This paper shows how interactive governance can be helpful in dealing with information asymmetries in the design and administration of public policy. It describes the checks and balances of a properly incentivized mechanism design of contextual or situational contracting that reveals information on diversity in demand for public intervention, deals with complexity, creates commitment to the public cause and disciplines uncooperative behavior. The contractual mode, moreover, discloses the actual trade-offs between rivalling criteria of good governance such as individual freedom, efficiency, distributional concerns and sustainability, deepening our insight in who gets – or pays for – what, when, where, how and why, as the key issues of policy analysis. Evidence from early applications is combined with suggestions for rolling out this new mode of relinking public policy, implementation and external control. |
Zoekresultaat: 6 artikelen
Artikel |
Welvaart gemeten, verdeeld en verduurzaamd |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | Welfare economics, Asymmetrical information, Situational contracting, Political theory, Behaviourism |
Auteurs | Prof. dr. Dik Wolfson |
SamenvattingAuteursinformatie |
Redactioneel |
Van De Redactie |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2016 |
Auteurs | Prof. dr. Ewald Engelen |
SamenvattingAuteursinformatie |
This editorial offers an introduction to the current issue. |
Boekbespreking |
Bevolkingskrimp: bedreiging of zegen voor de economie? |
Tijdschrift | Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2008 |
Auteurs | Frank den Butter |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Van de redactie |
Tijdschrift | Bestuurskunde, Aflevering 3 2010 |
Artikel |
Bestuurlijke vernieuwing: Werken aan wederkerigheid |
Tijdschrift | Bestuurskunde, Aflevering 2 2010 |
Auteurs | Dik J. Wolfson |
Auteursinformatie |
Artikel |
Het persoonsgebonden budgetEen mooi idee, een weerbarstige praktijk |
Tijdschrift | Bestuurskunde, Aflevering 4 2005 |
Auteurs | Rudi Turksema, Paul Pestman en Mathijs van den Heuvel |
SamenvattingAuteursinformatie |
De overheid heeft op een aantal beleidsterreinen een voorzichtig begin gemaakt met de invoering van vraagsturing. Vraagsturing moet er voor zorgen dat de aanbieders van bijvoorbeeld zorg of onderwijs, sectoren die een sterke traditie van aanbodsturing en -financiering kennen, meer oog krijgen voor de wensen van hun klanten. Uiteindelijk zou vraagsturing - naast meer klantentevredenheid - moeten leiden tot een doelmatiger en doeltreffender publieke dienstverlening. In dit artikel zetten we een drietal recente ervaringen met vraagsturing op een rij en gaan we na of ze in potentie kunnen leiden tot meer keuzevrijheid voor klanten en een vergrote doelmatigheid. |