Zoekresultaat: 95 artikelen

x

Rik Reussing
Dr. G.H. Reussing is onderwijscoördinator van de joint degree Public Governance across Borders aan de Universiteit Twente en redactiesecretaris van Bestuurswetenschappen.

    The impact of audit office reports has received little attention in the scientific literature. In this article, various forms of impact have been distinguished with the help of Public Administration literature and factors that promote the use of evaluations have been distinguished. This theoretical framework was subsequently used for empirical research into the effect of audit office research. The extent to which the recommendations have had an impact was investigated in 20 Dutch municipalities with the aid of impact reports from audit institutions. Out of 176 publications, 94% of the 1216 recommendations were adopted by the city council. This means that the procedural impact is high. Of the 731 recommendations that could be checked at 17 municipalities, the local audit offices report that 58% had been fully implemented, 19% partially and 15% not or not tackled differently. The three categories of success factors from the scientific literature were visible in the practice of the audit offices. This applies most strongly to impact factors related to evaluation quality, in particular the factors related to communications standards, clear recommendations, timeliness and relevance to the decision maker. As far as research and decision-making factors are concerned, the commitment of the organization and the political climate are the most important factors for audit institutions. Finally, the involvement of stakeholders promotes the impact as a catalyst. The article concludes with practical lessons for promoting the processing of audit reports.


Sjoerd Keulen
Dr. S.J. Keulen is specialistisch adviseur bij de Algemene Rekenkamer. Daarnaast is hij extern lid van de Rekenkamer Utrecht.
Thema-artikel

‘Verzelfstandiging van overheidsdiensten’: nog altijd actueel

Wetenschappelijke reflectie op ‘Verzelfstandiging van overheidsdiensten’ (1992)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Sandra van Thiel
Auteursinformatie

Sandra van Thiel
Prof. dr. S. van Thiel is hoogleraar Publiek Management bij Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit en de Radboud Universiteit. Zij doet al 25 jaar onderzoek naar uitvoerings organisaties.
Thema-artikel

Waarom burgers coproducent willen zijn

Een theoretisch model om de motivaties van coproducerende burgers te verklaren

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Carola van Eijk en Trui Steen
Auteursinformatie

Carola van Eijk
Ten tijde van publicatie werkte C.J.A. van Eijk MSc. (research) als promovenda bij het Instituut Bestuurskunde, Universiteit Leiden.

Trui Steen
Dr. T.P.S. Steen was universitair hoofddocent bij het Instituut Bestuurskunde, Universiteit Leiden en bij KU Leuven Instituut voor de Overheid.
Thema-artikel

Wat motiveert burgers tot coproductie en burgerinitiatief?

Wetenschappelijke reflectie op ‘Waarom burgers coproducent willen zijn’ (2013)

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2021
Auteurs Mirjan Oude Vrielink
Auteursinformatie

Mirjan Oude Vrielink
Dr. M.J. Oude Vrielink is onderzoeker bij Oude Vrielink Dienstverlening – Partner in kennis.
Article

Interest Representation in Belgium

Mapping the Size and Diversity of an Interest Group Population in a Multi-layered Neo-corporatist Polity

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering 1 2021
Trefwoorden interest groups, advocacy, access, advisory councils, media attention
Auteurs Evelien Willems, Jan Beyers en Frederik Heylen
SamenvattingAuteursinformatie

    This article assesses the size and diversity of Belgium’s interest group population by triangulating four data sources. Combining various sources allows us to describe which societal interests get mobilised, which interest organisations become politically active and who gains access to the policy process and obtains news media attention. Unique about the project is the systematic data collection, enabling us to compare interest representation at the national, Flemish and Francophone-Walloon government levels. We find that: (1) the national government level remains an important venue for interest groups, despite the continuous transfer of competences to the subnational and European levels, (2) neo-corporatist mobilisation patterns are a persistent feature of interest representation, despite substantial interest group diversity and (3) interest mobilisation substantially varies across government levels and political-administrative arenas.


Evelien Willems
Evelien Willems is a postdoctoral researcher at the Department of Political Science, University of Antwerp. Her research focuses on the interplay between interest groups, public opinion and public policy.

Jan Beyers
Jan Beyers is Full Professor of Political Science at the University of Antwerp. His current research projects focus on how interest groups represent citizens interests and to what extent the politicization of public opinion affects processes of organized interest representation in public policymaking.

Frederik Heylen
Frederik Heylen holds a PhD in Political Science from the University of Antwerp. His doctoral dissertation addresses the organizational development of civil society organizations and its internal and external consequences for interest representation. He is co-founder and CEO of Datamarinier.
Artikel

Access_open ‘We gaan het gewoon doen!’

Rebelse initiatieven in onderwijs en ouderenhuisvesting

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2021
Trefwoorden rebellion, housing for older people, education, rules and regulations, room to manoeuvre
Auteurs Marianne van Bochove, Katja Rusinovic, Suzanna Koops-Boelaars e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Both education and housing are highly regulated sectors in the Netherlands. According to various stakeholders, regulations and formal and informal rules hinder the development of new initiatives aimed at providing attention to personal needs and wishes of children (in education) and older people (in housing). This article focuses on founders of initiatives in both sectors that, despite institutional obstacles, dare to do things differently. We adopt a rebellion perspective, which focuses on how individual and collective actors aim to create favorable circumstances for providing better services, even if this means they have to disrupt existing institutions. In-depth interviews were conducted with 22 founders of rebellious initiatives in education and housing for older people. According to the founders, what makes them different from others is having a dream, learning by doing, and critically assessing rules and regulations. Founders in both sectors not only interpret rules differently, but also try to change them. In order to do so, they need supportive internal and external contexts, which they create through personal contacts and social media. Although rebellion in both sectors has many similarities, sector-specific institutional settings and past events do shape its appearance.


Marianne van Bochove
Dr. Marianne van Bochove is universitair docent, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en senior onderzoeker aan De Haagse Hogeschool.

Katja Rusinovic
Dr. Katja Rusinovic is lector grootstedelijke ontwikkeling, faculteit Bestuurskunde, Recht & Veiligheid aan De Haagse Hogeschool.

Suzanna Koops-Boelaars
Suzanna Koops-Boelaars, MSc, is promovendus, sectie Health Care Governance, Erasmus School of Health Policy & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Joost van Hoof
Dr. ir. Joost van Hoof is lector urban ageing, faculteit Sociaal Werk & Educatie, aan De Haagse Hogeschool.
Thema-artikel

Access_open Bestuurlijke manie bij prestigeprojecten: van maquette naar mislukking

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2021
Trefwoorden managerial mania, prestigious projects, behavioural public administration, mega projects, checks and balances
Auteurs Dr. Wouter Jan Verheul en Dr. Meike Bokhorst
SamenvattingAuteursinformatie

    Prestigious urban projects demonstrate many insights in the functioning of public administration. Especially, prestigious urban projects can teach us about what we call ‘managerial mania’. Following the perspective of behavioural public administration, this article observes significant characteristics of managerial mania, such as elated behaviour, an exaggerated positive self-image, infectious enthusiasm, selective argumentation, tunnel vision, and an unsubstantiated faith that plans will succeed. As a consequence of managerial mania, prestigious projects are at risk of cost overruns, project fiascos, or underdelivering the expected outcomes promised by politicians or top-level managers. This article explores the phenomenon of managerial mania based on examples of large and controversial urban projects. Furthermore, this article describes and analyses the symptoms of managerial mania, its implications, and its mechanisms. Finally, the authors suggest some means of restraining the most extreme forms of managerial mania.


Dr. Wouter Jan Verheul
Dr. W.J. Verheul is als universitair docent en onderzoeker verbonden aan de afdeling Urban Development Management van de Technische Universiteit Delft en is daarnaast zelfstandig adviseur te Rotterdam.

Dr. Meike Bokhorst
Dr. A.M. Bokhorst is senior onderzoeker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en is tevens verbonden aan de Universiteit Utrecht.

    From 1964 (until around 1990), political science became the dominant approach within (local) administrative sciences in the Netherlands. This position was taken over from the legal approach. In this period, the concepts of politics, policy and decision-making were central to research and theory. In the period up to 1990, we still see a predominantly administration-centric or government-centric perspective among these political scientists, although we already see incentives from different authors for a broader perspective (the politics, policy and decision-making concepts remain relevant however) that will continue in the period thereafter. This broader perspective (on institutions, management and governance) took shape in the period after 1990, in which Public Administration would increasingly profile itself as an independent (inter)discipline. This essay tells the story of the (local) administrative sciences in this period as envisaged by twelve high-profile professors. The story starts in 1990 in Leiden with the (gradual) transition from classical to institutional Public administration, as is revealed in the inaugural lecture by Theo Toonen. This is followed by eleven other administrative scientists, who are divided into four ‘generations’ of three professors for convenience. In conclusion, the author of this essay argues that there is mainly a need for what he calls a (self-)critical Public Administration.


Rik Reussing
Dr. G.H. Reussing is onderwijscoördinator van de joint degree Public Governance across Borders aan de Universiteit Twente en redactiesecretaris van Bestuurswetenschappen.

    Participatory research is increasingly being perceived as a democratic and transformative approach to social situations by both academics and policymakers. The article reflects on what it means to do participatory research, what it contributes to broader knowledge building, and why mess may not only need to be present in participatory research but encouraged. The purposes of participation and mess as nourishment for critical enquiry and more radical learning opportunities are considered and illuminated using case study material from the Family Based Positive Support Project.

    Vooraf

    Participatief actieonderzoek en responsieve evaluatie staan volop in de belangstelling bij beleidsmakers en onderzoekers. Dit type beleidsonderzoek en -evaluatie beoogt democratisch, inclusief én impactvol te zijn. Het gaat om onderzoek mét in plaats van óver mensen. En het is actiegericht: onderzoek wil bijdragen aan concrete oplossingen door met betrokkenen gezamenlijke (verbeter)acties te ontwikkelen in de praktijk, en daarop te reflecteren en van te leren. Dit alles met het oog op sociale inclusie. Het zijn mooie idealen, maar wat betekent dit in de alledaagse, vaak weerbarstige onderzoekspraktijk?

    Op 20 januari 2020 organiseerde prof. Abma daarover een symposium, getiteld ‘Responsive, Participatory Research: Past, Present and Future Perspectives’ (Vrije Universiteit, Amsterdam). De rode draad op het symposium was de vraag wat goed en ethisch verantwoord participatief onderzoek is, en wat dit vraagt van onderzoekers en beleidsmakers. Drie lezingen op deze conferentie zijn nadien omgewerkt tot essays om lezers van Beleidsonderzoek Online vanuit verschillende perspectieven beter kennis te laten maken met deze vorm van onderzoek:

    Prof. Weerman en haar team focussen in hun bijdrage op het zich in de praktijk ontwikkelende onderzoeksdesign en het inzetten van creatieve methoden om participatie te bevorderen. Ze gaan na welke kwaliteitscriteria aan participatief actieonderzoek worden gesteld en hechten daarbij met name aan eisen ten aanzien van participatie, samen leren en verschil maken (zie BoO juli 2021). Ze benadrukken het belang van creativiteit en flexibiliteit.

    Prof. Abma bespreekt in haar artikel de normatieve dimensies en de ethiek van participatief actieonderzoek (zie BoO september 2020). Ze illustreert met een voorbeeld uit de crisishulpverlening aan GGZ-cliënten dat participatief actieonderzoek niet slechts een methodisch-technische exercitie is, maar een sociaal-politiek proces waarbij bestaande machtsverhoudingen verschuiven om ruimte te geven aan nieuwe stemmen en kennis. Dit omvat het zien van en stilstaan bij ethisch saillante dilemma’s en morele reflectie.

    De bijdrage van prof. Cook (zie BoO februari 2021) gaat over de weerbarstige praktijk van participatief actieonderzoek. Het doel is samen leren en voorbij geijkte oplossingen komen. Zij laat zien dat dit uitdagend is voor professionals die geconfronteerd worden met burgers die feedback geven en vragen om het (deels) loslaten van vaststaande professionele kaders. Er ontstaat dan ongemak en onzekerheid, maar zo beoogt en laat Cook overtuigend zien, deze ‘mess’ (niet meer goed weten wat goed en nodig is) is productief om te komen tot hernieuwde inzichten en innovaties.

    (Introductietekst opgesteld door prof. T. Abma)


Tina Cook
Tina Cook is a professor of education at Liverpool Hope University. At the core of her work is a focus on inclusive practice in research and evaluation. She is an executive committee member of the ICPHR, an editor of the International Journal of Educational Action Research, and a founder member of the UK Participatory Research Network. Her own research focus is with people with learning disabilities and people with cognitive impairment.

    Adriaan Koelma fits in with the list of legal scholars who helped to shape the early history of the (local) administrative sciences in the Netherlands, which was dominated by a legal approach to local administration. In that respect, he was not only a follower of the first Dutch public administration scholar, Gerrit van Poelje, but also his successor. He held the chair in Public Administration in Rotterdam, which Van Poelje vacated in 1933, first as a lecturer and later as a professor (from 1946 onwards). Nowadays, Koelma is mainly remembered for the state commission named after him: he (in vain) advocated the introduction of districts (next to municipalities). He was chairman of this state commission that was installed by Minister Beel on 19 December 1946. He fulfilled his scientific activities in addition to a career in the Dutch civil service. Koelma was a typical ‘self-made man’ who worked his way up from junior employee at the municipal clerk’s office of Dordrecht to municipal clerk and, if only briefly, mayor of Alkmaar. His experiences in the Second World War had a great influence on his later life. Due to a war-related illness, he had to give up the chairmanship of the Koelma Commission in 1947 and in 1948 his professorship and role as mayor of Alkmaar. This war also gave him insight into the pernicious influence of Nazi ideology on governance theory and governance practice. He could not have suspected how hard the German occupier would put the Dutch administration and its servants to the test during his public lesson of 1934, because at that time the Nazi regime in Germany had not yet shown its true nature at the local level of government.


Dr. Rik Reussing
Dr. G.H. Reussing is onderwijscoördinator van de joint degree Public Governance across Borders aan de Universiteit Twente en redactiesecretaris van Bestuurswetenschappen.
Article

Between Party Democracy and Citizen Democracy

Explaining Attitudes of Flemish Local Chairs Towards Democratic Innovations

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering 2 2020
Trefwoorden democratic innovations, citizen participation, local politics, Flanders, Belgium
Auteurs Didier Caluwaerts, Anna Kern, Min Reuchamps e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    As a response to the perceived legitimacy crisis that threatens modern democracies, local government has increasingly become a laboratory for democratic renewal and citizen participation. This article studies whether and why local party chairs support democratic innovations fostering more citizen participation. More specifically, we analyse the relative weight of ideas, interests and institutions in explaining their support for citizen-centred democracy. Based on the Belgian Local Chairs Survey in 2018 (albeit restricting our analysis to Flanders), the central finding is that ideas matter more than interests and institutions. Ideology is alive and kicking with regard to democratic innovation, with socialist and ecologist parties and populist parties being most supportive of participatory arrangements. By contrast, interests and institutions play, at this stage, a minor role in explaining support for participatory innovations.


Didier Caluwaerts
Didier Caluwaerts is Assistant Professor of Political Science at the Vrije Universiteit Brussel. His research and teaching deal with Belgian and comparative politics and democratic governance in deeply divided societies. His work has been published in various journals, including European Political Science Review, West European Politics, the Journal of Legislative Studies and Acta Politica.

Anna Kern
Anna Kern is Assistant Professor at research group GASPAR at the Department of Political Science of Ghent University. Her main research interests include political participation, political equality and political legitimacy. Her work has been published in international peer-reviewed journals such as West European Politics, Local Government Studies, Social Science Research and Political Behavior.

Min Reuchamps
Min Reuchamps is Professor of Political science at the Université catholique de Louvain (UCLouvain). His teaching and research interests are federalism and multilevel governance, democracy and its different dimensions, relations between language(s) and politics and, in particular, the role of metaphors, as well as participatory and deliberative methods.

Tony Valcke
Tony Valcke is Associate Professor at the Faculty of Political and Social Sciences of Ghent University. He is a member of the Centre for Local Politics (CLP) and coordinator of the Teacher Training Department. His research, publications and educational activities focus on elections and democratic participation/innovation, citizenship (education), (the history of) political institutions and (local) government reform, political elites and leadership.
PhD Review

‘From decline to revival? An analysis of party membership fluctuations in Western Europe (1990-2014)’

PhD by Vivien Sierens (Université libre de Bruxelles) supervisors: Emilie van Haute, Silvia Erzeel

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering 2 2020
Auteurs Audrey Vandeleene
Auteursinformatie

Audrey Vandeleene
Audrey Vandeleene is BOF postdoctoral researcher at Ghent University and member of GASPAR (Ghent Association for the Study of Parties and Representation).
Artikel

Access_open Ethics work for good participatory action research

Engaging in a commitment to epistemic justice

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, september 2020
Auteurs Tineke Abma
SamenvattingAuteursinformatie

    Participatory and responsive approaches to research strive to be democratic, inclusive and impactful. Participatory researchers share a commitment to epistemic justice and actively engage citizens and users as well as other stakeholders in the co-creation of knowledge for social change. While more and more researchers and policymakers feel attracted to these approaches in practice, the normative ideals of social inclusion and justice are sometimes hard to realize, because of established interests, power relations and system requirements. In this article I argue that participatory researchers and evaluators have a moral responsibility to do ‘ethics work’. This is more than just following ethical principles and codes of conduct. ‘Ethics work’ entails the labour and effort one puts into recognizing ethically salient aspects of situations, developing oneself as a reflexive practitioner, paying attention to emotions and relationships, collaboratively working out the right course of action and reflecting in the company of critical friends. In this article I present the theory and ethics of participatory approaches, illustrate ethical issues and ethics work related to collaboration, politics and power, and share lessons based on ten years of practice in the field of health and social well-being.

    Vooraf

    Participatief actieonderzoek en responsieve evaluatie staan volop in de belangstelling bij beleidsmakers en onderzoekers. Dit type beleidsonderzoek en -evaluatie beoogt democratisch, inclusief én impactvol te zijn. Het gaat om onderzoek mét in plaats van óver mensen. En het is actiegericht: onderzoek wil bijdragen aan concrete oplossingen door met betrokkenen gezamenlijke (verbeter)acties te ontwikkelen in de praktijk, en daarop te reflecteren en van te leren. Dit alles met het oog op sociale inclusie. Het zijn mooie idealen, maar wat betekent dit in de alledaagse, vaak weerbarstige onderzoekspraktijk?

    Op 20 januari 2020 organiseerde prof. Abma daarover een symposium, getiteld ‘Responsive, Participatory Research: Past, Present and Future Perspectives’ (Vrije Universiteit, Amsterdam). De rode draad op het symposium was de vraag wat goed en ethisch verantwoord participatief onderzoek is, en wat dit vraagt van onderzoekers en beleidsmakers. Drie lezingen op deze conferentie zijn nadien omgewerkt tot essays om lezers van Beleidsonderzoek Online vanuit verschillende perspectieven beter kennis te laten maken met deze vorm van onderzoek:

    Prof. Weerman en haar team focussen in hun bijdrage op het zich in de praktijk ontwikkelende onderzoeksdesign en het inzetten van creatieve methoden om participatie te bevorderen. Ze gaan na welke kwaliteitscriteria aan participatief actieonderzoek worden gesteld en hechten daarbij met name aan eisen ten aanzien van participatie, samen leren en verschil maken (zie BoO juli 2021). Ze benadrukken het belang van creativiteit en flexibiliteit.

    Prof. Abma bespreekt in haar artikel de normatieve dimensies en de ethiek van participatief actieonderzoek (zie BoO september 2020). Ze illustreert met een voorbeeld uit de crisishulpverlening aan GGZ-cliënten dat participatief actieonderzoek niet slechts een methodisch-technische exercitie is, maar een sociaal-politiek proces waarbij bestaande machtsverhoudingen verschuiven om ruimte te geven aan nieuwe stemmen en kennis. Dit omvat het zien van en stilstaan bij ethisch saillante dilemma’s en morele reflectie.

    De bijdrage van prof. Cook (zie BoO februari 2021) gaat over de weerbarstige praktijk van participatief actieonderzoek. Het doel is samen leren en voorbij geijkte oplossingen komen. Zij laat zien dat dit uitdagend is voor professionals die geconfronteerd worden met burgers die feedback geven en vragen om het (deels) loslaten van vaststaande professionele kaders. Er ontstaat dan ongemak en onzekerheid, maar zo beoogt en laat Cook overtuigend zien, deze ‘mess’ (niet meer goed weten wat goed en nodig is) is productief om te komen tot hernieuwde inzichten en innovaties.

    (Introductietekst opgesteld door prof. T. Abma)


Tineke Abma
Tineke A. Abma is Professor Participation & Diversity Amsterdam University Medical Centres, Amsterdam, and Executive Director of Leyden Academy on Vitality and Ageing, Leiden.
Artikel

Access_open ‘Garbage in, garbage out’

Over predictive policing en vuile data

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2020
Trefwoorden dirty data, predictive policing, CAS, discrimination, ethnic profiling
Auteurs Mr. Abhijit Das en Mr. dr. Marc Schuilenburg
SamenvattingAuteursinformatie

    Predictive tools as instruments for understanding and responding to risky behaviour as early as possible are increasingly becoming a normal feature in local and state agencies. A risk that arises from the implementation of these predictive tools is the problem of dirty data. The input of incorrect or illegally obtained information (‘dirty data’) can influence the quality of the predictions used by local and state agencies, such as the police. The article focuses on the risks of dirty data in predictive policing by the Dutch Police. It describes the possibilities to prevent dirty data from being used in predictive policing tools, such as the Criminality Anticipation System (CAS). It concludes by emphasizing the importance of transparency for any serious solution looking to eliminate the use of dirty data in predictive policing.


Mr. Abhijit Das
Mr. Abhijit Das is docent/onderzoeker straf(proces)recht aan de afdeling Strafrecht en Criminologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Mr. dr. Marc Schuilenburg
Mr. dr. Marc Schuilenburg is universitair docent criminologie aan de afdeling Strafrecht en Criminologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Peter Marks

Lasse Gerrits
Artikel

Access_open Nudging in perspectief

De verbreding van gedragsinzichten in beleid

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, juni 2020
Auteurs Pieter Raymaekers en Marleen Brans
SamenvattingAuteursinformatie

    Theorieën en methoden uit de gedragswetenschappen betreden steeds nadrukkelijker de beleidsscene. Gedragsinzichten en nudging beloven beleid te verrijken en te versterken. Het begin van deze gedragswetenschappelijke omslag of behavioural turn laat men doorgaans samenvallen met de publicatie van het boek Nudge van Richard Thaler en Cass Sunstein in 2008. In dit artikel plaatsen we nudging in perspectief en argumenteren we dat het concept zowel een zegen als een vloek betekent, en zowel een katalysator als een rem is voor de bredere toepassing en verankering van gedragsinzichten in beleid. Ondanks het aantrekkelijke narratief botst nudging op functionele limieten en ethische bezwaren. Om de gedragswetenschappelijke, experimentele en evidence-based beleidsbeloften alsnog in te lossen, zien we een strategie van steeds verdere verbreding. Het programma van de Behavioural Insights-beweging op basis van vijf pijlers leek in eerste instantie een oplossing te bieden, maar kampt door een eendimensionale interpretatie met interne spanningen. De nog bredere en ambitieuzere Behavioural Public Policy-agenda biedt nieuwe perspectieven, maar moet op functioneel en ethisch vlak nog verder onderbouwd worden.


Pieter Raymaekers
Pieter Raymaekers is onderzoeker en vormingscoördinator bij het KU Leuven Instituut voor de Overheid. Zijn onderzoek focust op de toepassing van gedragsinzichten en nudging in beleid.

Marleen Brans
Marleen Brans is gewoon hoogleraar aan het KU Leuven Instituut voor de Overheid en schatbewaarder van de International Public Policy Association. Ze verricht voornamelijk onderzoek over de productie en consumptie van beleidsadvies.
Thema-artikel

Kritisch bestuurskundig onderwijs

Een pleidooi voor productieve subversiviteit

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2020
Trefwoorden Public Administration, critical theory, education, subversive
Auteurs Dr. Mark van Ostaijen en Dr. Shivant Jhagroe
SamenvattingAuteursinformatie

    By analysing the current self-presentation of educational programs, this article problematizes the dominating instrumental knowledge within Public Administration. By foregrounding ‘productive subversion’, the authors provide a perspective on more reflexive types of knowledge and methods, to re-value educational programs within Public Administration.


Dr. Mark van Ostaijen
Dr. M.A.C. van Ostaijen is universitair docent aan het Departement Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Dr. Shivant Jhagroe
Dr. S. S. Jhagroe is universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde, Faculty of Governance and Global Affairs, Universiteit Leiden.
Artikel

Verschillend organiseren, verschillend functioneren?

De invloed van de organisatie van Jeugd- (en Gezins)teams op het teamfunctioneren

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2020
Trefwoorden Youth Care, Youth Team, Team functioning, Self-management, Organization
Auteurs Laura Nooteboom MSc, Janna Eilander MSc, Dr. Joris van der Voet e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Objective: there are regional differences in the organization of local Youth Teams, that have been given a crucial role in delivering Youth Care since the transition of Youth Care in 2015. The aim of this article is to examine the influence of the organization of Youth Teams on several aspects of their functioning.
    Method: self-managing teams in Holland Rijnland and teams in The Hague that are led by a team manager are compared on several aspects of team functioning. This mixed-methods study is based on an online questionnaire among 237 professionals and interviews with 32 professionals. Quantitative data have been analyzed by conducting a t-test of group means, qualitative data by means of framework-analysis.
    Results: the organization of Youth Teams seems to influence certain aspects of the perceived team functioning. For example, professionals in the self-organizing teams Holland Rijnland experience more self-management and more informational elaboration. However, there are also similarities on several aspects. Professionals from both regions have similar expectations of leaders.
    Discussion: municipalities and Youth Care organizations should be aware of the influence of the organization of Youth Teams on team functioning. Future research must demonstrate which aspects of team functioning contribute to improved care for families.


Laura Nooteboom MSc
Laura Nooteboom is onderzoeker bij de Academische Werkplaats Gezin aan Zet, en promovenda bij Curium-LUMC het Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie in Oegstgeest.

Janna Eilander MSc
Janna Eilander is onderzoeker bij de Academische Werkplaats Gezin aan Zet, bij Curium-LUMC, Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Dr. Joris van der Voet
Dr. Joris van der Voet is universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde, faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden.

Dr. Ben Kuipers
Dr. Ben Kuipers is universitair hoofddocent aan het Instituut Bestuurskunde, faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden, en organisatieontwikkelaar en bestuurder bij Verbetervermogen in Amsterdam.

Prof. dr. Bram Steijn
Prof. dr. Bram Steijn is hoogleraar humanresourcesmanagement in de publieke sector, afdeling Bestuurskunde en Sociologie aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Prof. dr. Robert Vermeiren
Prof. dr. Robert Vermeiren is directeur patientenzorg en hoofd van de afdeling Onderzoek en Onderwijs bij Curium-LUMC, Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Dr. Eva Mulder
Dr. Eva Mulder is projectleider bij de Academische Werkplaats Gezin aan Zet en Senior onderzoeker bij Curium-LUMC, Academisch Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
Article

Still Consociational? Belgian Democracy, 50 Years After ‘The Politics of Accommodation’

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering 1 2020
Trefwoorden Belgium, consociational democracy, Lijphart, federalism, ethnolinguistic conflict
Auteurs Didier Caluwaerts en Min Reuchamps
SamenvattingAuteursinformatie

    Despite the enduring importance of Lijphart’s work for understanding democracy in Belgium, the consociational model has come under increasing threat. Owing to deep political crises, decreasing levels of trust in elites, increasing levels of ethnic outbidding and rising demands for democratic reform, it seems as if Lijphart’s model is under siege. Even though the consociational solution proved to be very capable of transforming conflict into cooperation in Belgian politics in the past, the question we raise in this article is whether and to what extent the ‘politics of accommodation’ is still applicable to Belgian democracy. Based on an in-depth analysis of the four institutional (grand coalition, proportionality, mutual veto rights and segmental autonomy) and one cultural (public passivity) criteria, we argue that consociational democracy’s very nature and institutional set-up has largely hollowed out its potential for future conflict management.


Didier Caluwaerts
Didier Caluwaerts is professor of political science at the Vrije Universiteit Brussel. His research deals with democratic governance and innovation in deeply divided societies. With Min Reuchamps, he has recently published “The Legitimacy of Citizen-led Deliberative Democracy: The G1000 in Belgium” (Routledge, 2018).

Min Reuchamps
Min Reuchamps is professor of political science at the Université catholique de Louvain (UCLouvain). His teaching and research interests are federalism and multi-level governance, democracy and its different dimensions, relations between language(s) and politics and in particular the role of metaphors, as well as participatory and deliberative methods.
Toont 1 - 20 van 95 gevonden teksten
« 1 3 4 5
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.