Hans Wilmink
Drs. H. Wilmink bekleedde diverse functies op het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hij ging in 2013 met pensioen.
Artikel

Socialisatie van ambtenaren: een kritische reflectie

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Socialization, Education, Civil servants
Auteurs Drs. Tobias Kwakkelstein en Mr. Jet Beaumont
SamenvattingAuteursinformatie

    The changes in the role of government raise questions about the training and socialization of Dutch public servants. How can civil servants and their organizations prepare for what it means to be a civil servant in the 21st century? In this article, the authors give an overview of training and other means of socialization for public servants. They conclude that there is hardly any evidence of universal and coherent means to shape the collective identity of civil servants, and suggest ways to improve this.


Drs. Tobias Kwakkelstein
Drs. T. Kwakkelstein is strategisch beleidsadviseur bij de directie Organisatie en Personeelsbeleid Rijk.

Mr. Jet Beaumont
Mr. H.M.M. Beaumont is beleidsmedewerker bij de directie Arbeidszaken Publieke Sector.
Artikel

De Verblijfsregeling Mensenhandel in de praktijk: over oneigenlijk gebruik en niet-gebruik

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2014
Trefwoorden human trafficking, public policy, crime policy, policy misuse, non-take up
Auteurs Dr. Jeanine Klaver en Prof. dr. Joanne van der Leun
SamenvattingAuteursinformatie

    In line with international and national legislation, the Netherlands offers certain services, including a temporary residence permit, to third country nationals who have fallen prey to human traffickers. Over the years, concerns have been often expressed about the perceived misuse of this regulation by foreigners who aim at legalising their stay. Based on interviews and file analysis the present article seeks to provide insight into to what extent it is possible to measure this misuse and the policy implications of the findings. In addition, the authors take into account non-use of the programme. The article confirms existing worries about misuse, provides indicators for misuse, but also concludes that at the level of individual cases practitioners cannot discern misuse from rightful use. At the same time, there are also groups that fall outside the reach of the programme. The article concludes with some policy recommendations on the basis of the findings.


Dr. Jeanine Klaver
Dr. Jeanine Klaver is manager onderzoek bij Regioplan Beleidsonderzoek.

Prof. dr. Joanne van der Leun
Prof. dr. Joanne van der Leun is hoogleraar criminologie aan de Universiteit Leiden.
Artikel

Discontinuïteit van discours als de motor van veranderingen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2014
Trefwoorden Culture change, Values, Discourse, Narrative of change, Flexibility
Auteurs Samir Achbab MSc
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article, based on a case study regarding the merger of boroughs within the municipality of Amsterdam, different perspectives are brought together to provide an overall analysis leading to insight into the change in the organizational culture. A particular research methodology is used to shed light on three elements of organizational culture: mindset (values), arena (group) and behavior. Through periodical measurements the effects of interventions and the progress in culture change is followed. It is argued that measurement instruments to explore the shifts in thinking and action are useful but limited. Policy makers and organizational actors from all hierarchical levels are shown to be influenced and disciplined by the actual existing change discourse to various degrees. Every organization nowadays must prove to the market that it is capable of change. Stories about organizational flexibility are embedded in more macro-stories of the changes in economic life. This article provides insight into the complexity of organizational discourse and the philosophical and sociological richness that it embodies. Therefore anthropological concepts are used which make the case more understandable in terms of rules and procedures that construct and legitimate the way we see things and talk about them.


Samir Achbab MSc
Samir Achbab MSc werkt als onderzoeksleider bij het lectoraat Management van Cultuurverandering aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Daarnaast is hij bij de HvA ook docent bij de opleiding Bestuurskunde/Urban Management.

    Dutch Ministries differ in the manner in which they design and manage their steering relations with independent governing bodies. Based on six cases at four Dutch ministries the authors show these differences. They use two theoretical models (the principal-agent approach and the principal-steward approach) to clarify the kind of relationship. Ministries not only differ in their approach, they also differ in how far they have advanced in the development of their steering relations with independent governing bodies. Because there is no coordination or exchange of knowledge between ministries, ministries that are ‘lagging behind’ cannot learn from the experiences of ministries that have more experience. The authors do not propose one form of central coordination or one model, but they do propose more exchange of knowledge within and between Dutch ministries.


Prof. dr. Sandra van Thiel
Prof. dr. S. van Thiel is redacteur van Bestuurswetenschappen en hoogleraar bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Prof. dr. Ron van Hendriks
R.H.P. Hendriks MPA studeerde bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en deed als stagiaire bij het ministerie van BZK onderzoek naar de aansturingsrelaties tussen departementen en zelfstandige bestuursorganen. Hij is sinds kort trainee bij AP Support.

    According to the policy makers of the Dutch police the more complex society for years requires a police organization that can operate as a network player, or even network director, in ever increasing local safety networks to fulfil the police functions of criminal investigation and maintenance of public order in an effective manner. This claim hardly seems to validated by empirical evidence. Validation is important because research shows that a lot of time is spent on the police network function within community based policing. The question is if this time is spent in an effective manner. Therefore this article addresses the question of the revenues of the police network function within community based policing for the core tasks maintenance of political order and criminal investigation. Based on a policy analysis, interviews and five weeks of participatory research in one police force in the Netherlands, the authors conclude that the policy of the police is only to ‘take’ out and not ‘give’ to local safety networks, although according to the practice and the network literature networkers from the police should give to be able to achieve results. Because the police network function does contribute to the quality of life and the social safety in the community, the authors believe that the community is best served by police officers that have a broad network function.


Jelle Groenendaal MSc
J. Groenendaal MSc is senior onderzoeker en promovendus bij Crisislab, dat het onderzoek van de leeropdracht Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen ondersteunt.

Prof. dr. Ira Helsloot
Prof. dr. I. Helsloot is hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Artikel

Vertrouwen in toezichtbeleid

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Trust, regulatory policy, accountability, control, supervision regime
Auteurs Lydia Paauw-Fikkert MSc, Dr. ir. Frédérique Six en Prof. dr. Paul Robben
SamenvattingAuteursinformatie

    Regulatory supervision and inspection have become key features of public governance, some authors even talk about the ‘audit society’ or the age of ‘regulatory capitalism’. Despite international research showing the importance of trust in supervisory relations, there is still a fierce debate about the role of trust in Dutch supervisory relations. Several inspectorates have incorporated trust as a central theme in their supervisory policy. This article describes the role of trust within the policy of the Dutch Healthcare Inspectorate (IGZ). This research addresses four themes in dealing with the concept of trust in supervisory relations: from transparency to accountability, from output performance to performance and risk management, from trust or control to trust and control, and, finally, a special regime for reliable inspectees. The empirical analysis in this paper contributes to the knowledge about the role of trust in supervision (policy) and to the debate about the role of trust in regulatory supervision policy.


Lydia Paauw-Fikkert MSc
Lydia Paauw-Fikkert MSc is senior adviseur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Dr. ir. Frédérique Six
Dr. ir. Frédérique Six MBA is universitair docent aan de VU Amsterdam.

Prof. dr. Paul Robben
Prof. dr. Paul Robben is adviseur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en bij iBMG-Erasmus Universiteit Rotterdam
Artikel

Professionals onder druk of professionele tegendruk? Gebalanceerde motivatie voor de publieke zaak in professionele publieke dienstverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Professionals, public services, motivation, public values
Auteurs Nina Mari van Loon MSc en Prof. dr. Mirko Noordegraaf
SamenvattingAuteursinformatie

    There are many practical and academic concerns about public professionals and the pressures and burdens they experience. Professional autonomies and skills are reduced, it is argued, as a result of businesslike new public management, in order to control service results. The solution is clear: organizational logics must be weakened, professional autonomies must be enlarged and professional ways of working must be ‘rescued’. In this paper we re-interpret this presumed problem by analyzing: the interaction between organizational and professional logics, by relating these to a broader institutional logic and by tracing the contribution of individual professional motivations. Professionals, it is shown, can be motivated by broader ambitions to serve society. Such public service motivation consists of three types of motives: rational/instrumental, affective and normative. Our results show that employees in different public professional services show different patterns of motives, which we mainly explain by relating their motivations to the nature of the services they render – whether they render people-changing or people-processing services. These institutional dimensions imply that professional work can be managed, not so much by businesslike ‘market logic’ but by strengthening the meaning of the work professionals do. Professional pressures against organizations do not have to be suppressed – they can be productively used.


Nina Mari van Loon MSc
Nina van Loon MSc is als promovenda verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Prof. dr. Mirko Noordegraaf
Prof. dr. Mirko Noordegraaf is als hoogleraar publiek management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Artikel

Strikt functioneel: over de militaire ervaring met het organiseren van de terugtocht

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Dutch military, international peacekeeping, military withdrawal, (post)modern warfare
Auteurs Dr. Yvonne Kleistra en Dr. Christ Klep
SamenvattingAuteursinformatie

    The military is generally considered to act as a professional when it comes to retreating forces from military battleground or international conflict areas. At the same time recent national experiences with the withdrawal of national troops from international peacekeeping operations are filled with disappointments and crises. In this article the authors question the idea that these disappointments and crises are simply due to problems of reduced military competence or military morale. They argue that the military is still the alleged expert who knows how to perform military retreats and other military actions. At the same time they show that network-like decision-making structures that are inherent to the deployment of troops in international peacekeeping missions, have become a major obstacle for the military to act in its own right. The lessons that government can learn from the military experience are firstly, that decisions for national public cutbacks should be accompanied by a more in-depth (re)consideration of public (key) tasks than up to now was considered appropriate, and secondly, that more trust should be shown in the skills, knowledge and motivation of professionals to delineate and constrain the boundaries of their own fields of expertise.


Dr. Yvonne Kleistra
Dr. Y. Kleistra is universitair docent internationale betrekkingen aan de Universiteit Utrecht.

Dr. Christ Klep
Dr. C.P.M. Klep is verbonden aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam.
Article

Verandering bewerken in een veranderende context

Lessen uit de transitie van de Nederlandse landbouw

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2014
Trefwoorden paradox of embedded agency, institutional void, governance, transition, agriculture
Auteurs John Grin
SamenvattingAuteursinformatie

    While the Netherlands has been a globally leading country in the area of agrofood for the latter half of the 20th century, its chances to maintain that position will co-depend on its capacity to develop its primary sector into more sustainable directions. This is no trivial task. For a long time, strong institutional arrangements provided guidance to practices of governance, consumption, production and innovation in line with a productivist paradigm. Although these arrangements have been significantly destabilized, and novel ones are emerging, a mature institutional landscape, tailored to a more sustainable development, has not yet fleshed out.
    This article asks the question how innovative practices deal with this ambiguous and dynamic institutional context. It does so through investigating how, over about a decade, two sets of practices to promote more sustainable development (in the fields of livestock systems and greenhouse horticulture), draw on (remains of) incumbent arrangements, and novel institutional elements to provide normative guidance and mobilize resources (money; knowledge; legitimacy). Theoretically, it thus contributes to (1) understanding the emergence of novel modes of governance in an institutional void, (2) taking into account and extending it to a dynamic context, the paradox of embedded agency.


John Grin
John Grin is hoogleraar beleidswetenschap, in het bijzonder systeeminnovaties, aan de Afdeling Politicologie van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op beleidsanalyse en governance van maatschappelijke transformaties, in het bijzonder op de gebieden landbouw en voeding, stedelijke innovaties en de curatieve en langdurige zorg.
Artikel

Krachtig en kwetsbaar

De Nederlandse burgemeester en de staat van een hybride ambt

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2014
Auteurs Dr. Niels Karsten, Dr. Linze Schaap en Prof. dr. Frank Hendriks
SamenvattingAuteursinformatie

    This article describes, on the basis of a broad empirical research, the development of the office of mayor since 2002 (the year of the introduction of a dualist local system in the Netherlands) and the present state of the office. It shows a fundamental change in the office during the last decade and how the already existing hybrid nature of the office has continued to grow since 2002. The article describes the effects of this hybridization and identifies, on the basis of this description, eight power lines and vulnerabilities of the office of mayor. The authors relativize a number of issues that are frequently problematized in relation to the office of mayor, but they also point to new concerns amongst mayors. According to the mayors for example the presidency of the council and the presidency of the board of mayor and aldermen can be combined quite easily in practice. Mayors however, and with good reason, are concerned about the vulnerability of their authority and the sustainability of their neutral position ‘above the parties’, their most important source of authority. For this reason a reorientation of the office of mayor in the Netherlands is needed. This reorientation should start with an answer to the question which roles the mayor has to play in Dutch local government.


Dr. Niels Karsten
Dr. N. Karsten MA is universitair docent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Tilburg University.

Dr. Linze Schaap
Dr. L. Schaap is universitair hoofddocent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Tilburg University.

Prof. dr. Frank Hendriks
Prof. dr. F. Hendriks is hoogleraar en onderzoeksdirecteur aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Tilburg University.

    More often it has been supposed that pride has important positive effects on the functioning of civil servants (performance) and the provision of services to citizens. To stimulate civil servants to be proud of their profession and regain their professional pride it is necessary to know what causes civil servants to be proud of their work. Little quantitative research has been done into the determinants of professional pride in the public sector and the research that has been carried out is characterized by a diversity of definitions and operationalizations of pride. This research analyses to what extent civil servants are proud and which factors determine the amount of professional pride. The data have been gathered in 2010 by the Dutch Department of Home Affairs in the Personnel and Mobility Monitor. The monitor shows that three out of ten Dutch civil servants are not proud of their own profession. This is not caused by personal characteristics like gender, age and education that cannot be influenced, but intrinsic characteristics of the relation between civil servant and work that have the largest effect on the amount of professional pride amongst civil servants. Those civil servants that feel attached to the organization, are satisfied with the organization, are satisfied with their work and are motivated, are much prouder than those civil servants which lack these characteristics.


Rick Borst
R.T. Borst is als student-assistent verbonden aan de opleiding Bestuurskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Dr. Christiaan Lako
Dr. C.J. Lako is als universitair docent verbonden aan de opleiding Bestuurskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Prof. dr. Michiel de Vries
Prof. dr. M.S. de Vries is als hoogleraar verbonden aan de opleiding Bestuurskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Article

Access_open Beleidsonderzoek benutten

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, april 2014
Auteurs Prof. dr. A.F.A. Korsten en drs. Anne Douwe van der Meer AC
SamenvattingAuteursinformatie

    Achter opdrachtresearch gaat de veronderstelling schuil dat de tussen- en eindresultaten van beleidsonderzoek vroeg of laat ook benut worden en onderdeel worden van een proces van bezinning op beleid. Dit artikel handelt hierover. Diverse aspecten van benutting van onderzoek komen aan bod, zoals de definitie en vormen van benutting. Er worden vier richtingen onderscheiden om de omvang en vorm van benutting of onderbenutting op te sporen. Het artikel geeft voorts verklaringen voor achterblijvende benutting en bevat adviezen om te komen tot meer benutting. Voor ambtenaren, bestuurders en partners in beleidsnetwerken biedt deze beschouwing aanknopingspunten om researchresultaten desgewenst beter te benutten. En voor onderzoekers bevat dit artikel tal van aanzetten tot hypothesevorming voor verder onderzoek.


Prof. dr. A.F.A. Korsten
Prof. dr. A.F.A. Korsten is honorair hoogleraar Bestuurskunde van de lagere overheden aan de Universiteit Maastricht en emeritus hoogleraar Bestuurskunde aan de Open Universiteit.

drs. Anne Douwe van der Meer AC
Drs. Anne Douwe van der Meer AC is bedrijfseconoom en controller. Hij was werkzaam bij onder andere de Arbeidsvoorziening, het ministerie van Defensie, de gemeentelijke overheid en Deloitte.

    Deze terreinverkenning op basis van literatuuronderzoek handelt over een internationaal actueel, maar nationaal onderbelicht thema dat hier wordt aangeduid als ‘intersectorale governance voor gezondheid’. De verkenning is geschreven voor de landelijke beleidspraktijk, vanuit het perspectief van nationale beleidsambtenaren als potentiële dragers van intersectorale governance. In het licht van de bestuurlijke kernopdracht voor de komende jaren, werken aan een goede gezondheid, wordt aandacht besteed aan het belang van integrale beleidsvoering op centraal niveau en de hardnekkigheid waarmee het actief inzetten ervan uitblijft. Een focus op beleidsambtenaren als dragers van intersectorale governance biedt interessante mogelijkheden om uit die impasse te komen. Zeker als zij daarbij adequaat worden ondersteund door relevant onderzoek.


Wendy Reijmerink
Wendy Reijmerink is onderzoeker bij het lectoraat Public Management: Effectieve Complexe Governance Systemen van de Haagse Hogeschool. Zij is vele jaren werkzaam geweest als nationale beleidsambtenaar op het gebied van volksgezondheid, met speciale aandacht voor de connectie tussen kennis en beleid.

    De verwachtingen over de sociale wijkteams zijn hooggespannen. Menig gemeente ziet het inzetten van de teams als dé nieuwe oplossing in de aanpak van sociale problematiek en de uitdagingen waarvoor zij komen te staan met de transities en bezuinigingen. Tientallen gemeenten hebben in een kort tijdsbestek dergelijke teams ingesteld en nog meer zullen volgen. Maar wat beogen de diverse gemeenten nu precies met de wijkteams? Waar moet hun meerwaarde uit bestaan in de dienstverlening naar (kwetsbare) burgers? Geven gemeenten via de wijkteams invulling en kleur aan de decentralisatie van zorg- en welzijnstaken?


Silke van Arum
Silke van Arum is werkzaam bij Movisie als senior onderzoeker Effectiviteit.

Vasco Lub
Vasco Lub is oprichter van het Bureau voor Sociale Argumentatie. Hij richt zich op grootstedelijke vraagstukken en lokaal sociaal beleid.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.