Beleidsevaluatie richt zich steeds naar informatiebehoeften en technische mogelijkheden. Hierdoor is het gebruik van cijfermatige informatie toegenomen. Met name bestaande data worden, met steeds betere analysetechnieken, ingezet omdat ze beschikbaar zijn en relatief goedkoop. Dit gaat echter ten koste van de validiteit en diepgang van onderzoek. Dat is in zekere zin een regressie, een achteruitgang. We zien echter ook progressie in het beleidsonderzoek. In de eerste plaats komt er steeds meer belangstelling voor de zogenoemde mixed methods-benadering. Ten tweede is er een groeiende belangstelling voor participerende, interactieve en responsieve vormen van onderzoek. Er ontstaat weer meer oog voor de wereld achter de cijfers, het hoe en waarom van beleid, en vooral voor de mensen in die wereld. |
Zoekresultaat: 121 artikelen
Wel beschouwd |
Brico-leren |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Dr. Rogier van der Wal |
Auteursinformatie |
Column |
|
Tijdschrift | Beleidsonderzoek Online, augustus 2019 |
Auteurs | Jos Mevissen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Thema-artikel |
Positieve beleidsevaluatie: hoe evaluatieonderzoek kan bijdragen aan beter beleid |
Tijdschrift | Bestuurskunde, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | positive public administration, positive evaluation, positive psychology, success, policy oriented learning |
Auteurs | Dr. Peter van der Knaap en Dr. Rudi Turksema |
Samenvatting |
New insights from the field of positive psychology led to the insight that people learn more effectively from positive feedback. Policy evaluation aims to improve public policy programmes through contributing to both accountability and learning. This ambiguous ambition has contributed to a considerable body of research into the impact of policy evaluation. Too often the conclusion is that the outcomes of policy evaluations – which are often negative by nature – are sparsely used by policy makers. This has led to series of improvements in the way we carry out evaluations. First through technical improvements and then by more responsive approaches. Both have not led to the desired breakthrough. Building on a number of positive evaluation studies, we advance a more positive approach in policy evaluation. Focussing on the successes in policy programmes rather than on its failures may contribute to evaluation impact. Consequently, we think a more positive, appreciative approach and using data to find success in policy making is necessary for policy evaluators to be more effective. This article presents practical examples of positive policy evaluations and successful use of data in the domain of policy evaluation. |
Mededeling |
Mededelingen vanuit de redactie |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2019 |
Wel beschouwd |
Ons vertrouwen in politici en bestuurders |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Dr. Sabine van Zuydam |
Auteursinformatie |
De blinde vlek |
|
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Jan de Vries en Rina Beers |
SamenvattingAuteursinformatie |
The most relevant part of a discussion is not what is discussed but what cannot be spoken of. The real taboos are those for which it is taboo to call them taboos. The status quo defines itself as non-ideological while denouncing any challenge to itself as radical. Therefore the column De Blinde Vlek frames the framers, politicizes the status quo and articulates what is not heard of. |
De blinde vlek |
Klimaatspijbelen heeft wel zin |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | Climate change, Social movements, Institutional void, Governance, Acid rain |
Auteurs | Dr. Duco Bannink |
SamenvattingAuteursinformatie |
The most relevant part of a discussion is not what is discussed but what cannot be spoken of. The real taboos are those for which it is taboo to call them taboos. The status quo defines itself as non-ideological while denouncing any challenge to itself as radical. Therefore the column ‘De Blinde Vlek’ frames the framers, politicizes the status quo and articulates what is not heard of. |
Wel beschouwd |
Turen naar besturen |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 2 2019 |
Auteurs | Dr. Marlies Honingh |
Auteursinformatie |
De blinde vlek |
Sociale menging? Vergeet de elitewijken niet! |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | Urban policy, Social mixing, Spatial segregation, Housing, Gentrification |
Auteurs | Dr. Cody Hochstenbach |
SamenvattingAuteursinformatie |
The most relevant part of a discussion is not what is discussed but what cannot be spoken of. The real taboos are those for which it is taboo to call them taboos. The status quo defines itself as non-ideological while denouncing any challenge to itself as radical. Therefore the column ‘De Blinde Vlek’ frames the framers, politicizes the status quo and articulates what is not heard of. |
Essay |
De vierde D revisited. Afscheidscollege Thorbecke-leerstoel |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 1 2019 |
Auteurs | Prof. mr. dr. Job Cohen |
SamenvattingAuteursinformatie |
On January 9 2015, Job Cohen held his inaugural speech at the University of Leiden as extraordinary professor at the prestigious Thorbecke chair. His study field was the theory of the municipality as an administrative, political and legal system. The title of his inaugural speech was ‘The fourth D’, in which the first three Ds stand for three different decentralizations of tasks to Dutch municipalities and the fourth D for democracy. In his speech Job Cohen advocated a deliberative form of democracy, because it doesn’t emphasize differences and the exaggeration of differences, but emphasizes what the members of a community have in common. This essay contains the farewell lecture that he held on November 30 2018. In it Cohen says that we are still in the transition of a gigantic operation, the three decentralizations of youth care, social services and labor participation. In many areas, therefore, cooperation at a higher level than the original municipalities is necessary and indeed established. Due to the increased regional cooperation, the House of Thorbecke no longer has such a strong foundation, which has long been the case. It is therefore inevitable, according to Cohen, that the House of Thorbecke receives more than just a new coat of paint. In his farewell lecture he furthermore discusses two kinds of citizen participation. The first kind concerns policy-influencing participation, the second involves self-reliant participation, or do-democracy or civil administration, in which the Right to Challenge is currently in the center of attention. This requires a delicate coordination between those who have and exercise government powers and citizens who want to exert influence on it. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 1 2019 |
Auteurs | Joram Feitsma MSc |
SamenvattingAuteursinformatie |
Civil servants at the Dutch authorities increasingly make use of behavioural insights in the policy process. These insights are primarily put on the agenda at the level of the national government in the Netherlands. However, they also seem to be particularly useful at the local level. After all, behaviour-conscious policy focuses on behavioural change through the redesign of the direct environments of citizens, and local authorities have a clear view and control over these environments. In the light of this potential, this article explores the current rise and institutionalization of behavioural expertise in local government. The work practices of local behavioural experts are examined on the basis of three dimensions of local government: positioning, practices and politics. The findings show that local behavioural experts are still in an experimental and start-up phase, but at the same time are already working with a wealth of behavioural assignments. In doing so, they deal tactically with scarce resources, resistance and abrasive institutional logics. The article shows that behavioural insights and designs are also promising in local government, that a local administrative landscape of behavioural expertise is already being developed; and that making meters in the field of behavioural expertise calls for several forms of coordination. |
Wel beschouwd |
Herindeling betekent meer buitendorpen en ook meer buitengebied |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 1 2019 |
Auteurs | Prof. dr. Michiel Herweijer |
Auteursinformatie |
De blinde vlek |
Wie zorgt er voor de samenleving? |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | Participatiesamenleving, Stress, Geestelijke gezondheidszorg, Preventie, Inclusie |
Auteurs | Drs. Piet-Hein Peeters |
SamenvattingAuteursinformatie |
The most relevant part of a discussion is not what is discussed but what cannot be spoken of. The real taboos are those for which it is taboo to call them taboos. The status quo defines itself as non-ideological while denouncing any challenge to itself as radical. Therefore the column ‘De Blinde Vlek’ frames the framers, politicizes the status quo and articulates what is not heard of. |
Wel beschouwd |
Algoritmisch bestuur |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2018 |
Auteurs | Prof. dr. Albert Meijer |
Auteursinformatie |
Column |
|
Tijdschrift | Beleidsonderzoek Online, november 2018 |
Auteurs | Jos Mevissen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Volgens de Marylandschaal is rct het best mogelijke type beleidsonderzoek. Rct is dan ook het boegbeeld van het evidence-based onderzoek. De kritiek op rct’s is echter in de loop van de jaren alleen maar groter geworden. Bovendien blijkt uit een recente meta-evaluatie dat de non-experimentele onderzoeken niet tot andere uitkomsten leidden dan de rct’s. Al met al wordt te veel geloof gehecht aan de evidence-based benadering in het algemeen en rct’s in het bijzonder. Vandaar de vraag: wordt het misschien tijd voor een Maryland Scientific Methods Scale 2.0? |
Wel beschouwd |
Een leven lang ontwikkelen doe je samen |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Dr. Merel de Groot |
Auteursinformatie |
Essay |
Lobbyblindheid, en hoe die te bestrijden |
Tijdschrift | Res Publica, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Ariejan Korteweg |
Auteursinformatie |
Column |
Hoeder van integriteit |
Tijdschrift | Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 2 2018 |
Auteurs | Prof. mr. dr. Job Cohen |
Auteursinformatie |
De blinde vlek |
De blinde vlek van burgerschapsonderwijs |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2018 |
Auteurs | Dr. Bram Eidhof |
SamenvattingAuteursinformatie |
The most relevant part of a discussion is not what is discussed but what cannot be spoken of. The real taboos are those for which it is taboo to call them taboos. The status quo defines itself as non-ideological while denouncing any challenge to itself as radical. |
Column |
De blinde vlek van de witte onschuld |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2018 |
Auteurs | Mr. Mitchell Esajas |
SamenvattingAuteursinformatie |
The most relevant part of a discussion is not what is discussed but what cannot be spoken of. The real taboos are those for which it is taboo to call them taboos. The status quo defines itself as non-ideological while denouncing any challenge to itself as radical. |