Zoekresultaat: 160 artikelen

x
Thema-artikel

From National Lockdowns to Herd Immunity: Understanding the Spectrum of Government Responses to COVID-19 (2019-2021)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2021
Trefwoorden COVID-19, Health Policy, Policy Strategies, Policy Capacity, Leadership
Auteurs Michael Howlett
SamenvattingAuteursinformatie

    Governments around the world responded at roughly the same time but in several different ways to the emerging threat of COVID-19 in early 2020. This article sets out the nature of the different strategies that emerged over the course of the pandemic, focussing on the policy tools deployed. Some of these efforts were successful in containing the coronavirus while others were not, in some cases due to poor initial choices and in others due to poor implementation of the chosen strategy. Although the initial understanding each government had of the nature of the disease was the same, different state capacities and different levels of preparedness and effective leadership can be seen to have resulted over time in the emergence of six distinct approaches to the pandemic which, once deployed, proved difficult, although not impossible, to change as the pandemic unfolded.


Michael Howlett
Dr. M. Howlett is professor at the Simon Fraser University in Vancouver, Canada.
Thema-artikel

Access_open De pandemie als spiegel

Bestuurskundig leren van de aanpak van de COVID-19-crisis

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2021
Trefwoorden COVID-19, Crisis management, Policy learning, Evidence and policy, Learning from crisis
Auteurs Myrthe van Delden, Wiljan Hendrikx, Shelena Keulemans e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    This is an introduction to a special issue dedicated to drawing lessons from the handling of the COVID-19 pandemic. We introduce the various papers of the special issue, raise the questions we seek to answer in this special issue, and formulate an agenda for future research on the handling of the COVID-19 pandemic.


Myrthe van Delden
T.A.M. van Delden, MSc is onderzoeker en opleidingsmanager van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB).

Wiljan Hendrikx
Dr. P.M.A. Hendrikx is onderzoeker en opleidingsmanager van de NSOB.

Shelena Keulemans
Dr. S.A.C. Keulemans is universitair docent Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit.

Martijn van der Steen
Prof. dr. M.A. van der Steen is bijzonder hoogleraar bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, en is tevens co-decaan en adjunct-directeur van de NSOB en directeur van de Denktank.
Thema-artikel

Tweebenig besturen binnen zorgnetwerken

Besturen tijdens de ‘hamer’ en de ‘dans’ in zorgregio west

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2021
Trefwoorden network management, health care managers, innovation, consolidation, health care networks, COVID-19, crisis management
Auteurs Jelmer Schalk, Eduard Schmidt, Suzan van der Pas e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Crisis management requires health care managers to simultaneously innovate, i.e. to adjust – and to consolidate, i.e. to provide stability. COVID-19 was no exception in this respect. In this study, we ask to what extent multi-actor and multi-level health care networks stimulate or hinder balancing innovation and consolidation. We present the results of a qualitative case study, drawing upon 29 interviews with health care managers in one region in the Netherlands. Our analysis chronologically follows the crisis management response and differentiates between ‘the hammer’ phase (the ‘lockdown’) and the ‘dance’ phase (learning to live with the virus). We show that, especially in the hammer phase, formal networks can contribute to consolidation, yet innovation comes mostly from informal and personal networks. While the hammer phase should help organizations prepare to live and dance with the virus, we show that multi-actor and multi-level networks focus more on idiosyncratic organizational interests, although some of these are in fact productive. We conclude with recommendations for practice.


Jelmer Schalk
Dr. J. Schalk is universitair hoofddocent bij het LUMC.

Eduard Schmidt
Dr. J.E.T. Schmidt is universitair docent bij de Universiteit Leiden.

Suzan van der Pas
Dr. S. van der Pas is universitair hoofddocent bij het LUMC.

Sietse Wieringa
Dr. S. Wieringa is huisarts bij het LUMC.

Sandra Groeneveld
Prof. dr. S.M. Groeneveld is hoogleraar Publiek Management bij de Universiteit Leiden.

Jet Bussemaker
Prof. dr. M. Bussemaker is hoogleraar Wetenschap, beleid en maatschappelijke impact bij het LUMC.
Artikel

Diversiteit en inclusie bij de rijksoverheid: met beleid vooruit

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering Online First 2021
Trefwoorden diversity, inclusion, culture, leadership, public sector
Auteurs Saniye Çelik
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch public sector wants to become more diverse and inclusive, which seems necessary for the legitimacy and confidence of the government. This explorative study took place within two Dutch national government departments and shows how scientific insights into diversity and inclusion are reflected in government practice. Four results can be derived from this study: (1) The sense of urgency around diversity and inclusion has a stimulating effect, but the embedding of the theme into both departments deserves attention. (2) There is a wealth of perspectives and interventions, but hardly any attention to the connection with society. (3) The themes of leadership and inclusion should be higher on the agenda. (4) Psychological security determines an inclusive culture.
    Important conclusions and recommendations are:

    • Formulate a clear vision of diversity and inclusion, and involve the entire organisation in the approach.

    • Strengthen an inclusive culture, and invest in inclusive leadership.

    • Promote diversity at the top of the organisation.

    Notably, the influx of diversity in the workforce is still the priority of many public organisations. However, the flow and retention of these employees needs more attention. There lies an important task for executives. These conclusions and recommendations form a basis for organisations that want to move forward with policies and interventions on diversity and inclusion.


Saniye Çelik
Dr. Saniye Çelik is lector diversiteit aan de Hogeschool Leiden en opleider aan de Universiteit Leiden. www.hsleiden.nl/diversiteit.

    Dutch social policies are aimed at the integration and participation of all people. This creates challenges for persons with a mental vulnerability and their neighbourhoods. Five municipalities in the province of Flevoland asked us to help them improve the move from protected living to living in the neighbourhood. We used an arts-based participatory action research design and we followed ‘hot topics’, topics that sparked people’s energy and emotion, and which led to empowerment and participation. Focusing on these topics, which initially might not seem to be closely connected to the main research topic, might produce more information, and energy to take action on it, rather than rigidly sticking with the initial research topics. In this article, we focus on the first phases of the project. The emotions that people with mental vulnerabilities expressed when talking about their dogs, led us to the core of what really mattered to them in terms of inclusive living and participation. The dog functioned as an unexpected ‘hot topic’. In a symbolic sense, ‘the dog’ stands for a diverse range of lifeworld topics that can act as a creative catalyst for social change.

    Vooraf

    Participatief actieonderzoek en responsieve evaluatie staan volop in de belangstelling bij beleidsmakers en onderzoekers. Dit type beleidsonderzoek en -evaluatie beoogt democratisch, inclusief én impactvol te zijn. Het gaat om onderzoek mét in plaats van óver mensen. En het is actiegericht: onderzoek wil bijdragen aan concrete oplossingen door met betrokkenen gezamenlijke (verbeter)acties te ontwikkelen in de praktijk, en daarop te reflecteren en van te leren. Dit alles met het oog op sociale inclusie. Het zijn mooie idealen, maar wat betekent dit in de alledaagse, vaak weerbarstige onderzoekspraktijk?

    Op 20 januari 2020 organiseerde prof. Abma daarover een symposium, getiteld ‘Responsive, Participatory Research: Past, Present and Future Perspectives’ (Vrije Universiteit, Amsterdam). De rode draad op het symposium was de vraag wat goed en ethisch verantwoord participatief onderzoek is, en wat dit vraagt van onderzoekers en beleidsmakers. Drie lezingen op deze conferentie zijn nadien omgewerkt tot essays om lezers van Beleidsonderzoek Online vanuit verschillende perspectieven beter kennis te laten maken met deze vorm van onderzoek:

    Prof. Weerman en haar team focussen in hun bijdrage op het zich in de praktijk ontwikkelende onderzoeksdesign en het inzetten van creatieve methoden om participatie te bevorderen. Ze gaan na welke kwaliteitscriteria aan participatief actieonderzoek worden gesteld en hechten daarbij met name aan eisen ten aanzien van participatie, samen leren en verschil maken (zie BoO juli 2021). Ze benadrukken het belang van creativiteit en flexibiliteit.

    Prof. Abma bespreekt in haar artikel de normatieve dimensies en de ethiek van participatief actieonderzoek (zie BoO september 2020). Ze illustreert met een voorbeeld uit de crisishulpverlening aan GGZ-cliënten dat participatief actieonderzoek niet slechts een methodisch-technische exercitie is, maar een sociaal-politiek proces waarbij bestaande machtsverhoudingen verschuiven om ruimte te geven aan nieuwe stemmen en kennis. Dit omvat het zien van en stilstaan bij ethisch saillante dilemma’s en morele reflectie.

    De bijdrage van prof. Cook (zie BoO februari 2021) gaat over de weerbarstige praktijk van participatief actieonderzoek. Het doel is samen leren en voorbij geijkte oplossingen komen. Zij laat zien dat dit uitdagend is voor professionals die geconfronteerd worden met burgers die feedback geven en vragen om het (deels) loslaten van vaststaande professionele kaders. Er ontstaat dan ongemak en onzekerheid, maar zo beoogt en laat Cook overtuigend zien, deze ‘mess’ (niet meer goed weten wat goed en nodig is) is productief om te komen tot hernieuwde inzichten en innovaties.

    (Introductietekst opgesteld door prof. T. Abma)


Alie Weerman
Alie Weerman is professor of Mental Health and Society at Windesheim University of Applied Sciences. Her PhD focused on the use of experiential knowledge of professional social workers and caretakers. She practices Participatory Health Research in several organizations in healthcare and social work. She always uses experiential knowledge as a valuable ‘third source of knowledge’ in the process and results of studies.

Rosalie Metze
Rosalie Metze is associate professor of Mental Health and Society at Windesheim University of Applied Sciences. Her expertise lies in topics such as outreach work, experiential knowledge, self-efficacy, and strengthening the voice of those less heard. Her goal is to always work according to the PAR principles, and gain the necessary acknowledgement for this type of research.

Rik Reussing
Dr. G.H. Reussing is onderwijscoördinator van de joint degree Public Governance across Borders aan de Universiteit Twente en redactiesecretaris van Bestuurswetenschappen.

    In the more than 15 years that decentralized audit offices have existed in the Netherlands, little attention has been paid to the research methods they use. This article focuses on how the research methods used by decentralized audit offices have developed and to what extent they use new technology. New technology has changed a lot in 15 years, which offers new possibilities for research, but also raises new questions. Based on an empirical analysis of audit reports, it can be concluded that decentralized audit offices adopt a standard approach to document and file analysis and interviews, with only limited application of innovative technology. On the basis of a theoretical exploration of the relevant literature and a simple qualitative analysis of research by the Netherlands Court of Audit and the Rathenau Institute, a framework has been developed in which the opportunities and risks of the application of new technology in decentralized audit office research are described. This can provide a handle for future application. Decentralized audit offices can use this for (more) reflection on their research methods and innovation, in order to develop to maturity while remaining young.


Ard Schilder
Dr. N.A.C. Schilder is directeur-bestuurder van de Zuidelijke Rekenkamer.

Isabelle Fest
I. Fest MA is promovendus bij de Universiteit Utrecht, waar zij onderzoek uitvoert naar de toepassing van algoritmen bij de Nationale Politie.

Erik Schurer
E. Schurer MSc is als onderzoeker verbonden aan de Zuidelijke Rekenkamer.

    The impact of audit office reports has received little attention in the scientific literature. In this article, various forms of impact have been distinguished with the help of Public Administration literature and factors that promote the use of evaluations have been distinguished. This theoretical framework was subsequently used for empirical research into the effect of audit office research. The extent to which the recommendations have had an impact was investigated in 20 Dutch municipalities with the aid of impact reports from audit institutions. Out of 176 publications, 94% of the 1216 recommendations were adopted by the city council. This means that the procedural impact is high. Of the 731 recommendations that could be checked at 17 municipalities, the local audit offices report that 58% had been fully implemented, 19% partially and 15% not or not tackled differently. The three categories of success factors from the scientific literature were visible in the practice of the audit offices. This applies most strongly to impact factors related to evaluation quality, in particular the factors related to communications standards, clear recommendations, timeliness and relevance to the decision maker. As far as research and decision-making factors are concerned, the commitment of the organization and the political climate are the most important factors for audit institutions. Finally, the involvement of stakeholders promotes the impact as a catalyst. The article concludes with practical lessons for promoting the processing of audit reports.


Sjoerd Keulen
Dr. S.J. Keulen is specialistisch adviseur bij de Algemene Rekenkamer. Daarnaast is hij extern lid van de Rekenkamer Utrecht.
Artikel

Rebel-leren: hoe een rebelse sector tot lerend verantwoorden komt

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2021
Trefwoorden quality of care, rebels, accountability, organization/sector learning
Auteurs Annemiek Stoopendaal en Wilma van der Scheer
SamenvattingAuteursinformatie

    Healthcare is often dominated by the curative domain. Yet, for a new way of improving of and accounting for quality of care, we have to shift our focus to the care for people with disabilities. Since long, quality of care is translated into performance indicators and standards. This reductive way of measuring quality was pursued for the entire healthcare sector. Where this might fit in with hospital care, it was experienced as constraining in care for the disabled. In this sector it was seen as a poor representation of the plurality of healthcare provision. A number of ‘quality rebels’ aimed to create a more suitable and rich Quality Framework for the sector, with attention for objective, subjective and intersubjective dimensions of care. In this article, we analyze the way in which the sector has realized this aim, and we show how this rebellious sector succeeded in transforming the idea of accountability for quality of care, by emphasizing on the reflection and learning processes that take place at all levels of the sector, and beyond. A new approach which requires a continuous cycle of disrupting, creating, and maintaining institutionalized patterns of thinking and doing. It requires ‘rebel learning’.


Annemiek Stoopendaal
Dr. Annemiek Stoopendaal is organisatieantropoloog en universitair docent/senior onderzoeker, Erasmus School of Health Policy & Management, sectie Health Care Governance aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Wilma van der Scheer
Dr. Wilma van der Scheer is gezondheidswetenschapper, directeur van het Erasmus Centrum voor Zorgbestuur en leider van de academische werkplaats zorgbestuur, Erasmus Centrum voor Zorgbestuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Rebellerende zorgprofessionals

Improviseren met regels, passie en verantwoording

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2021
Trefwoorden healthcare rebels, administrative burden, quality of care, etnography, accountability
Auteurs Iris Wallenburg, Hester van de Bovenkamp, Anne Marie Weggelaar-Jansen e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Bureaucracy and ‘red tape’ are seen as a main annoyance in healthcare practice. ‘Rules’ like guidelines and performance indicators would withdraw professionals from their real work, that is, helping patients. However, rules may also improve quality of care if they foster high quality practices. In this research, we explore how healthcare rebels deal with rules in their everyday work: how rebels ignore, engender and bend rules to build new environments for doing good care. Drawing on ethnographic research in three hospitals in the Netherlands (2017-2018), we reveal how rebels build and care for clinical microsystems containing their own clinical unit and related contexts (e.g. pharmaceutical suppliers, ICT companies, primary care) to evoke alternative and situated practices of good care delivery – i.e. focusing on quality of life and person-centred care. Rebels enact mechanisms of decoupling and recoupling to disconnect rules that embark on good care in specific patient situations, and build new routines that foster good care. However, such caring practices are hard to generalize as they often occur ‘under the radar’ and hence remain hardly noticed to the outside world. We argue that through revising accounting processes, and paying more attention to narratives of good care, more convenient quality systems could be found.


Iris Wallenburg
Dr. Iris Wallenburg is universitair hoofddocent, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hester van de Bovenkamp
Dr. Hester van de Bovenkamp is universitair hoofddocent, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Anne Marie Weggelaar-Jansen
Dr. Anne Marie Weggelaar-Jansen, MCM is universitair docent, sectie Health Services Management and Organization, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Roland Bal
Prof.dr. Roland Bal is hoogleraar beleid en bestuur van de gezondheidszorg, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Access_open ‘We gaan het gewoon doen!’

Rebelse initiatieven in onderwijs en ouderenhuisvesting

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2021
Trefwoorden rebellion, housing for older people, education, rules and regulations, room to manoeuvre
Auteurs Marianne van Bochove, Katja Rusinovic, Suzanna Koops-Boelaars e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Both education and housing are highly regulated sectors in the Netherlands. According to various stakeholders, regulations and formal and informal rules hinder the development of new initiatives aimed at providing attention to personal needs and wishes of children (in education) and older people (in housing). This article focuses on founders of initiatives in both sectors that, despite institutional obstacles, dare to do things differently. We adopt a rebellion perspective, which focuses on how individual and collective actors aim to create favorable circumstances for providing better services, even if this means they have to disrupt existing institutions. In-depth interviews were conducted with 22 founders of rebellious initiatives in education and housing for older people. According to the founders, what makes them different from others is having a dream, learning by doing, and critically assessing rules and regulations. Founders in both sectors not only interpret rules differently, but also try to change them. In order to do so, they need supportive internal and external contexts, which they create through personal contacts and social media. Although rebellion in both sectors has many similarities, sector-specific institutional settings and past events do shape its appearance.


Marianne van Bochove
Dr. Marianne van Bochove is universitair docent, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en senior onderzoeker aan De Haagse Hogeschool.

Katja Rusinovic
Dr. Katja Rusinovic is lector grootstedelijke ontwikkeling, faculteit Bestuurskunde, Recht & Veiligheid aan De Haagse Hogeschool.

Suzanna Koops-Boelaars
Suzanna Koops-Boelaars, MSc, is promovendus, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Joost van Hoof
Dr. ir. Joost van Hoof is lector urban ageing, faculteit Sociaal Werk & Educatie, aan De Haagse Hogeschool.
Artikel

Hoe SyRI het belang van transparantie ­onderstreept

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2021
Trefwoorden SyRI, digitisation, transparency, trust, ICT
Auteurs Tosja Selbach en Barbara Brink
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch digital fraud detection system SyRI was announced to set up to detect social security fraud quickly and effectively and by doing so, maintain support for the social security system. It was the formal position that for the sake of effectiveness, no information about the algorithm and very limited information about the application of the system should be shared. The authors argue on the basis of a policy analysis, a legal exploration and a literature study that the lack of transparency about the chosen method and the application of the digital fraud detection system in social security can have far-reaching consequences for both the individual and society . The information sharing and the use of algorithms can lead to suspicion of and declining confidence in the government, and a reduced motivation to comply with the prevailing rules. This could undermine the original purpose.


Tosja Selbach
Mr. Tosja Selbach is voormalig LLM-student governance and law in digital society, Rijksuniversiteit Groningen.

Barbara Brink
Dr. Barbara Brink is postdoc-onderzoeker socialezekerheidsbeleid, vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Artikel

Gemeentelijke bestuurskracht in de energietransitie

Het operationaliseren en kwantificeren van een ongrijpbaar begrip

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2021
Trefwoorden governing capacity, local energy policy, sustainability, climate governance
Auteurs Rick de Vries MSc, Dr. Kees Vringer en Dr. ir. Hans Visser
SamenvattingAuteursinformatie

    Municipalities play an important role in the Dutch energy transition. Therefore, they are expected to deal both sufficiently and timely with their tasks. The question is whether they have the capacity to do so (governing capacity). This study aims to assess whether improving governing capacity can be used to improve the policy performance. We operationalized governing capacity and built a model to assess the relation between several conditions for governing capacity and policy performance for three domains of the energy transition: built environment, mobility and renewables. We found no direct relationship between perceived governing capacity and energy transition policy output. However, we found relationships between conditions for governing capacity, and the policy output. About 25 percent of the total variance in policy performance could be attributed to population size. This percentage levels up to 55 to 60 percent if the motivation of the local administration, cooperation between municipalities and other governmental organisations and the participation of citizens and businesses are also taken into account. This contradicts the idea that enlarging municipalities is the most important way to achieve a higher policy performance.


Rick de Vries MSc
Rick de Vries MSc is onderzoeksmedewerker bij het Planbureau voor de Leefomgeving.

Dr. Kees Vringer
Dr. Kees Vringer is senior onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving.

Dr. ir. Hans Visser
Dr. ir. Hans Visser is senior onderzoeker statistische analyses bij het Planbureau voor de Leefomgeving.

    Participatory research is increasingly being perceived as a democratic and transformative approach to social situations by both academics and policymakers. The article reflects on what it means to do participatory research, what it contributes to broader knowledge building, and why mess may not only need to be present in participatory research but encouraged. The purposes of participation and mess as nourishment for critical enquiry and more radical learning opportunities are considered and illuminated using case study material from the Family Based Positive Support Project.

    Vooraf

    Participatief actieonderzoek en responsieve evaluatie staan volop in de belangstelling bij beleidsmakers en onderzoekers. Dit type beleidsonderzoek en -evaluatie beoogt democratisch, inclusief én impactvol te zijn. Het gaat om onderzoek mét in plaats van óver mensen. En het is actiegericht: onderzoek wil bijdragen aan concrete oplossingen door met betrokkenen gezamenlijke (verbeter)acties te ontwikkelen in de praktijk, en daarop te reflecteren en van te leren. Dit alles met het oog op sociale inclusie. Het zijn mooie idealen, maar wat betekent dit in de alledaagse, vaak weerbarstige onderzoekspraktijk?

    Op 20 januari 2020 organiseerde prof. Abma daarover een symposium, getiteld ‘Responsive, Participatory Research: Past, Present and Future Perspectives’ (Vrije Universiteit, Amsterdam). De rode draad op het symposium was de vraag wat goed en ethisch verantwoord participatief onderzoek is, en wat dit vraagt van onderzoekers en beleidsmakers. Drie lezingen op deze conferentie zijn nadien omgewerkt tot essays om lezers van Beleidsonderzoek Online vanuit verschillende perspectieven beter kennis te laten maken met deze vorm van onderzoek:

    Prof. Weerman en haar team focussen in hun bijdrage op het zich in de praktijk ontwikkelende onderzoeksdesign en het inzetten van creatieve methoden om participatie te bevorderen. Ze gaan na welke kwaliteitscriteria aan participatief actieonderzoek worden gesteld en hechten daarbij met name aan eisen ten aanzien van participatie, samen leren en verschil maken (zie BoO juli 2021). Ze benadrukken het belang van creativiteit en flexibiliteit.

    Prof. Abma bespreekt in haar artikel de normatieve dimensies en de ethiek van participatief actieonderzoek (zie BoO september 2020). Ze illustreert met een voorbeeld uit de crisishulpverlening aan GGZ-cliënten dat participatief actieonderzoek niet slechts een methodisch-technische exercitie is, maar een sociaal-politiek proces waarbij bestaande machtsverhoudingen verschuiven om ruimte te geven aan nieuwe stemmen en kennis. Dit omvat het zien van en stilstaan bij ethisch saillante dilemma’s en morele reflectie.

    De bijdrage van prof. Cook (zie BoO februari 2021) gaat over de weerbarstige praktijk van participatief actieonderzoek. Het doel is samen leren en voorbij geijkte oplossingen komen. Zij laat zien dat dit uitdagend is voor professionals die geconfronteerd worden met burgers die feedback geven en vragen om het (deels) loslaten van vaststaande professionele kaders. Er ontstaat dan ongemak en onzekerheid, maar zo beoogt en laat Cook overtuigend zien, deze ‘mess’ (niet meer goed weten wat goed en nodig is) is productief om te komen tot hernieuwde inzichten en innovaties.

    (Introductietekst opgesteld door prof. T. Abma)


Tina Cook
Tina Cook is a professor of education at Liverpool Hope University. At the core of her work is a focus on inclusive practice in research and evaluation. She is an executive committee member of the ICPHR, an editor of the International Journal of Educational Action Research, and a founder member of the UK Participatory Research Network. Her own research focus is with people with learning disabilities and people with cognitive impairment.
Thema-artikel

Verantwoorde algoritmisering: zorgen waardengevoeligheid en transparantie voor meer vertrouwen in algoritmische besluitvorming?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2020
Trefwoorden algorithms, algorithmization, value-sensitivity, transparency, trust
Auteurs Dr. Stephan Grimmelikhuijsen en Prof. dr. Albert Meijer
SamenvattingAuteursinformatie

    Algorithms are starting to play an increasingly prominent role in government organizations. The argument is that algorithms can make more objective and efficient decisions than humans. At the same time, recent scandals have highlighted that there are still many problems connected to algorithms in the public sector. There is an increasing emphasis on ethical requirements for algorithms and we aim to connect these requirements to insights from public administration on the use of technologies in the public sector. We stress the need for responsible algorithmization – responsible organizational practices around the use of algorithms – and argue that this is needed to maintain the trust of citizens. We present two key components of responsible algorithmization – value-sensitivity and transparency – and show how these components connect to algorithmization and can contribute to citizen trust. We end the article with an agenda for research into the relation between responsible algorithmization and trust.


Dr. Stephan Grimmelikhuijsen
Dr. S.G. Grimmelikhuijsen is universitair hoofddocent Publiek Management aan de Universiteit Utrecht, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Prof. dr. Albert Meijer
Prof. dr. A.J. Meijer is hoogleraar Publiek Management aan de Universiteit Utrecht, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap.
Thema-artikel

Een transparant debat over algoritmen

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2020
Trefwoorden AI, ethics, Big Data, human rights, governance
Auteurs Dr. Oskar J. Gstrein en Prof. dr. Andrej Zwitter
SamenvattingAuteursinformatie

    The police use all sorts of information to fulfil their tasks. Whereas collection and interpretation of information traditionally could only be done by humans, the emergence of ‘Big Data’ creates new opportunities and dilemmas. On the one hand, large amounts of data can be used to train algorithms. This allows them to ‘predict’ offenses such as bicycle theft, burglary, or even serious crimes such as murder and terrorist attacks. On the other hand, highly relevant questions on purpose, effectiveness, and legitimacy of the application of machine learning/‘artificial intelligence’ drown all too often in the ocean of Big Data. This is particularly problematic if such systems are used in the public sector in democracies, where the rule of law applies, and where accountability, as well as the possibility for judicial review, are guaranteed. In this article, we explore the role transparency could play in reconciling these opportunities and dilemmas. While some propose making the systems and data they use themselves transparent, we submit that an open and broad discussion on purpose and objectives should be held during the design process. This might be a more effective way of embedding ethical and legal principles in the technology, and of ensuring legitimacy during application.


Dr. Oskar J. Gstrein
Dr. O.J. Gstrein is universitair docent Governance & Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen, Campus Fryslân, Data Research Centre.

Prof. dr. Andrej Zwitter
Prof. dr. A.J. Zwitter is hoogleraar Governance & Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen, Campus Fryslân, Data Research Centre.
Dossier

Wat is rechtvaardige AI?

Een kader voor het ontwikkelen en toepassen van algoritmes voor automatische besluitvorming

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2020
Auteurs Dr. Tjerk Timan en Dr. Francisca Grommé
Auteursinformatie

Dr. Tjerk Timan
Dr. Tjerk Timan is onderzoeker bij de afdeling Strategy, Analysis & Policy van de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO).

Dr. Francisca Grommé
Dr. Francisca Grommé is assistant professor aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences/Organizational Dynamics in a Digital Society, Erasmus Universiteit Rotterdam.
Dossier

Beter beschermd tegen biometrie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2020
Auteurs Mr. Joost Gerritsen, Dr. mr. Jurriën Hamer, Linda Kool MSc MA e.a.
Auteursinformatie

Mr. Joost Gerritsen
Mr. Joost Gerritsen is advocaat bij Legal Beetle advocatuur.

Dr. mr. Jurriën Hamer
Dr. mr. Jurriën Hamer is onderzoeker bij het Rathenau Instituut.

Linda Kool MSc MA
Linda Kool MSc MA is themacoördinator bij het Rathenau Instituut.

Dr. ir. Petra Verhoef
Dr. ir. Petra Verhoef is themacoördinator bij het Rathenau Instituut.

Dr. Bart van der Sloot
Dr. Bart van der Sloot is associate professor aan het Tilburg Institute for Law, Technology and Society (TILT), Tilburg University.
Artikel

Access_open Inzet op omgevingsbewust en kwaliteitsbewust werken in beleidsonderzoek

Illustraties uit de lerende evaluatie van het Natuurpact van het Planbureau voor de Leefomgeving

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, november 2020
Auteurs Eva Kunseler, Lisa Verwoerd en Femke Verwest
SamenvattingAuteursinformatie

    Een reflexieve kijk op beleidsonderzoek gaat uit van continue dynamiek tussen kennisontwikkeling en beleids- en uitvoeringspraktijken. Beleidsonderzoekers zoeken naar houvast om gedegen en relevant onderzoek te blijven doen, onderwijl inspelend op onzekerheden, onvoorspelbaarheid en kritische geluiden die kenmerkend zijn voor de huidige kennissamenleving. Via omgevingsbewust werken kunnen zij hun onderzoeksaanpak leren afstemmen op de kenmerken en maatschappelijke context van beleidsdossiers. Via kwaliteitsbewust werken kunnen zij leren inspelen op de verwachtingen rondom een bepaalde expertrol en onderzoeksaanpak binnen de eigen contexten van onafhankelijkheid en wetenschappelijke verantwoording.
    Aan de hand van een casus – de lerende evaluatie van het Natuurpact, een innovatieve evaluatiestudie bij het Planbureau voor de Leefomgeving – laten we zien hoe een reflexieve aanpak helpt om onderzoek in de nabijheid van de dynamische beleidspraktijk uit te voeren. Doordat deze aanpak buiten de comfortzone van onderzoekers ligt, is omgevingsbewust en kwaliteitsbewust werken voor onderzoekers geen vanzelfsprekendheid. We roepen beleidsonderzoekers zelf, de organisaties waar ze werkzaam zijn en beleidsmedewerkers op om hun reflexieve vaardigheden verder te ontwikkelen via het inrichten van lerende processen, effectieve kennisdeling via Communities of Practice en leerwerktrajecten, en open en adaptieve kennis-beleidsarrangementen.


Eva Kunseler
Eva Kunseler is wetenschappelijk medewerker bij het Planbureau voor de Leefomgeving.

Lisa Verwoerd
Lisa Verwoerd is wetenschappelijk medewerker bij het Planbureau voor de Leefomgeving en onderzoeker bij het Athena Instituut, Vrije Universiteit Amsterdam.

Femke Verwest
Femke Verwest is plaatsvervangend sectorhoofd Natuur en Landelijk Gebied bij het Planbureau voor de Leefomgeving.
Toont 1 - 20 van 160 gevonden teksten
« 1 3 4 5 6 7 8
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.