Zoekresultaat: 272 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Rubriek Article x

    In the more than 15 years that decentralized audit offices have existed in the Netherlands, little attention has been paid to the research methods they use. This article focuses on how the research methods used by decentralized audit offices have developed and to what extent they use new technology. New technology has changed a lot in 15 years, which offers new possibilities for research, but also raises new questions. Based on an empirical analysis of audit reports, it can be concluded that decentralized audit offices adopt a standard approach to document and file analysis and interviews, with only limited application of innovative technology. On the basis of a theoretical exploration of the relevant literature and a simple qualitative analysis of research by the Netherlands Court of Audit and the Rathenau Institute, a framework has been developed in which the opportunities and risks of the application of new technology in decentralized audit office research are described. This can provide a handle for future application. Decentralized audit offices can use this for (more) reflection on their research methods and innovation, in order to develop to maturity while remaining young.


Ard Schilder
Dr. N.A.C. Schilder is directeur-bestuurder van de Zuidelijke Rekenkamer.

Isabelle Fest
I. Fest MA is promovendus bij de Universiteit Utrecht, waar zij onderzoek uitvoert naar de toepassing van algoritmen bij de Nationale Politie.

Erik Schurer
E. Schurer MSc is als onderzoeker verbonden aan de Zuidelijke Rekenkamer.
Thema-artikel

Omwille van déjà vues in het toezicht

Praktijkreflectie op ‘Omwille van effectief toezicht’ (2002)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Pieter Welp
Auteursinformatie

Pieter Welp
Drs. P. Welp is als senior wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Inspectieraad en was coördinator van het WRR-advies ‘Toezien op publieke belangen’ uit 2013.
Thema-artikel

Big data, grote vragen: een bestuurlijke reflectie

Praktijkreflectie 1 op ‘Big data, grote vragen’ (2016)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Bas den Hollander, Shaif Ismail en Haye Hazenberg
Auteursinformatie

Bas den Hollander
Drs. B.D. den Hollander is directeur bij de directie Digitale Samenleving bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Shaif Ismail
Mr. S.A. Ismail is senior beleidsmedewerker bij de directie Digitale Samenleving van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Haye Hazenberg
Dr. H. Hazenberg is senior beleidsmedewerker bij de directie Digitale Samenleving van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Thema-artikel

Geen naïef optimisme meer over digitalisering in de publieke sector: sadder but wiser

Wetenschappelijke reflectie op ‘Big data, grote vragen’ (2016)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Elise Renkema en Albert Meijer
Auteursinformatie

Elise Renkema
E.A. Renkema, BA is masterstudent in de onderzoeksmaster Public Administration and Organisational Science aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast is ze onderzoeker bij de Datawerkplaats, onderdeel van de Universiteit Utrecht. Prof. dr. A.J. Meijer is hoogleraar Publiek Management aan de Universiteit Utrecht, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Albert Meijer
Thema-artikel

Big data, grote vragen; een institutionele onderzoeksagenda

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Hans de Bruijn en Haiko van der Voort
Auteursinformatie

Hans de Bruijn
Ten tijde van publicatie was prof. dr. J.A. de Bruijn hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft.

Haiko van der Voort
Dr. H.G. van der Voort was universitair docent aan de Technische Universiteit Delft.
Thema-artikel

Omwille van effectief toezicht

Reflecties op risico’s van een hype

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs P. van der Knaap, C.J.A.M. Termeer en M.J.W. van Twist
Auteursinformatie

P. van der Knaap
Ten tijde van publicatie was Dr. P. van der Knaap verbonden aan het ministerie van Financiën.

C.J.A.M. Termeer
Dr. ir. C.J.A.M. Termeer was programmamanager bij Sioo (interuniversitair centrum voor organisatie- en veranderkunde).

M.J.W. van Twist
Prof. dr. M.J.W. van Twist was bijzonder hoogleraar PPS aan de Universiteit van Nijmegen en directeur van Berenschot Procesmanagement.
Thema-artikel

De organisatie van de overheid: meer toeval dan blauwdruk

Praktijkreflectie op ‘Verzelfstandiging van overheidsdiensten’ (1992)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Roel Bekker
Auteursinformatie

Roel Bekker
Em. prof. mr. R. Bekker was van 1998-2007 secretaris-generaal van het ministerie van VWS en van 2007-2010 secretaris-generaal Vernieuwing Rijksdienst. Tevens was hij van 2007-2014 bijzonder hoogleraar Arbeidsverhoudingen publieke sector aan de Universiteit Leiden.
Thema-artikel

Van big data naar AI: institutionele onderzoeksagenda in de praktijk

Praktijkreflectie 2 op ‘Big data, grote vragen’ (2016)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Anne Fleur van Veenstra
Auteursinformatie

Anne Fleur van Veenstra
Dr. ir. A.F.E. van Veenstra is Director of Science bij TNO.
Thema-artikel

Access_open Het gereedheidspotentieel van (de) Bestuurskunde

Redactionele inleiding op het jubileumnummer

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Shelena Keulemans, Marieke van Genugten en Jan-Kees Helderman
Auteursinformatie

Shelena Keulemans
Dr. S.A.C. Keulemans is universitair docent Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit en redactiesecretaris van tijdschrift Bestuurskunde.

Marieke van Genugten
Dr. M.L. van Genugten is universitair hoofddocent Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit en redactielid van tijdschrift Bestuurskunde.

Jan-Kees Helderman
Dr. J.K. Helderman is universitair hoofddocent Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit en redactievoorzitter van tijdschrift Bestuurskunde.
Artikel

Hoe SyRI het belang van transparantie ­onderstreept

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering Online First 2021
Trefwoorden SyRI, digitisation, transparency, trust, ICT
Auteurs Mr. Tosja Selbach en Dr. Barbara Brink
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch digital fraud detection system SyRI was announced to set up to detect social security fraud quickly and effectively and by doing so, maintain support for the social security system. It was the formal position that for the sake of effectiveness, no information about the algorithm and very limited information about the application of the system should be shared. The authors argue on the basis of a policy analysis, a legal exploration and a literature study that the lack of transparency about the chosen method and the application of the digital fraud detection system in social security can have far-reaching consequences for both the individual and society . The information sharing and the use of algorithms can lead to suspicion of and declining confidence in the government, and a reduced motivation to comply with the prevailing rules. This could undermine the original purpose.


Mr. Tosja Selbach
Mr. Tosja Selbach is voormalig LLM-student governance and law in digital society, Rijksuniversiteit Groningen.

Dr. Barbara Brink
Dr. Barbara Brink is postdoc-onderzoeker socialezekerheidsbeleid, vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Artikel

Regels breken in het belang van de burger

Van rebelse leidinggevende naar rebelse professional?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2021
Trefwoorden leadership, pro-social rule breaking, red tape, purpose-driven work, professionals
Auteurs Bernard Bernards en Eduard Schmidt
SamenvattingAuteursinformatie

    The recent decentralization of many healthcare and welfare responsibilities from the national to the municipal level in the Netherlands was aimed at reducing unnecessary bureaucracy and giving discretion to the professional. However, this is not (yet) fully achieved. Therefore, calls have been made for more purpose-driven organizations. Pro-social rule breaking, which refers to acts of rule breaking motivated by the benefits that this creates for citizens, might be a way to make organizations more focused on their organizational purpose. Since little is known about the antecedents of pro-social rule breaking, this article looks at the possible effects of red tape and supportive leadership on pro-social rule breaking behavior of professionals. Based on a quantitative large-n study of professionals in the social domain, the results show that red tape significantly affects pro-social rule breaking. Stimulating leadership does not affect pro-social rule breaking behavior, which may be caused by the fact that intended leader support is not be perceived that way by the professional. The article concludes with a discussion on the desirability of rule breaking in a public sector context, followed by practical implications and further avenues for researchers.


Bernard Bernards
Bernard Bernards, MSc MA is promovendus bij het Instituut Bestuurskunde, Universiteit Leiden.

Eduard Schmidt
Dr. Eduard Schmidt is universitair docent bij het Instituut Bestuurskunde, Universiteit Leiden.
Artikel

Rebellerende zorgprofessionals

Improviseren met regels, passie en verantwoording

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2021
Trefwoorden healthcare rebels, administrative burden, quality of care, etnography, accountability
Auteurs Iris Wallenburg, Hester van de Bovenkamp, Anne Marie Weggelaar-Jansen e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Bureaucracy and ‘red tape’ are seen as a main annoyance in healthcare practice. ‘Rules’ like guidelines and performance indicators would withdraw professionals from their real work, that is, helping patients. However, rules may also improve quality of care if they foster high quality practices. In this research, we explore how healthcare rebels deal with rules in their everyday work: how rebels ignore, engender and bend rules to build new environments for doing good care. Drawing on ethnographic research in three hospitals in the Netherlands (2017-2018), we reveal how rebels build and care for clinical microsystems containing their own clinical unit and related contexts (e.g. pharmaceutical suppliers, ICT companies, primary care) to evoke alternative and situated practices of good care delivery – i.e. focusing on quality of life and person-centred care. Rebels enact mechanisms of decoupling and recoupling to disconnect rules that embark on good care in specific patient situations, and build new routines that foster good care. However, such caring practices are hard to generalize as they often occur ‘under the radar’ and hence remain hardly noticed to the outside world. We argue that through revising accounting processes, and paying more attention to narratives of good care, more convenient quality systems could be found.


Iris Wallenburg
Dr. Iris Wallenburg is universitair hoofddocent, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hester van de Bovenkamp
Dr. Hester van de Bovenkamp is universitair hoofddocent, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Anne Marie Weggelaar-Jansen
Dr. Anne Marie Weggelaar-Jansen, MCM is universitair docent, sectie Health Services Management and Organization, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Roland Bal
Prof.dr. Roland Bal is hoogleraar beleid en bestuur van de gezondheidszorg, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Gemeentelijke bestuurskracht in de energietransitie

Het operationaliseren en kwantificeren van een ongrijpbaar begrip

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2021
Trefwoorden governing capacity, local energy policy, sustainability, climate governance
Auteurs Rick de Vries MSc, Dr. Kees Vringer en Dr. ir. Hans Visser
SamenvattingAuteursinformatie

    Municipalities play an important role in the Dutch energy transition. Therefore, they are expected to deal both sufficiently and timely with their tasks. The question is whether they have the capacity to do so (governing capacity). This study aims to assess whether improving governing capacity can be used to improve the policy performance. We operationalized governing capacity and built a model to assess the relation between several conditions for governing capacity and policy performance for three domains of the energy transition: built environment, mobility and renewables. We found no direct relationship between perceived governing capacity and energy transition policy output. However, we found relationships between conditions for governing capacity, and the policy output. About 25 percent of the total variance in policy performance could be attributed to population size. This percentage levels up to 55 to 60 percent if the motivation of the local administration, cooperation between municipalities and other governmental organisations and the participation of citizens and businesses are also taken into account. This contradicts the idea that enlarging municipalities is the most important way to achieve a higher policy performance.


Rick de Vries MSc
Rick de Vries MSc is onderzoeksmedewerker bij het Planbureau voor de Leefomgeving.

Dr. Kees Vringer
Dr. Kees Vringer is senior onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving.

Dr. ir. Hans Visser
Dr. ir. Hans Visser is senior onderzoeker statistische analyses bij het Planbureau voor de Leefomgeving.
Artikel

De invloed van contractuele en relationele aspecten op stakeholdermanagement

Een casusstudie van de A9 en A16 DBFM-infrastructuurprojecten

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2021
Trefwoorden infrastructure projects, public-private partnerships, contractual governance, relational governance, stakeholder management
Auteurs Sander Philips MSc, Ir. Bert de Groot en Dr. Stefan Verweij
SamenvattingAuteursinformatie

    In the past decade, large infrastructure projects in the Netherlands have often been implemented through Public-Private Partnerships (PPPs), specifically using Design-Build-Finance-Maintain (DBFM) contracts. While the decision to implement projects through PPPs is based on expected advantages for internal parties – the public and private partners in the PPP –, there is a call for more focus on the advantages and disadvantages of PPPs for external stakeholders. External stakeholder management in DBFM projects is based on a contractual division of risks and responsibilities between the partners. However, it is clear from the literature that the contract does not guarantee successful stakeholder management. Relational aspects are important. Little research has been done, however, into the interplay of contractual and relational aspects in achieving successful stakeholder management. This article addresses this research need. A comparative case study was conducted into the PPP projects A9 Gaasperdammerweg and A16 Rotterdam. The study first shows that sanctions, when combined with a relational approach, have a positive effect on the relationships with stakeholders. Second, external stakeholder management cannot be simply outsourced to the private partner and continuous involvement of the public partner is important for success.


Sander Philips MSc
Sander Philips MSc volgde op het moment van schrijven de double degree master Environmental and Infrastructure Planning (Rijksuniversiteit Groningen) en Water and Coastal Management (Universität Oldenburg). Inmiddels is hij afgestudeerd.

Ir. Bert de Groot
Ir. Bert de Groot is senior adviseur projectbeheersing bij Rijkswaterstaat, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en external PhD bij de Rijksuniversiteit Groningen, faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, basiseenheid Planologie.

Dr. Stefan Verweij
Dr. Stefan Verweij is universitair docent infrastructuurplanning, governance en methodologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, basiseenheid Planologie.
Thema-artikel

In de schaduw van prestige

De noodzakelijke behoefte aan een volwassen vastgoedorganisatie

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2021
Trefwoorden public real estate agency, prestigious projects, project fiascoes, fraud, business maturity model
Auteurs Dr. Wouter Jan Verheul en Ir. Wicher Schönau
SamenvattingAuteursinformatie

    Some prestigious urban projects demonstrate many forms of misfit, misfortune, or mismanagement. Without big plans and high ambitions large projects don’t get off the ground, however, with a lack of attention for a diligent implementation and organization, fiascoes will follow. In the city of Rotterdam, the realization of a pop music hall, failed completely. In this case, the municipal public real estate agency played a central role in the failure of this urban project, and even a huge fraud that wasted millions of euros came out in the open. The main question in this article is: what can we learn from projects that fail during the implementation phase, and how can we professionalize public real estate agencies to avoid mistakes, fraud and other fiascoes? Such questions are relevant for public agencies that have to deal with both high and ever changing political and managerial ambitions, as well as with several commercial actors. This article offers insights behind the scenes of a public real estate agency, based on an in-depth case study. The authors demonstrate mechanisms of organizational vulnerability during the implementation of urban projects, as well as critical success factors of a professional, mature public real estate agency.


Dr. Wouter Jan Verheul
Dr. W.J. Verheul is universitair docent en onderzoeker aan de Technische Universiteit Delft en bestuurskundig adviseur te Rotterdam.

Ir. Wicher Schönau
Ir. W. Schönau is vastgoedkundig adviseur en partner bij TwynstraGudde.
Thema-artikel

Publieke waarde van stadsprojecten in de knel

Gesprek met de directeur van de Rotterdamse rekenkamer Paul Hofstra

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2021
Trefwoorden Court of Audit, municipalities, urban projects, meta-analysis, public value
Auteurs Dr. Meike Bokhorst en Dr. Wouter Jan Verheul
SamenvattingAuteursinformatie

    Manic mechanisms in all stages of the development of large, prestigious urban projects can be curbed by internal and external contradiction and control. Someone who has studied this for years is Paul Hofstra, director of the Rotterdam Court of Audit and surrounding municipalities. At the end of his term, he uses research reports to look back with us on the role played by the municipalities in major urban projects over the past twelve years. Recently, the Court of Audit published “Public value in trouble” a meta-analysis of ten years of audit of the Rotterdam municipal administration. In retrospect on the past years, four themes always came back: problems in policy design, implementation problems, internal cooperation and management and cooperation with other parties.


Dr. Meike Bokhorst
Dr. A.M. Bokhorst is senior onderzoeker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en is tevens verbonden aan de Universiteit Utrecht.

Dr. Wouter Jan Verheul
Dr. W.J. Verheul is universitair docent en onderzoeker aan de vakgroep Management in the Built Environment van de Technische Universiteit Delft en is tevens bestuurskundig adviseur te Rotterdam.
Thema-artikel

Op zoek naar een verbeeldend utilisme

Besluitvormingsinstrumenten voor bestuurders en burgers bij beeldbepalende projecten

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2021
Trefwoorden Iconic projects, Utilitarianism, Imagination, Cost-Benefit Analysis, Participatory Value Evaluation
Auteurs Dr. mr. Niek Mouter en Dr. Peter Pelzer
SamenvattingAuteursinformatie

    Sometimes dreams become reality, but there are also many examples in which manic ideas for image-defining projects turn into fiascos. How do you find the right balance in the planning and decision-making of image-defining projects between taming manic mechanisms that cause these projects to fail and unleashing manic mechanisms that are necessary to make these projects happen? This article attempts to answer this question by exploring how the taming of mania (through welfare-economic analysis) and the unleashing of vision and ambition (through imagination) can be combined in a better way. We call this a search for an ‘imaginative utilitarianism’ and draw up three preconditions under which this approach can work: (1) more attention to incremental and less grotesque projects, (2) a different appreciation and historiography that places individuals less centrally and also appreciates what has not been built, and (3) a stronger interweaving between the design process and a welfare-economic approach.


Dr. mr. Niek Mouter
Dr. mr. N. Mouter is verbonden aan Faculteit Technische Bestuurskunde en Management van de Technische Universiteit Delft.

Dr. Peter Pelzer
Dr. P. Pelzer is verbonden aan de Urban Futures Studio en de afdeling Human Geography and Spatial Planning van de Faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Thema-artikel

Access_open Bestuurlijke manie bij prestigeprojecten: van maquette naar mislukking

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2021
Trefwoorden managerial mania, prestigious projects, behavioural public administration, mega projects, checks and balances
Auteurs Dr. Wouter Jan Verheul en Dr. Meike Bokhorst
SamenvattingAuteursinformatie

    Prestigious urban projects demonstrate many insights in the functioning of public administration. Especially, prestigious urban projects can teach us about what we call ‘managerial mania’. Following the perspective of behavioural public administration, this article observes significant characteristics of managerial mania, such as elated behaviour, an exaggerated positive self-image, infectious enthusiasm, selective argumentation, tunnel vision, and an unsubstantiated faith that plans will succeed. As a consequence of managerial mania, prestigious projects are at risk of cost overruns, project fiascos, or underdelivering the expected outcomes promised by politicians or top-level managers. This article explores the phenomenon of managerial mania based on examples of large and controversial urban projects. Furthermore, this article describes and analyses the symptoms of managerial mania, its implications, and its mechanisms. Finally, the authors suggest some means of restraining the most extreme forms of managerial mania.


Dr. Wouter Jan Verheul
Dr. W.J. Verheul is als universitair docent en onderzoeker verbonden aan de afdeling Urban Development Management van de Technische Universiteit Delft en is daarnaast zelfstandig adviseur te Rotterdam.

Dr. Meike Bokhorst
Dr. A.M. Bokhorst is senior onderzoeker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en is tevens verbonden aan de Universiteit Utrecht.
Artikel

Ontwikkeling en institutionalisering van een anti-establishmentpartij

De casus Leefbaar Rotterdam

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering Online First 2021
Trefwoorden party institutionalization, political parties, local government, Governance, anti-establishment party
Auteurs Gideon Broekhuizen MSc LLB en dr. Julien van Ostaaijen
SamenvattingAuteursinformatie

    There is much research available about the development and government participation of new political parties (e.g. Pedersen, 1982; Deschouwer, 2008). Scholars show that survival for new political parties is often difficult, as they in general had little time for party building (Bollyer & Bytzek, 2017). Moreover, the expectation for specific types of new parties, mainly anti-establishment parties, is that they pay a high(er) electoral price when participating in government (Van Spanje, 2011). The Dutch case of the local political party of ‘Leefbaar Rotterdam’ (Livable Rotterdam, LR) is a noteworthy exception to this rule. It won the Rotterdam local election in 2002 with almost 35 percent of the votes, only months after its establishment. Until this day, LR remains an electorally large and relevant political party, participating in Rotterdam government twice (2002-2006 and 2014-2018). The article shows that in comparison to some national new political parties, LR succeeded in building a solid party organization and that from a party institutionalization perspective, it can be considered an institutionalized party. Regarding theory, it provides some additions to party building literature, such as the importance of personal relations and the balance between organizational unity and member autonomy.


Gideon Broekhuizen MSc LLB
Gideon Broekhuizen MSc LLB is werkzaam als beleidsadviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

dr. Julien van Ostaaijen
Dr. Julien van Ostaaijen is werkzaam als universitair docent bestuurskunde aan Tilburg University en lector recht en veiligheid bij Avans Hogeschool.
Thema-artikel

Verantwoorde algoritmisering: zorgen waardengevoeligheid en transparantie voor meer vertrouwen in algoritmische besluitvorming?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2020
Trefwoorden algorithms, algorithmization, value-sensitivity, transparency, trust
Auteurs Dr. Stephan Grimmelikhuijsen en Prof. dr. Albert Meijer
SamenvattingAuteursinformatie

    Algorithms are starting to play an increasingly prominent role in government organizations. The argument is that algorithms can make more objective and efficient decisions than humans. At the same time, recent scandals have highlighted that there are still many problems connected to algorithms in the public sector. There is an increasing emphasis on ethical requirements for algorithms and we aim to connect these requirements to insights from public administration on the use of technologies in the public sector. We stress the need for responsible algorithmization – responsible organizational practices around the use of algorithms – and argue that this is needed to maintain the trust of citizens. We present two key components of responsible algorithmization – value-sensitivity and transparency – and show how these components connect to algorithmization and can contribute to citizen trust. We end the article with an agenda for research into the relation between responsible algorithmization and trust.


Dr. Stephan Grimmelikhuijsen
Dr. S.G. Grimmelikhuijsen is universitair hoofddocent Publiek Management aan de Universiteit Utrecht, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Prof. dr. Albert Meijer
Prof. dr. A.J. Meijer is hoogleraar Publiek Management aan de Universiteit Utrecht, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap.
Toont 1 - 20 van 272 gevonden teksten
« 1 3 4 5 6 7 8 9 13 14
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.