Zoekresultaat: 12 artikelen

x

    Nederland staat voor forse en complexe beleidsopgaven. Deze opgaven vragen om een bijzondere beleidsaanpak met een aansluitende wijze van beleidsevaluatie – namelijk één die leren ondersteunt om iteratief de kwaliteit van het beleid te verbeteren en de weg naar de beleidsambities te vinden. Beleidsonderzoekers en beleidsbetrokkenen werken in lerende evaluaties samen om kennis te produceren voor het gelijktijdig verantwoorden en leren van beleid. Verondersteld wordt dat de kwaliteit en bruikbaarheid van de geproduceerde kennis met deze benadering groter zijn dan bij reguliere, op verantwoording georiënteerde, evaluatiemethoden. Als gevolg daarvan zou lerend evalueren meer impact hebben op beleid voor complexe opgaven. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de waarde van lerend evalueren vanuit het perspectief van beleidsbetrokkenen en beleidsonderzoekers van de lerende evaluatie van het Natuurpact (2014-2017), uitgevoerd door het PBL en de WUR. Geconcludeerd wordt dat lerend evalueren de kwaliteit, bruikbaarheid en impact (minder aantoonbaar) van de geproduceerde kennis vergroot, maar onder specifieke voorwaarden: namelijk wanneer onderzoekers erin slagen om leren en verantwoorden, met de bijbehorende rollen en kwaliteitsstandaarden, te benaderen als wederzijds versterkend in plaats van tegenstrijdig. Onderzoekers hebben voelsprieten nodig voor de wisselwerking tussen het proces van kennisproductie en de politiek-bestuurlijke context waarin deze kennis wordt gebruikt. Zowel in de beleids- als onderzoekspraktijk is ruimte nodig voor een verbrede kijk op de functie van beleidsevaluatie om lerend evalueren toe te kunnen passen.


Lisa Verwoerd
Lisa Verwoerd is werkzaam bij het Athena Instituut, Vrije Universiteit Amsterdam, en het Planbureau voor de Leefomgeving te Den Haag.

Pim Klaassen
Pim Klaassen is werkzaam bij het Athena Instituut, Vrije Universiteit Amsterdam.

Barbara J. Regeer
Barbara J. Regeer is werkzaam bij het Athena Instituut, Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

Access_open Ethics work for good participatory action research

Engaging in a commitment to epistemic justice

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, september 2020
Auteurs Tineke Abma
SamenvattingAuteursinformatie

    Participatory and responsive approaches to research strive to be democratic, inclusive and impactful. Participatory researchers share a commitment to epistemic justice and actively engage citizens and users as well as other stakeholders in the co-creation of knowledge for social change. While more and more researchers and policymakers feel attracted to these approaches in practice, the normative ideals of social inclusion and justice are sometimes hard to realize, because of established interests, power relations and system requirements. In this article I argue that participatory researchers and evaluators have a moral responsibility to do ‘ethics work’. This is more than just following ethical principles and codes of conduct. ‘Ethics work’ entails the labour and effort one puts into recognizing ethically salient aspects of situations, developing oneself as a reflexive practitioner, paying attention to emotions and relationships, collaboratively working out the right course of action and reflecting in the company of critical friends. In this article I present the theory and ethics of participatory approaches, illustrate ethical issues and ethics work related to collaboration, politics and power, and share lessons based on ten years of practice in the field of health and social well-being.


Tineke Abma
Tineke A. Abma is Professor Participation & Diversity Amsterdam University Medical Centres, Amsterdam, and Executive Director of Leyden Academy on Vitality and Ageing, Leiden.
Artikel

Access_open Sociaal werk in stadswijken waar problemen zich opstapelen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2019
Trefwoorden Residualisering, Stedelijk sociaal werk, Concentratie van sociale problematiek, Link work, Geuzenveld
Auteurs Dr. Saskia Welschen en Dr. Lex Veldboer
SamenvattingAuteursinformatie

    The impact of residualisation on social work has so far hardly been explored. Based on existing literature and recently started empirical research in Amsterdam we analyze several consequences. Residualisation refers to the process whereby urban social housing is strictly allocated to the lowest income groups. What does this concentration of disadvantaged households mean for the role of social workers? Firstly, for community workers residualisation mostly implies a renewed role as instigators of residents’ participation in urban renewal trajectories for social mix. Furthermore community activities are increasingly used to offer safe havens for new and old groups of residents and also to prevent expensive treatments for several residential groups. For social workers focusing on individual support or casework residualisation results in an increasingly complex caseload. Residualisation does not imply extra formation for social work, but rather extra attention for the effortful coproduction of welfare between formal and informal actors. Within this playing field, we distinguish link work as vital for both formal and informal social work. Link work is about establishing vertical and horizontal connections between different worlds, across sectoral, professional or trust gaps. We expect that in areas of residualisation successful urban social work is dependent on strong linking skills.


Dr. Saskia Welschen
Dr. Saskia Welschen is senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam en zelfstandig onderzoeker.

Dr. Lex Veldboer
Dr. Lex Veldboer is lector aan de Hogeschool van Amsterdam.
Boekensignalement

Evidencebased werken in het sociaal domein

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2019
Trefwoorden Evidence-based practice, Survey, Research-based practitioner, Social work in The Netherlands, Case Study
Auteurs Prof. dr. Menno Fenger
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Prof. dr. Menno Fenger
Menno Fenger is bijzonder hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Van vrolijke botsing naar fundamenteel inzicht; dubbelinterview Kees van Paridon en Jeroen Slot

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2015
Trefwoorden local governance, intermediaries, boundary work, knowledge practice, interpretative policy analysis
Auteurs Prof. dr. Wim Hafkamp, Prof. dr. John Grin en Drs. Robert Duiveman
SamenvattingAuteursinformatie

    In this interview Jeroen Slot (head of Research & Statistics, Municipality of Amsterdam) and Kees van Paridon (former chief science officer, municipality of Rotterdam) share their ideas and reflect on their extensive experience with linking scientific knowledge and local policy making. They discuss the divergence between established institutions and emergent knowledge needs and the problematic entwinement of scientific knowledge and policy development. Conditions are proposed for the design of intermediaries between the academic and governmental sectors.


Prof. dr. Wim Hafkamp
Prof. dr. W. Hafkamp is verbonden aan de Erasmus Universiteit.

Prof. dr. John Grin
Prof. dr. J. Grin is hoogleraar Beleidswetenschap, in het bijzonder systeeminnovaties, aan de Universiteit van Amsterdam.

Drs. Robert Duiveman
Drs. R.M. Duiveman is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

Professioneel vermogen

Proactieve ‘coping’ door publieke professionals

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2015
Trefwoorden Public professionals, Teachers, performance pressures, proactive coping, professional capability
Auteurs Prof. dr. Mirko Noordegraaf, Nina van Loon MSc, Madelon Heerema MSc e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Professional services such as educational services, are increasingly managed and optimized in order to improve performances. Performances of students, teachers and school (boards) are measured and evaluated. Increasingly, rules and systems focus on outputs and control. Consequently, the ‘freedom’ of professionals such as teachers is reduced, or is perceived and felt to be reduced. There have been growing debates on the problematic effects of performance pressures. Often, public professionals are seen as ‘defenseless victims’ of systems and pressures – they are ‘professionals under pressure’. In this paper, we introduce a more positive way of understanding professionals and professional action in changing contexts. We see professionals such as teachers as ‘active agents’ who can develop and regain control over their own situation. Professionals can deliver quality, in spite of bureaucratic burdens and managerial intrusions. We call this ability professional capability: ‘the ability to proactively deal with work-related expectations, tasks and burdens in dynamic stakeholder environments’. This paper combines research on public administration, organizational sociology and occupational psychology, to generate a more productive understanding of proactive coping of professionals in public domains. We define and operationalize professional capacity, we explore sources and effects, and we develop hypotheses for further research.


Prof. dr. Mirko Noordegraaf
Prof. dr. Mirko Noordegraaf is als hoogleraar publiek management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Nina van Loon MSc
Nina van Loon MSc was als promovenda verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht en is thans werkzaam bij Aarhus University, Denemarken.

Madelon Heerema MSc
Madelon Heerema MSc is als researcher verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Marit Weggemans MSc
Marit Weggemans MSc was als student-assistent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Artikel

Access_open Hoe bestuurskundig is de bestuurskunde?

Nederlandse bestuurskundigen vergeleken met hun Europese vakgenoten

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2015
Trefwoorden public administration, discipline, survey, Practice orientation
Auteurs Stefanie Gadellaa, Dion Curry en Steven Van de Walle
SamenvattingAuteursinformatie

    As long as the existence of public administration, there is discussion whether public administration should focus on practice or mainly be a purely scientific field. Opinions of public administration scholars are divided on the matter. Moreover, the question is whether public administration is a discipline in itself or part of other disciplines such as political science, law or the management sciences. This article shows how public administration scholars see the discipline and the developments therein, based on a survey among scholars. Dutch public administration scholars are compared with their European colleagues. There are major differences between the Netherlands and the rest of Europe with regard to the status of the discipline. Firstly, as a separate discipline, public administration in the Netherlands is more important in comparison with other European countries. In the rest of Europe, in particular political sciences play an important role. Secondly, regarding the tension within the discipline, the public administration in the Netherlands is developing less towards practitioners than public administration in other European countries.


Stefanie Gadellaa
S.M. Gadellaa is verbonden aan de Afdeling Bestuurskunde, Faculteit Sociale Wetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam.

Dion Curry
Dion Curry is verbonden aan het Department of Political and Cultural Studies, Swansea University.

Steven Van de Walle
Steven Van de Walle is verbonden aan de Afdeling Bestuurskunde, Faculteit Sociale Wetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam.

Dr. Frans de Vijlder
Dr. F.J. de Vijlder is lector Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Leading lector Kenniscentrum Publieke Zaak.

    Internationaal stijgt de aandacht voor evidence-based policy (EBP); de term duikt steeds vaker op in het beleidsdiscours. Het empirisch onderzoek naar kennisgebruik en doorwerking van wetenschappelijk onderzoek is evenwel eerder gelimiteerd, al bestaat er consensus dat de doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek beperkt is. De vraag stelt zich of het recente EBP-discours hierin verandering kan brengen. Kan EBP leiden tot meer doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek, gelet op de inherente kenmerken van beleid en wetenschappelijk onderzoek die belangrijke obstakels blijken te vormen voor kennisgebruik en doorwerking? Kunnen we in Vlaanderen reeds spreken over een EBP? Wat verstaan beleidsmakers onder ‘evidence-based’? Is een EBP überhaupt mogelijk? Wat zijn de belangrijkste obstakels voor kennisgebruik volgens beleidsmakers en wat zijn de belangrijkste gebruiksverhogende factoren? In dit artikel wordt aan de hand van een literatuurstudie, een bevraging van (Vlaamse) beleidsmakers en een citaats- en inhoudsanalyse van Vlaamse parlementaire bronnen gepoogd een antwoord te bieden op deze vragen.


Valérie Smet
Dr. Valérie Smet werkt als wetenschappelijk onderzoeker bij het IRCP (Institute for international Research on Criminal Policy), een onderzoeksinstituut van de vakgroep Strafrecht en Criminologie (Universiteit Gent).
Artikel

Stille ideologie in beleid en bestuur

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2013
Trefwoorden silent ideology, ideology, values, public debate
Auteurs Cor van Montfort, Ank Michels en Wouter Van Dooren
SamenvattingAuteursinformatie

    Political and policy decisions are often presented as neutral choices. Yet, seemingly neutral and widely accepted views are ideologically embedded in a vision on how society should look and what role citizens have to play. These ideologies, we argue, remain silent. In this special issue, we discuss the value and risks of silent ideologies. While silent ideologies may be functional in some cases, there are also risks. The various contributions show that there is a risk of criticism, new ideas and innovative solutions being removed from the political debate. Also, silent ideologies may conceal conflicting interests of citizens and the state, which may exclude the ‘irresponsible’ citizen from the public domain. We argue that public officials and civil servants should take up a role in addressing silent ideologies and their workings.


Cor van Montfort
Prof. dr. C. van Montfort is als bijzonder hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Tilburg, werkzaam als projectleider bij de Algemene Rekenkamer en was tot mei 2013 als visiting fellow verbonden aan de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

Ank Michels
Dr. A.M.B. Michels is werkzaam als universitair docent bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht.

Wouter Van Dooren
Dr. W. Van Dooren is universitair hoofddocent aan de Universiteit van Antwerpen.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.