Zoekresultaat: 8 artikelen

x
Research Note

Campaigning Online and Offline: Different Ballgames?

Presidentialization, Issue Attention and Negativity in Parties’ Facebook and Newspaper Ads in the 2019 Belgian General Elections

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering Online First 2020
Trefwoorden political advertising, Belgium, social media, newspapers, campaign
Auteurs Jonas Lefevere, Peter Van Aelst en Jeroen Peeters
SamenvattingAuteursinformatie

    This Research Note investigates party advertising in newspapers and on social media (Facebook) during the 2019 general elections in Flanders, the largest region of Belgium. The 2019 elections saw a marked increase in the use of social media advertising by parties, whereas newspaper advertising saw a decline. Prior research that compares multiple types of advertising, particularly advertising on social and legacy media remains limited. As such, based on a quantitative content analysis we investigate not just the prevalence of party advertising on both types of media, but also compare the level of negativity, presidentialisation, and issue emphasis. Our analysis reveals substantial differences: we find that not only the type of advertisements varies across the platforms, but also that social media ads tend to be more negative. Finally, parties’ issue emphasis varies substantially as well, with different issues being emphasized in newspaper and Facebook advertisements.


Jonas Lefevere
Jonas Lefevere is assistant professor of communications at the Vrije Universiteit Brussel.

Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is a research professor at the department of political science at the University of Antwerp.

Jeroen Peeters
Jeroen Peeters is a PhD student at the department of political science at the University of Antwerp.
Artikel

Access_open Nudging in perspectief

De verbreding van gedragsinzichten in beleid

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, juni 2020
Auteurs Pieter Raymaekers en Marleen Brans
SamenvattingAuteursinformatie

    Theorieën en methoden uit de gedragswetenschappen betreden steeds nadrukkelijker de beleidsscene. Gedragsinzichten en nudging beloven beleid te verrijken en te versterken. Het begin van deze gedragswetenschappelijke omslag of behavioural turn laat men doorgaans samenvallen met de publicatie van het boek Nudge van Richard Thaler en Cass Sunstein in 2008. In dit artikel plaatsen we nudging in perspectief en argumenteren we dat het concept zowel een zegen als een vloek betekent, en zowel een katalysator als een rem is voor de bredere toepassing en verankering van gedragsinzichten in beleid. Ondanks het aantrekkelijke narratief botst nudging op functionele limieten en ethische bezwaren. Om de gedragswetenschappelijke, experimentele en evidence-based beleidsbeloften alsnog in te lossen, zien we een strategie van steeds verdere verbreding. Het programma van de Behavioural Insights-beweging op basis van vijf pijlers leek in eerste instantie een oplossing te bieden, maar kampt door een eendimensionale interpretatie met interne spanningen. De nog bredere en ambitieuzere Behavioural Public Policy-agenda biedt nieuwe perspectieven, maar moet op functioneel en ethisch vlak nog verder onderbouwd worden.


Pieter Raymaekers
Pieter Raymaekers is onderzoeker en vormingscoördinator bij het KU Leuven Instituut voor de Overheid. Zijn onderzoek focust op de toepassing van gedragsinzichten en nudging in beleid.

Marleen Brans
Marleen Brans is gewoon hoogleraar aan het KU Leuven Instituut voor de Overheid en schatbewaarder van de International Public Policy Association. Ze verricht voornamelijk onderzoek over de productie en consumptie van beleidsadvies.
Vrij artikel

20 jaar Verantwoordingsdag: Inzicht voor Kamercommissies

Hoe inhoudsanalyse inzicht geeft in prestatiegegevensgebruik door Kamerleden

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2020
Trefwoorden performance information, accountability, Parliament, annual reports, Performance-based Budgeting
Auteurs Dr. Sjoerd Keulen
SamenvattingAuteursinformatie

    The 20th Accountability Day of the Netherlands House of Representatives is a fitting occasion to investigate whether Dutch Members of Parliament use performance information (PI). Performance information used by managers and politicians is a basic assumption for managing and guiding Performance-based Budgeting. Ironically, based on a literature review on performance use, we know that politicians and especially parliamentarians do not use performance information for decision making or scrutiny. This is specifically so when PI reports are long. Using the framework of accountability of Bovens (2007) and using content analysis of the questions, motions and debates of the Standing Committees on the annual reports, this article shows that MPs use performance information in all phases (informing, debating, sanctions). Contradicting earlier research on parliamentarians, we found that they use annual reports and reports of the Court of Audit as their main sources in the debates. This article shows that the use of PI in parliament is steadily rising. The growing importance of performance information for accountability is further illustrated by the strengthening of the accountability forum.


Dr. Sjoerd Keulen
Dr. S.J. Keulen is onderzoeker bij de Algemene Rekenkamer en universitair docent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Thema-artikel

Strategische planning en fusies in Vlaamse gemeenten

Een essay over Vlaamse ervaringen met New Public Management-hervormingen

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2019
Trefwoorden new public management, local government, strategic planning, municipal mergers, Flemish municipalities
Auteurs Bert George PhD
Samenvatting

    In the past years, Flemish municipalities have been confronted with a plethora of new public management reforms. The two probably most salient reforms include the introduction of a strategic planning system entitled the policy and management cycle (PMC) as well as the provision of financial incentives for municipalities that undertake a merger. These reforms are not unique to the Flemish context. Indeed, similar reforms took place in the Netherlands, where policy and management instruments (PMI) – a strategic planning system – were introduced in the eighties and municipal mergers have been part of the political agenda for several decades. But similar reforms also took place in, for instance, the United Kingdom (i.e. the best value regime in 1999) as well as Denmark (i.e. the municipal mergers in 2007). In this essay, these Flemish reforms are critically evaluated, taking into account following question: which public values are triggered through these reforms, and what might this imply for the Flemish and Dutch local public sector? This essay uses new public governance principles such as strategic thinking and the learning organisation to answer this question.


Bert George PhD
Artikel

Belofte maakt schuld

Medialogica in berichtgeving over verkiezingsbeloften in Nederland en de Verenigde Staten

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2017
Trefwoorden Media logic, Election promises, Pledge fulfilment, Personalisation, Negativity
Auteurs Erkan Ergün MSc, LLM en Dr. Niels Karsten
Samenvatting

    While existing research shows that politicians fulfil many of their election promises, voters remain very sceptical about pledge fulfilment. A possible explanation is that the media report critical about election pledges. That is why, in this article, the occurrence of media logic is analysed in the coverage of election promise fulfilment in two countries: the Netherlands and the United States. The results indicate that media logic is indeed ubiquitous in the coverage of election promises, but also that there is a difference in media coverage during governing periods and campaign periods. In addition, the results show that, in contrast to what the existing literature suggests, coverage on election promises is more negative in the Netherlands than in the United States. The media evaluate Dutch politicians’ pledge fulfilment more critically. This result offers the valuable insight that citizens and the media may take a negative view of the traditional way of making policies through compromise in consensus democracies because it forces politicians and governments to break their election promises. This, in turn, can fuel political cynicism.


Erkan Ergün MSc, LLM

Dr. Niels Karsten

    Reflection and debate initiates academically inspired discussions on issues that are on the current policy agenda.


Prof. Dr. Rens Vliegenthart
Dhr. Rens Vliegenthart is hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is hoofddocent aan het Departement Politieke Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen en aan het Instituut voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden en lid van de onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P). Zijn onderzoek situeert zich voornamelijk in de domeinen van de politieke communicatie en vergelijkende politiek.

Kees Aarts
Kees Aarts is hoogleraar politicologie aan de Universiteit Twente en wetenschappelijk directeur van het Institute for Innovation and Governance Studies aldaar. Zijn onderzoeksbelangstelling gaat uit naar democratie, verkiezingen en kiezersgedrag.
Article

Negatieve verkiezingscampagnes en de gevolgen op kiesintenties

De Vlaamse regionale verkiezingen van juni 2009

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2010
Trefwoorden negative campaigning, Flemish regional elections 2009, voter preferences
Auteurs Ruth Dassonneville
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article we address two questions considering the Flemish regional elections of June 2009. First we determine whether this campaign can be called a negative campaign and what amount of negativity it contained. Second, we want to know what the consequences of negativity were on voter preferences. Our research, based on a newspaper analysis, shows that the campaign contained an average amount of negative campaign messages compared to campaigns in other political systems (United States, the Netherlands and Denmark). We calculated effects on voter preferences by means of the PartiRep Belgian Voter Survey of 2009, a survey with a unique three wave panel design. The results demonstrate that negative campaigning seems to have been effective in 2009. Parties with negative campaigns attracted more attention from voters and also seemed to gain during the campaign. Personal attacks on opponents, on the other hand, did not have an effect on the electoral appeal of a party. Incumbent parties even lost votes when they launched personal attacks. The results suggest that, in the Flemish context, an attack on the opponent’s program or governmental record can be effective, but that personal attacks are not rewarded by the voters.


Ruth Dassonneville
Ruth Dassonneville (1987) behaalde een master in de geschiedenis en een master in de vergelijkende en internationale politiek aan de KULeuven. Ze schreef een masterproef over negatieve campagnes met een focus op de Vlaamse verkiezingen van juni 2009. Zij is nu als wetenschappelijk medewerkster verbonden aan het Centrum voor Politicologie van de KULeuven.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.