Zoekresultaat: 2 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Bestuurskunde x Jaar 2017 x Rubriek Article x
Artikel

De demos digitaal bekrachtigd?

Zes e-democracy cases uit binnen- en buitenland

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2017
Trefwoorden Ict, Vergelijking / comparison, Innovatie / innovation, Democratie / democracy, Case study
Auteurs Merlijn van Hulst, Colette Cuijpers, Frank Hendriks e.a.
Samenvatting

    E-democracy incorporates digital tools, the internet and social media to enhance democracy. There are many of these tools available to improve governmental responsiveness, transparency, and accountability, but also to support the inclusiveness, representativeness and influence of citizens’ participation. Examples are online petitions, apps for neighborhood watches, wikiplanning and social media monitoring. Web 3.0, which is more interactive and less location specific, enables governments to take a more personalized approach. It also allows for participation across administrative and geographical boundaries. In this symposium two contributions address the question of the influence of e-democracy on the democratization of governmental decision-making, information and service delivery, and of citizens’ participation.


Merlijn van Hulst

Colette Cuijpers

Frank Hendriks

Tamara Metze
Artikel

Wie niet vraagt, die niet wint

Een literatuurverkenning naar de determinanten van vraagverlegenheid voor vrijwillige inzet

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2017
Trefwoorden helping behavior, informal help, non-take-up, local government, bureaucratic factors
Auteurs Mark Reijnders MSc MA, Dr. Jelmer Schalk en Prof. dr. Trui Steen
Samenvatting

    A major issue confronting Dutch municipalities is that informal help is not being accepted. This concerns potential clients who avoid or are reluctant to ask for support that can be provided by friends, family, neighbours or volunteers. This phenomenon of non-acceptance is still underexplored and our theoretical understanding is fragmented at best. We explore various explanations for why people avoid seeking help, drawn from various and – until now – largely separate bodies of literature. From an extensive literature review across the disciplines of psychology, sociology and public administration, we distil four possible causes for refusing to accept help. We conclude with a discussion of the practical implications and possible future research avenues.


Mark Reijnders MSc MA

Dr. Jelmer Schalk

Prof. dr. Trui Steen
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.