Zoekresultaat: 7 artikelen

x
Artikel

Copingstrategieën bij onderwijsbestuur: over hoe onderwijsbestuurders complexe vraagstukken of dilemma’s waarderen en hanteren

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2017
Trefwoorden School boards, School board governance, Coping strategies, Proactive coping, Secondary education
Auteurs Hoogleraar Edith Hooge en Alumnus Nancy Plasmans
SamenvattingAuteursinformatie

    This article is about how education administrators value complex issues or dilemmas they are confronted with in their governance practices, and which strategies they adopt to cope with them. Professional governance of school organisations was introduced gradually over the past fifteen years, and at the same time governance in education has gained in complexity and raises considerable risks, requiring more time, knowledge and expertise of education administrators. We draw on the theoretical perspective of coping to investigate the potential of education administrators to deal with the complexity, impediments and social and regulatory pressure in their daily practice. Our study consists of a comparative case study of six education administrators in secondary education. Their agency has been researched qualitatively with the help of the hierarchical model of coping strategies of Skinner and colleagues. The results show that the issues and dilemmas education administrators find most complex are about educational innovation and numbers of students enrolled. Education administrators value these issues or dilemmas hardly as threatening, and they adopt various proactive coping strategies to deal with them, such as information seeking or bargaining.


Hoogleraar Edith Hooge
Edith Hooge is hoogleraar onderwijsbestuur bij TIAS, Universiteit van Tilburg.

Alumnus Nancy Plasmans
Nancy Plasmans is alumnus van de TIAS Executive Master Management in Education en teamleider bij Heerbeeck International College, scholengroep voor voortgezet onderwijs Best-Oirschot.
Artikel

Waarden borgen, praktijken innoveren

Hoe pilots bijdragen aan een andere kijk op waterveiligheid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2016
Trefwoorden Flood Risk Management, Pilot, Learning evaluation, Path dependency, Policy innovation
Auteurs Prof. dr. Arwin van Buuren en Gerald Jan Ellen Msc.
Samenvatting

    In The Netherlands an innovative water safety policy is under development: multi-layered safety. This innovation is a move from a preventive approach (levees) towards a risk approach. Mitigation of consequences for spatial measures and disaster management too are considered in reducing flood risks. The theory of path dependence teaches us that many technical, financial and institutional factors keep the current policy system in its equilibrium. This complicates policy innovations. This article contains a case study that explains how pilots contribute to a process of policy innovation. It concludes that enshrining results in the ‘home organizations’ and synchronizing pilots with running policy processes is essential. The pilots also show that policy renewal concerns a process of ‘muddling through intelligently’.


Prof. dr. Arwin van Buuren

Gerald Jan Ellen Msc.

    Internationaal stijgt de aandacht voor evidence-based policy (EBP); de term duikt steeds vaker op in het beleidsdiscours. Het empirisch onderzoek naar kennisgebruik en doorwerking van wetenschappelijk onderzoek is evenwel eerder gelimiteerd, al bestaat er consensus dat de doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek beperkt is. De vraag stelt zich of het recente EBP-discours hierin verandering kan brengen. Kan EBP leiden tot meer doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek, gelet op de inherente kenmerken van beleid en wetenschappelijk onderzoek die belangrijke obstakels blijken te vormen voor kennisgebruik en doorwerking? Kunnen we in Vlaanderen reeds spreken over een EBP? Wat verstaan beleidsmakers onder ‘evidence-based’? Is een EBP überhaupt mogelijk? Wat zijn de belangrijkste obstakels voor kennisgebruik volgens beleidsmakers en wat zijn de belangrijkste gebruiksverhogende factoren? In dit artikel wordt aan de hand van een literatuurstudie, een bevraging van (Vlaamse) beleidsmakers en een citaats- en inhoudsanalyse van Vlaamse parlementaire bronnen gepoogd een antwoord te bieden op deze vragen.


Valérie Smet
Dr. Valérie Smet werkt als wetenschappelijk onderzoeker bij het IRCP (Institute for international Research on Criminal Policy), een onderzoeksinstituut van de vakgroep Strafrecht en Criminologie (Universiteit Gent).
Artikel

Vastgeklonken aan de Fyra

Een pad-afhankelijkheidsanalyse van de onvermijdelijke keuze voor de falende flitstrein

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2014
Trefwoorden complex decision-making, high-speed railways, megaprojects, path-dependency
Auteurs Lasse Gerrits en Peter Marks
SamenvattingAuteursinformatie

    In the spring of 2013, the Dutch railway operator, High Speed Alliance, cancelled the acceptance procedures for V250 high-speed train sets they ordered from Italian manufacturer AnsaldoBreda after numerous problems with the build quality and safety systems. It is the latest chapter in a series of failed attempts to build and run a high-speed railway link between Amsterdam and Paris. Inevitably, the question of who was responsible for the decision to order the V250 has become prominent. We study 20 years of public decision-making by analysing the content of over 1,200 documents. Using David’s and Arthur’s theory of path-dependency, we conclude that all the decisions that were taken during those two decades created a situation in which the choice for the V250 was nothing more than an inevitable gamble. It can therefore be concluded that all parties involved, from the railway operator to Parliament, have contributed to the current failure.


Lasse Gerrits
Dr. L.M. Gerrits is als universitair hoofddocent verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Peter Marks
Dr. P.K. Marks is als universitair docent verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

    Dutch housing policy has been reformed dramatically over the last fifteen years. The reforms were preceded by an equally dramatic policy crisis during the 1970s and 1980s. This article attempts to explain the development of both the crisis and the subsequent reforms. An important explanatory variable is the logic of provision, relating to the fact that housing comes in the shape of stock and capital. However, the institutional logic of Dutch housing policy, notably the fact that most social housing providers are traditionally private nonprofits, has also proved of vital significance in determining the outcome of the reform process. Distinguishing the effects of the logic of provision and the institutional logic enables an analysis of how policy feedback, the inheritance from previous policies, may cause both policy crisis and policy reform.


Jan-Kees Helderman
Jan-Kees Helderman is als universitair docent bestuurs- en beleidswetenschappen verbonden aan het Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg, Erasmus Medisch Centrum, Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werkt op dit moment aan de afronding van zijn dissertatie Bringing the market back in? A comparative analysis of the politics and policies of market-oriented reforms in Dutch housing and health care. Adres Jan-Kees Helderman: Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg, Erasmus Universiteit Rotterdam, Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, tel.: 010-4088544, e-mail: helderman@bmg.eur.nl

Taco Brandsen
Taco Brandsen is universitair docent bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg. Hij promoveerde in 2001 aan de Universiteit Twente op een proefschrift over de Nederlandse volkshuisvesting als 'quasie markt' en is de auteur van het in 2004 verschenen boek Quasi-Market Governance: An anatomy of Innovation, uitgegeven bij Lemma bv, Utrecht. Adres: Taco Brandsen, Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Faculteit Rechten, Universiteit van Tilburg, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg, tel.: 013-4662156, e-mail: t.brandsen@uvt.nl

Duco Bannink
Duco Bannink is als universitair docent verbonden aan de Universiteit van Twente. Adres: Universiteit Twente, Faculteit Bedrijf, Bestuur en Technologie, Postbus 217, 7500 AE Enschede, tel. (053)-489 32 22, e-mail: d.b.d.bannink@utwente.nl
Artikel

Culturen besturen

Het (onzinnige) verlangen naar het 'maken' van tradities in lokaal bestuur

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2008
Auteurs Mirko Noordegraaf en Jeroen Vermeulen
SamenvattingAuteursinformatie

    In local government, traditions and styles of working are under pressure. Local administrators try to find new methods to address urban matters in a business-like manner, to direct networks and to activate stakeholders. In that way, they strive for better performance, and for 'new' politics. In order to succeed, not only new methods are introduced, but cultures are changed as well and new traditions of governance are established. Existing styles of working and regular procedures are seen as outdated and considered to be barriers that have to be eliminated. This 'violence of renewal', as we call it, is based on several assumptions. First, new methods are seen as crucial for modernizing local governance. Second, the effects of new methods depend on the manner in which modernization takes place. Third, effective introductions of new methods do not happen straightforwardly; cultural change is required. In this article we will argue that these assumptions have to be put into perspective and, especially, that the idea of 'making' of cultures in order to effectively implement new methods is illusory. We show, based on research in four municipalities, that interventions in local governance as such are culturally biased, and that local traditions, styles and customs influence how modernization takes place.


Mirko Noordegraaf
Mirko Noordegraaf is als hoogleraar verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Prof. dr. M. Noordegraaf Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap Bijlhouwerstraat 6 3511 ZC Utrecht m.noordegraaf@uu.nl

Jeroen Vermeulen
Jeroen Vermeulen is als docent en onderzoeker verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Dr. J. Vermeulen Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap Bijlhouwerstraat 6 3511 ZC Utrecht j.vermeulen@uu.nl
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.