Zoekresultaat: 11 artikelen

x
Kroniek

De stikstofcrisis: van falend overheidsbeleid naar een lonkend toekomstperspectief?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2019
Trefwoorden agricultural policy, nitrogen crisis, Programma Aanpak Stikstof, Natura2000, circular agriculture
Auteurs Dr. Jeroen Candel MA
SamenvattingAuteursinformatie

    On 29 May, the highest court in the Netherlands, the Council of State, ruled that the government’s Nitrogen Emissions Program (PAS) did not comply with the European Habitats Directive. The PAS arranged permit applications for economic activities that caused extra nitrogen oxide emissions. According to the Council of State, the PAS proved to be insufficiently capable of protecting the ‘natural characteristics’ of Natura2000-protected areas against damage caused by nitrogen depositions. The ruling has led to a situation in which all pending license applications in construction and agriculture have been rejected or put on hold. This political ‘nitrogen crisis’ that resulted from this ruling has been characterized by major disagreements between the government coalition parties, large farmers’ protests, and a faltering coordination between the central government and provinces. This essay analyzes the root causes of the nitrogen crisis and presents some ideas about how to overcome the current deadlock. I argue that the PAS debacle symbolizes a failing, reactive agricultural and nature policy. More than ever, strong leadership and a clear future perspective for the Dutch food system are needed.


Dr. Jeroen Candel MA
Dr. J.J.L. Candel MA is universitair docent Bestuurskunde aan de Universiteit Wageningen.

    Overheidsbeleid heeft steeds meer te maken met digitalisering en data-ificering van de samenleving en het menselijk gedrag. Dat betekent uitdagingen voor beleidsevaluatoren. In dit artikel gaat het om éen van de daarmee gepaard gaande verschijnselen: Big Data en Artificiële Intelligentie (BD/AI). Het artikel stelt, na erop gewezen te hebben dat de evaluatieprofessie langere tijd niet erg actief op digitaal gebied is geweest, ten eerste de vraag wat BD/AI te bieden hebben aan evaluatieonderzoek van (digitaal) beleid. Vijf toepassingsmogelijkheden worden besproken die de kwaliteit, bruikbaarheid en relevantie van evaluatieonderzoek kunnen bevorderen. De tweede vraag is wat evaluatieonderzoek te bieden heeft, als het gaat om het analyseren/onderzoeken van de betrouwbaarheid, validiteit en enkele andere aspecten van Big Data en AI. Ook daar worden verschillende mogelijkheden (en moeilijkheden) geschetst. Naar het oordeel van de schrijver is het enerzijds dienstig (meer) gebruik te maken van BD/AI in evaluatieonderzoek, maar doen onderzoekers er ook goed aan (meer) aandacht uit te laten gaan naar: de assumpties die aan BD/AI ten grondslag liggen (inclusief het ‘black box’-probleem); de validiteit, veiligheid en geloofwaardigheid van algoritmes; de bedoelde en onbedoelde consequenties van het gebruik ervan; én de vraag of de claims dat digitale interventies die mede gebaseerd zijn op BD/AI effectief (of effectiever zijn dan andere), onderbouwd en valide zijn.


Frans L. Leeuw
Frans L. Leeuw (socioloog) is hoogleraar Recht, Openbaar Bestuur en Sociaalwetenschappelijk onderzoek aan Maastricht University. Eerder was hij o.a. directeur WODC, Hoofdinspecteur Hoger Onderwijs Onderwijsinspectie, hoogleraar evaluatieonderzoek Universiteit Utrecht, directeur doelmatigheidsonderzoek Algemene Rekenkamer en decaan Humanities Open Universiteit. Hij bereidt een boekje voor over 125 jaar empirisch-juridisch onderzoek, inclusief de nieuwste loot: digitaal empirisch-juridisch onderzoek. Eerdere publicaties handelden over diverse onderwerpen met als rode draden evaluatieonderzoek, theorieën, gedragsmechanismen, benutting van onderzoek en juridische thema’s.
Artikel

De opkomst van voedselbeleid: voorbij de tekentafel

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2018
Trefwoorden Food policy, Food system, Agricultural policy, Policy integration, Policy instruments
Auteurs Dr. Jeroen Candel
SamenvattingAuteursinformatie

    To address a range of interconnected food-related challenges, Dutch policymakers have invested in the development of integrated food policy in recent years. This article discusses this development in two parts. The first part contains a detailed description of the main events and lines of thinking that characterized the food policy process. From this description it becomes clear that food policy has been gradually developing towards a separate institutionalized policy domain. In the second part, this development is analysed from a policy integration perspective. This analysis shows that although considerable steps towards strengthened policy integration have been made, the Dutch ‘Food agenda’ does not yet proceed beyond symbolic levels. This particularly shows in the absence of concrete policy goals and in a policy instrument mix that has not been adjusted to strengthen consistency and effectiveness. In addition, the involvement of relevant ministries gradually decreased after the initial stages. The article concludes that the food policy process has arrived at a critical juncture: the next steps of the new government will prove decisive for whether food policy integration intentions will advance beyond the drawing board. Political and administrative leadership are identified as key conditions for such further steps to occur.


Dr. Jeroen Candel
Dr. Jeroen Candel is universitair docent bij de Bestuurskundegroep van de Wageningen Universiteit.
Artikel

Access_open Framing en beleid

Over waarheden maken, kraken en aan elkaar haken

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, september 2017
Auteurs Ellen Wayenberg
SamenvattingAuteursinformatie

    Over eenzelfde beleid circuleren meerdere waarheden. Hoe valt dit te begrijpen? We gaan op verkenning rond ‘frame’ en ‘framing’ als veelgebruikte concepten in beleidsonderzoek. Na scherpstelling leert ons literatuuroverzicht dat een beleidskader idealiter gemarkeerd wordt als stabiel (naar basiselementen van structuur) maar in de praktijk geldt als inherent volatiel (naar voorkomen en effect). Iteratieve en vaak interactieve processen van framing kunnen dit verklaren zoals we aantonen met een case rond de Lokale Integrale VeiligheidsCellen (LIVC’s) in Brussel. Die case illustreert ook dat overheidsactoren zelf framen én met wisselend succes. Dat succes is te wijten aan factoren op individueel en institutioneel niveau en is cruciaal om vandaag te doorgronden. Want weten hoe een (on)waarheid over beleid te maken, is een eerste stap om framing (mogelijk) te kraken of meer te hanteren als tool om diverse frames, en dus finaal ook burgers, beter aan elkaar te haken. De voorbeelden van beleid en onderzoek in deze bijdrage zijn gekozen rond ‘wicked issues’ op diverse niveaus en terreinen van overheidsoptreden in België en elders.


Ellen Wayenberg
Ellen Wayenberg is professor aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Ze is gespecialiseerd in publiek bestuur en beleid met een bijzondere interesse voor beleidsanalyse en -evaluatie, lokaal bestuur en multi-level governance.
Artikel

In dienst van beleid of in dienst van de democratie?

Een studie naar de waarden achter overheidscommunicatie

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 1 2014
Auteurs Harrie van Rooij en Noelle Aarts
SamenvattingAuteursinformatie

    More than twelve years after the appearance of the report of the Dutch Committee on the Future of Government Communication (‘Commissie Toekomst Overheidscommunicatie’) communication as the responsibility of the government is an important issue of debate and a discipline that is alive and kicking. We may even conclude that communication – in the terminology of this report – has conquered a place in the heart of policy. A lot is still unclear about the communicative function of government. On the normative question ‘why should the government communicate’ diverging answers are possible. However, the question is hardly discussed in practice and in science. For this reason the positioning of government communication as a separate discipline is also unclear. Reflection on the elementary values behind the discipline can reveal themes that have been invisible so far. The article investigates which values and motives are attached in theory and in practice to communication as a governmental function. For this reason a content analysis has been carried out of a number of volumes of five Dutch magazines (practical and scientific). The authors conclude that for professionals communication mainly is an instrument to support policy goals. The possibility to make a purposeful contribution with government communication to democratic values hardly is brought about, not so much in Communication Science as in Public Administration.


Harrie van Rooij
Drs. H.J.M. van Rooij is werkzaam bij het Ministerie van Financiën als beleidsadviseur op het gebied van strategische overheidscommunicatie.

Noelle Aarts
Prof. dr. M.N.C. Aarts is verbonden als bijzonder hoogleraar strategische communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en als universitair hoofddocent aan de Universiteit Wageningen.
Article

Access_open Agent Based Modeling: het simuleren van nalevingsgedrag

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, november 2012
Auteurs Esther van Asselt, Sjoukje Osinga, Mariska Asselman e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Nalevingsgedrag wordt door een aantal factoren beïnvloed. Deze factoren zijn door het ministerie van Justitie samengevat in de Tafel van Elf, die zowel spontane nalevings- als handhavingsdimensies bevat. Elk individu gaat verschillend om met deze dimensies. Om overall iets te kunnen zeggen over het nalevingsgedrag van een doelgroep dienen de verschillende individuen/bedrijven en hun interacties beschreven te worden. Dit is mogelijk door gebruik te maken van Agent-Based Modeling (ABM). ABM is in het hier beschreven onderzoek toegepast in een casestudie naar correct gebruik van antibiotica door varkenshouders. Simulaties lieten zien dat een hoog nalevingsniveau bereikt kan worden door een hoge mate van acceptatie van de wetgeving, waarbij enige mate van inspectie nodig zal blijven. Verder bleek dat het gedrag van varkenshouders beïnvloed wordt door het nalevingsgedrag van varkenshouders in de omgeving. Voor zover ons bekend is dit de eerste toepassing van ABM op het gebied van naleving en toezicht.


Esther van Asselt
Esther van Asselt is werkzaam bij RIKILT - Institute of Food Savety, Universiteit Wageningen.

Sjoukje Osinga
Sjoukje Osinga is werkzaam bij Logistics Decision & Information Sciences, Universiteit Wageningen.

Mariska Asselman
Mariska Asselman is werkzaam bij RIKILT - Institute of Food Safety, Universiteit Wageningen.

Piet Sterrenburg
Piet Sterrenburg is werkzaam bij RIKILT - Institute of Food Safety, Universiteit Wageningen.
Artikel

Als systemen botsen: omgaan met co-existentieproblemen in de landbouw

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2011
Trefwoorden agriculture, co-existence, sustainable development, policy controversy, issue publics
Auteurs dr Anne Loeber, emeritus prof.dr.ir Leo (J.L.A.) Jansen en dr.ir Carin W. Rougoor
SamenvattingAuteursinformatie

    Agricultural production systems may influence each other in a negative way, with conflicts as a consequence. In general, such conflicts are resolved technically in an ad hoc manner, at farm or greenhouse level. There is no structural attention to so-called co-existence problems. This article makes a plea for acknowledging such problems as policy issues and for grouping these together under the label of co-existence conflicts, broadening this phrase beyond its traditional meaning related to conventional, organic and GM crop production. Co-existence conflicts are concrete, local expressions of the tensions between conflicting values incorporated in the current agricultural system. It is argued that because they are manifestations of conflicting value systems, they offer useful stepping-stones to practically organise and channel discussions on sustainable development in agriculture.


dr Anne Loeber
Anne Loeber is lid van het Platform Landbouw, Innovatie & Samenleving (LIS) en werkzaam als universitair docent bij de Universiteit van Amsterdam, afdeling Politicologie. Correspondentiegegevens: Dr. A. Loeber, O.Z. Achterburgwal 237, 1012 DL Amsterdam.

emeritus prof.dr.ir Leo (J.L.A.) Jansen
Leo (J.L.A.) Jansen is voormalig lid van het Platform Landbouw, Innovatie & Samenleving (LIS) en is consultant duurzame ontwikkeling. Correspondentiegegevens: Emeritus prof. dr. ir. J.L.A. Jansen, Kerkeland 16, 6883 HA Velp.

dr.ir Carin W. Rougoor
Carin W. Rougoor is secretaris van het Platform Landbouw, Innovatie & Samenleving (LIS) en is werkzaam als senior adviseur bij CLM Onderzoek en Advies BV. Correspondentiegegevens: CLM, t.a.v. Dr. ir. C.W. Rougoor. Postbus 62, 4100 AB Culemborg, crougoor@clm.nl.

Harry van Dalen
Harry van Dalen is werkzaam als senior onderzoeker bij het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) te Den Haag en het CentER van de Universiteit van Tilburg. Correspondentiegegevens: Dr. H.P. van Dalen Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut Postbus 11650 2502 AR Den Haag dalen@nidi.nl
Artikel

Klimaatverandering en waterveiligheid, tussen ernst en enthousiasme

De discursieve framing van bedreigingen en kansen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2010
Auteurs Arwin van Buuren en Jeroen Warner
SamenvattingAuteursinformatie

Arwin van Buuren
Dr. M.W. van Buuren is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Correspondentiegegevens: Dr. M.W. van Buuren Erasmus Universiteit Rotterdam Vakgroep Bestuurskunde Postbus 1738, Kamer M8-31 3000 DR Rotterdam vanbuuren@fsw.eur.nl

Jeroen Warner
Dr. J. Warner is universitair docent rampenstudies aan de Wageningen Universiteit en senior wetenschappelijk onderzoeker bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

In een groen, groen polderland

De mix tussen corporatisme en lobbyisme in het Nederlandse milieu-beleid

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2005
Auteurs Dave Huitema
SamenvattingAuteursinformatie

    This article discusses the degree to which Dutch environmental policy exhibits a shift from corporatism to lobbyism. Based on a general analysis of environmental policy making in the Netherlands and two specific cases of environmental decision making, the author draws the conclusion that such a shift has not happened. At the level of policymaking it is rather the opposite: in the 1980s the Ministry of the Environment introduced a certain level of corporatism. This was possible because of a clear framework of environmental policy goals shaped by the National Institute for Public Health and Environment (RIVM), because the environmental movement began to see the Ministry as an ally and because business interests preferred self-regulation (one element of corporatism) to government regulations. In two concrete case of environmental decision-making that are discussed here, environmental goals are being discussed once more. During such discussion, it appears that Dutch ministries have close connection to 'their' target groups. For the coming years, environmental policy will 'Europeanize' further and Dutch economic interest groups, although being remarkably late in responding to this shift, will start to influence the Brussels policymaking game instead of the Dutch implementation game.


Dave Huitema
Dave Huitema is als senior-bestuurskundig onderzoeker verbonden aan het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de Vrije Universiteit Amsterdam. Huitema is docent en modulecoördinator bij de masteropleiding 'Environment and Resource Management' (ERM) aan de VU en leidt het onderzoekscluster 'Water Governance and Economics' van het IVM. Recente publicaties zijn: Calculating the Political: Election Manifestoes as a Meeting Point for Experts and Politicians. The case of the RIVM (Amsterdam: Instituut voor Milieuvraagstukken) en Hazardous Decisions: Hazardous Waste Facility Siting in the UK, Netherlands and Canada: Institutions and Discourses (Dordrecht: Kluwer Academic Publishers). Adres: Instituut voor Milieuvraagstukken, Vrije Universiteit Amsterdam, De Boelelaan 1087, 1081 HV Amsterdam, e-mail: dave.huitema@ivm.vu.nl

    This article explains Belgium’s European policy regarding the CAP reforms of 1992 (MacSharry Reforms) and 2003 (Mid Term Review). It addresses the question whether this policy has changed and, if so, what the conditions of policy change are. We argue that Belgium has a two-track policy regarding the CAP reforms. The first track has a conservatist content, stating that Belgium is not in favour of the proposed reforms. The second track is a the more reformist one, given the untenability of the CAP in the light of the simultaneous global GATT, WTO and/or enlargement negotiations. It is argued that the political colour of the Agriculture Minister influences partly the first track, while the relative importance of the global negotiations over the CAP reform negotiations affects the second track. Moreover, we conclude that the involvement of the Flemish and Walloon Region has not led to a deadlock in the internal policy-making process in Belgium.


Tom Delreux
Aspirant van het FWO-Vlaanderen, Instituut voor Internationaal en Europees Beleid, Katholieke Universiteit Leuven.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.